Bukefalos 28 år!

Saffransbulle

Trådstartare
Hej!

Jag funderar på om jag skall testa att gå på ett Al-Anon möte, vilket är en organisation för medberoende till alkoholister. På deras hemsida står det att de varken är religiöst eller politiskt bundna, men när jag läser på hemsidan så står det flertalet gånger om Gud, t.ex när det gäller deras "12 steg" så lyder steg 3: "Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud sådan vi uppfattade honom." :cautious: och steg 5: "Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem." :wtf: Detta är bara några exempel, det finns mer...
Detta får mig att tvivla på om jag ska gå dit, eller rättare sagt, jag kommer inte att gå dit om det kommer snackas om gud till höger och vänster.

Är det någon här som varit på ett Al-Anon möte och vet om det ingår guds-snack eller liknande? :)
 
Gud omtalas i meningen en högre makt utanför oss själva. Hur man sedan väljer att tro, det är en personlig fråga. Det är helt enkelt lättare att benämna det Gud. Det är ingen religiös sammanslutning.

Jag tycker du ska gå dit och bilda dig en uppfattning. Är det inget för dig, kommer du helt enkelt inte tillbaka igen. Själv har jag gått många, många, många möten på ACOA, som hjälpt mig oerhört mycket.
 
Hej!

Jag funderar på om jag skall testa att gå på ett Al-Anon möte, vilket är en organisation för medberoende till alkoholister. På deras hemsida står det att de varken är religiöst eller politiskt bundna, men när jag läser på hemsidan så står det flertalet gånger om Gud, t.ex när det gäller deras "12 steg" så lyder steg 3: "Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud sådan vi uppfattade honom." :cautious: och steg 5: "Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem." :wtf: Detta är bara några exempel, det finns mer...
Detta får mig att tvivla på om jag ska gå dit, eller rättare sagt, jag kommer inte att gå dit om det kommer snackas om gud till höger och vänster.

Är det någon här som varit på ett Al-Anon möte och vet om det ingår guds-snack eller liknande? :)

Nej, det gör det inte. :) Gud är inte gud i den bemärkelsen, utan en högre/annan makt som man själv får definiera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är snart 10 år sen jag räddade livet på min pappa genom att gå hem till min mamma och berätta att han var alkoholist. Detta är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp