bsmx

Trådstartare
Hur ofta ska man byta vatten i akvariet, det är 50 l o har 5 guppies?
Det har bildats något konstigt på växten, som ett finmaskigt nät i grönt? vad är det?:p
 
Sv: akvarium

Hm, kan det vara överblivna alger månne? Har du inga algätare?
Vatten ska bytas varje vecka, 1/3 har jag för mig.
 
Sv: akvarium

Hm, kan det vara överblivna alger månne? Har du inga algätare?
Vatten ska bytas varje vecka, 1/3 har jag för mig.

OJ!!! 1/3 varje vecka !! måste ordna med storstädning. Det åker runt några sniglar i akvariet, men ingen algätare, är det en sk mal?
Men firrarna ser nöjda ut iaf:angel:
 
Sv: akvarium

Det borde du väl ha vetat innan du skaffa fisk kanske...? :crazy: :angel: Ska du storstäda får du inte byta ut allt vatten, det klarar inte fiskarna av.

Ja, malar bl a äter alger.
 
Sv: akvarium

Det borde du väl ha vetat innan du skaffa fisk kanske...? :crazy: :angel: Ska du storstäda får du inte byta ut allt vatten, det klarar inte fiskarna av.

Ja, malar bl a äter alger.

Ja, jag vet. Men det var inga problem o jätteenkelt att ha guppie, enl försäljaren:angel:
 
Sv: akvarium

Hur ofta ska man byta vatten i akvariet, det är 50 l o har 5 guppies?
Det har bildats något konstigt på växten, som ett finmaskigt nät i grönt? vad är det?:p

har en kamrat som har ett 250l akvarium med massa växter i o småfisk. Han har inte gjort rent dte på 10år bara bytt 1/3del vatten nån gång ibland det växer o frodas som fan i det karet.
Så har man rätt balans så ska det funka ganska bra ändå. men byta vatten lär man ju göra med ljämna mellanrum ändå. Men han har inga alger alls på varken fönster eller växter.
 
Sv: akvarium

Har ett 155 liters kar och byter ca 10 liter 1 gg/månaden.Man bör ha algätare för att få bukt med alger.Bra alg fiskar är molly och svärdbärare också utöver de som går på rutorna och växterna.Antennmalar är super bra ätare!
 
Sv: akvarium

:bow:
väldigt bra sida.. jag som vill ha akvarium, nu ska jag läsa igenom det som en galning ^^
 
Sv: akvarium

1/3 i veckan behöver du inte byta.
Det får ju inte bli för tråkigt.
Det beror väldigt mycket på hur mycket fiskar och hur mycket mat du ger dem.
Mina påfåglar tex skräpar ner rätt mycket.
 
Sv: akvarium

För tråkigt? Så du anser att det är "jobbigt" att byta vatten regelbundet? Ska människans lathet gå ut över ens husdjur?
Herregud.
TS's kar är 50 liter, så jo, det behöver regelbundna vattenbyten.
 
Sv: akvarium

Ja det behöver bytas men inte så mycket så ofta.
 
Sv: akvarium

Beror på hur bra balansen är i karet.

Byter i princip aldrig vatten i mina kar (16L och 43L), fyller endast på det som dunstat bort. Både fiskar/räkor och växter lever och frodas väldigt bra.
 
Sv: akvarium

Tycker att ngr andra saker är viktigare.
Ett stort bra filter, bra syresättning och att man är balanserad i maten.
Men 1/3 i månaden är väl minimum kanske, men det kan dröjja ännu längre.
Beror lite på hur stort akvariet är också.
I dammen ute har jag inte bytt sedan i våras men det är nog hög tid nu.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Övr. Djur Jag vill byta mitt grova grus i mitt akvarium till sand men hur gör jag på bästa sätt för fisken? Hur mycket vatten ska jag behålla...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 806
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp