Aldrig mer bett!!

cello

Trådstartare
Prexis!
Jag började rida i halsring i somras och nu känner jag att jag aldrig någonsin vill sätta ett bett i min hästs mun igen! Om jag inte skulle råka hamna på mycket hög nivå där det är nödvändigt.
Jag har länge tyckt illa om bett, men efter att ha märkt vilken otrolig skillnad det blev på min häst när jag tog bort bettet förstår jag hur mycket det störde.

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Det är så otroligt mycket lättare att förstå varandra (ryttare och häst) utan bett. Faktum är stör mer än är ett hjälpmedel.

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag rider säääällan med ett bett i munnen, rider på hackamore och min dam älskar det!:D

Med ett bett i munnen blir hon stel både i kroppen och i munnen, vill knappt gå ett par steg i skänkelvikning!:crazy:

Med hackamoret blir hon som en annan häst! Hon blir en dröm att rida:love:
Skänkelvikningarna och öppnorna bara flyter på, aldrig att hon är stel och ovillig då.

Så bett drar jag mig för att använda, då hon blir så förändrad.
Dock så är hon fin i munnen när man kör henne med bett, men i ridningen är det tvärnit!:cool:

Så jag diggar bettlöst! :banana:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag har också slutat med bett och rider alla våra hästar bettlöst och kommer aldrig mer stoppa ett bett i munnen på mina hästar :)

Jag använder mest sidepull men bara grimman ibland, och väldigt sällan hackamore.
Min ena häst var väldigt stark och svår att hålla när man var ute och red och hoppade men nu när han inte har nått bett i munnen längre så är han mycke lungnare och lyssnar bättre :D
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag älskar bettlöst han blir så snäll och rar då men eftersom jag tävlar och så blir det bett ibland men han går bäst på bettlöst.

Både jag och mina hästar föredrar bettlöst vi trivs mycket bättre med det.:bump:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag håller med =D.. Jag rider mer en gärna i repgrimma 8),, Men ska köpa mig ett sidepull nu också. Rider "min" dam på hackamore och det funkar sisådär ska jag vara ärlig att säga. Men vet ej hur den andra rytatren (hennes ägare) rider henne men hon har är så himlland mysig när man bara har repgrimma, har ridit i halsring och liknande också men vill gräna ha repgrimman på. (tack vare att jag intresserade mig av NH så fick vi en hommla bra kontakt) Så nu glassar jag runt dä ri min repgrimma =P.. Men man får ju tävärr inte tävla dressyr på bettlöst 8(
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Här är en till!
Jag rider alltid på sidepull när jag rider ut och det gör jag ofta. Om jag ska träna mer dressyr på bana så har jag ett vanligt träns. jag tycker kanske att det är bra att variera. Men det har blivit så att hon är mest van vid bettlöst.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Prexis!
Jag började rida i halsring i somras och nu känner jag att jag aldrig någonsin vill sätta ett bett i min hästs mun igen! Om jag inte skulle råka hamna på mycket hög nivå där det är nödvändigt.
Jag har länge tyckt illa om bett, men efter att ha märkt vilken otrolig skillnad det blev på min häst när jag tog bort bettet förstår jag hur mycket det störde.

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Det är så otroligt mycket lättare att förstå varandra (ryttare och häst) utan bett. Faktum är stör mer än är ett hjälpmedel.

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D
Jag tycker du verkar väldigt, väldigt okunnig faktiskt, som gör sådana uttalanden.

Jag rider med hackamore på min ena häst, för det passar henne.
Men jag ser inte att bett är på något vis negativt sålänge det är rätt bätt för hästen, ryttaren är mjuk och bettet är lagom stort.

Däremot ser jag väldigt många med hackamore som hänger för långt ner!
Det kan göra riktigt ont på hästen det!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag började som du också rida mycket i halsring, och när jag red med bett blev allting mycket mer komplicerat och svårare. Dels för att jag inte sitter jättebra, och när jag dessutom har ett bett i munnen störs hästens balans. Nu har jag tränat upp sitsen mer, och koncentrerar mig också mycket mera på hur jag sitter och hur hästens ben förflyttar sig :laugh:

Så jag har helt gått över till bettlöst, just för att jag inte behöver något bett på hästen. Sen är jag inte helt emot att använda bett, men jag anser att det är ett mycket svårt redskap att använda, och det som kan skada allra mest om det används fel. Min åsikt är att man inte ska ha bett på hästen om man inte sitter till 100% balanserat, och kan styra, stanna, backa och växla tempot utan bettet. Kort sagt bör bettet enligt mig inte användas att styra eller stanna med, utan som ett hjälpmedel för små detaljer och finsjusteringar.

För det mesta rider jag med ett sidepull, men även lite i repgrimma, och på tomten löst eller i halsring.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Kl

Är inne på sjätte året på bitless och så kommer det nog att förbli.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Håller helt med. Vet hur många som helst som påstår att de är mjuka i handen, men det finns inte en chans att de skulle kunna rida min häst bra. (hon är nästan föörr känslig..)
För att inte tala om hur många av dem som har hästar som gapar eller slår med huvudet :grin:


Själv rider jag (när hon är frisk :grin:) kombinerat på ponnyhack och tredelat.
Anledningen är att jag vill kunna rida min häst på både och, smat kunna tävla dressyr.
Anser nog att man isf är bättre om man klarar av hästen bra med både bett, hack/liknande och gärna även utan ngt alls.
Klarar man BARA av sin häst på bettlöst så har man ju ett problem med sin hand, eller hur?! ;) (ej riktat till just dig ts.)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker du verkar väldigt, väldigt okunnig faktiskt, som gör sådana uttalanden.

Jag rider med hackamore på min ena häst, för det passar henne.
Men jag ser inte att bett är på något vis negativt sålänge det är rätt bätt för hästen, ryttaren är mjuk och bettet är lagom stort.

Däremot ser jag väldigt många med hackamore som hänger för långt ner!
Det kan göra riktigt ont på hästen det!

Jag håller inte med dig. Tycker inte alls att jag är väldigt, väldigt okunnig. :D
Jag respekterar folk som vill rida med bett, men jag står fast vid att de allra allra flesta hästar jag ser som rids med bett är missnöjda. Dessutom stör bettet hästen, hur bra "form" hästen än går i. Även i tävlingar på mycket hög nivå ser man många, många hästar som går i fel, spänd form som nästan helt och hållet beror på länken mellan hästens mun och ryttarens hand. Oftast förstör man hästens balans genom att ha ett bett i munnen och jag håller helt med Ella. Bett är egentligen ett redskap som (om man tittar på hur det faktiskt inverkar på hästen) bara borde användas av ryttare och på hästar som båda är helt balanserade och aldrig i syfte att stanna eller styra hästen, utan små, fina hjälper som krävs för högre skolor och faktiskt inte går att göra utan bett. Detta anser jag hur bra bettet än ligger i hästens mun! Att ett bett som ligger illa skadar hästen är ju självklart...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker det var lite väl vasst att gå ut. Speciellt att antyda att man borde gå från bett till halsring.
Men visst bettlöst är bra tycker jag, men ett sidepull som kan vara väl skarpt det också kan vem som helst göra det obekvämt för hästen också.

Det kryllar av folk som förstör hästens mun, men lika många finns det som rider sina häst med bett alldeles utmärkt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Klarar man BARA av sin häst på bettlöst så har man ju ett problem med sin hand, eller hur?! ;) (ej riktat till just dig ts.)

Tar inte åt mig :)
Jag håller med dig samtidigt som jag tycker som jag skrev innan, att man egentligen inte behöver rida med bett så länge man inte är på riktigt hög nivå, och om man har väldiga problem med sin hand kan jag tänka mig att man har problem med balansen över huvud taget och att man bäst kommer tillrätta med det utan bett, helst utan tyglar. Dock är det ju, som du säger, väldigt dumt om man inte KAN rida med bett, eftersom häst-Sverige är anpassat efter bettridning, och den typen av ridning som det innebär att välja bort bett såklart inte passar alla...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tycker det var lite väl vasst att gå ut. Speciellt att antyda att man borde gå från bett till halsring.
Men visst bettlöst är bra tycker jag, men ett sidepull som kan vara väl skarpt det också kan vem som helst göra det obekvämt för hästen också.

Det kryllar av folk som förstör hästens mun, men lika många finns det som rider sina häst med bett alldeles utmärkt.

Jag har inte sagt att man ska gå från bett till halsring, bara att jag har gjort det, och det öppnade upp åtminstone mina ögon rätt mycket...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tror såhär. Alla har olika mål med ridningen. Vissa tycker att det är härligt att rida ut barbacka i skogen med grimma. Andra ser ridningen som en sport och jobbar hela tiden för att förbättra sig mot nya mål.

Alla blir saliga på sin egen tro. Däremot tycker jag att ditt resonemang vittnar om stor okunskap. Antagligen också viss ungdomlig oförstördhet. När man är ung vill man rädda hela världen och kommer gärna på enkla raka vägar som man tror leder direkt till målet. Men jag respekterar ditt val, liksom jag hoppas att du i framtiden också kommer att göra med andras
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag tror såhär. Alla har olika mål med ridningen. Vissa tycker att det är härligt att rida ut barbacka i skogen med grimma. Andra ser ridningen som en sport och jobbar hela tiden för att förbättra sig mot nya mål.

Absolut! Alla har olika mål och jag har försökt (tydligen inte tillräckligt :D) att förklara att jag respekterar det. Tycker det är tråkigt dock att du (och många, många andra) verkar se det som flummigt och planlöst irrande att rida utan bett. Jag har antagligen precis lika många mål som tävlingsryttare (om inte fler) men av helt annan karaktär. Jag jobbar hela tiden för att förbättra förhållandet mellan mig och hästen.

Alla blir saliga på sin egen tro. Däremot tycker jag att ditt resonemang vittnar om stor okunskap. Antagligen också viss ungdomlig oförstördhet. När man är ung vill man rädda hela världen och kommer gärna på enkla raka vägar som man tror leder direkt till målet.

??
Ungdomlig oförstödhet... Det tar jag som en komplimang! :) Låter fritt och härligt tycker jag!!
Åter ställer jag mig något tveksam till att kalla mig för okunnig och min tanke är minsann inte att rädda världen (åtminstone inte i det här sammanhanget...:)).

Men jag respekterar ditt val, liksom jag hoppas att du i framtiden också kommer att göra med andras

Som sagt, jag respekterar (redan nu!) andras val. Har aldrig påstått annat. Men se mig gärna som en vilsen tonåring som genomgår identitetskris och så småningom kommer växa till mig och inse det enda rätta och stoppa tillbaka bettet...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det där sa allt! :angel: :D
Tack och godnatt! ;)

Tack själv..?
Det är en väldigt fin föreställning du har om att allas val ska respekteras, men du lever inte som du lär eftersom du, samtidigt som du säger att du respekterar mitt val, förlöjligar det...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Visst är många ryttare aldeles för stumma/hårda i handen och många är beroende av tyglarna för att hålla balansen. En anledning till att många hästar inte trivs med att ha bett i munnen är dock att de har problem med sina tänder och har bett som inte passar deras munnar.
Jag rider själv väldigt mycket med naturligt hackamore (bosal eller repgrimma) och tycker det är ett mycket bra komplement till olika bett. Alla mina hästar rids in bettlöst, men ju mer utbildade de blir desto mindre hjälper vill jag använda och därför införs bett. Hästen måste dock lära sig att förstå vad jag kräver av den med olika tygeltag innan den rids med bett. Kontakten i tygeln skall vara nästan obefintlig.

På min ena häst, som jag har haft i två år, blev jag varse att något var fel i hans munn när jag gick från ett års ridning bettlöst till att åter införa bett. Han hade gått från mycket stel och ovillig till att bli mycket mjukare och trevligare att rida när jag gick över till bettlöst. När jag sedan började med bett igen blev han under en månads tid stelare och stelare och allmer ovillig. Tid bokades hos tandläkaren och det upptäcktes att han hade en fraktur på P2 i överkäken (första kindtanden) som han troligen har haft LÄNGE. Varje gång bettet kom i närheten av tanden eller tryck kom utifrån gjorde detta givetvis jätteont. I övrigt var han jättefin i munnen. Nu är tanden rotfylld och efter tre veckor har jag nu fått en superkänslig häst som gladerligen bär ett bett i munnen.
Tänk på det alla ni som har hästar som inte gillar att ha bett i munnen!

Mvh
Milschen
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 848
Senast: villhöver
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 389
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp