"Äldreboende" för islandshästar?

Novisis

Trådstartare
Häst börjar bli äldre och dras med lite krämpor, så tanken på framtiden dyker allt oftare upp. Vad gör man med en äldre islandshäst som mår bra av att leva livet i hagen, men inte klarar träning längre? Jag har bara råd att ha en häst, och jag vill rida och träna. Finns det något ställe där man kan ha hästen i storflock på stora ytor, där den får njuta av sin ålderdom genom att bara vara häst?

Häst börjar bli äldre och dras med lite krämpor, så tanken på framtiden dyker allt oftare upp. Vad gör man med en äldre islandshäst som mår bra av att leva livet i hagen, men inte klarar träning längre? Jag har bara råd att ha en häst, och jag vill rida och träna. Finns det något ställe där man kan ha hästen i storflock på stora ytor, där den får njuta av sin ålderdom genom att bara vara häst?
Det låter fint i tanken men jag vet inte om det fungerar i praktiken. Jag hade inte vågat lämna iväg en trotjänare till någon annan, man vet ju aldrig om den säljs vidare eller hur den tas omhand. Jag hade hellre tagit bort hästen. Jag får lite ont i magen när jag ser annonser där gamla hästar skänks bort.

Det låter fint i tanken men jag vet inte om det fungerar i praktiken. Jag hade inte vågat lämna iväg en trotjänare till någon annan, man vet ju aldrig om den säljs vidare eller hur den tas omhand. Jag hade hellre tagit bort hästen. Jag får lite ont i magen när jag ser annonser där gamla hästar skänks bort.
Jag tänker mer att jag står kvar som ägare och betalar för en lösdriftsplats. Häst kommer inte att skänkas bort eller säljas! :heart

Det finns djurfristäder, men de är få och fokuserar i regel på produktions djur från kött/mjökindustrin än häst. Känner bara till två vara den ena blev av med alla djur och fick djurförbud pga vanvård...

Då och då ser jag vissa eldsjälar som fokuserar på att ta emot och erbjuder gamla hästar hem men det kostar ju. Har du inte råd att ha två har jag svårt att se att du har råd att betala för lösdrift och omskötsel för den andra hos någon annan. Det blir ju i regel dyrare än att ha den själv.

Jag känner bara till 1 större fristad för hästar i Sverige just nu, Emelie Cajsdotters. Den är dock knökfull.

Men du kan förmodligen hitta trevliga lösdrifter för isisar där någon gärna tar emot en pensionär på fullservice.

Om jag själv någon gång ska ha hästgård igen är det ett sånt upplägg jag tänkte köra, enbart fullservice, berikade lösdrifter.

Jag hade de funderingarna för några år sedan och hade då kontakt med en person som har unghästflockar med både egna och andras uppfödningar. Hen kunde absolut tänka sig att ta emot en äldre häst som gått i pension - förutsatt att hästen klarar flocklivet såklart! Så mitt tips är att kontakta de som själva avlar och har frigående flockar eller de som tar emot unghästar för flockliv - för det mesta är det bra att också ha en (eller flera)! äldre häst i gruppen.

Jag hade de funderingarna för några år sedan och hade då kontakt med en person som har unghästflockar med både egna och andras uppfödningar. Hen kunde absolut tänka sig att ta emot en äldre häst som gått i pension - förutsatt att hästen klarar flocklivet såklart! Så mitt tips är att kontakta de som själva avlar och har frigående flockar eller de som tar emot unghästar för flockliv - för det mesta är det bra att också ha en (eller flera)! äldre häst i gruppen.
Det är lite så mina tankar gått :up:

Det är lite så mina tankar gått :up:
Jag ska dock tillägga att det inte blev något "äldreboende" för min häst. Jag hade dessa funderingar när han var 21 och jag kände att vi inte utvecklades tillsammans längre. Han hade då inga direkta krämpor men började kännas "äldre" och kanske lite stel. Han uppskattade inte regelrätt träning längre (och inte tävling heller), men kunde absolut fortfarande tagga till på en uteritt och hade inga problem att vara ute på tur i timmar - om det var en tillräckligt intressant tur :D

Så jag tyckte kanske inte att han var riktigt färdig för att gå i pension utan sålde honom istället några dagar efter att han fyllt 22. Jag hade den enorma turen att hitta en mamma med dotter som behövde en häst till (dottern var 8, mammans häst var "för mycket" för dottern och de ville kunna rida tillsammans). Det blev "a match made in heaven" - hästen fick en ny livsuppgift som han var riktigt, riktigt bra på (han hade tidigare lärt min dotter rida), han fick ett lite lugnare liv med en ny liten ryttare att ta hand om och han är oändligt älskad av sin "nya" familj (detta är nu snart 7 år sen). Han lever fortfarande, har haft sina krämpor men rids några dagar i veckan, 29 år gammal. :heart

Liknande trådar

• Ett hästköp som inte blev som tänkt.
  • Vågar man bli hundägare?
  • Grovfoder i hagen
  • Vilken handväskhund ska min man ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka