Akvariestäd de luxe

Pga diverse nitritspik, algproblem, snäckinvasion och plötslig enstaka fiskdöd efter att ha haft karen igång i ett och ett halvt år utan mer missöden än lite alger, så började jag att städa ur stora karet 105'an ordentligt och för närvarande är det fisksoppa de luxe där. Mina vackra guppyhanar som skiftar i regnbågens färger, även ungdjur som börjar skifta och EN hona som finns kvar... fläckig pansarmal, maskerad pansarmal, pygmé corydoras, ancistrushane vuxen med son/dotter från i somras, honan låg död på botten härom veckan... två dvärgkulfiskar och ett par ospecificerade räkor, som traskar runt här o var. :)

Nu är 65'an i vardagsrummet tomt på fisk, jag ska ta ur den fin fin fin finkorniga sanden skura ur karet och fylla på med zanzibar rivergrus som jag har i övriga kar. Sedan ska jag starta om karet igen med rena filter... Ja, givetvis med lite bakterieflora från 105'an, så det går fortare att få fart på karet. När det är igång, får det bli guppyhanarna som får husera där med fläckig pansarmal tror jag...

Därefter är det 66'karet i sovrummet som behöver tömmas kerritetrorna ska ut på annons, eller tas med till butik och se om jag kan få bytköpa lite kerritetror, guppysar och korallplaty mot fler pygméer, ancistrus och se om det finns något annat spännande... Jag vill inte hamstra för mycket, då jag fortfarande är lovad ett 220 liters med några Chindongo Salousiciklider av en värmlänning, som fick ungefär 50 guppysar olika kön och ålder i höstas, till sin "garagebutik" och när det karet någon gång kommer (hen började prata om det i september) kommer jag dra ner på "sällskapsfiskarna" och ta bort ena eller bägge 65-66'karen, eller om det får bli "yngelkar" av det ena.

I övrigt har jag varit ute två gånger idag i det fina vårvädret. Jag kom hem strax före kl 18 och 18.25 ringde det på dörren....

Det var S... från hemvården, hen skulle komma mellan 19.30 och 20.30...

"Ja men det är ju bara en timme tidigare."

- Ja, du hade tur att jag var hemma. jag kom nyss hem.

"Va? är inte du alltid hemma?", med helt allvarlig röst...

"Våra tider kan faktiskt ändras, från kontorets sida..."

- Jo, jag har märkt det, svarade jag... flera gånger har personalen ringt mig när jag varit på väg hem från Hovsta, eller politisk nämnd....

Det verkar vara väldigt tufft att få ihop personalscheman, för närvarande. Det verkar svårare än under pandemin...

På fredag, ska jag nog ta på mig fårskinnstofflorna och dra till Royal Arms o ta mig en plankstek och stor stark, om de kommer samma tid då...
 

Algae wafers är populärt vegetariskt alternativ...
 

Bifogade filer

  • IMG_20220314_200839.jpg
    IMG_20220314_200839.jpg
    125 KB · Visningar: 18
Andmat är också smakens tycker ynglingarna i alla fall..
 

Bifogade filer

  • IMG_20220314_202445.jpg
    IMG_20220314_202445.jpg
    159,1 KB · Visningar: 18

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp