Ålder enligt pass/tänder...

N

neferra

Hur går man tillväga när åldern på passet inte stämmer med tänderna?
Hästen det gäller är 7 år enl. (utländskt) pass, men 4 år enl tänder, så det är rätt betydlig skillnad, tex för slutmätning etc (det är en ponny).
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Först och främst skulle jag kolla att signalementet i passet stämmer med hästens signalement. Under min tid som registrator fick jag några gånger in registreringsansökningar där det t.ex. stod i det utländska passet (eller registreringsbeviset innan pass började göras) att hästen hade bläs, men hästen som pappret "hörde till" hade stjärn ... Eller tvärtom.

Du kan också ta kontakt med den avelsförening som registrerar den ras som hästen tillhör. Kanske kan de hjälpa dig.

Om hästen i fråga har känd härstamning kan du t.ex. försöka få en DNA-analys, men det kräver att båda föräldrarna är DNA-testade så att det finns något att jämföra med. Ev. skulle det kunna räcka med att jämföra med pappans DNA (alla godkända hingstar brukar vara blodtypade eller DNA -testade, däremot inte alla ston som används i avel. OM DNA eller blodyp inte stämmer med pappans DNA- eller blodtyp så har du helt enkelt inte den hästen som passet visar, vilket skulle kunna förklara skillnaden mellan "åldern enligt pappren" och "åldern enligt tänder". OM DNA- eller blodtyp däremot visar att det är "rätt" pappa så vet du inte mer än nu.

Det var några tankar och tips som förhoppningsvis kan vara till hjälp.

Lycka till!

Eldfuxen, f.d. registrator
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Jättetack för svar!

Ponnyn är chippad och det stämmer med passet, liksom signalement. Så det ÄR rätt pass, men inte rätt ålder.
Kan den som utfört passet bara höftat till med åldern?
Hur påverkar detta när svenskt pass ska utföras?
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Nej, jag har aldrig hört talas om någon registrator i något land som "höftar till" en ålder. Registreringen görs ju med en betäckningsrapport eller motsvarande som underlag, så då är åldern helt klar och det är inget som en registrator får ändra på.

MEN om ponnyn saknar stam och har ett pass med okänd härstamning så finns ju ingen betäckningsrapport som grund. DÅ skulle det kunna vara så att åldern har uppskattats exempelvis av en veterinär i det landet där passet är utfärdat, som inte har samma uppfattning om hästens ålder som "din" veterinär.

Vad som gäller vid utfärdande av svenskt pass kan jag tyvärr inte svara på. Fråga den förening som hästen ska registreras hos!
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Det är faktiskt så att veterinären inte alltid har rätt. jag har vid flera tillfällen varit med vid veterinärbesiktningar av islandshästar där veterinären säger att åldern är lägre än vad passet säger. En häst ansågs vara 4 år när passet sa 7, en annan 5 år när passet sa 9 år. I båda dessa fall så var det passet som var riktigt. Hästarna var uppfödda av försäljaren och registrerade som föl.
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

hm, okej, nu blev jag ännu mer konfunderad! :crazy:

min veterinär som är mkt erfaren säger att den här hästen är inte äldre än 4,5 år.
den kommer fån ett öststatsland, vet inte hur seriösa/duktiga/engagerade veterinärerna är där??
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Det är faktiskt så att veterinären inte alltid har rätt. jag har vid flera tillfällen varit med vid veterinärbesiktningar av islandshästar där veterinären säger att åldern är lägre än vad passet säger. En häst ansågs vara 4 år när passet sa 7, en annan 5 år när passet sa 9 år. I båda dessa fall så var det passet som var riktigt. Hästarna var uppfödda av försäljaren och registrerade som föl.

Visst kan veterinären ha fel ang. ålder på hästen. Gäller naturligtvis både svenska och utländska veterinärer. Dessutom följer ju inte alla hästar "schemat". Mina uppfödningar brukar ligga c:a ½ år efter vad gäller tandfällning, bara som ett exempel.

hm, okej, nu blev jag ännu mer konfunderad! :crazy:

min veterinär som är mkt erfaren säger att den här hästen är inte äldre än 4,5 år.
den kommer fån ett öststatsland, vet inte hur seriösa/duktiga/engagerade veterinärerna är där??

Min fråga kvarstår: Har hästen känd stam? I så fall är det ju troligare att åldern i passet stämmer, medan om hästen har okänd stam så kan ju åldern vara "vilken som".
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Visst kan veterinären ha fel ang. ålder på hästen. Gäller naturligtvis både svenska och utländska veterinärer. Dessutom följer ju inte alla hästar "schemat". Mina uppfödningar brukar ligga c:a ½ år efter vad gäller tandfällning, bara som ett exempel.



Min fråga kvarstår: Har hästen känd stam? I så fall är det ju troligare att åldern i passet stämmer, medan om hästen har okänd stam så kan ju åldern vara "vilken som".

det är en korsningsponny/ridponny med okänd stam...
alltså ärdet väl "vilket som"...

suck. men det blir nog bra.. tråkigt bara om den nu är 4 och växer över ponnymåttet, risken finns. hade den varit 7 hade dt ju bara varit att slutmäta.
 
Sv: Ålder enligt pass/tänder...

Tyvärr så är det inte så ovanligt att det "fuskas" med åldern på importerade hästar åt båda håll.Suttit i exakt samma situation som dej,jag kontaktade ASRP och vi kom överens om att ponnyn fick gå kvar på sina " gamla" papper tom det året hon blev 8 år.Då fick jag göra en ny signalementsbestäming+åldersbestäming på tänderna av en veterinär,därefter så korrigerade de hennes pass.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 878
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 957
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp