Åldersgräns för häst..

L

Loppilopp

Visst borde det väl finnas en åldersgräns eller något annat som sätter stopp för hästar som är på tok för gamla & stapliga för tävling!? Det är en sak att promenadrida en gammal häst men & träna, tävla & transportera dem till & från tävling var & varannan helg tycker inte jag är det där värdiga slutet som man brukar tala om... ni vet med gröna ängar osv.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Finns hästar om är "slut" redan som 15-åringar och det finns super fräscha 25-åringar. Var ska man dra gränsen???
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Och var föreslår du att man sätter denna gräns?

För mig är det orimligt, därimot anser jag att överdomare och tävlingsveterinär är skyldiga att säga till när en häst inte är i tävlingsbart skick.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Jag vet också att det är väldigt olika ålder på hästar som är "slut" & jag har inget förslag på gräns.. Ville bara se vad andra tyckte om det..

Har sett en stackare som är mellan 25 & 30, jättestel & staplig, på alla tävlingar här runt omkring. Därför skrev jag denna tråd, inte för att jag har svar på min egen fråga.. :smirk:
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Men gå till överdomaren och hör med den personen om vad den tycker. Den kan ju bestämma om hästen får tävla eller inte.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

hur fasen kommer den igeom vetrinärbesiktning om den är så staplig och den borde ju bli utblåst dressyren..
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Det är ju inte veterinärbesiktningar på alla tävlingar.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Jag tycker inte att man kan sätte en åldersgräns när en häst är för gammal för att tävla.
Den är för gammal när den inte längre orkar eller klarar av det.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Man kan ju tycka att det är upp till var och en att känna efter om ens gamle kompis fortfarande borde tävla eller om den tycker att det är kul att tävla. I dom fall där ägaren inte känner efter är det väl upp til veterinären. Sen kan det ju bero lite på vad det är för tävling också...
 
Sv: Åldersgräns för häst..

eftersom det är individuellt för hästarna när de gjort sitt på tävlingsbanan tycker jag det är dumt att sätta en gräns. Man borde ha så mycket vett att känna av att hästen inte är lämpad för sin uppgift, om den så är 10 eller 30. Tycker man att det är någon som är i gränslandet eller till och med över, så går det bra att säga till överdomare/veterinär på tävling och se vad denna tycker.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Varför sätta en åldersgräns? Det är ju individuellt!

Det finns ju dom hästar som älskar o tävla!:banana: O det vore ju rent av synd om de hästarna bara skulle släppas ut i hagen o ridas "då o då" bara för att de är gamla! Sen behöver man ju inte hoppa de högsta klasserna o tävla var o varann helg:eek:
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Loppilopp skrev:
Visst borde det väl finnas en åldersgräns eller något annat som sätter stopp för hästar som är på tok för gamla & stapliga för tävling!? Det är en sak att promenadrida en gammal häst men & träna, tävla & transportera dem till & från tävling var & varannan helg tycker inte jag är det där värdiga slutet som man brukar tala om... ni vet med gröna ängar osv.

Irco Marco, som jag antar att du känner till, var ute och tävlade (med placering) i 120 som 28 åring (1999). Jag tvivlar på att man startar en så värdefull häst om han inte är i form för det.

Så nej som nämnt, så länge hästarna tycker att det är kul och är i skick för att tävla ska de väl få göra det.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Det finns ju hästar som är slut redan som 6-7-åringar,så var ska man dra gränsen?
Har en superfräsch 18-åring själv och hon har inte en galla och fortfarande rör hon sig mkt bra och hoppar med bravur!
Varför skulle hon inte få fortsätta med detta?
Däremot tycker jag domare/veterinärer har en stor uppgift att förhindra sjuka hästar,oberoende av ålder att starta!
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Rumpnissen skrev:
Och var föreslår du att man sätter denna gräns?

För mig är det orimligt, därimot anser jag att överdomare och tävlingsveterinär är skyldiga att säga till när en häst inte är i tävlingsbart skick.

precis:bow:
 
Sv: Åldersgräns för häst..

fast det finns en del puckon där ute i hästvärlden så att efter 15 års åldern på en häst tycker jag att när man vaccinerar varje år ska vetrinären kolla igenom hästen.. nu tyckte jag att jag va lite fiffig.. haha..;)
 
Sv: Åldersgräns för häst..

jag tycker inte heller att man kan sätta en åldersgräns, utan det är upp till ryttaren att se om hästen är i tävlingsmässigt skick. Och kan ryttaren inte det så får då överdomaren påpeka det.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Tycker inte man ska införa åldersgräns för hästar, för det finns ju dom hästar som är pigga och bara älskar att tävla och få visa upp sig som våran 24 åriga ponny. Skulle han inte få vara med så deppad. Nu åker vi inte på några större tävlingar längre men han tycker det är lika kul ändå. Han tycker det är lika kul som våran 6åring. Så inga åldersgränser uppåt tack. Men visst finns det dom som kanske inte borde vara med det är ju en sak som ÖD borde kolla. Tack för ordet.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Förhoppningsvis sätter veterinären stopp för de hästar som är för gamla för tävlingsbanorna och som inte orkar med.. Som andra har sagt så är det ju så individuellt när en häst blir gammal, så det är lite svårt att sätta en gräns.
 
Sv: Åldersgräns för häst..

Det är ju inte veterinärbesiktningar på alla tävlingar.

Tråden är visserligen gammal men ändå.

Jag tycker att det är fullständigt vansinnigt att det inte är vetrinärbesiktning på ALLA tävlingar fnån lokal och uppåt. Då skulle man slippa problemet med hästar som inte är i skick att tävla.


/Linnea
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 737
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp