Bukefalos 28 år!

Akvarium 54 liter

Poxz

Trådstartare
Sambon har skaffat ett och frågade mig om det var nåt speciellt jag ville ha i det. Det enda jag kan komma på är ett par ancistrusmalar, jag gillar dem och de hjälper till att hålla rent.

Ancistrus%20Malle%20(WinCE).jpg


Jag vet knappt vad det FINNS för alternativ, känner till de vanligaste, Tetror, Guppys och Molly... Dalmatinermolly är fina, men de ska ju helst ha bräckt vatten vad jag har förstått.

Någon som har några tips på trevliga fiskar? Gärna med tillhörande bild. :D Det får inte vara för stora eller för många eftersom akvariet är så litet.

:bow:
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jag fick lära mig tumregeln max 1 cm fisk per liter vatten. Dvärggurami, dvärgpansarmal, neontetra, kampfisk? Välj fisk som inte växer och blir så stora, ancistrusen blir ju ganska stor även om den inte växer så snabbt.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Välj bland roliga tetror, rasboror, barber osv. Jag skulle hoppa avelsvarianten av guppy pga känsligheten, men viltformer brukar gå bra. Mollyn går gärna varmt och lite salt, så då passar den sämre med det mesta andra.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jag tycker att siamesiska kampfiskar är oerhört vackra (framförallt hanarna då)!

Här är två bilder på min Bobo (nu död och saknad), lite taskig kvalité p.g.a. mobilkamera men man ser ju färgerna hyfsat i alla fall :):

1458384.jpg


1458388.jpg


En oerhört personlig fisk faktiskt! Han brukade ligga och sova i växterna (bild) och kom ALLTID framsimmande "för att hälsa" när man närmade sig akvariumet. :)
 
Sv: Akvarium 54 liter

Guppys är roliga fiskar :) Vackra att se på, och förökar sig snabbt :angel:
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jaha,då blir det bara småyngel kvar då?:D

Mer eller mindre. Man behöver inte ha just yngel, det finns många fiskar som inte blir mer än några centimeter som vuxna. I små akvarium får man ha små fiskar, i stora akvarium stora fiskar.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Den gamla tumregeln stämmer inte riktigt. Den håller enbart i vissa fall. Många fiskarter behöver avsevärt större mängd vatten än så.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Man ska försöka sträva efter att ha fisk i alla nivåer i ett akvarium. Vissa fiskar är bottenlevande, andra i mellandelen och vissa håller sig strax under ytan. en ok sammansättning/förslag till ditt akvarium och storlek kan vara detta:

1 mal
7 neonfiskar
5 kilfläcksbora
5 dvärgbotia
4 guppy eller platy.

MEN: alla fiskar ska inte i på en och samma gång. Först ska akvariet stå till sig 3-5 dagar utan fisk, därefter kan tex: malen åka i, efter 1 vecka alla andra fiskar utom guppysarna/eller platyna...dom sätts i efter ca 3 veckor.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Prova att GOOGLA på >Sötvattensfisk artbeskrivningar<
Då kommer du att hitta det du söker, första träffen jag fick på google innehåller massor av fiskbilder, beskrivningar ,guider ,tips och råd.
 
Sv: Akvarium 54 liter

5 dvärgbotia tycker jag var både många och stora. De blir 5-6 cm stora som vuxna, och tar bara de upp 30 liter vatten om man ska räkna på 1 cms regeln. Jag personligen tycker att även den är för generös, men för att ta ett exempel. Kilfläcksrasboran som jag tror du menar blir ca 3 cm, det blir ytterligare 15 liter vatten. Malen beror såklart på vilken man menar, men arten som syns på bild tidigare i tråden blir 12 cm, där är vi uppe i 57 totalt. Platy/guppy: 4 x 4: 16 + neontetra(?) 3 cm x 7 st blir 21. Totalt antal centimeter 95.

Jag skulle försöka ta färre arter, kanske någon mindre rasbora i en grupp om tio, och så två individfiskar som tex honungsgurami, badis badis eller dario dario. Det finns små rackans ciklider ocksåå som tex biotecus man kan ha ett par av.
 
Sv: Akvarium 54 liter

I vårat 54 liters finns det:

2 mindre malar
1 kamphane
3 fruar till kamphanen
2 st ciklider som sambon envisas med
1 st groda som är för liten för att bo i det stora akvariet ännu

Jag skulle inte stoppa i fler fiskar faktiskt. Det räcker gott och väl med de som bor där nu.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Fast nu är det ju botian en fisk som håller till i botten och mellanskiktet. Inte överallt.

Eh, ja...jag menar Kilfläcks. Den kallas både det ena och det andra. Samma fisk ändå.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Fast nu är det ju botian en fisk som håller till i botten och mellanskiktet. Inte överallt.

Eh, ja...jag menar Kilfläcks. Den kallas både det ena och det andra. Samma fisk ändå.

Vad spelar det för roll? Det är ju samma vatten som belastas. Dessutom är ett standard 54 liters akvarium bara 30 cm högt, och då får man dra bort ca 5 cm för sanden och ca 4-5 cm i överkant eftersom man antagligen inte kör med ytspänning. Kvar blir 20 cm att simma på, och jag lovar att B. sidthimunki simmar på alla dessa.

Det heter kilfläcksrasbora, grundat på fiskens gamla latinska namn rasbora.

Du presenterade en rimlig regel i ditt första inlägg, och så överskred du den med dubbla värdet ungefär i ditt andra inlägg. Det var det jag reagerade på.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jag vet vad dom heter och jag vet vad dom ibland kallas ur folkmun. Jag överskred den pga av att jag skrev fisk till ett 64 liters...sorry ! Såg jag inte förräns nu. Men det är egentligen bara att dra i från några fiskar så är det problemet löst.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jaja, du och jag kommer nog inte så mycket längre i vår diskussion, det brukar vi inte göra.

Hoppas TS fått några råd iallafall!
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jag fick lära mig tumregeln max 1 cm fisk per liter vatten. Dvärggurami, dvärgpansarmal, neontetra, kampfisk? Välj fisk som inte växer och blir så stora, ancistrusen blir ju ganska stor även om den inte växer så snabbt.

fast dvärggurami skulle jag inte ha i ett sådant litet akvarium!!! dels är dom väldigt revirstinna och behöver mycket yta för att inte ta kål på varandra. dom behöver en stor del var varje hanne.
 
Sv: Akvarium 54 liter

Jag skulle bara ha en mal sen ett par med Fjärilsciklider i det snyggare fisk får man leta efter.Så hade man ett kar för sydamerika om du skaffar en mal därifrån.

Håller själv på o letar fiskar från sydamerika som ska in i mitt 650L kar. dåkan jag garantera att Fjärilsciklider ska in där. Har ett par nu i mitt 65l kar.

Mikrogeophagus ramirezi

http://www.zoopet.com/bilder/data/515/medium/Microgeophagus_ramirezi.jpg

Köttätare (små ryggradslösa djur) och allätare. Äter i akvarium levande och fryst foder, men även torrfoder.
Fjärilscikliden är en parbildande substratruvare som leker öppet. Den lägger upp till 200 ägg på en flat sten. Larverna kläcks efter ca. 2-3 dygn då ynglen flyttas till en grävd grop, efter ca 6-7 dagar är ynglen frisimmande. Yngel och larver vaktas av bägge föräldrarna.
Denna art är visserligen revirhävdande, men ändå relativt fredlig.
Akvariet skall innehålla flera gömställen i form av rötter, stenar och växter. Akvariet skall vara ganska tätt planterat, även om det också skall ha en fri simyta. Bottenmaterialet skall vara fin sand och belysningen dämpad.
Det är bäst att skaffa en mindre grupp och låta dessa växa upp tillsammans för att alltefterhand para ut sig.
Det är inte lätt att se skillnad på könen, men honorna är oftast något mindre och har ett något rödare bukparti. Hanens främre ryggfenstråle är längre än honans.
Det finns flera olika populationer som färgmässigt skiljer sig något åt. Det finns också flera framavlade varianter.
Fjärilscikliden är en mycket populär akvariefisk, men den är dessvärre något känslig och ställer ganska höga krav på vattenkvalitén.
 
Sv: Akvarium 54 liter

jag har också ett litet akvarium jag har 15 kardisar och 2 dvärgurami
det är jätte fint:banana: satsa på det. ps och två malar.:banana:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 965
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 903
Senast: cute_beast
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 307
Senast: Dandylinn
·
A
Övr. Djur Hej! :) Jag har precis köpt och halvfyllt ett 60L akvarium med vatten då jag har Googlat och läst mig klokare på fiskar i ungefär en...
Svar
9
· Visningar
18 070
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp