Ålder eller sjukdom?

mian

Trådstartare
Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos henne. Jag vet att hon är gammal nu, men det har kommit ganska fort…ska förklara vad jag menar.

Hon har alltid varit lätt att hålla i hull, har räckt att hon sett en grästuva så har magen svällt. I somras började hon gå ned i vikt, så hon fick gå på lite kraftigare bete + att hon fick börja stödfodras. Misstänkte att tänderna kunde vara problemet, så jag besökte tandläkaren. Allt var väldigt bra med tanke på hennes höga ålder, hon behövde bara raspas lite och inget mer. Skulle kolla tänderna igen om ca 1 år, om jag inte märkte av något drastiskt.

Nu i vinter så har hon ätit mer mat än någonsin, hon behöver ett mycket större behov än vanligt. Har ökat både protein och energi rejält – just nu äter hon 2 kg Lucern+10 kg hö och hösilage+mineraler. Tidigare har hon klarat sig på enbart bra hö! (allt foder hon får är analyserat).:(

Trots ökad foderstat så har hon en mager överlinje, hon känns smal över ryggen och revbenen. Tycker även hon tunnat ut runt manken så man känner bogbladen tydligare. Sen är hon lite bukig, kan ju vara för att hon inte rids och har sämre muskler för att hålla upp buken men, men.

Sen har hon en enorm vinterpäls, har aldrig heller vart ett problem men nu har hon börjat svettas inne. (Vill inte ha kommentarer om lösdrift nu, hon älskar att bo i sin box. Hon skulle skrika ihjäl sig om hon inte fick komma in i boxen på kvällarna) Har provat att klippa henne lite på halsen och bogen, men hon svettas ändå.:confused:

Funderingar kring att något annat måste vara fel har börjat snurra i mitt huvud. Att hästen börja få åldersymptom är väl en sak, men jag tycker att allt har kommit lite väl fort (senaste 6 mån). Kan hon ha fått Cushings? Någon som har en idé, eller kan ålderdom komma så fort?

Som tur är så är hon fortfarande min pigga glada lilla tjej, som gärna brallar i väg i hagen!:love:
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Många äldre hästar kräver mer mat, de har svårare att ta till sig fodret, så kan nog räcka att ösa på med mer käk. Sen är det ju svårt att säga över nätet.
Har du nån brutalärlig kompis som du litar på? Ibland kan man ju själv missa saker för man ser dem för ofta eller inte orkar se.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Svar till båda;

Har du nån brutalärlig kompis som du litar på?
Jo ,jag har ärliga kompisar, men vad menar du att jag kan ha missat?

Mer kraftfoder, stråfoder ger mycket värme också.
Hon får nästan dubbelt så mycekt mot avd hon har hft i behov tidigare. Just nu får hon ca 73 MJ och 545 Smrp varje dag, tidigare år har hon klarat sig bra på ca 40-50 MJ och runt 300 Smrp.
Det hon äter nu verkar ju inte räcka, så hon behöver nog ha ännu mer (ska öka ytterligare ikväll).

Kan verkligen behovet ändra sig så pass snabbt? Sen att hon har börjat svetts inne känns oxå lite konstigt, har stått i samma stall i 17 år och inegnting är ändrat till den sämre.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Det du beskriver är klassiska symptom på cushings/PPID, så jag tycker helt klart du bör låta testa henne för det. Om hon har cushings så finns det medicin, Prascend.

I övrigt får du bara fodra på, klipp lite mer så hon inte svettas. Gammla hästar har ofta sämre näringsupptag. Prova att lägga till några kg betfiber, linfröpellets och olja. Ge INTE kraftfoder till en häst som ej rids! Särskilt inte en 29 årig fjording med misstänkt cushings.....
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Hon får inget kraftfoder- enbart lucern, linfrö (glömde det innan), hösilage och mineraler.

Ska öka givan ikväll och klippa henne lite till, men vill inte klippa för mycket så hon behöver ha täcke.
Sen blir det nog att be veterinären kolla upp henne, min lilla tjej.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Min 30-åriga islänning har också tappat markant sista året, håller inte hullet på fri tillgång av hösilage och extrafodring med havrefri musli (lusern vill den gamla damen inte äta!) hon har även frusit uppenbart i vinter och går nu med täcke (vilket hon hatar) så vi har bokat tid för att hon ska få fara vidare. Visst kan jag släpa runt henne till olika veterinärer för provtagning och utredning, men sanningen är att hon är gammal och jag vill ge henne ett värdigt slut.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Min 30-åriga islänning har också tappat markant sista året, håller inte hullet på fri tillgång av hösilage och extrafodring med havrefri musli (lusern vill den gamla damen inte äta!) hon har även frusit uppenbart i vinter och går nu med täcke (vilket hon hatar) så vi har bokat tid för att hon ska få fara vidare. Visst kan jag släpa runt henne till olika veterinärer för provtagning och utredning, men sanningen är att hon är gammal och jag vill ge henne ett värdigt slut.

Känner lite så här :cry: när jag läser ditt inlägg, men måste göra så här :bow: till ditt val!
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Klippning kan säkert göra mycket.

Min äldre dam hade liknande problem - framför allt med svettning inne.

När vi klippte henne fick vi henne tillbaka :)

Min alldeles egen hemsnickrade teori är att pälsen och svettning åstadkommer någon form av jojo-effekt på kroppstemperaturen, först varm - svettas, sedan kall/blöt av svetten. Blir ungefär som att huden är fuktig hela tiden.

Hur som helst, när vi klippte henne så blev hon väldigt pigg igen :)
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Till teilani:
Det är ett hemskt beslut att behöva ta men ett ansvar som man som djurägare har. När man ser att ens trokänare behöver vandra till de eviga ängarna så måste man kunna ta det beslutet.
Måste säga som nyaste, ledsamt att läsa men när det är dax så är det rätt beslut o ta.:bow:

Till alla,
Nu känner inte jag att min häst far illa ännu, men jag vill ha koll så att det inte går för långt om man kunnat göra något.
Min häst är pigg o levnadsglad, busar o bockar. Visst syns det att hon är gammal, lite gråa hår i pannan o så.
Om det bara är mer mat som hon behöver så ser jag inget problem med det, inte hon heller. Hon vill nog gärna äta alla dygnets timmar!;)

Men jag får be veterinären att göra en koll o se så allt står rätt till. Nu har jag ökat maten ytterligare o lite mindre päls, få se om hon slutar svettas.
Som tur är så är hon inte frusen.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Problemet är att många ställer av sina gamla hästar HELT, när de ska "pensioneras". Det är tyvärr helt fel. Gamla hästar tappar snabbt muskler, förutom hull, Och musklerna kan de aldrig få tillbaka i sin helhet... Den äldre hästens leder, behöver också "smörjas" genom att hållas igång lite lätt.

Det bästa när man pensionerar sin häst, är att skaffa en "stallpyssling", som kan promenera, longera och kanske skogsluffa lite ett par dagar i veckan. Det gör gott både för hästens muskler och leder, likaväl som det psykiska välmåendet. :)

Hoppas att det ordnar sig och ett mycket bra första steg, är att prata med veterinären.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder eller sjukdom?

Jo ,jag har ärliga kompisar, men vad menar du att jag kan ha missat?

Jag har haft kompisar som haft svårt att se att deras gamlingar börjat tackla av och så har människor runt omkring tassat kring att hästen kanske är mer än lovligt stel, har förändrat beteende eller rörelsemönster.

Det är lätt att bli hemmabilnd.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Jag har haft kompisar som haft svårt att se att deras gamlingar börjat tackla av och så har människor runt omkring tassat kring att hästen kanske är mer än lovligt stel, har förändrat beteende eller rörelsemönster.
Kan garnatera att jag inte förskönar hennes tillstånd på något sett.
Hon är gammal- ja, det vet jag och det märks på många sätt.
Men hon har varit pensionär de senaste 10 åren pga en skada (går ej att rida) och hon är i samma vigör i övrigt som hon brukar. Pigg och glad och med livsgnistan i ögonen. Busar gör hon fortfarande i hagen.;)

Det som är problemet är att hon gått ned i vikt, speciellt över ryggen och det har kommit under de sista 6 månanderna. Jag har ju ökat på hennes fodergiva rejält men inte det resultat som jag önskat. Plus att hon har börjat svetts inne som hon aldrig har gjort tidigare.

Att jag skrev här på Buke var mest för att få lite feedback om mina misstankar kring någon sjukdom kan stämma eller om det är vanligt att gamla helt plötsligt bara behöver massor med mer mat.
De gamlingar som jag träffat på innan har det mer kommit succesivt med att få öka maten.

Men ska ringa och prata med veterinären idag så får vi se vad de säger.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Det du beskriver är klassiska symptom på cushings/PPID, så jag tycker helt klart du bör låta testa henne för det. Om hon har cushings så finns det medicin, Prascend.

I övrigt får du bara fodra på, klipp lite mer så hon inte svettas. Gammla hästar har ofta sämre näringsupptag. Prova att lägga till några kg betfiber, linfröpellets och olja. Ge INTE kraftfoder till en häst som ej rids! Särskilt inte en 29 årig fjording med misstänkt cushings.....

Håller fullständigt med om detta. Det är mycket troligt att din häst har Cushings/PPID och då behöver hon medicin. Med medicin och lämplig foderstat kan hon fungera helt normalt igen.

Äldre hästar har ofta svårare att tillgodogöra sig näringen i ett grovfoder även om tänderna verkar vara OK. Lättuggat uppblött foder kan göra underverk men undvik socker- och stärkelserika foder eftersom den ökade kotisolproduktionen som PPID medför ger upphov till insulinresistens särskilt hos dessa hästraser.
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Har pratat med min veterinär och vi har kommit överens om följande;

Eftersom hästen är pigg och glad och inte allmänpåverkad ännu så tyckte han att jag skulle öka på fodret lite till. Avvakta ett litet tag för att se om hon får tillbaka lite hull. Om inte så skulle vi ta lite prover när det va dax för vaccinering nu i februari.

Men jag har nog kommit på lite vad som kan vara fel med avseende på hullet.
Hon gillar inte det grova stråna i höet som det får ute i hagen, hon pillar bara i sig de fina stråna. På kvällen får hon hösilage inne och det äter hon alltihop.
Så hon får nog inte i sig så mycket mat som jag trodde!:(

Tack för alla svar!
 
Sv: Ålder eller sjukdom?

Har pratat med min veterinär och vi har kommit överens om följande;

Eftersom hästen är pigg och glad och inte allmänpåverkad ännu så tyckte han att jag skulle öka på fodret lite till. Avvakta ett litet tag för att se om hon får tillbaka lite hull. Om inte så skulle vi ta lite prover när det va dax för vaccinering nu i februari.

Men jag har nog kommit på lite vad som kan vara fel med avseende på hullet.
Hon gillar inte det grova stråna i höet som det får ute i hagen, hon pillar bara i sig de fina stråna. På kvällen får hon hösilage inne och det äter hon alltihop.
Så hon får nog inte i sig så mycket mat som jag trodde!:(

Tack för alla svar!

Det där trodde jag också med min 28-åring... Så jag letade fram en höbonde med fint ängshö och lade även in músli med hackad lucern, förutom den pelletrerade lucernen hon redan får. Men vi såg ganska snart att hon i hagen valde kompisens LITE grövre hö.

Experimentera du med vad som finns att tillgå till exempel lucern hackat strå, så hittar du säkert en lösning till din häst.

Jag har under de senaste två åren varit nära att ringa "det där samtalet", men i stort sett blivit stoppad av veterinär, hovslagare och till och med djurskydd. - Nej, varför ska du det? Så länge hon har "den gnistan" kvar, så finns ingen anledning att ta bort en pigg o glad häst. http://www.youtube.com/watch?v=F2YxeTARS54&list=UUSRg_InevjpPPsp5neLwBZw&index=2
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 196
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp