Akvarieväxter frågor

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag har blivit med akvarium igen 🤗. Har nu två frågor.
Akvarie 1 ör ett Juwel Vision 180 och där växer det super, är en riktig djungel. Inga fiskar i än, är i igångkörningsfas (vecka 4). Min fråga där, kan/ska man korta rötterna på flytväxterna (Limnobium laevigatum)?

Fråga 2 kommer i nästa inlägg.
 

Bifogade filer

  • 20211113_114247.jpg
    20211113_114247.jpg
    415,3 KB · Visningar: 72
Akvarie Nr 2 är ett 54 liters som delats på hälften, planen är att det ska bo 2 Bettas i det). Där växer det dåligt, flera plantor har löst upp sig, likadant vatten, gödning och växter. Doch annan pump, ett svampfilter med liten vattenströmning och lite annat ljus (anpasst för Bettas). Beror det på det? Har sedan 1 vecka bio co2 igång i det.

Något mer jag bör göra? Eller finns det växter som bättre klarar av just detta akvarium?
 

Bifogade filer

  • 20211113_114252.jpg
    20211113_114252.jpg
    321,1 KB · Visningar: 71
Akvarie Nr 2 är ett 54 liters som delats på hälften, planen är att det ska bo 2 Bettas i det). Där växer det dåligt, flera plantor har löst upp sig, likadant vatten, gödning och växter. Doch annan pump, ett svampfilter med liten vattenströmning och lite annat ljus (anpasst för Bettas). Beror det på det? Har sedan 1 vecka bio co2 igång i det.

Något mer jag bör göra? Eller finns det växter som bättre klarar av just detta akvarium?
Annat ljus (betydligt lägre) och antagligen lägre pH pga rötterna.

Ja det finns växter som klarar det :). Välj de som kräver låg belysning helt enkelt. Testa anubias och mossor, dom är lätta att få tag på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 310
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 053
Senast: Magiana
·
Lantbruksdjur Hej hej! Jag förstår att om man letar i gamla trådar så kan man hitta svar och jag har även suttit och läst i gamla trådar. Men det...
Svar
7
· Visningar
13 071
Senast: Aurum
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 052
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp