Alaskan Husky

R

RedForDanger

Blivit erbjuden att ta över en omplaceringsvovve.
Är det någon som har erfarenhet av huskies?

Hjälp......?!
 
Sv: Alaskan Husky

Skulle inte ta en alaska huskey som omplacering om jag inte haft mkt tid, tålamod & kunskap. Om det inte är en toppuppfostrad hund från början, det underlättar ju såklart en massa.

Vad är det i den mer än Huskey?
 
Sv: Alaskan Husky

Antar med att dom behöver MKT motion. Och dra och sånt?
Men en fråga... Alaskan husky är väl ingen "riktig" ras? Alltså räknas väl som blandis? Bara nyfiken lite:)
 
Sv: Alaskan Husky

Alskan husky-siberian husky-alskan malamute alla tre är polarhundar.
Alskan husky är en korsning mellan siberian husky drag hund av ädel form lite lättare att hantera kräver sin tid med sin ägare ävldigt sociala i liten flock hatar att vara själva kan va problem många hundar omplaceras mycket för att dom river hela stället..
Samt är de andra raser som sprint och jagt hundar i *rasen* som inte är en ras utan bara en typ av hund kan man säga.

Dessa raser utgör en extremt uthållig drag hund för hårda klimat långa distanser men även en riktig mys pelle.
Jag kan säga osm så här dom behöver mycket motion ja men det är inte motion dom behöver annan aktivering precis som alla andra raser åka ut och söka/spåra dom behöver tänka och klura ut saker sen behöver dom otroligt mycket kärlek och omsor jag ananrs att dessa raser bör bo i flock då dom har ett mycket starkare flock beteende än andra raser.

Funderar du en gång på hund så fundera 10 gånger extra när du skaffar dena typ av hund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alaskan Husky

Han skall tydligen vara "soffpotatisvarianten" av husky, men jag är lite ute efter en hund med lite flås, som kan hänga med på ridturer.
Men det behöver kanske inte vara en atlet för det.....
 
Sv: Alaskan Husky

Hänga med på ridturer..då väljer du nog tyvär fel ras.
Jag ska inte säga omöjligt men är det en omplacerings hund och den är verkligen haj på lydnad och kan de här med stanna och kom hit osv så kan de gå.

De är ingen vanlig hund som man kan tro gör som man vill till 100 % hella tiden utan de den får för sig de gör den /*som kanske andra hundar gör*fast med lite åt de dövörade hållet=)
Jag har två renrasiga Siberian husky min mamma har fullblodshästar och sedna mina gossar var små så har jag tränat och tränat för att kunna ha med dom när jag är ute och rider..Men ikke då går inte,får dom syn på något så drar dom och de är inte 1 km utan de kan handla om 1-6 mil.

Min mor har en rottis och en BC korsning jag litar på Bc korsningen till 100% hon gör allt för mig.
Ska du ha en hund för aktivering med flås och skoj samt ha med ut i skogen då hade jag tagit den typ av hund i stället ingen polarhund.
 
Sv: Alaskan Husky

är de en sibb eller en alskan får inte fram de i tråden?
 
Sv: Alaskan Husky

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, jag vill inte bara ha en hund till, jag vill ha rätt hund.
Jag funderar fortfarande, men jag vill inte göra hunden en otjänst genom att bli kär i de vackra blå ögonen och sen inte kunna ta hand om den.....
 
Sv: Alaskan Husky

Hur gick det med vovven?

Vi har en Alaskan Husky och det jag kan säga om dom är att dom kräver mycket, både fysiskt och huvud jobb.

Våran hund kan tyvärr inte vara lös pga hans jaktinstinkt, trots att jag har tränat som en tok...

Förutom det så är det helmysiga hundar och våran är en riktig liten slökorv.

Han går nästan aldrig upp före 10.00 på dagarna och tillbringar gärna den mesta tiden i soffan, men det är ju förutsatt att han får dagligt utlopp för hans energi :-)
Om han inte får det så är han inte rolig att ha inomhus :-)

Han har även ett enormt starkt psyke, men som sagt så är det en helt underbar vovve och jag har aldrig ångrat vårat hundval :-)

8830449.jpg
 
Sv: Alaskan Husky

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, jag vill inte bara ha en hund till, jag vill ha rätt hund.
Jag funderar fortfarande, men jag vill inte göra hunden en otjänst genom att bli kär i de vackra blå ögonen och sen inte kunna ta hand om den.....


Har själv kärat ner mig i ett par blå ögon på en Australian Shepherd, och han hänger med på ridturer. Alltid 20 meter före, aldrig att han drar efter vilt.

Så fundra du en gång till.
 
Sv: Alaskan Husky

Jag har en Alaskan Husky till sällskap och drag. De behöver en hel del motion, men även som någon sa lydnasträning och annan aktivering som vilken hund som helst.

Sen är det svårt att säga något generellt om "rasen" eftersom det inte är någon ras, jag tog över en Alaskan när jag var nio och hunden två, och den hunden var lättlärd och väldigt "submissive". Hon var dessutom lat och hatade kyla... Ingen typisk husky precis...;) Henne hade jag lös hela tiden och det var aldrig något problem.

Min nuvarande hund har mer jaktinstinkt, men hon går bra att ha lös ändå eftersom hon är så osjälvständig. Huskys brukar ha ett rätt stort behov av att vara med sin flock, så det är ingen hund som man ska lämna ensam för mycket (man ska väl i och för sig inte lämna någon hund ensam mycket, men en del verkar tro att man kan lämna en polarhund ensam i hundgården hela dagarna...)

Kan du inte ta hunden på prov och se om den är "din" typ av husky?
 
Sv: Alaskan Husky

Mycket krävande och aktiv ras. Jag känner nog ingen som jag skulle kunna rekomendera att skaffa en sådan. De är till för folk med ett genuint intresse för drag med hund. En extrem ras som dessutom behöver hutlöst mycket motion. :crazy:

Den egna erfarenheten jag har av rasen är inte jättestor dock. Men min syster skaffade sig en trots att vi avrådde henne. Jag kan säga att två timmars konstant cykling varje dag + vanliga promenader, inte gjorde någon nytta alls. Den behövde mer. Omplacerades slutligen tack och lov.
 
Sv: Alaskan Husky

Jag tillbringade förra sommaren på en kennel i Alaska med ett hundratal Alaskan huskies, så jag hann lära känna en del då ;)

Nu är ju inte Alaskan husky någon ras utan en blandning melllan husky och en (eller flera) snabbare ras såsom vorsteh. Så det är rätt olika hur de är, men gemensamt för dem är passionen för att springa. De flesta jag har träffat har fått fågelhundarnas sociala framtoning, de älskar att gosa. Fast jag har även varit med om raka motsatsen, hundar som är skygga och försiktiga. På kenneln hade de en tik i femårsåldern som skadade ryggen som unghund och var därför omskolad till gårdshund. Hon bodde inne i huset och strosade runt på gården på dagarna, hur lugn och cool som helst.
 
Sv: Alaskan Husky

Min lillasyster har en sån där sak med blåa ögon, jag har bara träffat den en gång, men har aldrig sett maken till hund att vara rastlös, trots att den var lös på gården och fick springa omkring men icke.

Men de kräver nog som sagt massa motion, han fick syn på något för ett tag sen, och sprang över en halvmil bort.

Jag själv skulle inte vilja ha någon alskan,men det är för att jag skulle inte orka tillgodose dens behov.
 
Sv: Alaskan Husky

Kom helt plötsligt på min gamla tråd.....
Jag tog emot hunden i alla fall.... Nisse har varit här ett år nu, han är kastrerad och uppfostrad...;)
Det går inte att ha honom lös, han drar som en avlöning, men annars är han den mest underbare hund man kan tänka sej! Så vansinnigt snäll....men urkorkad. Det är inte hans fel. Men jösses, tre hjärnceller varav två är osams och den tredje på semester....
Varför avlar folk fram sådana här hundar? Och till vad? Han är enligt uppgift född i Skåne - vem behöver en slädhund i Skåne?
Jag bara undrar....

Han har separationsångest och river med jämna mellanrum kåken när han är ensam, men han är så himla go och snäll, världens bästa kompis till tvååringen här hemma!

Det går inte att ta med honom på ridtur, för att hans näsa får honom att dra åt skogen, hur mycket vi än har tränat, men dragträningen går hur bra som helst, det måste ligga i generna....
Han drar vatten till hästarna, ved, matvaror upp för backen - helt utan bekymmer!!!!! Jätteglad jycke!
Han har inte så stort rörelsebehov som jag trodde att han skulle ha, men vi är ute och kvistar ganska mycket i alla fall.

26301331.jpg


Nisse har det bra här hemma och är en mycket älskad familjemedlem, men återigen frågan - varför "gör" folk sådana här hundar........ ?
Han skulle lika gärna kunnat ha hamnat åt helvete fel - jag är ingen expert alls på uppfostringsområdet, men han kunde ha hamnat vart fan som helst...
Till vilken nytta avlar man på sådana här korsningar?

Vi älskar Nisse i alla fall, inte hans fel att han är ett pucko....
 
Sv: Alaskan Husky

Upps..här har vi en som reagerade på vem behöver en släd hund i skåne :laugh:

HELLO Sveriges absolut bästa topp Elit i Långdistans och medeldistans körs på Alskan huskys och dom är uppföda och bor i Hörr nere i Skåne.
Niklas bor i Hörr stor sponsor av Nstrula nugets och har vunnit de mesta som går att vinna.
Man avlar på dem för att få fram snabba uthålliga drag hundar.
De är som hästar du avlar på snabb heten vad som sedan finns i huvet lägger dom inte så mycket energi på.
Många hundar körs sönder på så¨ sätt också!

Jag själv som har Siberian Husky kör höst/vinter släde ( om vi ska ska behöva ta 5 veckor i norr eller lämna upp hundarna) och Våren sen hösten på 3-hjuling så de funkar nere i våra marker också.

de här med seperations ångesten är vanligt bland Sh och av polarhunds raserna.

Jag tror att ha en Draghund som börjar du sjuttsingen ta mig och leva som en du sticker iväg och vandrar kör mil på mil för att hundarna ska hitta dom bästa platserna för att kunna jobba bra.
Bra foder bra utrustning som kostar skjortan..du behöver ett team som jag arbeta tillsammans och du med teamet..Jäkla process men när du väl är där och du har 4-6 hundar som är så jäkla bra så är du toppen på isberget =)
Mina hundar är inga vanliga hundar de är mina bästa vänner och arbetskamprater.
Den här typen av hund är avlad för snabbhey och för att kuna va så jämna ditt span som möjligt och kunna va ett Team men i bland går aveln fel och hundarna vill inte jobba går för sakta eller körs sönder.. folk köper dem (vanliga privat personer.. och får ett helvete!!

Men de är ju Skönt att de fungerar och att ni/du hittat saker att aktivera Nisse med.

Sen kan jag ju sga som så här de beror på vad du har i din Alskan husky..vilken blaning dom har utfört vilka leden de är osv osv.. jag nnser att en Alaskan husky är med en bart raser av Grupp 5.
Och som jag ser på blocket en Siberian husky och en Alaskan malamute kan aldrig bli en Alaskan husky för den snabbhet och uthålligthet klarar inte en malamute av.
Så fick vi de också avslutat =)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 546
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 346
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Funderar på att köpa en Emmi-pet, för att se om det hjälper till att hålla munnen frisk på djuren hemma. Är det någon här som har...
Svar
9
· Visningar
1 130
Senast: Kildegrei
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 667
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp