Åldersförändringar?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har en schipperke som är 7 år som jag ägt hela livet, dvs jag känner henne väl ;)

Rasen är ju i sig väldigt pratglad, har hög integritet och ja, min hund har alltid haft sina egenheter. Däremot på senare tid, ca 6 mån tillbaka tycker jag att hon lagt till med ytterligare egenheter jag inte tänkt desto mer på förr.
Hon kan tex gå runt och "prata för sig själv", speciellt då vi är ute men det händer även inne. Vissa dagar piper hon extra mkt och går runt och skäller för sig själv, speciellt i kombination med stress och/eller missnöje (tex om det är för kallt, hon inte får gå lös eller hon har täcke på sig). Detta började hon med för ca 6 månader sedan. Hon har dessutom blivit mer "mammig" av sig, trots att hon alltid varit väldigt självständig och fortfarande är.

Inget av detta stör mig men man undrar ju vad det beror på...

Det senaste hon lagt till med, sista 1-2 månaderna, är att hon blivit skakig när det händer saker. Om jag börjar klä mig så att hon ser att det är promenad på gång, eller om hon misstänker att hon ska få stanna hemma, så skakar hela hunden. Ser ut som att hon fryser. Jag tror inte ens hon är medveten om att hon gör det, för hon ser inte nervös ut eller nåt annat, det är bara det att benen börjar skaka. Kanske är det av förväntan på att det ska hända saker?

Mer frusen har hon också blivit senaste året. Men det känns ju inte som nåt ovanligt ålderstecken. Förr fick hon täcke vid -15 men nu har jag fått köpa ett tunnare täcke att ha på redan vid -5. Och sitter man stilla fryser hon redan vid några plusgrader.

I övrigt är hon frisk. Äter bra och är precis som vanligt. Vi är ute som vanligt dvs 1-1,5 tim dagligen om det inte är för kallt eller skitväder (då vill hon ändå inte ut). Jag pluggar på distans och hon är aldrig ensam hemma mer än några timmar per vecka då jag är i stallet, på stan eller liknande.
 
Sv: Åldersförändringar?

Sju år är ju ingen ålder på en schipperke direkt. Jag skulle nog slå vet en pling och kolla vad de tror, kan vara ett tecken på att hunden har ett sämre allmäntillstånd - fryser.
 
Sv: Åldersförändringar?

Jag hon ska ändå snart in på årliga tandöversynen så jag ska nämna det för dem då. Men hon är ju inte påverkad på nåt sätt, hon äter, dricker, är glad och pigg osv. Så det känns skumt om hon skulle vara dålig.

Nej 7 år är ingen ålder i år sett, men man har ju hört att småhundar blir gamla vid samma ålder som stora - de har bara längre ålderdom, så med den teorin borde ju åldern kunna göra sitt även nu?:confused:
 
Sv: Åldersförändringar?

Vi människor kan bli frusna om vi får fel på ämnesomsättningen. Vet inte om detta gäller även hundar.
 
Sv: Åldersförändringar?

(Varnar först för något övernojig hundägare här.)

Min schipperketik i samma ålder opererades för pyo häromveckan. Påbörjade en utredning för flera månader sen efter att hon ändrat beteende men orsaken hittades inte förän efter klinik/veterinärbyte och allt man bara kan tänkas göra. När man haft sin hund så länge så märker man verkligen direkt när något är knasigt.

Jag hade åkt in och kollat alla värden och spekulerat vidare med veterinären.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har börjat få upp en massa reklam för hållbara blombuketter. Både torkade buketter som ska hålla i minst 6 månader, och lite...
Svar
17
· Visningar
637
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 466
Senast: fejt
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 305
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp