Åldersfixering!

OutOfService

Trådstartare
I hopp om att få lite annat att tänka på så har jag nu suttit och funderat på varför vi(iallafall jag) är så fixerade vid åldern i relationer(kärleks)? Jag kan väl inte vara den enda som tycker det känns "fel" att träffa någon som är mycket äldre eller yngre?

Jag kom och tänka på detta för att jag igår var och dansade. Och för tredje gången så träffade jag samma man, han är HELT awesome på att dansa och igår fick vi en sådan galen kontakt/känsla, det var som att hela världen runt omkring försvann.. istället för en dans/4 låtar så vart det 10 låtar på raken utan uppehåll, vi slutade knappt dansa mellan låtarna.

Har haft väldigt svårt att bestämma åldern på honom, idag snokade jag mig dock reda på hans ålder vilket jag inte borde ha gjort! :p Han är ganska mycket äldre än mig, nu har jag ju absolut inga intentioner att ha någon annan relation med honom än dansen.. men han fick mig att fundera på just detta!


Så buke, tänker ni på åldersskillnader när ni träffar någon? Ni som nätdejtar, sållar ni bort äldre/yngre?
 
Jag sållar snarare bort yngre än äldre. Dejtar just nu en tjej som är 36 (ska fylla 37 i år) och jag själv är 27. Jag är tokkär och det känns inte alls konstigt... eller okej, när jag tänker att hon snart fyller 40 så känns det lite konstigt, men inget som hindrar mig :D

(För övrigt är det 10 år mellan mina föräldrar också, aldrig något jag tänkt nåt särskilt på)
 
Jag tycker väl att ålderskillnader blir allt mindre ju äldre man blir. Alltså får allt mindre betydelse.
Och rent generellt är det ju som så att blir man kär/förälskad så blir man ju; oavsett ålder på den andre. Men visst, i vissa lägen i livet kan det ju vara en aspekt att ändå i någon mån ta hänsyn till om skillnaden är kanske 15 år eller mer. Då gäller det ju mer frågor som att t ex bilda familj/skaffa barn (om man vill det) eller frågan om att den andra kanske går i pension 15-20 år före eller efter en själv.

Själv har jag oftast fallit för yngre män; när jag var yngre skilde det kanske 1-2 år. Jag minns en kort förälskelse i en kille; jag var 22 och han 18 - det kändes som stor åldersskillnad då; i den åldern. När jag var 30 blev jag störtförälskad i en kille som jag arbetade tillsammans med (vi hade blivit väldigt goda vänner). Han var 20..... och hade en ganska ny flickvän. Efter veckor av vånda så var jag bara tvungen att informera honom om mina känslor; för att ändå säkert få veta OM de skulle vara besvarade. Jag tror han hade en del känslor för mig, men han valde ändå henne.

Numera är jag gift med en 7 år yngre man sedan ca 10 år.
 
Jag är 25, och kan absolut inte tänka mig att träffa någon yngre eller jämnårig - däremot skulle jag inte ha några problem med en upp till 15-20 år äldre man, så länge han så att säga åldrats väl med festsinnet kvar och fräscht utseende.

För min del handlar åldersfixeringen framför allt om ytlighet; Jag tänder helt enkelt inte på män som ser för unga ut (här ska nu Reykjavik och LindgrenV hålla tyst!), och skulle helst se en partner över 30, även om jag just nu träffar någon som bara är två år äldre än jag. En liten del handlar nog också om att jag vill ha någon som hunnit skaffa utbildning, trygghet, god inkomst och stabilitet i livet, och där är ju andelen såklart högre bland 35-åringarna än 23-åringarna.

Jag har dock också någon rent mental och oförklarlig fix idé om att unga/jämnåriga män är moraliskt olämpliga. Låg nyligen med en kille som är 22 - första gången jag varit med någon yngre - och kände mig faktiskt... äcklig. Har aldrig tänkt tanken om andra kvinnor som träffar yngre, men när det kommer till mig själv känns det fel och rent förkastligt.
Men å andra sidan är jag fortfarande den där som kan se att någon är född -98, och genast tänker "oj, en femåring!"...
 
Senast ändrad:
Att vara 25 och dejta någon som är 45 är en sak, att vara 50 och dejta någon som är 70 en annan ... Jag skulle inte stå ut med någon som redan har ena foten i graven så för mig faller det med att det spelar mindre roll ju äldre man blir, jag har alltid hållit mig till ungefär jämnåriga. Största åldersskillnaden har varit sju år och det kändes rätt jobbigt att vara tillsammans med någon så gammal! :o :crazy:
 
Jag sållar snarare bort yngre än äldre. Dejtar just nu en tjej som är 36 (ska fylla 37 i år) och jag själv är 27. Jag är tokkär och det känns inte alls konstigt... eller okej, när jag tänker att hon snart fyller 40 så känns det lite konstigt, men inget som hindrar mig :D

(För övrigt är det 10 år mellan mina föräldrar också, aldrig något jag tänkt nåt särskilt på)


10 år äldre har alltid varit min magiska gräns, så för mig räknas inte 10 år som mycket äldre ;)

Och förövrigt lite O.T så är jag inte ett dugg avundsjuk på att du är tokkär :mad::cautious:
 
Skönt att jag inte verkar ensam :p Yngre har nästan alltid varit ett big no no för mig, jämnåriga okej, men dom har för det mesta varit ett par år äldre. 10 år äldre har alltid känts okej, det märkliga är att när jag var 22-23 så hade jag 32-33 som "gräns", men trots att jag blir äldre så verkar inte min "gräns" höjas :angel: Kommer på mig själv ganska ofta med att tycka att dom som närmar sig 40 är jätte gamla, vilket dom inte är eftersom dom är 10 år äldre än vad jag är och 10 år har ju vart okej innan :banghead:
 
Min partner är 17 år äldre. Har haft äldre män förr, men oftast inte äldre än tio år. Exet var lika gammal som jag och NEJ, jag trodde aldrig att jag skulle bli ihop med nån så mycket äldre. Men jag blev kär typ bums och sen var det inget att be för.

Åldersskillnaden märks ytterst sällan, om ens nånsin.
 
Jag är ihop med en man som är 2 år äldre än mig och det känns rätt lagom. Tidigare har jag varit med en som var 7 år yngre och en som var 15 år äldre.

Jag tror inte man helt väljer vem man blir kär i men att på senare år sett mina föräldrar så ville jag inte vara med någon som var för långt ifrån mig i ålder. Min pappa var 19 år äldre än min mamma och de älskade varandra väldigt mycket men det märktes när de blev äldre att det gjorde skillnad. Nu fick ju min mamma Alzheimers så ett tag var det osäkert vem som skulle dö först, hennes sjukdom har varit snabb. Nu blev det ju ändå som man trodde att pappa gick bort före.

Moraliskt skiter jag i ålder (så länge det är lagligt) men efter vad jag sett på nära håll så skulle jag inte vilja utsätta mig för den smärtan att med stor säkerhet veta vem som kommer att dö först. Dock, blir man kär så blir man.
 
10 år äldre har alltid varit min magiska gräns, så för mig räknas inte 10 år som mycket äldre ;)

Och förövrigt lite O.T så är jag inte ett dugg avundsjuk på att du är tokkär :mad::cautious:

Hehe, nä, 10 år är väl inte SÅ mycket, men iaf :p
Och jag förstår att du är avundsjuk, jag är nästan avundsjuk på mig själv :o

Helt O.T @niphredil men jag älskar att du gillar allt som har med mitt dejtande att göra :D
 
Oj, tänka på sig själv som äcklig för att man dejtar en som är yngre.
Mina äldsta barns far är nästan 5 år yngre än mig och det yngsta barnets far är 2 år yngre. Vi har levt ihop i 20 r och äcklig är det sista jag känner mig i hans närhet
 
Oj, tänka på sig själv som äcklig för att man dejtar en som är yngre.
Mina äldsta barns far är nästan 5 år yngre än mig och det yngsta barnets far är 2 år yngre. Vi har levt ihop i 20 r och äcklig är det sista jag känner mig i hans närhet

Äckligt är det inte definitivt inte (så länge det är lagligt). Inte sjutton kände jag mig äcklig när jag var med han som var sju år yngre, jag hade rätt trevligt :o
 
Jag hade bara varit med killar som var äldre än mig.. mellan ett år äldre till 7 år äldre och vill inte träffa nån yngre..
Men hittade en trevlig kille på nätet som var ett år yngre.. sen nästa var 2 år yngre och så har det fortsätt..

Mitt senaste ex är 9 år yngre än mig.. Han fyllde 21 iår och jag blir 30 i år.. Men han har mycket livserfarenhet vilket gör han "äldre".. men tyvärr så var han extremt svartsjuk så det funkade inte och det tror jag beror på hans ålder tyvärr..

så nu tittar jag efter "äldre"
(jag tittade inte ens efter mitt ex.. hittade han på en fest och blev kär på en gång. :P )
 
Hehe, nä, 10 år är väl inte SÅ mycket, men iaf :p
Och jag förstår att du är avundsjuk, jag är nästan avundsjuk på mig själv :o

Helt O.T @niphredil men jag älskar att du gillar allt som har med mitt dejtande att göra :D

10 år är ingenting om man jämför med hur många år äldre den här mannen är som fick mig att fundera på just detta är :nailbiting::nailbiting:

Pfft jag är INTE avundsjuk skrev jag ju :meh::cool:
 
Oj, tänka på sig själv som äcklig för att man dejtar en som är yngre.
Mina äldsta barns far är nästan 5 år yngre än mig och det yngsta barnets far är 2 år yngre. Vi har levt ihop i 20 r och äcklig är det sista jag känner mig i hans närhet

Men 5 och 2 års skillnad är ju ingenting!

kl

Och annars håller jag med om att äckligt är det inte så länge det är inom lagliga gränser.
Sen kan jag väl ha svårt att förstå tex när en jag vet som var i 20 års åldern träffade någon som var dryga 40, har svårt att se vad någon i 40 års åldern kan se i en knappt 20 åring.


För mig handlar nog åldern mest om att jag är redo för familj, vilket en yngre kanske inte är än på många år.. och en mycket äldre har antagligen redan barn och kanske inte vill ha fler.
 
Har aldrig dejtat/haft förhållande med yngre män. Skulle ha stora svårigheter om fallet var så eller att personen var i min ålder (25) min nuvarande sambo är 37 år och alltså 12 år äldre. De jag "dejtat" har alltid varit 8-12 år äldre. Känns helrätt, men äldre skulle nog kännas udda, fast samtidigt vet man inte om kärleken slår till, då tror jag man inte bryr sig om ålder värst mycket :) Tror man blir påverkad av sin omgivning mycket när folk ska bli så chockade över ålderskillnande, himla irriterande varje gång!
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 827
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 472
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 132
Senast: lilstar
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp