Är det inte mest en förolämpning att någon tror att man är yngre än vad man är? Att man på något sätt upplevs som naiv och oerfaren, så att man inte riktigt haft förmågan att dra nytta av de år man haft hittills? Fast det är å andra sidan också baserat på underliggande fördomar om ålder, helst skulle jag nog vilja att ålder hamnade en bit längre bak i priolistan av vad människor tänker på när de möter nya människor.

Jo, i rätt många sammanhang uppfattar jag det som nervärderande, även om den som säger det verkar mena det som en komplimang. Framförallt i yrkessammanhang, där åtminstone jag tycker mig se sambandet att de som ens kommenterar folks antagna ålder också är de som inte värderar mig efter kompetens utan efter andra yttre faktorer.

När hamnar ni i situationer att folk ska gissa ålder? Jag har varit med om att barn gör det och de har ju oftast noll koll, men vuxna? Att prata ålder är så väldigt avlägset för mig, vet ärligt talat inte ens hur gammal jag är. Någonstans mellan 35-38 år, men exakt år måste jag räkna på.

Jag tycker folk rätt ofta verkar vilja placera folk i fack, och att ha en uppfattning om ålder går väl i där. Annars är det som sagt mest i sammanhang där man av någon anledning behöver avslöja sin ålder som folk reagerar med förvåning (vilket ju visar att de har en uppfattning, även om vi aldrig pratat om det).

Jag tänker ju att ”plagg efter ålder” ändras med generationer. Det som för mig är ”tantkläder” (t.ex sånt min mormor hade på sig) var ju sånt den generationen hade i typ 20-30-årsåldern också. Tantkläder när jag är gammal kommer garanterat vara något annat, men yngre generationer kommer ändå se det som tantkläder.

Bland 20-åringarna här är sånt som jag kan tycka är neutralt, tex jeans och kavaj till jobbet, tydligt "inte ungdomligt". Precis som att mina sneakers tydligen är sådana som "medelålders" har (antingen Joe Nimble eller ett par helt vanliga adidas). Det är nog som vanligt, man har en tendens att tro sig vara mer neutral och "som alla andra" fast andra kan utläsa en del av ens val ändå.
 
Bland 20-åringarna här är sånt som jag kan tycka är neutralt, tex jeans och kavaj till jobbet, tydligt "inte ungdomligt". Precis som att mina sneakers tydligen är sådana som "medelålders" har (antingen Joe Nimble eller ett par helt vanliga adidas). Det är nog som vanligt, man har en tendens att tro sig vara mer neutral och "som alla andra" fast andra kan utläsa en del av ens val ändå.

Det är väl klart att det syns att man som medelålders kanske inte bara har nyköpta plagg som är "inne". Min garderob innehåller t.ex. en salig blandning där de äldsta plaggen har närmare 30 år (!) på nacken. Och jag skulle aldrig slänga något som jag tycker är funktionellt och snyggt bara för att det inte är senaste mode eller ser "ungt" ut. Däremot behöver det ju inte betyda att jag (eller någon annan) tycker att man "ska" respektive "inte ska" ha vissa kläder för att man uppnått en viss ålder!
 
Jag vet inte om folk är så ”jättegammla”. Den största gruppen är 40 och 50-talister.
Men ja, jag träffar människor ur alla bakgrunder och samhällsklasser. Väldigt berikande. Inför åldrandet är vi alla lika. Ingen kommer undan det. Det är väldigt intressant att höra historierna bakom människorna. Se gamla foton och träffa anhöriga. Man blir ödmjuk över hur livet går och förändringar sker. Det är märkligt hur Henrik som bor på herrgård och missbrukaren Roger i slutändan har mycket gemensamt och är rätt lika mot 30 år tidigare. På så vis tror jag absolut att åldrandet spelar stor roll för hur vi utvecklas. Och förändrar. Även åsikter.
Jag finner det inte alls märkligt att folk byter klädstil, intressen tom musiksmak med åren. Ofta bottnar det i praktiska aspekter. Med åren hör man sämre och blir känsligare för intryck. Helt naturligt att hiphop och heavymetall är jobbigare att lyssna på för många och dansband och country tex tar över. Likaså kläder.

Sen åter igen så gäller inte detta bara mitt jobb. Åsikter om vad som hör div åldrar till hörs dagligen i hela samhället.
:DJag är född 59.
Det som gällde när jag var barn var definitivt helt annorlunda än nu. Både livet och värderingarna!!

Bönder i byn som fortfarande körde med häst. Vi tog in spannmålen med självbindare. När tröskan kom var den på släp efter traktorn. Inte alla hushåll hade telefon. Mina kusiner i stan gick till en kiosk och lånade telefonen om de behövde ringa.

Så människor födda på 40- talet är gamla
Jättegamla :laugh: :laugh:

Tänk bara på det liv de levde som barn. Vedspis. Dass på gården
 
:DJag är född 59.
Det som gällde när jag var barn var definitivt helt annorlunda än nu. Både livet och värderingarna!!

Bönder i byn som fortfarande körde med häst. Vi tog in spannmålen med självbindare. När tröskan kom var den på släp efter traktorn. Inte alla hushåll hade telefon. Mina kusiner i stan gick till en kiosk och lånade telefonen om de behövde ringa.

Så människor födda på 40- talet är gamla
Jättegamla :laugh: :laugh:

Tänk bara på det liv de levde som barn. Vedspis. Dass på gården

Mina föräldrar var födda -38 respektive -39, mormor och morfar 1908 respektive 1907. Mormor berättade historier från sin barndom om hästar som föll i sken av rädsla när de såg en bil, morfar fick som liten pojke vara ute på nätterna och valla en gris som familjen hade i smyg (ransoneringstider under första världskriget). Mamma och pappa var båda små barn under andra världskriget, pappa med släktingar i Bohuslän där det flöt iland lik efter slag ute till havs. Både mamma och pappa var i skolåldern innan de fick smaka på bananer och apelsiner, mamma gick i flickskola, pappa var den förste i sin släkt som tog studenten. Så otroligt olikt den värld jag växte upp i och så väldigt, väldigt länge sedan det känns!

Ändå har jag alltid uppfattat mina föräldrar som "moderna" på ett helt annat sätt än mormor och morfar. Pappa, som var lärare, var en av de allra första att undervisa elever i "data" (vi hade en dator i källaren, den var verkligen med dagens mått inte särskilt imponerande, som tioåring slog jag den lätt i schack! :D). Mamma arbetade heltid (enda mamman i min klass som gjorde det när jag gick i lågstadiet) och båda anammade nya tiders teknik, kläder etc. Att komma hem till mormor och morfar var som att resa bakåt i tiden, medan tiden tilläts förändra saker hemma hos mamma och pappa. Undrar varför det kändes så? Har det blivit mer "utsuddat" mellan generationerna med tiden eller är det bara jag som uppfattar det olika beroende på var jag själv befinner mig?

Angående vedspis så har vi väl gått "full circle" nu - jag hade aldrig klarat mig ekonomiskt den gångna vintern om jag inte kunnat älda med ved! :D
 
Min pappa och hans fru (båda 60-talister) har lagt sig till med massa märkliga gammel-fasoner de senaste 5 åren. Dansbandsmusik och Bingolotto står ut lite extra, det här är inget jag är uppvuxen med eller väntade mig skulle hända någonsin 🤣

Men ju äldre de blir desto fler gamla punkvinyler skänks till mig så...win-win?
Du, dom återfaller i sina ungdomsår. Vi förfestade till Bingolotto innan vi gick till festplatsen och söp skallen av oss till musik av dansband. Sven-Ingvars, Flamingokvartetten och Streaplers var dom som drog asmycket folk. Så oavsett musiksmak så gick en dit. Det var ju där det var fest om en bodde på landet.
 
Du, dom återfaller i sina ungdomsår. Vi förfestade till Bingolotto innan vi gick till festplatsen och söp skallen av oss till musik av dansband. Sven-Ingvars, Flamingokvartetten och Streaplers var dom som drog asmycket folk. Så oavsett musiksmak så gick en dit. Det var ju där det var fest om en bodde på landet.

Det är mycket möjligt, vad roligt om det vore så! Nu måste jag fråga dem om det här 😆 Det har aldrig talats om dansband här hemma så jag är lite tveksam. Musikscenen för punk, progg och rock var stor här i Sweden Rock-länet 😉 och det är vad som diskuterats gram och tillbaka genom åren. Nostalgin över musiklivet här på 80-talet har kommit upp mer än en gång sas.
 
Lyssnade faktiskt på Lucianoz i bilen på väg till jobbet igår, det är rätt svängigt 💃
Vanligtvis lyssnar jag på hårdrock 🤘
 
:DJag är född 59.
Det som gällde när jag var barn var definitivt helt annorlunda än nu. Både livet och värderingarna!!

Bönder i byn som fortfarande körde med häst. Vi tog in spannmålen med självbindare. När tröskan kom var den på släp efter traktorn. Inte alla hushåll hade telefon. Mina kusiner i stan gick till en kiosk och lånade telefonen om de behövde ringa.

Så människor födda på 40- talet är gamla
Jättegamla :laugh: :laugh:

Tänk bara på det liv de levde som barn. Vedspis. Dass på gården
Jag tycker 40 och 50-talisterna är väldigt up to date. De nyttjar sociala medier, hänger med i världsutvecklingen, har rikt socialt liv, ofta lika moderna hem som en själv mm.

Jag växte upp med kalasbyxor, sockiplast, orange heltäckningsmatta och föräldrar som rökte under köksfläkten. Inget av det finns kvar i mitt liv ;)
 
Du, dom återfaller i sina ungdomsår. Vi förfestade till Bingolotto innan vi gick till festplatsen och söp skallen av oss till musik av dansband. Sven-Ingvars, Flamingokvartetten och Streaplers var dom som drog asmycket folk. Så oavsett musiksmak så gick en dit. Det var ju där det var fest om en bodde på landet.
Appropå dansband så är det superinne bland bilburen ungdom och A-traktorkidsen.
Sonen med vänner avgudar Lill-babs, kan alla Siw Malmqvistlåtar, älskar Stefan Borsh och kan typ namnge varenda dansband. 😂
 
Jag är 56, har vitt hår som börjar bli grått. Sminkar mig inte. Är fet o ser sliten ut, alla år med utejobb har åstadkommit lite frysbrännor. Jag har naturligt resting bitchface. Nu med allt pollen så är jag rödögd också. Traskar omkring i t-shirts med mönster på och jeans. Och arbetsträskor på grund av mina trasiga hälar. Och vet ni vad? Jag bryr mig inte om hur gammal jag ser ut. Och tycker det är skittråkigt att folk bedömer mig efter mitt utseende. För jag är glad, busig och snäll. Ungdomarna på jobbet tycker att jag är sträng men pålitlig och knäpp. Dom tror nog att jag är 60+ men vad spelar det för roll. Igår gick jag och sjöng på "-If I were a fish and you caught me" och fick igång lite allsång här o där på internatområdet.
 
Appropå dansband så är det superinne bland bilburen ungdom och A-traktorkidsen.
Sonen med vänner avgudar Lill-babs, kan alla Siw Malmqvistlåtar, älskar Stefan Borsh och kan typ namnge varenda dansband. 😂
Jepp, det är helt galet. Fröken Snusk och Stefan Bosch, Eddie Meduza och Kikki Danielsson i en enda soppa. Men vem sjunger inte med i "Tunna skivor". Med smöööör.
 
Jepp, det är helt galet. Fröken Snusk och Stefan Bosch, Eddie Meduza och Kikki Danielsson i en enda soppa. Men vem sjunger inte med i "Tunna skivor". Med smöööör.
Tack och lov så gillar sonen med vänner varken epadunk eller Eddie. Det är mer hårdrock som varvar mellan Älskade ängel och allt vad det nu är 😄
 
Är det inte mest en förolämpning att någon tror att man är yngre än vad man är? Att man på något sätt upplevs som naiv och oerfaren, så att man inte riktigt haft förmågan att dra nytta av de år man haft hittills? Fast det är å andra sidan också baserat på underliggande fördomar om ålder, helst skulle jag nog vilja att ålder hamnade en bit längre bak i priolistan av vad människor tänker på när de möter nya människor.

Precis!

:DJag är född 59.
Det som gällde när jag var barn var definitivt helt annorlunda än nu. Både livet och värderingarna!!

Bönder i byn som fortfarande körde med häst. Vi tog in spannmålen med självbindare. När tröskan kom var den på släp efter traktorn. Inte alla hushåll hade telefon. Mina kusiner i stan gick till en kiosk och lånade telefonen om de behövde ringa.

Så människor födda på 40- talet är gamla
Jättegamla :laugh: :laugh:

Tänk bara på det liv de levde som barn. Vedspis. Dass på gården

Precis sa var det hos min mormor och morfar nar jag vaxte upp. Ett helt fantastiskt liv!

Du, dom återfaller i sina ungdomsår. Vi förfestade till Bingolotto innan vi gick till festplatsen och söp skallen av oss till musik av dansband. Sven-Ingvars, Flamingokvartetten och Streaplers var dom som drog asmycket folk. Så oavsett musiksmak så gick en dit. Det var ju där det var fest om en bodde på landet.

Men hur gammal och skroplig kroppen ar har ju inget med personen's val och varderingar att gora, och alltsa kan det inte vara det som gor nagon "gammal". Jag kanner en kille som har muscular atrophy ... han verkligen ar "wasting away" men det ar inte nagot som gor att han kanner sig, eller upplevs som "gammal". Han ar fortfarande 22 ar, och vill helst kla sig som en 22 aring men det borjar bli obekvama klader for honom sa han ar ofta kladd som en aldre ... men INNOM sig ar han fortfarande 22 ar. DET ar sa gammal som han kanner sig.
 
Precis!



Precis sa var det hos min mormor och morfar nar jag vaxte upp. Ett helt fantastiskt liv!



Men hur gammal och skroplig kroppen ar har ju inget med personen's val och varderingar att gora, och alltsa kan det inte vara det som gor nagon "gammal". Jag kanner en kille som har muscular atrophy ... han verkligen ar "wasting away" men det ar inte nagot som gor att han kanner sig, eller upplevs som "gammal". Han ar fortfarande 22 ar, och vill helst kla sig som en 22 aring men det borjar bli obekvama klader for honom sa han ar ofta kladd som en aldre ... men INNOM sig ar han fortfarande 22 ar. DET ar sa gammal som han kanner sig.
Hur kom mitt citat med? 🙂 Att en minns hur det var med nostalgiska känslor och återvänder till ungdomens vanor?
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 975
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp