Alkohol hur nära inpå bilkörning?

strawberrysylt

Trådstartare
Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok att köra efter att ni druckit? Efter ett glas vin? En rejäl fest?

Jag har ju aldrig behövt fundera på detta innan (eftersom jag inte har körkort) och jag är absolut ingen stor konsument av alkohol, men något glas vin till i mitt liv vill jag nog ha.
När jag vet att jag ska övningsköra låter jag bli vin dagen innan.
Fast egentligen kan man väl dricka ett glas vin till middagen och köra dagen efter, eller? Hur känner ni?
 
Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok att köra efter att ni druckit? Efter ett glas vin? En rejäl fest?

Jag har ju aldrig behövt fundera på detta innan (eftersom jag inte har körkort) och jag är absolut ingen stor konsument av alkohol, men något glas vin till i mitt liv vill jag nog ha.
När jag vet att jag ska övningsköra låter jag bli vin dagen innan.
Fast egentligen kan man väl dricka ett glas vin till middagen och köra dagen efter, eller? Hur känner ni?
Du kan högst troligt dricka ett litet glas vin med maten och köra efter middagen.
 
Jag kan absolut dricka vin och köra bil dagen efter. Efter ett rejält party avstår jag (det känns självklart). Har dock köpt en alkoholmätare(?) och även när jag känner mig bakis har jag blåst 0. Men jag vill känna mig fräsch OCH vara 100% nykter om jag ska köra bil (mår jag inte bra dagen efter kör jag alltså inte bil, även om jag blåser 0).
Ett glas vin borde vara ungefär ytterst liten (ingen?) risk att vara onykter dagen efter. En del är dock känsliga för alkohol och mår ändå inte bra dagen efter, trots små mängder.
 
Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok att köra efter att ni druckit? Efter ett glas vin? En rejäl fest?

Jag har ju aldrig behövt fundera på detta innan (eftersom jag inte har körkort) och jag är absolut ingen stor konsument av alkohol, men något glas vin till i mitt liv vill jag nog ha.
När jag vet att jag ska övningsköra låter jag bli vin dagen innan.
Fast egentligen kan man väl dricka ett glas vin till middagen och köra dagen efter, eller? Hur känner ni?
Det beror ju på en väldig massa omständigheter, men personligen hade jag inte överhuvudtaget reflekterat över att jag eventuellt inte skulle kunna köra bil dagen efter om jag druckit ett glas vin till middagen. Inte om jag druckit två eller tre glas heller, för den delen. Det ska ganska stora mängder till för att jag inte ska känna mig bekväm med att köra bil 12 timmar (eller vad det nu blir) senare. Men det är ju jag det, alla är olika!

Däremot undviker jag att köra samma kväll som jag druckit något, även om jag druckit så pass lite och/eller tidigt att det skulle vara fullt lagligt för mig att göra det. Det är mest av ren princip och beror även mycket på att jag sällan faktiskt behöver köra någonstans överhuvudtaget, så det blir liksom aldrig något problem att avstå.
 
När jag äntligen lyckas ta körkort kommer jag nog inte köra helst alls dagen efter en rejäl fest kanske inte så mycket för alkoholen utan för att jag sover så dåligt när jag druckit. Trötthet är ju liksom lika farligt som alkohol, så även om jag skulle blåsa 0 är jag osäker på om jag inte skulle vara för trött ändå.
 
Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok att köra efter att ni druckit? Efter ett glas vin? En rejäl fest?

Jag har ju aldrig behövt fundera på detta innan (eftersom jag inte har körkort) och jag är absolut ingen stor konsument av alkohol, men något glas vin till i mitt liv vill jag nog ha.
När jag vet att jag ska övningsköra låter jag bli vin dagen innan.
Fast egentligen kan man väl dricka ett glas vin till middagen och köra dagen efter, eller? Hur känner ni?

Så här skriver Systembolaget angående alloholförbränning: Länk

Jag tänker att det är ganska bra riktvärden. Tabellen är ju dock, som de också skriver, genomsnittlig och det kan vara väldigt individuellt hur man förbränner alkohol (och hur man reagerar avseende bakfylla, trötthet etc. som givetvis också spelar roll). Men personligen hade jag inte ens reflekterat över att det skulle vara olämpligt att köra bil efter att ha druckit ett par glas vin kvällen innan.

Däremot skulle jag inte gå in på t.ex. restaurang, dricka ett glas vin till maten och sedan köra därifrån även om det hade varit en långsittning och vinet teoretiskt borde ha gått ur kroppen. Det skulle kännas helt fel enkelt.
 
Du kan högst troligt dricka ett litet glas vin med maten och köra efter middagen.
Ja, givetvis kan du det. Till och med direkt efter. Jag har inga problem med att ta en starköl eller ett glas vin och köra efteråt.
Nej, INTE direkt efter maten om man druckit ett glas vin till maten!
Går utmärkt att se varför i länken till systembolaget som @aiquen lade in ovan!
Det gick möjligen att köra lagligt om man druckit en öl eller ett glas vin till maten innan promillegränserna sänktes. Och det är jättemånga år sedan det gjordes!
Nu har det inte hänt på över 20 år att jag druckit mer än en 33 cl 4,5% cider samma dag. Men jag skulle ändå inte drömma om att köra förrän dagen efter. Alltid ta det säkra före det osäkra!
 
Jag har inga problem att till en middag hos vänner dricka ett mindre glas vin till fördrink, och lite vin för att sippa på till maten och därefter köra hem några timmar senare.

På restaurang däremot där sittningen är kortare avstår jag alkohol om jag ska köra hem.

Dagen efter en middag med mer vin är det mer "allmäntillståndet" i form av sömn som avgör när jag vill köra, än själva alkoholkonsumtionen.
Det är läääänge sedan jag drack så mycket att jag avstod att köra dagen efter.
 
Helst ingen alkohol 24 timmar innan jag ska framföra fordon. Och absolut aldrig någonsin samma dag (mindre än 12 timmar).
 
Nej, INTE direkt efter maten om man druckit ett glas vin till maten!
Går utmärkt att se varför i länken till systembolaget som @aiquen lade in ovan!
Det gick möjligen att köra lagligt om man druckit en öl eller ett glas vin till maten innan promillegränserna sänktes. Och det är jättemånga år sedan det gjordes!
Nu har det inte hänt på över 20 år att jag druckit mer än en 33 cl 4,5% cider samma dag. Men jag skulle ändå inte drömma om att köra förrän dagen efter. Alltid ta det säkra före det osäkra!

Jo, direkt efter maten. Vi bor mitt ute i obygden och äger således en egen alko-mätare. Jag har god koll på vad jag kan och inte kan dricka innan jag ska köra.
 
GP hade någon undersökning där man lät flera olika personer dricka en större mängd alkohol och sen mätte när de blåste rent. 8 h efter sista drinken var det ingen som hade alkohol i blodet utan alla var körbara.
 
Jag är rädd om mig själv och de jag möter och kör inte dagen efter jag har druckit alkohol och självklart aldrig samma dag heller. Någon gång har jag kört bil sent på kvällen dagen efter när det har varit kris men jag gör det helst inte. Jag dricker mig aldrig full och jag slutar alltid tidigt eftersom jag avskyr känslan av onykterhet när jag lägger mig.

Att man kan blåsa rent betyder iallafall inte för mig att det är okej att köra bil. Känner jag minsta lilla bakfylla så skulle jag aldrig ens tänka tanken på att köra. Att någon ens kan tänka sig att köra efter en öl eller ett glas vin till middagen fattar jag inte. Hur ego kan man vara och hur viktig är alkoholen för en då?
 
Jag är rädd om mig själv och de jag möter och kör inte dagen efter jag har druckit alkohol och självklart aldrig samma dag heller. Någon gång har jag kört bil sent på kvällen dagen efter när det har varit kris men jag gör det helst inte. Jag dricker mig aldrig full och jag slutar alltid tidigt eftersom jag avskyr känslan av onykterhet när jag lägger mig.

Att man kan blåsa rent betyder iallafall inte för mig att det är okej att köra bil. Känner jag minsta lilla bakfylla så skulle jag aldrig ens tänka tanken på att köra. Att någon ens kan tänka sig att köra efter en öl eller ett glas vin till middagen fattar jag inte. Hur ego kan man vara och hur viktig är alkoholen för en då?

Jag är varken ego eller tycker att alkoholen är viktig. Blåser jag noll, så blåser jag ju noll? Vad är problemet och varför ska din moralpanik begränsa mig?
 
Jag är rädd om mig själv och de jag möter och kör inte dagen efter jag har druckit alkohol och självklart aldrig samma dag heller. Någon gång har jag kört bil sent på kvällen dagen efter när det har varit kris men jag gör det helst inte. Jag dricker mig aldrig full och jag slutar alltid tidigt eftersom jag avskyr känslan av onykterhet när jag lägger mig.

Att man kan blåsa rent betyder iallafall inte för mig att det är okej att köra bil. Känner jag minsta lilla bakfylla så skulle jag aldrig ens tänka tanken på att köra. Att någon ens kan tänka sig att köra efter en öl eller ett glas vin till middagen fattar jag inte. Hur ego kan man vara och hur viktig är alkoholen för en då?
Förbränningen är enormt olika för olika personer. Jag har (på fest!) blåst rattfull och en kompis som druckit rejält har blåst 0. Har man koll och blåser 0, känner sig pigg och fräsch finns inget som hindrar en från att köra?
 
Jag har experimenterat med en alkoholblås från jobbet (proffsblås och den blir kalibrerad regelbundet) när jag ändå hade med den hem över natten. Hällde i mig 4cl rent, testade mig upprepade gånger och 40 minuter senare blåste jag 0.00, vilket är snabbare än man brukar räkna med
Men jag tar det säkra före det osäkra och har mycket, mycket större marginaler än så. Men en drink på kvällen och köra på morgonen är generellt ingen issue alls.
Jag har länge lobbat för att vi ska ha med en på en AW för att undersöka hur olika man kan förbränna, men vi har inte blivit så mycket med AW de senaste åren.
 
Senast ändrad:
Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok att köra efter att ni druckit? Efter ett glas vin? En rejäl fest?
Jag har som tumregel att inte köra bil alls dagen därpå om jag druckit. Däremot ett glas vin eller ett glas öl kan jag dricka på kvällen och köra på morgonen.

Vet jag drack 3 snapsar en kväll, vet dock inte hur många cl det var i varje och blåste grönt i alkolåset på morgonen, hade förvisso druckit dom under eftermiddagen och kvällen, men inget jag gärna gör längre. Då var det för att de va gott.

Dricker jag alkohol nu blir det små mängder, om det skulle bli fest då kör ja inte alls dagen därpå och måste jag köra då blir det fram mot kvällen på den dagen i så fall.
 
Dricker man inte stora mängder alkohol eller extremt sent in på natten för sista intaget är inte körning dagen efter ett problem, vare sig lagmässigt eller praktiskt i risk. Halva risken ligger i alkoholen och resten i tröttheten som uppstår av sent festande.

Jag kör aldrig samma dag som alkohol intagits utan ser till att däremellan ligger ett najs 8-timmars sömnpass av återhämtning, kaffe och frukost helt enkelt därför att det är en extremt enkel och säker tumregel för att hålla riskerna på noll. Sen dricker jag heller aldrig sent, eftersom lagom läggdags är mycket tidigare än så :-)

Det som är läskigt med en del är att de i nyktert tillstånd kan avsky folk som ens tänker tanken att köra med alkohol i kroppen, men efter två öl slirar med sitt resonemang för sitt eget behov. Och då är enkla förhållningsregler mycket bättre att tillgå än sliriga resonemang kring hur mycket risken egentligen ökar för olyckor och när man åker dit för rattonykterhet.

Jag vill inte möta någon på vägen som tagit två glas vin eller öl av alkoholstinn karaktär en halvtimme-timme innan. Tack.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 633
Senast: Trasten
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 608
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 042
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp