Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Kanintant

Trådstartare
Hej!

Skriver under anonymt nick.

Jag och sambon är i princip helt inställda på att vi vill ha barn, problemet är det där att tiden går... Jag blir 32 i år och sambon 34 och jag börjar känna mig väldigt stressad. Rent mognadsmässigt, känslomässigt osv så är vi nog redo att börja imorgon men jag är orolig för ekonomin i första hand.

Jag läser mitt sista år på min utbildning och blir alltså klar till sommaren vilket känns väldigt skönt. Dessvärre har jag i nuläget inget jobb på gång direkt efter mer än sommarjobb (inget drömjobb och dåligt betalt mot vad jag borde ha men iaf ett jobb). Helst vill jag driva eget men det är ju inte gjort i en handvändning förstås. Sambon har fast jobb.

Jag känner att jag inte vågar vänta hur länge som helst i och med min ålder men samtidigt känns det inte så kul att ha csn-lån osv att tampas med och inte tjäna pengar. Vi har nästan hela tiden mer eller mindre levt mestadels på sambons lön då han haft haft jobb i flera år och jag känner att det lite är "min tur" nu att bidra + att det vore skönt med två löner för omväxlings skull.

Som det ser ut nu behöver vi renovera huset (som vi inte äger ännu men har som vårt) ganska omgående då vi knappt har ett fungerande badrum men ev löser det sig med att ägaren till huset står för renoveringen (en tillbyggnad med badrum och tvättstuga samt pannrum då det är direkt-el nu) och vi betalar lite högre hyra och sedan köper huset om ett par år istället för nu.

Hur sjutton ska man tänka? Jag känner nog att barn är ganska viktigt för min del, men skulle vi stöta på problem så tror jag att jag släpper det istället för att gå igenom IVF osv. Jag tror det är väldigt viktigt för min sambo med barn, han har nog svårt att tänka sig att vi inte skulle ha några.

Så rent krasst känns det ju som att om vi verkligen vill ha barn borde vi verkligen sätta igång nu, jag vill dessutom gärna ha mer än ett tror jag. Men rent ekonomiskt känns det som en smärre katastrof nu.

Hur sjutton gör man? Är man lastgammal som 32-åring om man dessutom vill ha två barn (eller 3, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill men jag gillar verkligen barn) eller kan man lugnt reda ut det här med jobb osv först och vänta ytterligare 1-2 år? Man är ju liksom gravid nästan ett år också så tiden går ju snabbt så att säga.

Till saken hör att jag gärna vill vara hemma en hel del när barnen är små, dvs inte jobba heltid första åren, det har jag även sagt till min sambo så det är han medveten om. Det gör ju inte ekonomin bättre precis men å andra sidan lägger jag egentligen bara pengar på mina hästar (som är ganska billiga i drift) och har inget behov av att shoppa massa kläder, smink och heminredning så jag tror vi kan leva relativt snålt ändå utan att det bli en stor uppoffring.


Det hade mest bara varit skönt att höra era tankar, det kanske är fler som är i samma sits eller har varit, hur gjorde ni? Jag skulel bli väldigt tacksam för att få bolla lite tankar då detta tar väldigt mycket av min tankekraft för tillfället och jag varken vet ut eller in (och ja, sambon och jag pratar med varandra men jag tror inte riktigt han känner samma stress över åldern som jag gör).

Tack för att ni orkat läsa, blev lite långt. :o:bow:
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag fick barn när jag var 30. Har vänner som varit över 35 just på grund av utbildning. I min släkt är det många som inte kunnat få barn så jag var orolig att det kanske inte skulle vara så lätt... Jag hade nog ... Inte kunnat vänta.

Men många gör det och det går hur bra som helst!
Du är inte lastgammal;)
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag hade skaffat nu.
Det där med jobb får du försöka lösa sen.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag tyckte det var perfekt att skaffa barn lagom tills jag blev klar med min utbildning, och hade turen att det gick enligt planerna (blev gravid direkt). Sen fick jag tvåan tätt och började inte jobba mellan, så jag kände ingen stress med jobb, och det var väldigt skönt. Har man ett fast jobb kan det ju vara så att man MÅSTE gå tillbaka till jobbet efter en viss tid (1,5 år har man rätt att vara hemma utan att arbetsgivaren kan säga något har jag för mig).

Jag fick min föräldrapeng baserat på det jag arbetar innan jag pluggat (timvikarie) och det fungerade jättebra. Efter tvåan har jag haft en visstidsanställning på två år, och sen fick jag trean som jag nu är hemma med. Och det känns väldigt bra att jag inte måste tillbaka till något jobb till hösten, utan kan ta det lite som det kommer. Jag är 99% säker på att jag kommer få jobb på min gamla arbetsplats så småningom.

Min man jobbar som brandman, men vi klarar oss bra på hans lön och min fp (som är lägre nu än med de två första eftersom jag jobbade 75% mellan barnen). Man får prioritera lite bara.

Så summan av kardemumman, jag skulle skaffat barn ;)
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag skulle börja nu. Att vänta på det "perfekta tillfället" är nog mest dumt, för det uppstår aldrig.

Jag bestämde mig när jag fyllde 30 för att jag nog ville ha barn iaf. På söndag fyller jag 33 och inga barn i sikte än. Det beror dels på ett "sambo-byte", sedan fick jag ett utomkveds och nu är jag fast i "testar och ser" om den kvarvarande äggledaren fungerar eller inte. Hjälp får vi tidigast om 9 månader...

Sen blir det ju inte såhär krångligt för de flesta men man vet ju inte i förväg hur det kommer bli.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Det är ju sant i och för sig, att det kanske är bättre att inte ha en arbetsgivare som går på en att man ska upp i heltid så snabbt som möjligt efter.

Helst vill jag driva eget och har tänkt börja lite grann redan nu (utan F-skatt utan köra via bolagsverket eller liknande) för att se om det finns kundunderlag osv. Min tanke är att om det hade fungerat att ha eget så hade jag kunnat bestämma mer själv hur mycket jag vill jobba. Jag tänker att man även kan jobba lite kvällar och helger när sambon ändå är hemma och kan ta barnet. Sen vet jag att det inte är någon dans på rosor att ha eget (har haft förut) men det är verkligen det jag vill.

Till saken hör att vi har ett litet jordbruk som min sambo ska ta över driften på inom kort, det är tyvärr inte så stort så man kan leva på det, jag tror att det skulle motsvara ungefär en halvtidslön i dagsläget. Om min sambo har ett jobb han trivs med (han är på väg att byta nu men kommer inte hoppa av det gamla förrän han har hittat ett nytt) så är det möjligt att jag kan ta dom procenten och jobba hemma en hel del. Det hade gått att pussla ihop ganska bra med små barn då den dagliga skötseln på djuren bara är 1-2 timmar och ganska flexibelt. I så fall så borde man kunna räkna 100 % på sambo och 50 % på mig bara där, och sen förhoppningsvis några uppdrag på mitt företag som kan bidra lite till.

Ja gud vad jag svamlar. Jag tänker mest bara högt. Det jag funderar över är vad en föräldrarpenning skulle hamna på om jag skulle bli gravid nu under våren/sommaren? Jag jobbade på vikariat i barnomsorgen några månader (inte ett helt år dock) innan jag hoppade på utbildningen och ett par månader innan det gick jag på en säsongsanställning i Kommunen.

Kommer föräldrarpenningen att grunda sig på det eller på studierna? Båda jobben innan skolan ligger nog på runt 19000-20 000 i månadslön. Vad är den lägsta fp man får ut varje månad ungefär? Mellan tummen och pekfingret. Jag har inte någon som helst koll vilka summor det handlar om, är det tillräckligt för att "klara sig" även om man får den lägsta?

Jag kommer behöva börja betala tillbaka mitt csn-lån direkt efter skolan med men den brukar ju anpassas efter inkomst så den borde väl grunda sig på fp:n i så fall.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag går emot strömmen och säger vänta. Jag hade inte valt att skaffa barn utan fast jobb (eller stabilt eget företag) och utan ett bra boende. Nu har ni ju ett plan för ert boende och känner ni er trygga med det så tycker inte jag det är något hinder.

Gå upp i heltid så snabbt som möjligt kan ingen arbetsgivare kräva. Man har rätt att jobba deltid till barnen fyller 8 år.

Det beror ju väldigt mycket på hur man är som person, jag vill ha det tryggt och ha kontroll. Det är det som styr mina val. Är man lite mer av en "gambler" och bered att ta ansvar för om det inte går som man tänkt, då är det ju bara att köra på.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja men eller hur, det är ju det jag tänker med att det inte finns "det perfekt tillfället". Samtidigt har det varit helt uteslutet nu när jag pluggat då utbildningen ligger på annan ort och det skulle bli väldigt svårt att avsluta den om ett barn kom emellan men nu är iaf studierna snart klara och det känns bra.

Sen är det väl det där med att man längtat lite efter en tryggare ekonomi efter att varit till och från arbetslös fram till jag hoppade på skolan men sen känner jag ju också att barn inte kommer på beställning. Samtidigt är jag orolig att vi inte klarar det ekonomiskt, jag vill ändå kunna känna att jag har råd att ge barnet vad det behöver och inte ha ont i magen varje månad för att pengarna inte räcker till. Vi har klarat oss på en lön ganska ofta när jag inte haft jobb eller bara fått några få timmar och det har ändå gått ganska bra men jag vet inte hur mycket extra det kostar med ett barn i huset? Jag hör inte till den kategorin som måste köpa splirrans ny barnvagn osv, men lite grejer behövs ju ändå.

Sen vore det skönt att få ordning på huset, men om bara pengarna kommer till så är det gjort väldigt fort. Gamla toan måste rivas så det vill till att det nya kommer upp fort ;). Men kan husägaren(läs: svärfar) ta tag i det här fort nu så hinner det ju komma i ordning inom ett år och det vore så skönt. Såklart fungerar det med bebis även som det är nu men vi har svårt att hålla värmen i huset med direkt-el och toan/badrummet är i enormt dåligt skick liksom en del annat.

Nu är det ju i och för sig så att mina svärföräldrar börjar bli väldigt gamla och längtar något otroligt efter barnbarn, särskilt som deras andra två söner inte har barn så om det är barn på gång så kan nog renoveringen påskyndas ytterligare ;).

För sambons båda bröder har det gått dåligt med att skaffa barn, ena har gett upp nu då frun helt enkelt inte kunde få barn och den andra där har det blivit två missfall, hans tjej är över 40. Jag håller såklart fortfarande tummarna att det ska lyckas men jag inser ju att det inte är så självklart att det blir barn när man väl vill om man väntar för länge. Första brodern byggde stort hus och de gjorde så fint och jag tror dom började försöka först efter husbygget och då var det för sent.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag gjorde allt fel... fick barn som ensamstående arbetslös 26-åring utan någon färdig utbildning (hade hoppat runt och provat lite olika saker). Det är givetvis inget att rekommendera, men ibland blir saker och ting inte som man tänkt sig. Ändå har det gått bra både för mig och för min son. Man kan planera hela sitt liv om man vill, men ibland så blir det ändå inte som man tänkt sig. Även de som planerat sitt liv enligt planen utbildning - arbete - bostad - barn kan råka ut för oväntade saker i livet. Jag tänker att man måste känna sig för själv och göra det som känns bra just nu, även om inte allting alltid är optimalt. Jag har inte ångrat något som jag har gjort hittills, däremot kan man ibland fundera över saker man inte har gjort...
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Sambon har fast jobb...
Jag hade tänkt föreslå att din sambo då skulle ta större delen av föräldraledigheten medan du jobbade.
Men så läste jag:

Till saken hör att jag gärna vill vara hemma en hel del när barnen är små, dvs inte jobba heltid första åren, ....
Så det är väl inte något alternativ då.

För övrigt så tycker jag kanske att man skall ta problemen och lösa dem vart efter att de kommer i stället för att låta bli att leva för att det kan bli problem.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Leva gör jag, för fullt!

Jag är egentligen full nöjd med livet som det är nu också, jag kan till sommaren äntligen sätta igång hästarna på allvar när skolan är slut och jag är så peppad att dra igång företag. Jag hade egentligen kunnat vänta 5 år till med barn men det är ju det där med åldern som gör att jag inte vågar vänta för länge. Samtidigt så hade ett liv med barn nu också varit underbart så ja, jag vill gärna ha barn men har ingen panik.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Gör allt då. Blir det barn så blir det, under tiden så drar du igång med hästar, jobb osv.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag hade inte väntat med barn om jag var du, låter som om ni båda vill och man vet inte hur lätt det blir för er :)

Jag skaffade en ordentlig utbildning först (hade ändå inte rätt sambo och ville inte ha barn tidigt) men trots min fina utbildning lyckades jag aldrig få något "bra" jobb utan har ett mer simpelt arbete men jag kan försörja mig på det och jag är nöjd med hur allt blev ändå. Fick mitt första barn när jag var 33, nr 2 vid 36 och nr 3 vid 40. Nu är det stopp.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Ja, det är det jag tänker med, idag verkar det ju mer eller mindre omöjligt att få fast jobb hur duktig och utbildad man är och jag är rädd att man går och väntar på något som inte kommer.

Jag tänkte i alla fall ge det till sommaren och se hur det med renoveringen artar sig, vill gärna att det iaf ska påbörjas. Jag söker jobb för fullt redan nu men tyvärr finns det få jobb (läs : inga) att söka i min kommun inom mitt arbetsområde men jag skickar spontanansökningar till företag som kan tänkas vara intresserade.

Men i sommar vet jag i alla fall lite mer hur det ser ut framåt hösten, om jag har ett jobb som kan tänkas få fortsätta in på hösten eller om det ser mörkt ut.

Min hormonspiral har jag haft lite mer än 5 år nu och jag ska ta ut den inom kort men vi har sagt att det inte känns som en större idé att sätta in någon ny utan tänkte köra med gummi. Nu när skolan är slut känns det som att skulle jag bli gravid trots gummi så får det bli så. Vill gärna se att mens och annat kommer igång också, nu ska man ju kunna bli gravid i princip dagen efter man tagit ut spiral så det känns iaf skönt att man inte behöver vänta i flera månader för att se så allt kommer igång.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Hur sjutton gör man? Är man lastgammal som 32-åring om man dessutom vill ha två barn (eller 3, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill men jag gillar verkligen barn) eller kan man lugnt reda ut det här med jobb osv först och vänta ytterligare 1-2 år? Man är ju liksom gravid nästan ett år också så tiden går ju snabbt så att säga.

Vet inte om man är lastgammal, det beror nog på person. Det känns inte så.

(är 38, fick barn vid hm precis 35. Ville bara ha ett barn, men inser att det finns lite tid över att fundera på ett barn till om det skulle ha knipit (ganska lång tid, kan ju fortfarande ant. få barn och mitt barn är snart 4 nu). Väninna har två och började vid 36 tror jag, hon skulle nog utan problem haft tid till ett till efter sina två. Men då gäller det ju att inte ha otur också. Jag ville inte ha barn vid 32 och då är det en annan typ av fråga. Hade jag absolut, panikartat velat ha barn vid 32 skulle jag kanske inte väntat i tre år.)

De flesta vänner började lite runt 30 är jag ganska säker på och flertalet har 3 barn.

(btw, det kan ju också ta tid att bli gravid, som tiden räknat ovan börjades väl försöka i april eller mars? och så gravid i juli med A (och hann ett missfall i maj), min väninna var lika snabb, men det kan ta flera år per barn.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag hade inte väntat längre, man vet ju aldrig om det tar sig på första försöket eller om man får kämpa i flera år.

Medan barnet är litet behöver det inte kosta så mycket.
Jag har köpt mycket begagnat med tanke på gifter, natur och ekonomi och säljer man sen sakerna igen blir det inte så dyrt. Tror nog faktiskt barnbidraget täckt dotterns utgifter till en väldigt stor del. Förutsatt att man inte räknar med inkomstbortfall alltså.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag hade satsat på att få livet i ordning först, om du inte har några särskilda skäl att tro att du inte kan få barn. Jag fick mitt första barn vid 36 och tvillingar vid 38 efter en lång kamp av infertilitet. Men, vi har inte vårt boende i ordning, och det är väldigt tärande, måste jag säga, dvs vårt hus är för litet för tre barn. Petitesser kan tyckas, men boende och inkomst är så väldigt viktigt tycker jag.
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

TS vill ju inte (just nu) hålla på med IVF etc och då kan det vara dags att starta just eftersom man inte vet.

"Hur sjutton ska man tänka? Jag känner nog att barn är ganska viktigt för min del, men skulle vi stöta på problem så tror jag att jag släpper det istället för att gå igenom IVF osv. Jag tror det är väldigt viktigt för min sambo med barn, han har nog svårt att tänka sig att vi inte skulle ha några."
 
Sv: Ålder och jobb - hur länge ska man vänta?

Jag och sambon är 30 respektive 32. Vi har inga barn än, men vi vill ha. Dock har vi valt att vänta just nu då det kommit annat i vägen (sjukdom). Vi renoverar också hus och det har också varit en bidragande faktor. Det kan inte vara hur som helst hemma när man skaffar barn, värmen måste fungera tex tycker jag och elen vara installerad.
Dock lär vi börja försöka under det här året.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
18
· Visningar
360
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 483
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp