Bukefalos 28 år!

Albion - Wintec/Bates. Skilland?

Martina_m

Trådstartare
Om man har en häst med ganska rak och rund rygg. Troligtvis lite lång, men normalhög manke.
Kan en Bates Elevation (den äldre modellen, ca 3 år gammal), en Bates Caprilli Close Contac eller en Wintec Pro Close Contac passa? Med troligtvis vid som bomvidd.

Har idag en äldre Albion Style dressyrsadel 17" W som ligger bra, men något nära manken. Kanske kan lösas med en omstoppning. Men den är bra iaf.

Eller är det någon som har förslag på en annan hoppsadel som skulle kunna vara liknande Albionen som jag har?

Lite bilder, de första tagna i våras, men inte jättestor skillnad till nu. Och sommarbilderna tagna för 2,5 vecka sedan.

sadel1.jpg


rygg5.jpg


rygg3.jpg


rygg01.jpg


rygg002.jpg
 
Sv: Albion - Wintec/Bates. Skilland?

wintec pro, är det innova kopian? nej den kommer inte passa, den är väldigt rak. (upplever den rakare än läder varianten) Hade en sådan hemma nyligen. Om vi menar samma sadel.
 
Sv: Albion - Wintec/Bates. Skilland?

wintec pro, är det innova kopian? nej den kommer inte passa, den är väldigt rak. (upplever den rakare än läder varianten) Hade en sådan hemma nyligen. Om vi menar samma sadel.

Det är hoppsadeln, som är i konstmaterial med någon mocka på sits och knästöden. Och den gamla modellen av den.


Han ser ju ganska böjd ut i ryggen, men förmodligen är sadelläget ganska rakt. För när jag testat sadlar som ska vara hyfsat raka (kanske inte spikraka) så har de ändå ofta varit för böjda.
 
Sv: Albion - Wintec/Bates. Skilland?

Tittar man på näst sista bilden (häst i vila) och sista bilden (häst som rör sig och spänner upp sig en smula) är det ju nästan grotesk skillnad i ryggprofil. Från svängd till rak.

Så kommer den klassiska frågan. Välja rak bom som ligger skit innan hästen börjar jobba (sitt aldrig och skritta på lång tygel, jobbar inte hästen med ryggen kommer sadeln att ligga i brygga) eller en böjd bom som gör att sadeln inte passar när hästen börjar jobba.

Jag valde en bomlös Trekker Master till mitt problem av samma slag. Men det blir ju svindyrt att fundera på bomlös-lösning för hoppning (Ansür)
 
Sv: Albion - Wintec/Bates. Skilland?

okey. Jag har den hoppsadeln. Den är rak så det funkar ju om hästen blir rak i arbete.
Trevlig sadel är det. Obekväm när den var ny, men som begagnad är den trevlig att rida i.
 
Sv: Albion - Wintec/Bates. Skilland?

okey. Jag har den hoppsadeln. Den är rak så det funkar ju om hästen blir rak i arbete.
Trevlig sadel är det. Obekväm när den var ny, men som begagnad är den trevlig att rida i.

Men är det inte så att ju vidare bom man har i de sadlarna, ju böjdare är de?

Vet att han ser ganska böjd ut. Men när jag provat sadlar på honom som Edinburgh Elit (dressyr), Knights Conti (dressyr), Wellington Greenline (dressyr) och Santa Cruz Celine (hopp) så har de varit för böjda.
Och Albionen är ju ganska rak, och den är inte för rak för honom, snarare tvärt om.

Så undrar om de kan vara likvärdiga Albionen?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 894
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 237
Senast: moon
·
Utrustning Jag har en ny häst och letar förstås sadlar som ska passa. Hon är rakryggad, men inte spikrak. Hög manke... Jag har provat ut en Bates...
Svar
12
· Visningar
5 370
Senast: Fredag
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
647 016
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp