#aldrigsöktettjobb

En heads up bara. Ett personligt brev ska inte "vara personligt". Vi håller på med rekryteringar just nu på min avdelning och jag vet inte hur många vi har sorterat bort bara för att deras personliga brev är som ett brev till en vän.

Förenklat kan man säga att cv:et alltid ser likadant ut medan i det personliga brevet så framhåller du vad du kan bidra med till jobbet utifrån dina tidigare erfarenheter. Max 2 rader ska vara om ditt privata jag.
Med viss modifikation, beroende på vad man haft för jobb och relevans för det man söker. :) Jag har t.ex jobbat med hästar i många år, på olika ställen, vilket jag klumpar ihop i CV:t idag. Skulle jag däremot söka något hästrelaterat skulle jag dela upp dem.

Annars stämmer det ju och jag har också suttit och läst minst sagt intressanta personliga brev...

@Tassetass Som övriga skrivit, skippa gymnasiet (och grundskola). Speciellt när du har eftergymnasial utbildning är ju det tidigare väldigt ointressant. Jag har själv varit som du när det gäller jobb, sökt jobb en gång (egentligen mest för skojs skull, då jag inte ansåg mig kvalificerad för jobbet). Jag skippade utbildning helt i CV:t och fick ändå komma på intervju. Det andra slog högre, helt enkelt. Nu fattar jag ju att du söker jobb som kräver helt annan utbildningsnivå, men i och med universitetet så ska inte gymnasiet spela roll och det finns garanterat ingen som reagerar på om man startar sitt CV först efter gymnasiet. :)
 
Antar att du sitter ting nu? Jag hade frågat fiskalerna där om det personliga brevet, vad som kan vara relevant att trycka på. Tex att du har erfarenhet från utanför det juridiska fältet fick min man som tips, han ska söka samma som du misstänker jag.

Ja, jag sitter ting nu. Jobben jag funderar på att söka är dock inte inom domstolen utan andra statliga myndigheter, och de fiskaler jag känner har i princip bara jobbat inom domstol (eller på byrå).

Att gå domarbanan finns med i planerna, men det får vänta några år, minst. Jag flyttar till hus i höst och vill inte ägna min första vår och sommar som husägare åt att veckopendla...
 
Fast man kommer ju inte ut från juristutbildningen utan att ha en viss kompetens. Där spelar vad du studerade på gymnasiet typ ingen roll alls, det är ju den högsta utbildningen som är relevant om du söker jobb som är relaterade till din utbildning.

Jag hade totalt skitit i gymnasieutbildningen och bara skrivit att du har en jur kand. De är ju inte intresserade av vad du gjorde i grundskolan heller. Det är den senaste utbildningen som är den viktiga.

Ja, men precis så. Det är universitetsutbildningen som är relevant för tjänsten. Jag sitter i en rekrytering precis nu och jag höjer snarast på ögonbrynen när de sökande nämner vad de gjort på gymnasiet. Det är inte intressant alls om de gått gymnasiet och i så fall vad de läste där. Det är bara relevant universitetsutbildning som jag tittar på.

Och jag säger som alla andra. Det kan inte vara för tidigt att söka jobb. Min erfarenhet är att det hur som helst nästan alltid tar sex månader att få folk på plats efter att man beslutat sig för att rekrytera.
 
Om jag skulle söka jobb på något ställe som enhetschef med budget- och personalansvar skulle jag troligen nämna att jag är gymnasieekonom och har läst personaladministration (om jag nu inte läser lite sånt vid sidan av nu då).

Och är det här i krokarna där de har hästprofil på behandlingshemmen skulle jag nämna poäng i häst”vetenskap” och drivit ridskola osv.

Men skulle jag söka som biståndshandläggare på kommunen räcker (den framtida) socionomexamen utmärkt, det är ju den som är relevant.
 
Då kanske jag helt enkelt skiter i att skriva något om det. Har ju läst på komvux, folkhögskola och så lite gymnasiekurser på distans, men det känns ju förbaskat irrelevant.

Tack!!



Ja, visst är det så. När jag var ner på hovrätten sist så frågade jag om det, eftersom de uttryckligen sa att man skulle skicka med gymnasiebetygen, och de sa att om det inte finns några såna betyg så är det ingen ko på isen, eftersom jag ju bevisligen har en juristexamen.

(Lite OT: Kan fortfarande inte låta bli att dra på smilbanden när jag tänker på min gamla chef som, en sisådär fyra år efter att han anställt mig, förvånat utbrast "VA? Har du inte gått gymnasiet? Men hur fick du jobb här?". "Ptja, du anställde mig?". :D )
Lite OT, men då har du ju gått gymnasiet, du har ju gymnasieutbildning menar jag.
Det är oftast universitetsutbildningen som är relevant (om du söker jobb där du har nytta av din utbildning förstås).
Jag gick ut gymnasiet 1987 och pluggade vidare på universitetet långt senare. Jag har inte tagit upp min gymnasieutbildning alls när jag sökt jobb de senaste 25 åren typ. Gymnasieutbildningen är inte precis färsk längre :)
 
Ja, jag sitter ting nu. Jobben jag funderar på att söka är dock inte inom domstolen utan andra statliga myndigheter, och de fiskaler jag känner har i princip bara jobbat inom domstol (eller på byrå).

Att gå domarbanan finns med i planerna, men det får vänta några år, minst. Jag flyttar till hus i höst och vill inte ägna min första vår och sommar som husägare åt att veckopendla...
Aha okej, ja då kan du ju ignorera det jag skrev :D fastnade mest i myndighet och krav på gymnasiebetyg, det är så märkligt krav (som vi på min myndighet också har).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 196
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Skola & Jobb På mitt nuvarande jobb kommer en tjänst att bli ledig i höst. Jag tänkte söka tjänsten, men hur farao skriver man ett personligt brev...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp