Akvariumuppgradering.

KungTulle

Trådstartare
Skönt, inom en snar framtid kommer jag få uppgraderat denne filurs

Trymonportrait.jpg


akvarium.... och gratis dessutom.... en polare skänker mig:bow: deras reservakvarium som är 150 cm långt och 60 cm brett inkl praktisk akvariebänk i utbyte mot att jag passar deras fiskbestånd en tid tills de flyttar in i sitt nya hus.

Just nu har Trymon ett akvarium som är 50 cm brett och 110 cm långt så i ett flux får han betydligt större yta att röra sig på!

Det har bekymrat mig litet pga av att jag fn inte har jobb utan pluggat hur i allvärlden jag skulle ha råd att köpa ett begagnat större akvarium till Trylle!

Men nu får han ett och jag är GLAD!!!!:D

Och jag kan sälja det gamla för en slant och ha som grundplåt tills jag ska ha ett ÄNNU större akvarium! Vilket är ett bekymmer när man har vattensköldpaddor.....det är STORA akvarier som gäller, vilket folk inte fattar när dom köper en liten söt mer eller mindre nykläckt vattensköldpadda stor som en femkrona i skalet. Plus ett litet 50 litersakvarium...Hittills har jag ju haft möjlighet att finansiera större akvarier allt eftersom ( i synnerhet eftersom en vattensköldpadda bara använder ungefär halva akvariets höjd så om en ruta är spräckt i ovankanten och därmed värdelöst för fisknissen...så är det ändå fullt användbart till sköldpaddsgalningen, samt billigare än ett helt dylikt!)

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariumuppgradering.

Vad är Trymon för nåt ??

Skönt med större akvarium och när det är gratis dessutom :D
 
Sv: Akvariumuppgradering.

Hittade detta på nätet när jag googlade om hans artfränder ( som inte är floddrakar utan bara vanliga lädersköldpaddor fr Florida).

"Lite kort om Florida lädersköldpadda Apalone ferox

Det här är en art som ibland kommer in, då som ungar, jag har den ej längre och rekommenderar den ej, då den blir alltför stor

Den har ovalt grått till brunt skal som hos hanar är upp till 29 cm långa och hos honor uåå till 60 cm. De olika lädersköldpadds arterna kan vara lite knepiga att skilja åt, speciellt när de är ungar, så försök att få reda på vilken art ni köper.

Den här artens hemvist är sydöstliga USA där den förekommer i de flesta sötvattens habitat men föredrar djupa vatten med sand eller slam botten, där den tillbringar den mesta av sin tid nergrävd.

Den är allätare men ska ha mest animalisk föda, i naturen äter den det mesta som t.ex. as, fiskar, insekter, snäckor, kräftor och vattenfåglar och i fångenskap accepterar den allt det och även bra hundmat, o.dyl., vattenfåglar kan vara lite knepiga att fixa till dem i fångenskap (om du går ut i parken med en håv och försöker fånga lite ankungar så är det en stor chans att du blir lynchad av en uppretad mobb av pensionärer).

Det här är en mycket stor sköldpadda som kräver gott om plats, mer plats än vad man normalt kan ge den, ett par bör ha en bur på minst 250x40x100cm se till så att den har möjlighet att gräva ner sig, och att komma helt upp på land. Temperaturen bör ligga mellan 25-27 grader, förutom under kallperioden.

Honorna lägger mellan mitten av mars till juli en kull bestående av 4 till 23 ägg, vanligen 17 till 22 som tar mellan 60 och 70 dagar på sig att kläckas.

Ibland lägger de två kullar. Troligen behöver de en kallperiod för att bli parningsvilliga.

Tänk på att det är en stor aggressiv sköldpadda som kräver gott om utrymme och kan bitas ordentligt, den är även känslig för hudinfektioner och allmänt "jobbig", rekommenderas ej som husdjur
av
Christoffer Sjöholm"

....................

Fast jag håller inte riktigt med om att arten skulle vara särskilt aggresiv. Han blir litet småsur när man lyfter honom när det ska flyttas tex till sommarhabitatet. Men efter att ha haft honom i ca 10 års tid har jag blivit nypt i ett finger endast 2 ggr. Och den ena gången släppte han så snabbt att det inte ens hann göra ont.

Har blivit betydligt värre och oftare biten av vanliga rödörade vattensköldpaddor...

Och byter man vatten ofta blir det inga hudinfektioner.

Som jag ser det så är det YTRYMMET som arten kräver som är det jobbiga dvs=dyrt då ett 2 meter långt akvarium kostar lika mycket som en mindre ponny dvs minst 5000-8000:- som nytt. Jag försöker ha Trymon ute i ett större habitat än akvariet under högsommaren, men han vill ha det ganska varmt så det gäller att passa på de dagar det är minst en 20-22 grader ute i luften.

Jag planerar att bygga ett växthus på ca 15 kvadratmeter i trädgården och där göra någon sorts damm till honom för att förlänga säsongen ute för honom.

Trymon är fö en hane, och fullvuxen nu...

/kt
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariumuppgradering.

Har hört talas om innan , så tack för ditt svar.

Men dom är inte så vanliga eller ?
 
Sv: Akvariumuppgradering.

Har hört talas om innan , så tack för ditt svar.

Men dom är inte så vanliga eller ?

Inte jättevanliga men tyvärr ser man dom då och då som små ungar i zoohandeln, och sedan säljs de till folk som inte görs medvetna om hur stora dom blir några år senare...

Jag köpte min som väldigt liten mest pga av att jag tyckte synd om honom. Chansen vare ju väldigt stor att han aldrig skulle uppnå vuxen ålder och bli gravt vanskött.

Jag har i varje fall alltid försökt ge maximalt möjliga utrymme samt artriktig mat.

Kanske inte det 100% perfekta, men åtminstone acceptabelt.

/KT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp