Ålder vid inridning-ras??

orcide

Trådstartare
Jag har nu ett bra tag märkt att inridnings åldrarna går neråt inom nästan alla raser.
Jag själv blir mörkrädd när jag läser annonser om 3åriga ridna Tinkerhästar o dyl .:cry:
Tinkern ska inte ridas innan 5 års ålder!
Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !

Kan någon förklara att folk sitter o rider på 2 åriga Quarterhästar o tycker det är helt okej ?!

Är det inte illa nog att man travtränar 1åriga varmblodsföl i sverige i dag !:eek:

Hoppas det finns någon fler än jag som upptäckt detta!

Jag vet inte vad man ska göra åt det .
Men jag skulle aldrig köpa ett ridet föl iaf!
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Joo... det är skit skumt! Verkar som om man bara tänker på hästens "unga" år och tycker att den är slut vid 20 år! *suck*
När jag var mindre så var det inget ovanligt med ridskoleponnyr på 25 år som gick fulla lektioner och var fräscha som unghästar! *hrmm*
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Möjligen faktiskt bättre idag än för tjugo år sedan.
Kan inte tala för Tinkers.
Islänningar gängse att rida in som femåringar. Sju låter som något du tycker.
Vanligen sitter man in Quarterhästar som tvååringar, dvs när de är 2 1/2. Därefter vila för att fundera. Rids sedan som treåringar.
Inte heller ovanligt på halvblod som visas på treårstestet.
Milsvid skillnad på att sitta in en häst och att "sitta och rida" på densamma.
/P Döben
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Generellt blir ponny äldre än häst.

Tycker att en häst på 20+ gott kan njuta åstoden av sitt liv som promenadhäst och lättare klubbtävlingar.

Skulle du vilja hoppa höjdhopp på elitnivå när du är 65?

/P Döben
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Och JAG är mer förskräckt över att hästarna går och lallar i hagen tills de är sju. För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.

Så JAG mår lika illa av att se tvååringar i alla gångarter på banan som femåring som bara gått på lösdrift.

Vet mer än en veterinär som är bekymrad över utvecklingen med.

Sen visst, RIDNINGEN behöver man inte ta förrän 'när man vill', man kan träna utan att sitta på. Samtidigt att för en treåring ridas i alla tre gångarterna rakt fram i skogen i ändamålsenligt form, är inte mycket jobbigare för dem än arbeta avsuttet.

Mitt sto satts in våren som tvååring (efter visst tjat från vet *s*), skrittades och travades lätt under ryttare korta snuttar hösten som tvååring och reds in på vintern/våren som treåring. Tömkörts, gått som handhäst och promenerats hela uppväxten med. Däremot aktar jag mig för böjda spår och jobb på volt.

Valacken var inte lika färdig mentalt och fick ta det lugnare ryttarmässigt, å andra sidan har han gått åtskilliga mil som handhäst, i alla gångarter.

Så, jag är förfasad över att folk tycker att de inte ska sittas på förrän de växt färdigt, utan det 'räcker med bara lösdrift'..
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Och JAG är mer förskräckt över att hästarna går och lallar i hagen tills de är sju. För att en häst ska hålla för träning i vuxen ålder måste den belastas under sin uppväxt, medan skelettet fortfarande växer och det går att påverka senor, leder och ligament på ett annat sätt.

Så JAG mår lika illa av att se tvååringar i alla gångarter på banan som femåring som bara gått på lösdrift.

Vet mer än en veterinär som är bekymrad över utvecklingen med.

Sen visst, RIDNINGEN behöver man inte ta förrän 'när man vill', man kan träna utan att sitta på. Samtidigt att för en treåring ridas i alla tre gångarterna rakt fram i skogen i ändamålsenligt form, är inte mycket jobbigare för dem än arbeta avsuttet.

Mitt sto satts in våren som tvååring (efter visst tjat från vet *s*), skrittades och travades lätt under ryttare korta snuttar hösten som tvååring och reds in på vintern/våren som treåring. Tömkörts, gått som handhäst och promenerats hela uppväxten med. Däremot aktar jag mig för böjda spår och jobb på volt.

Valacken var inte lika färdig mentalt och fick ta det lugnare ryttarmässigt, å andra sidan har han gått åtskilliga mil som handhäst, i alla gångarter.

Så, jag är förfasad över att folk tycker att de inte ska sittas på förrän de växt färdigt, utan det 'räcker med bara lösdrift'..

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Bra sagt, det är skillnad på att rida in / jobba en häst och sitta in / vänja in en häst.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !
Detta måste vara en personlig åsikt eftersom senare forskning och undersökningar visar att sen inridning inte på något sätt ger en friskare eller hållbarare islandshäst - snarare tvärt om. Förekomsten av spatt har heller INGET med tidig inridning av islandshästar att göra.

I dag är det tillåtet att avelsvisa hingstar vid 4 års ålder med ridbedömning. Det är också allt vanligare med inridning vid 4 års ålder även för andra hästar, och förnuftig träning skadar inte hästen.

Problemet i Sverige är ofta att vi inte har tillgång till samma yta och hagar som på Island, och därmed kan det vara behövligt att hästen får mera motion. Alltså ur fysiskt utvecklingssyfte, för att utveckla hästen så att den håller för senare träning.

Många tränare har på slutet snarare oroat sig för att hästarna som kommer i träning inte har tillräckligt god fysik och snarare är överviktiga.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om tinkern och quarterhästen vet jag inget. Däremot vet jag lite om islandshästar, och jag har faktiskt aldrig träffat en islänning som ridits in så sent som vid 7 års ålder. 4-5 år är det normala, möjligen att något sto som betäckts vid 4 och gått med föl vid sidan som femåring rids in när hon är sex år, men det är inte vanligt....

Eftersom islandshästar är överrepresenterade vad gäller spatt, så har man gjort diverse undersökningar angående detta, och man fann, förutom att spatt är ärftligt, också att de islandshästar som ridits in tidigt inte lika ofta fick spatt som de som ridits in sent!!! Kanske för att man tar det lite lugnare och försiktigare när man börjar tidigt, och kanske för att man tidigt börjar vänja hästen vid belastning....?
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Nej man ska inte rida hästar innan dom vuxit färdigt det förstör ju deras skelett.

Det jag har hört av folk från island är 7 år om islandshästar iaf .

Inget halvblod har vuxit färdigt vid 2-3 års ålder den saken är klar .

Om man tittar på tex halvbloden som exempel nu o jämför dom mot tex Tinkerhästarna ..vilka av dom har flest benskydd??
Vilken av dom två raserna har fel i benställningen oftast?

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

Man kan ju faktiskt se ett mönster här ...
Om hästarna rids in allt tidigare och behöver skydd för att inte skrapa i sönder sina kotor när dom jobbar så är det nåt fel ju ..

Gå in på en ridskola o se massa olika raser o se vilka som inte kan "klara" sej utan människors hjälp skydd ..

Nej låt fölen växa och bli starka först innan det är snack om belastning från ryggen .
Det har inte bara med ryttarens vikt att göra utan även belastningen av en rörlig sak på ryggen -.
Dom behöver inte gå i en hage oarbetade för det , det finns så mkt annat man kan göra.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Nej låt fölen växa och bli starka först innan det är snack om belastning från ryggen .
Det har inte bara med ryttarens vikt att göra utan även belastningen av en rörlig sak på ryggen -.

Som Föl räknas individ från födsel fram till nyår. Därefter är det en Ettåring fram till nästa nyår. Osv.

I tråden talas om att SITTA IN Tvååringar. För att senare RIDA IN dem som Treåringar. Vissa raser senare.

Kan du inte läsa? Vill du inte förstå? Eller väljer du att läsa som Fan läser Bibeln?

/P Döben
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Min personliga åsikt är att hästar inte ska sittas på eller ridas in förrän de är 3,5-4 år eftersom många växer mycket innan dess.De fortsätter naturligt vis att växa efter denna ålder men ofta inte i samma takt. Däremot tycker jag visst att man kan jobba dem på annat sätt, för att vänja dem innan insittning/ridning.

Jag håller också med Alexandra_W att det går för många hästar och dräller tills de är alldeles för gamla. 6-7 år innan de rids in är absolut inte bra heller.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Jag har en tinker och inte har vi väntat till 5-års ålder med honom.
Han tömkördes vid 2½ år, "rakt fram".
Hösten när han var 3½ satt vi på honom lite, skritta + trava nått steg. Sedan vila hela vintern(lite promenader, nån tömkörning men mest bara hantering och vila) I april när han var 4 år så började vi rida ut lite små rundor, trava några steg...öka lite succesivt. Sedan vila juni och juli. Och nu är han igång sedan i augusti. Han är 4½ år nu och rids i alla gångarter och har hoppat några små skutt i skogen. Han rids mycket/mest i skogen/grusvägar och för instruktör 1 gång i veckan. Går ca 3-5 dagar i veckan beroende på vad vi gör. Min åsikt är att hästar är gjorda för att arbeta och rider man varierat med varierande underlag så minskar man risken för skador. Visst behöver man inte rida in en tinker vid 2 års ålder men att sitta in de vid 3 och rida in de vid 4 tycker jag är ganska lagom. Man är ju inte ute och rider 3 timmar i skogen eller sitter i en paddock 1 timme med en unghäst. Jag tror på sundaförnuftet!
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Jag tycker inte att man ska "förmänskliga" djuren. En häst är en häst, en människa en människa. Jag har inte så mycket att säga till om ang ålder för inridning, eftersom jag inte har så mycket kunskap på den fronten. Men att sitta in/vänja en häst vid att ha något på ryggen, och att rida in en häst är ju två olika saker. Dock tycker jag att det låter rimligt att hästen borde växa till sig lite först, fast jag är ju ingen expert, som sagt.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men vad jag fått lära mig så är det väldigt olika på olika raser.
Man kan aldrig jämföra ett fullblod med en shetlandsponny eller islandshäst.
För det första anväder man olika raser till olika saker.
Ett fullblod som skall tävlas i galopp måste man tidigt förbereda kroppen på den uppgift som den skall göra i framtiden.
Fullblod utvecklas också mkt fortare än andra raser.

Däremot så ska man aldrig skynda sig i onödan. Att börja rida in en tvååring betyder inte för mig att du skall träna varje dag. Du börjar sitta på den, rida lite lugnt, låter den vila varannan vecka så den hinner smälta allt nytt den lärt sig osv osv..

Att jämföra människor och hästar funkar inte alls. Hästar kan gå och springa en timma efter födseln. Kan en människa det? Nej.
Hästar är gjorda för att röra på sig från första stund. Om vi skall kunna rida på dem i många år måste kroppen förberedas för den extra belastningen.


Man måste veta vad man håller på med när det gäller unghästar!!
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man tittar på tex halvbloden som exempel nu o jämför dom mot tex Tinkerhästarna ..vilka av dom har flest benskydd??
Vilken av dom två raserna har fel i benställningen oftast?

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

Man kan ju faktiskt se ett mönster här ...
Om hästarna rids in allt tidigare och behöver skydd för att inte skrapa i sönder sina kotor när dom jobbar så är det nåt fel ju ..

.

Jag tror inte alls på ditt "mönster". Benskydd används för att skydda benen vid träning och används av alla ryttare oavsett hästras om ryttaren vill.

Man kan faktiskt inte jämföra olika raser som i grund och botten är avlade för olika saker.

Vill man ha ett mönster så får man göra en undersökning på hästar av samma ras som är inridna vid samma tidpunkt och som tränats/tränas exakt likadant hela tiden. Annars blir "mönstret" minst sagt missvisande.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Islänningen ska inte ridas innan 7 års ålder !
Islandshästryttare sedan ca 17 år tillbaka undrar: Säger vem?
:confused:
Själv satt jag upp på mitt sto när hon fyllt 4 år och jag vet att många nuförtiden påbörjar inridning redan vid 3,5 år.
Själv tycker jag nog 4 år är en rätt bra gräns för de flesta islänningar. Sen hänger det ju på individen; hur välutvecklad den är både fysiskt och mentalt.

(Mitt sto är nu 6,5 år och har ridits in i långsamt tempo under dessa 2 år)
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Det jag har hört av folk från island är 7 år om islandshästar iaf .

Vilka är "folk på Island"?
Vi köpte vår första häst som nyligen importerad från Island. 6 år och reds i alla gångarter; i princip grundinriden då. Gissningsvis riden kring 6 månader minst. Det här var ändå ca 12 år sen.
I mängder av annonser säljs islandhästar från Island i ålder 5-6 år som är inridna.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man tittar på tex halvbloden som exempel nu o jämför dom mot tex Tinkerhästarna ..vilka av dom har flest benskydd??
Vilken av dom två raserna har fel i benställningen oftast?

Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

.

Detta har inget att göra med vid vilken ålder hästens rids in, utan genetiska anlag. Ett varmblod och en ardenner ser ju som bekant väldigt olika ut och är inte uppbyggda på samma sätt. Varmbloden är ju en lättare typ av häst och så har den ju avlats ganska hårt vilket inte gör saken bättre. Jag tycker att ditt sätt att jämföra på inte är helt logiskt. Skulle en ardenner och ett varmblod ridas in vid tre års ålder så skulle ju forfarande ardennern vara den som håller bäst!
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Om man vänder på kakan då ?!
Skulle du be ditt barn som inte vuxit färdigt att börja jogga i bergen med en tung last på ryggen flera ggr i veckan ?
Kan du tycka att det låter normalt?

Att en treårig häst rids i alla gångarterna i skogen med en lätt ryttare är inte att jämställa med att låta 'sitt barn jobba i bergen med en tung last på ryggen'. Vi ska inte blanda in päron i äppelkakan här, utan ska det jämföras så gör det korrekt.

Skulle DU vägra låta ditt barn rida/spela fotboll/cykla/träna gymnastik/vad det nu vill med motiveringen 'nej lilla vän, du har inte vuxit färdigt, så lek på gården det går bra, men inget mer'?



Nej man ska inte rida hästar innan dom vuxit färdigt det förstör ju deras skelett.

Nej, för att få ett hållbart skelett MÅSTE det beslastas medan det växer. Det gäller ALLA individer. Från människobarn, via hundvalpar till hästföl. Om man vill hästen t ex ska hålla för mer än att busa i hagen, måste skelettet belastas för mer än busa i hagen när den är ung. Utan att överansträngas. För lite träning är PRECIS lika illa som för mycket träning.


Man kan jämföra varmbloden oxå mot säj ardennern ..vilken ras är helast i benen ??
Försäkringsbolagen vill ju knappt ens försäkra ett varmbolds ben eftersom dom går ju sönder ..

Försäkringsbolagen försäkrar gärna varmblodsben, och fullblodsben, och ardennerben, och.. Du kan ta ett vbl direkt från banan, går det igenom klinikbesiktning (dvs bes med böjprov och arbetsprov) UA så försäkrar de utan reservationer.

Sen, ardennerben.. Säger hovbroskförbening dig någonting? Det har ardennrarna stora problem med. Dessutom har de inte helt sällan andra problem som t ex spatt. Jag vet inte när jag såg ett vbl med spatt eller HBF sist. Däremot har de oftasre andra problem (lösa benbitar etc). Så återigen, ska du jämföra äpplen och päron måste du iaf hålla dig till sanningen! (och inser då att det inte går att jämföra så)

Man kan ju faktiskt se ett mönster här ...
Om hästarna rids in allt tidigare och behöver skydd för att inte skrapa i sönder sina kotor när dom jobbar så är det nåt fel ju ..

Så ser du skydd på en häst innebär det automatiskt att den stryker sig? Mina går med skydd för det är en enkel och billig försäkring mot en del av de olycksfallsskador som kan inträffa. Ingen av hästarna BEHÖVER skydd.
 
Sv: Ålder vid inridning-ras??

Som Föl räknas individ från födsel fram till nyår. Därefter är det en Ettåring fram till nästa nyår. Osv.

I tråden talas om att SITTA IN Tvååringar. För att senare RIDA IN dem som Treåringar. Vissa raser senare.

Kan du inte läsa? Vill du inte förstå? Eller väljer du att läsa som Fan läser Bibeln?

/P Döben

Isf läser jag nog som fan läser bibeln ..
Tt sitta på en häst o rida är att belasta den !
oavsett om du bara sitter o åker så belastar du den .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Senast: Lobelia
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 734
Senast: em-pirre
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 276
Senast: Gullan86
·
Hästhantering Hej alla glada bukare! Jag har bestämt mig för att äntligen lära mig att tömköra, då jag hört att många (hästar och människor) tycker...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp