Alkohol hur nära inpå bilkörning?

Nej, jag har inte missat den.
Jag förstår inte vad problemet är med att köra om man inte känner sig påverkad och dessutom blåser grönt?
Nä, om du inte förstår problemet med att man är en sämre bilförare, utan att själv märka det, dagen efter en fylla - fast man blåser noll - så kan jag inte hjälpa dig med det är jag rädd.

Att göra en halmgubbe där du försöker klistra på mig åsikter jag inte har hjälper inte det heller.
 
Nä, om du inte förstår problemet med att man är en sämre bilförare, utan att själv märka det, dagen efter en fylla - fast man blåser noll - så kan jag inte hjälpa dig med det är jag rädd.

Att göra en halmgubbe där du försöker klistra på mig åsikter jag inte har hjälper inte det heller.

Jag skriver ju inte bara "blåser noll", ellerhur? Mår jag prima och dessutom blåser noll ser jag inga problem med att köra, till skillnad om jag mår visset och blåser noll.

Jag har inte försökt klistra på dig några åsikter du inte har.
 
Senast ändrad:
Jag skriver ju inte bara "blåser noll", ellerhur? Mår jag prima och dessutom blåser noll ser jag inga problem med att köra, till skillnad och jag mår visset och blåser noll.

Jag har inte försökt klistra på dig några åsikter du inte har.
1) Det finns studier som visar att det du säger inte stämmer. Man kör bil sämre efter en blöt fest fast man både mår bra och alkoholen lämnat kroppen.
2) Nyss påstod du att jag pratade om att köra rattfull.

Det här blir sista gången jag upprepar samma sak i den här tråden. Vill man dricka mycket och köra dagen efter, med eller utan promillemätning, är det upp till var och en givetvis.
 
Nä, om du inte förstår problemet med att man är en sämre bilförare, utan att själv märka det, dagen efter en fylla - fast man blåser noll - så kan jag inte hjälpa dig med det är jag rädd.

Att göra en halmgubbe där du försöker klistra på mig åsikter jag inte har hjälper inte det heller.
Fast vad är en bra bilförare? Det begreppet är ju väldigt subjektivt. Jag ser ju hellre att en trött yrkeschaufför kör dagen efter ifall den är pigg och blåser 0, än någon som väldigt sällan kör bil gör samma sak.

Ungefär 25% av alla dödsolyckor är alkoholrelaterade.
 
Relevant fråga. :) Om möjligt, så är det ju säkrast för alla.
Man är inte så bra bilförare man tror, allrahelst inte när man är trött, stressad, sjuk eller på annat vis obalanserad.

Jag kan jag leva med mig själv om något skulle hända i trafiken om jag var trött eller stressad. Båda gånger jag åkt fast för fortkörning har varit vid sådana tillfällen - inte ett vinnande koncept, uppenbarligen.

Det hade varit svårare att leva med något allvarligare än fortkörning om jag hade haft en rejäl fest kvällen innan, med tanke på hur mycket sämre bilförare man kan vara, utan att märka det själv, och med tanke på de tydliga föreskrifterna.
Ja absolut att man ska vara försiktig! Är man för trött ska man inte köra. Men lite trötta är nog väldigt många. Alla småbarnsföräldrar i några år t ex. Och många människor som jobbar annat än kontorstid. Jag t ex har beredskap 7 dygn i sträck utöver ordinarie arbetstid. Jag är inte superfräsch när jag kör till jobbet vid 6.15 efter en hel natt med larm. Och jag är aldrig i toppform mellan 22-04. Men blir jag FÖR trött så får jag såklart stanna hemma och sova lite på dagen. Det gör vi om vi jobbat hela natten utan paus.
 
Frågan är väl också vad som är "en blöt kväll".

För min mamma är en blöt kväll 2 glas vin en lördagskväll. Ska hon då avstå från att köra bil hela söndagen? (hon brukar komma hem senast 22 och lägga sig kl 23).

En typisk middag med vänner dricker jag ca 4 glas vin, under tidsrymden 18-22. (Detta händer ca 1 gång var sjätte vecka).
Dricker inga jättemängder och kommer inte hem plakat. OM det händer kör jag förstås inte bil följande dag.

Har faktiskt väldigt svårt att förstå varför jag inte skulle vara kapabel att köra bil söndag om jag varit på middag på lördagen och druckit dessa mängder.

Om det spelar någon roll har jag aldrig fått fortkörningsböter, aldrig varit inblandad i en olycka med någon annan bil. EN gång har jag backat in i en stolpe, spik nykter en torsdag eftermiddag efter jobbet.
Har haft körkort i 15 år.

En parallell till stor trötthet och att köra bil: i en del yrken har man väldigt långa arbetspass. T.ex ibland blir läkare tvungna att jobba betydligt längre än 8h. Är det "säkert" att bli behandlad av en läkare som jobbat i 12h och som inte hunnit äta mer än en yoghurt? Eller tackar ni nej till det?
Felbedömningarna i yrkesutövning ökar med trötthet och hunger också.
 
Det finns galet mycket som gör att man kör sämre än när man är på topp. Är man därmed olämplig som bilförare för det?

Jag tror inte för ett ögonblick på att det finns någon bilförare som är "på topp" varje kilometer bakom ratten. Man kan bli disträ av en händelse, trött, skitnödig, hungrig, få ont i huvudet eller vad som helst som gör att man kör sämre än vanligt. Men kör man olämpligt?
Bara körkunskaperna mellan förare skiljer också enormt.
 
Yrkeschaufförer har iaf en lagstadgad dygnsvila, eller jag vet inte om busschaufförer har det men långtradarchaffisar har väl?
I mitt yrke är det vanligt med pass till 23:00, kommer det larm kan det bli en timme extra. Resa hem, dusch, varva ner och somna…Nästa pass kan börja 06: 00 och då ska man vara ombytt och klar och ha ätit frukost. Inte ovanligt att man jobbar sen kväll innan delad tur. Galenskap med delade turer men fortfarande rätt vanligt. Likaså att man jobbar sen kväll sen tidig morgon i många yrken.

Ja, precis för långtradarchaufförer är det ju väldigt styrt med vad heter det... äsch, såna där kort som de fyller i? Busschaufförer får nog heller inte köra för länge, iaf vet jag en busschaufför som kör längre sträckor där det är reglerat med rast o så...


En parallell till stor trötthet och att köra bil: i en del yrken har man väldigt långa arbetspass. T.ex ibland blir läkare tvungna att jobba betydligt längre än 8h. Är det "säkert" att bli behandlad av en läkare som jobbat i 12h och som inte hunnit äta mer än en yoghurt? Eller tackar ni nej till det?
Felbedömningarna i yrkesutövning ökar med trötthet och hunger också.

Absolut, det där brukar jag också tänka på ibland... hade inte velat vara kirurg heller..."Nä, jag har sovit dåligt inatt, operationen du har väntat på i X antal månader måste vi boka om tyvärr" funkar ju inte ?!..... :/...
 
Det finns galet mycket som gör att man kör sämre än när man är på topp. Är man därmed olämplig som bilförare för det?

Jag tror inte för ett ögonblick på att det finns någon bilförare som är "på topp" varje kilometer bakom ratten. Man kan bli disträ av en händelse, trött, skitnödig, hungrig, få ont i huvudet eller vad som helst som gör att man kör sämre än vanligt. Men kör man olämpligt?
Bara körkunskaperna mellan förare skiljer också enormt.
Road rage är väl ett ypperligt exempel på när människor som är nyktra och pigga ändå är helt usla bilförare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 755
Senast: Trasten
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 711
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 163
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp