Alaskan Malemute

P

Pyrusan

Tror jag bestämt att rasen stavas?
Jag och min sambo har bestämt oss för att det kommer att bli våran andra hund.
Först en scäfer nästa vinter och sen en Malemute vintern efter det! :love:
Nu undrar jag om ni har någon aning om det finns någon uppfödare av denna ras här i Sverige? Har sett en del kennlar i Danmark och Finnland, men inte lyckats hitta någon i Sverige.

Skulle också vara kul att höra vad ni har för erfarenheter av Siberian Huskey ang mängd motion, pälsvård m.m! :bow:
 
Alaskan Malamute. Det finns ganska många uppfödare i Sverige faktiskt, kan pm:a länkar till deras hemsidor om du vill. Malamuter är stenhårda i psyket och ska motioneras ett par timmar om dagen. Det samma gäller huskies, fast de är mildare i psyket.
 
ni ska väl inte ha dem till sällskap hoppas jag :smirk:. jag har träffat en, men hon blev inte så gammal. ägaren hade haft hundar innan, men denna var mer än hon klarade av. blev "tokig" till sist.
 
Jag har inte så jättebra erfarenhet av Malamut. Mina bekanta har en sådan och hon är inte snäll. Har bitit en av kompisarna och vaktar mycket. Ibland törs man knappt röra på sig när hon är nära :(
 
Som sagt, ett rejält psyke ;) Självklart kan man ha dem som sällskapshund, men då måste man vara en stark ledare. Väldigt stark.

Som jag skrev, malamuter ska ha rejält med motion, även för att inte bli "koko". Har du tid att gå och klövja i ett par timmar varje dag? Tänker du låta hunden dra? Det ligger i deras natur så det är ett måste att de får dra. Det kan finnas många orsaker till varför en malamute blir aggressiv, brist på motion och drag - samt att de faktiskt ha en rejäl flockinstikt, det måste de nämligen ha när de är på fjällen.
 
Nej, inte enbart som sällskapshundar, utan vi kommer träna bruks med dem.
Vi ska ju flytta till gård på landet och just därför tänkte vi att nu äntligen kan det bli aktuellt med en schäfer och senare en malamute eller husky.
Sen sportar jag en hel del på fri hand. Så jag och husse kommer att (på sommar) åka inlines och vintern åka skidor eller spark med vovvarna så att de får dra periodvis och även ta långa promenader. Brukar bli 2 timmar/dag.
Sen har vi ju den dagliga joggingturen som jag gärna vill ha sällskap på.
Så motion kommer de få. Jag är ute väldigt mycket!
Vi kommer även gå brukskurser med båda. Får se vad de lämpar sig bäst för.
 
Okej. Nej, det ligger naturligtvis mycket i arv och uppfostran hur de blir som individer. Viktigt med en bra kennel och bra motion både fysiskt och psykiskt för hunden.
 
Jo, hunden kommer att få dra 4 dagar i veckan. Sen blir det brukskurser för hjärnstimulansen. :)
Men vi är ju dock kluvna i hurvida vi ska ha en Malamute eller Husky. Min sambo vill jättegärna ha en Husky och jag har alltid tyckt om rasen mycket.
Det som fick mig att gå över lite till Malamute var att de jag pratat med innan sagt att husky är en mycket tuffare ras. Nu blir jag osäker.

Alla: Vad skulle ni välja? Husky eller Malamute? Och varför?
 
Jag skulle välja Alaskan Malemute.

Känner ett par stycken som har av denna ras och det är mycket trevliga hundar men de har ett starkt psyke.
 
Jag har en Alaskan Malamute :love:

Känner till några uppfödare som är bra..

Du får gärna pm:a om du vill :)
 
Som jag ser det så finns det två nackdelar med Malamuten, den ena att de ofta är dominanta mot andra hundar (de startar sällan ett slagsmål men backar definitivt inte för ett..Och som början kan det räcka med att en annan hund tittar på dem en sekund för länge) den andra nackdelen är att de har väldigt stark flockinstinkt och kan vara svåra att lämna ensamma...

Sen har jag hört att det inte ska gå så bra att ha dem lösa för att de har så stark jaktinstinkt, men min hund är en riktig ängel i det fallet.. Hon håller sig alltid kring fötterna och går att ropa fast direkt om hon får syn på nåt djur.. Hon har dessutom varit väldigt lätt att lydnadsträna efter det att jag hade visat vars gränserna gick... En glad och positiv hund som älskar att arbeta helt enkelt.. :)
 
Det låter bra :)

Huskies är inte tuffare än malamuter.

Jag som är såld på polarhundar :love: skulle, om jag nu bott på gård, valt en malamute (även plural, då jag hade skaffat minst 4 stycken ;)). Men det är för en malamute passar mig.
 
Husky alla gånger! De är inte tuffare utan mer präglade på människor. Som jag skrivit i andra trådar så är de sibiriska raserna mycket mjukare i sättet eftersom de var familjemedlemmar som även fick sova i kåtorna, medan grönslandsraserna var bruksdjur som slet ont och behandlades hårt. De är även mer självständiga och svårare att dressera.
 
Japp, det blir en Husky. Vi har lyckats "bestämma" oss. Det är ju den rasen som vi har läst in oss mest på osv så det blir nog ett bra val av hund som passar våran livsstil hoppas jag. :)

Så nu ska vi leta fram en BRA kennel (Tips?) och åka dit och hälsa på.
Vi kommer iofs inte köpa hunden fören om ca 2 år, men det känns bra att umgås med rasen lite innan och läsa på lite mer. Man vill ju vara 100% säker när det gäller dessa raser! ;)
 
Min kompis föder upp Malamute (bor i Norrbotten). Hon har väldigt lugna och mentalt stabila djur som har anpassat sig bra både som rena sällskapshundar och dragdjur. Jag upplever dem inte alls så skarpa som några av er skriver här inne! :confused:. De jag träffat har varit väldigt godmodiga och snälla. Bl a har min granne köpt en malamute av henne till sällskap (i lägenhet) och den hunden är den lugnaste och mjukaste varelsen jag träffat någon gång :love:. Kanske det skiljer mellan olika linjer...

Jag skulle också vilja ha en Malamute. De är underbara!
 
Det är säkert olika på anlag osv, men jag tror inte att jag skulle välja en Malamute eller Husky enbart som sällskap.
Ville ju ha en hund just för att slippa jogga och vara ute ensam. ;) Labben vi hade innan orkade inte riktigt med tempot och alla promenader.. :angel: :D
Han vill gå ut på långsamma promenader, bada, ligga i sin säng och sova och äta god mat. Det var livet för honom! :)

Hoppas och tror att en Schäfer och en Husky ska vara mer "aktiva". Och ska bli så kul att börja med bruks!
 
Snuttifieras? Glöm inte bort att ägaren formar hundens temprament ;)
 

Liknande trådar

T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 540
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp