Bukefalos 28 år!

Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Hellas

Trådstartare
En god vän till mig har av en annan corgiägare fått höra att hon absolut inte får ge valpfoder till sin Welsh Corgi Cardigan-valp. Nu är hon orolig och osäker på om hon ska ge valpfoder eller vad hon annars ska ge. Jag frågar därför er kunniga människor på Buke om det ligger något i påståendet?

Jag vet inte vad grunden för påståendet är, men förmodar att det har något att göra med att man vill undvika att valpen växer för snabbt.

Jag vore innerligt tacksam för hjälp!
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Vad säger uppfödaren? Det är väl oavsett lämpligast att fortsätta med det uppfödaren givit?
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Av skäl som jag inte kan gå in på är det inte ett bra alternativ att fortsätta med det som uppfödaren gav.

Man kan faktiskt helt bortse ifrån omständigheterna i fallet. Frågan är generell: Kan man ge valpfoder till en corgivalp? Och om inte, vad är alternativet?
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Ja, det kan du. Alla hundar kan äta valpfoder. Det kan göra mycket mer skada att inte ge en valp foder anpassat för åldern.
Just vitamin- och mineralbalansen är oerhört viktigt, behovet ändras när hunden blivit vuxen. Samma gäller energiinnehållet, det bör också vara anpassat för hundens ålder och aktivitetsnivå.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Varför skulle man inte kunna ge det till en corgi? De som vi haft i familjen är uppväxta på det. Den första blev 12år (fick tas bort eftersom den såg ohyggligt dåligt) och den som mina föräldrar har nu blir 10 i år.
Visserligen är det pembrokes.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

En god vän till mig har av en annan corgiägare fått höra att hon absolut inte får ge valpfoder till sin Welsh Corgi Cardigan-valp. Nu är hon orolig och osäker på om hon ska ge valpfoder eller vad hon annars ska ge. Jag frågar därför er kunniga människor på Buke om det ligger något i påståendet?

Jag vet inte vad grunden för påståendet är, men förmodar att det har något att göra med att man vill undvika att valpen växer för snabbt.

Jag vore innerligt tacksam för hjälp!

Nej du ska inte ge valpfoder till en corgi. De växer för snabbt och mår helt enkelt inte bra av det. Utan man ska se till att ge ett vuxenfoder som innehåller runt 23% protein och 16% fett. Ofta behöver man tillsätta fett till ett vuxenfoder för att få det att bli rätt. Sen ger man extra mineraler så att valpen får i sig mineraler och vitaminer upp till rätt nivå.

Vi brukar säga att en säck valpfoder räcker och sen är det stopp. Då är valpen runt 3-4 mån när den övergår till vuxenfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Varför växer de för snabbt?

En corgi för att bli hållbar måste växa långsamt. Många växer tyvärr för snabbt så att det är som om staminan i benen inte hänger med. Kan inte förklara det bättre och deras ben ska bli lite vridna. Cardigan alltså inte pembroke. Har man otur så kan de bli för vridna eller för veka.

Visst hur vridna och veka de blir hänger ihop med genetiken. Men dessa hundar man bli hjälpta av att få ett foder som innehåller mindre mängd protein än många valpfoder.

Själv har vi köpt alla våra i Danmark och där finns det ingen större uppfödare som ger sina valpar valpfoder efter första 3 mån. Utan ger foder som innehåller max 23% protein och 16% fett till sina valpar.
Vuxna samma protein men endast 12% fett.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Eh?

Har jag aldrig hört. Min Corga har ätit valpfoder och varken växt mer eller mindre än någon annan. Hon är överlag ganska proportionerlig i kroppen och är lika fysiskt aktiv som min schäfer.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Jisses, med så lite fett skulle min vara ett benrangel. Det hon får nu innehåller 18% och det räcker knappt. Som valp hade fodret ännu högre fetthalt plus att hon fick extra fett tillsatt. Någon ökad tillväxt skedde dock inte.

Sedan kan jag tycka att om hundarna går sönder av ett valpfoder så har man hamnat snett avelsmässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Alla har vi olika åsikter om vad som är rätt. Jobbar hunden hårt ska den givetvis ha mer. Men en valp ska inte jobba hårt oavsett ras.

Våra valpar mår bra av hur vi utfodrar och våra vuxna mår utmärkt.


Såg att du hade lagt till avelsmässigt. Vad är det som är fel att inte ge en hund för mycket protein när den växer för att få den att bli hållbar. Vad har det med aveln att göra :confused:

http://www.merckvetmanual.com/mvm/htm/bc/tmgn46.htm

Det är en länk till rekomenderade nivåer för både växande och vuxna hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Alla har vi olika åsikter om vad som är rätt. Jobbar hunden hårt ska den givetvis ha mer. Men en valp ska inte jobba hårt oavsett ras.

Våra valpar mår bra av hur vi utfodrar och våra vuxna mår utmärkt.


Såg att du hade lagt till avelsmässigt. Vad är det som är fel att inte ge en hund för mycket protein när den växer för att få den att bli hållbar. Vad har det med aveln att göra :confused:

http://www.merckvetmanual.com/mvm/htm/bc/tmgn46.htm

Det är en länk till rekomenderade nivåer för både växande och vuxna hundar.

Här är en lista på rekomenderad mängd fett

734113_10151265990223603_2130839230_n.jpg
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Att driva en hunds tillväxt meddelst foder är tämligen omöjligt om inte den genetiska dispositionen finns. En hund (eller häst) som saknar denna disposition kommer aldrig växa för fort oavsett hur mycket man matar den. Den blir bara fet.

I mina ögon är det också självklart att en hund ska växa i normal takt, så länge vi inte svälter den. Man ska inte behöva oroa sig för överutfodring annat än avseende på fetma. Det är inte okej någonstans att totalt ignorera att avelsmaterialet man använder lämnar avkommor med en disposition att växa för snabbt. Det kanske inte är prioritet ett, men definitivt inget att strunta i.

För i princip innebär det att valpen och unghunden måste läggas precis på behovet av protein/fett eller under vilket i sin tur bäddar för dålig utfodring åt andra hållet. Risken finns att hunden inte får tillräckligt och det här sina effekter det också. Fetma är enklare att se än brist.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Jo, det där är en rekommenderad mängd. Stämmer inte alltid. Min Puff har alltid varit alldeles för aktiv och rörlig för att kunna följa tabellen. Och den naturliga konsekvensen av att ge för mycket är för mig en fet hund, inte en som växer helt åt helsike.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Jo, det där är en rekommenderad mängd. Stämmer inte alltid. Min Puff har alltid varit alldeles för aktiv och rörlig för att kunna följa tabellen. Och den naturliga konsekvensen av att ge för mycket är för mig en fet hund, inte en som växer helt åt helsike.

Hundar är individer precis som allt annat levande.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Mitra du har fått det där helt om bakfoten. Överutfodring av energi kan driva på tillväxten, det har du rätt i, men i valpfoder av bra kvalitet är energimängden anpassad för en lagom tillväxt.
Att rabbla protein och fett % är ganska värdelöst, då kvalitén på proteinet styr mycket av näringsinnehållet. Brosk och hud kan t.ex. vara listat som protein på en påse, men då smältbarheten på det är väldigt låg så blir näringsvärdet dåligt.

Precis som Malibu_Stacy sa så är mineralbalansen väldigt viktig för en bra tillväxt. Att ge ett vuxenfoder kan göra att man rubbbar den balansen och pga det får tillväxtrubbningar.

Ca/P balansen är viktigare ju större hundras det handlar om. Man har så att säga ett mindre spann där hunden växer på rätt sätt.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Mitra du har fått det där helt om bakfoten. Överutfodring av energi kan driva på tillväxten, det har du rätt i, men i valpfoder av bra kvalitet är energimängden anpassad för en lagom tillväxt.
Att rabbla protein och fett % är ganska värdelöst, då kvalitén på proteinet styr mycket av näringsinnehållet. Brosk och hud kan t.ex. vara listat som protein på en påse, men då smältbarheten på det är väldigt låg så blir näringsvärdet dåligt.

Precis som Malibu_Stacy sa så är mineralbalansen väldigt viktig för en bra tillväxt. Att ge ett vuxenfoder kan göra att man rubbbar den balansen och pga det får tillväxtrubbningar.

Ca/P balansen är viktigare ju större hundras det handlar om. Man har så att säga ett mindre spann där hunden växer på rätt sätt.

Har alla glömt att jag skrev att man skulle ge mineraler och vitaminer så att hunden fick i sig vad den behövde även om det gick på ett vuxenfoder.
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Problemet med det är att det är väldigt svårt att få rätt balans om du håller på och mixtrar med mineraler på egen hand.
Överutfodring med calcium ger väldigt stora tillväxtrubbningar. Det är då du kan få hundar som kan se ut så här.
Talisker_pre-op.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Usch, vilken fruktansvärd bild :(. Rättar det till någonsin till sig eller är benet helt förstört? Lever hunden fortfarande?
 
Sv: Aldrig ge valpfoder till Corgi?

Den här hunden blev kirurgiskt korrigerad och överlevde.

Jag hade en djurägare som var in med sin pyreneer valp för han var bekymrad över att valpen var mager. Den stod på 2 liter av ett billigare vuxenfoder och uppfödaren hade sagt att de fick absolut inte ge mer då den kunde växa för fort. Valpen var i underhull och benen hade börjat vinkla ut. Då man får ge så stora mängder foder så blir mineralbalansen fel. Vi pratade och jag rekommenderade ett valpfoder för storvuxna hundar.
En månad senare var de tillbaka. Valpen var jättefin i hull och benen hade rätat ut sig.

Man kan räta till dessa tillväxtrubbningar om man sätter hundarna på en bra foderstat i tid. Går det för länge så går det inte att räta till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 321
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hejsan! Det är som så att jag har för lite mer än en vecka sedan hämtat en jättetrevlig omplacering på snart 10 månader. Ingen...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 689
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp