Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Nu har jag köpt en Albion Legend K2 till min häst. Fick rekommendation att en sådan skulle kunna passa när jag frågade i en annan tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=912813

Så vad säger ni, hur tycker ni att sadeln ligger?
098.jpg

099.jpg

100.jpg

101.jpg


Jag tycker själv att... eller ja, jag väntar med att tycka, annars kanske jag påverkar er. :confused:


Hästen är 5år och väldigt omusklad så jag kommer säkert behöva köpa en annan sadel sedan, men frågan är om ni tycker den funkar...

Så till mina frågor om Albion sadeln. Det finns två "serier" med olika storlek på bomvidden för Albion Legend K2. Det finns:
Fullblod: N, NM och M respektive Halvblod: MM, MW, W och XW. Jag antar att N står för Narrow och M för Medium men undrar om det är någon som vet de olika bomviddernas exakta storlek är. Är exempelvis M samma som MM? När jag köpte sadeln och det stod NM tog jag för givet att det bara fanns en serie och att detta då var den enda storleken som var normal. Men så läste jag här på Buke att det fanns två varianter vilket för övrigt känns som en märklig variant.

Tack på förhand!
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Sadeln ligger för långt fram. Är för hög i framkanten, vet inte om det beror på att du sadlat långt fram eller för att den är för smal.
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Men köpte du sadeln utan att ha provat den innan?

Jag tycker att den ser för smal ut men modellen ser ut att ligga bra. Men jag tror att du behöver minst en st. bredare (om inte två med tanke på att han är omusklad). Frågan är bara om det kommer att fungera med manken.

Men jag är fortf. chockad över att du vågade köpa en sadel som du inte provat innan! :eek:
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Men köpte du sadeln utan att ha provat den innan?

Jag tycker att den ser för smal ut men modellen ser ut att ligga bra. Men jag tror att du behöver minst en st. bredare (om inte två med tanke på att han är omusklad). Frågan är bara om det kommer att fungera med manken.

Men jag är fortf. chockad över att du vågade köpa en sadel som du inte provat innan! :eek:

Man måste ju våga chansa lite. Vad är det värsta som kan hända liksom? Att den inte passar, ja då får jag väl sälja den helt enkelt. :)

Ok, jag ska testa att sadla längre bak och fota igen. Vad har ni för förslag på sadel om inte Albion K2 passar? :confused:
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Nä, om man inte rider i den så händer det ju inte så mkt mer än att man troligtivs förlorar pengar. För det mesta får man ju prova otroligt mga sadlar innan man hittar någon som passar.

Men menar du att du ska lita helt på vad folk här anser om sadeln? På bild kan man se om sadeln ligger felaktigt, men att se så att den verkligen passar måste någon kunnig på plats göra (samt avgöra hur hästen reagerar när man rider).

Albion K2 kan säkert fungera men då behöver du troligtvis minst en storlek bredare. Med lite tur så går manken fortfarande fri, med lite otur får du byta modell helt. Men Albion har ju fler modeller. Crown kan också fungera. Du fick ju tips i den andra tråden på vilka modeller som kan TÄNKAS passa och som är värda att PROVA.

Så det viktigaste är ju att hitta lite olika sadlar och modeller som du kan prova. Om du ska köpa och sälja varje sadel kommer det ju ta hundra år + att du kommer bli ruinerad på köpet.
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Nä, om man inte rider i den så händer det ju inte så mkt mer än att man troligtivs förlorar pengar. För det mesta får man ju prova otroligt mga sadlar innan man hittar någon som passar.

Men menar du att du ska lita helt på vad folk här anser om sadeln? På bild kan man se om sadeln ligger felaktigt, men att se så att den verkligen passar måste någon kunnig på plats göra (samt avgöra hur hästen reagerar när man rider).

Albion K2 kan säkert fungera men då behöver du troligtvis minst en storlek bredare. Med lite tur så går manken fortfarande fri, med lite otur får du byta modell helt. Men Albion har ju fler modeller. Crown kan också fungera. Du fick ju tips i den andra tråden på vilka modeller som kan TÄNKAS passa och som är värda att PROVA.

Så det viktigaste är ju att hitta lite olika sadlar och modeller som du kan prova. Om du ska köpa och sälja varje sadel kommer det ju ta hundra år + att du kommer bli ruinerad på köpet.

Nej, jag menar inte att jag helt ska lita på vad folk säger på Buke. Jag ville bara ha en åsikt och tips på andra märken.

Jag kan lova att om det fanns sadlar att PROVA så hade jag gjort det. De som finns i närheten provar jag så fort jag får chansen. Men jag bor på vischan så det dräller inte av dressyrsadlar runt hörnet tyvärr. Men jag har provat de som finns (Henri Rivel, Morris & Noland, Frank Bains bla).

Jag har inte heller tänkt att köpa och sälja varje sadel men jag var tvungen att ha åtminstone en sadel... Sadeln ligger såpass ok att den fungerar medan jag letar vidare, men frågan är VAD jag ska leta efter. Jag ville få mina misstankar bekräftade, nämligen att sadlen ligger i bakvikt och är för smal.

Ytterligare en fråga som jag har är ju om Albion sadeln; Vet någon om M är samma som MM? Vet någon graderna? Så jag vet vad jag ska leta efter....

Tack på förhand!
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

jag tycker inte det ser så tokigt ut, förutom att du sadlar på tok för långt fram :)
Jag har själv vääääldigt mycke erfarenhet av div sadlar, jag provade ut en sadel till mitt fullblodssto och sedan sa min dåvarande tränare (en mycket duktig göteborgare!) att det inte kunde blivit bättre :)
Har provat ut både dressyrsadlar och hoppsadlar till mina egna hästar.
Sen när din häst musklar sig behöver det inte betyda att den breddar sig så gruvligt mycket, h*n kanske växer och musklar sig på något annat vis.. alla är dom olika!
Sadeln ligger rakt och fint i mitten av sätet!
Sadlar längre bak och rid, ta sedan kort när sadel ligger på och sedan på schabrakets undersida (vitt schabrak).
 
  • Gilla
Reactions: EHW
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

jag tycker inte det ser så tokigt ut, förutom att du sadlar på tok för långt fram :)
Jag har själv vääääldigt mycke erfarenhet av div sadlar, jag provade ut en sadel till mitt fullblodssto och sedan sa min dåvarande tränare (en mycket duktig göteborgare!) att det inte kunde blivit bättre :)
Har provat ut både dressyrsadlar och hoppsadlar till mina egna hästar.
Sen när din häst musklar sig behöver det inte betyda att den breddar sig så gruvligt mycket, h*n kanske växer och musklar sig på något annat vis.. alla är dom olika!
Sadeln ligger rakt och fint i mitten av sätet!
Sadlar längre bak och rid, ta sedan kort när sadel ligger på och sedan på schabrakets undersida (vitt schabrak).


Åh, tack för ditt positiva svar! Det är lätt att bli total deppig här annars! Men jag ser ju att du bor i Värmland och ni har ju devisen "det årner säj å årner dä säj inte kan dä kvitta" (jag har bott o pluggat i karlstad...)

jag var lite stressad när jag skulle fota, ser att jag fotat från sidan och som min kompis sa underifrån (inte konstigt när hästen är 172cm he he he). ska fota på nytt med naket under och med grejerna på. ska rida idag så det blir projektet. här är förresten en bild på det schabrak som jag använt (3 ggr hm är han sååå smutsig... jag som borstar så :confused:)

jo, jag tror nog han kommer behöva en annan bomvidd, han kommer lägga ut ;) men det blir ju ett senare problem i så fall - jag "köper mig lite tid" om denna passar.
102.jpg

Det som är högst upp på fotot är mot manken till.
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

haha, men värmland är bra:)
på schabraket syns det ju att sadlen tryckt för mkt fram, men det bror ju på att den legat för långt fram.
Men jag tror att du kommer kunna ha denna sadel ett tag iaf:)
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Hej!

Nu har jag sadlat längre bak och klämt och känt och rådgjort med min kompis och vi tycker nog att sadel funkar nu när jag sadlar längre bak. Det glipar till och med på bakom bogbladen pga att det saknas muskler (än så länge :)
Först två bilder från sidan, med lite olika avstånd:
001.jpg

002.jpg


Sen en snett framifrån:
003.jpg


Sen en där min kompis håller frambenet framåt, vi kollar bogbladet och har "ritat" i pälsen med fingret, det syns lite svagt.
004.jpg


En bild på en färdigsadlad häst. Vi resonerade med pad:en oxå men tycker nog den behövs eftersom det pga avsaknad av muskler inte fyller upp under sadeln riktigt :(
005.jpg


Något foto på schabraket blev det inte, det blev knappt något som syntes. Jag får nog rida några gånger innan det syns avtryck.

Så vad säger ni? Hur tycker ni sadeln ser ut att ligga?
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Jag tkr forfarande att du sadlar för långt fram.
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Jag tkr forfarande att du sadlar för långt fram.

och hur ska hon kunna sadla längre bak?? har du ögon så ser du nog att sadelgjorden ändå kommer att dra fram sadeln.

TS: För övrigt tycker jag att sadeln ligger bra på din häst.
 
  • Gilla
Reactions: EHW
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

och hur ska hon kunna sadla längre bak?? har du ögon så ser du nog att sadelgjorden ändå kommer att dra fram sadeln.

Oh så trevligt... :crazy:

Ja det är ju problemet på många hästar med lite mage att sadeln dras fram tyvärr. Jag tycker ändå att sadeln ligger för långt fram

Jag är glad att jag har en häst nu där man har möjlighet att sadla korrekt utan att sadeln glider fram...
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Ja det är ju problemet på många hästar med lite mage att sadeln dras fram tyvärr. Jag tycker ändå att sadeln ligger för långt fram

Jag är glad att jag har en häst nu där man har möjlighet att sadla korrekt utan att sadeln glider fram...

Tack för din input. Hrm, jag håller dock inte riktigt med om att jag borde sadla längre bak, jag tror ärligt att det inte skulle se riktigt klokt ut! Å som Missestar skriver sadelgjorden skulle nog dessvärre dra fram sadeln.

Jag har insett att ju mer jag lär mig om sadlar dessto mindre kan jag. Däremot vill jag gärna lära mig. Så nu har vi ju ett ypperligt tillfälle att få granska en häst med sadel i perfekt läge och en häst som har en mage som gör att sadeln inte åker fram.

Tornblomma, skulle du inte kunna fota din häst med sadel på så jag och andra som är osäkra kan få se hur det ska se ut när sadeln ligger i rätt läge? Det skulle vara väldigt lärorikt och iaf jag uppskatta jättemycket. Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

TS: För övrigt tycker jag att sadeln ligger bra på din häst.

Tack för din input, det tycker / tyckte jag oxå ;). Eftersom meningarna går i sär så ska det dock bli kul att se hur det borde se ut enligt devisen sadla ännu längre bak.... Själv är jag rädd för att komma för långt bak på ryggen. Han har ju trots allt inte världens längsta rygg å som du skrev sadelgjorden kommer ändå dra fram sadeln tror jag.
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Ja jag kan göra det till veckan. Tidigast onsdag. Lovar att lägga upp sen.

Har bara ridbilder nu på sadeln där jag tkr att den ligger i ett bra läge. Shabraket har korvat sig lite tyvär...


23547619.jpg


Fotot är taget något snett framifrån vilken ger intrycket att sadeln ligger längre fram än den gör.

Jag har också en häst med mkt mage och oavsett hur man sadlar honom så glider sadeln fram.. trots sadel tillpassad av sadelutprovare samt svängd gjord osv. Vill helst inte ha svanskappa men vete fn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Jag är inte så väldigt duktig på det här med sadlar men tycker att din ser ut att ligga lite i bakvikt.
Den här sadeln är utprovad till min häst. Hoppas att den kan ge dig en uppfattning om hur det ska se ut när sadeln ligger i balans.
hedwig15_080308.JPG

tullgarn3_080228.small.JPG

vega.JPG


Fick faktiskt också rådet här på buke att en albion K2 borde passa på min häst men den tog inte ens sadelprovarna fram eftersom de direkt såg att den inte skulle passa. Nu blev det en Amerigo Vega istället.
Jag tog en som var lite för vid på inrådan från bla hästens uppfödare som är vet och som anser att allt för många hästar går med för trånga sadel. Därav mattespadden.
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

OT

Din pålla är så läcker så att jag dööör! :d :love: :d
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Superläcker häst! Vad är det för någon?!

Tack för bilderna och engagemang! Men skulle du kunna ta en bild med bara sadeln, utan något under och lite längre ifrån så att man kan se hela ryggen och var benen är för att få lite mer perspektiv. Med all respekt för din tid så tycker jag inte att bilder med ryttare säger något tyvärr och det är även med pad svårt att avgöra. Så det vore super med en bild på en naken häst för att se ryggen och en bild med en naken sadel på hästen. Kan du fixa det tro? Tack på förhand!
 
Sv: Albion K2 - passar den och vet ni storlek?

Ja jag kan göra det till veckan. Tidigast onsdag. Lovar att lägga upp sen.

Har bara ridbilder nu på sadeln där jag tkr att den ligger i ett bra läge. Shabraket har korvat sig lite tyvär...

Fotot är taget något snett framifrån vilken ger intrycket att sadeln ligger längre fram än den gör.

Jag har också en häst med mkt mage och oavsett hur man sadlar honom så glider sadeln fram.. trots sadel tillpassad av sadelutprovare samt svängd gjord osv. Vill helst inte ha svanskappa men vete fn


Låter super, ser fram emot bilder! Bilder med ryttare säger ju tyvärr inte så mkt! Fin häst förresten! Vad är det för någon?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: Nea_
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 352
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar lite smått efter en hoppsadel till min häst. Hon har just nu en Albion Legend K2 dressyrsadel som är utprovad och passar henne...
Svar
1
· Visningar
1 641
Senast: Piek
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp