Alkohol hur nära inpå bilkörning?

Blåser du noll, är pigg och mår bra har du högst troligt inte nedsatt reaktionsförmåga eller trötthet som symtom (som ju är motsvarigheten till pigg, vilket var vad jag skrev :idea:).

Ska vi ta in IQ-test som ett mått för när man är lämpad att köra bil eller inte?
Nä, men man kan ju lita på forskningen tänker jag.

Man är statistiskt sett en ganska mycket sämre bilförare dagen efter större alkoholintag - även om man inte märker det själv.

Men du kan ju fortsätta att tro att allt är lugnt om du testar dig med en tillräckligt certifierad och dyr mätare. :up:
 
Nä, men man kan ju lita på forskningen tänker jag.

Man är statistiskt sett en ganska mycket sämre bilförare dagen efter större alkoholintag - även om man inte märker det själv.

Men du kan ju fortsätta att tro att allt är lugnt om du testar dig med en tillräckligt certifierad och dyr mätare. :up:

Så hamnar vi återigen då på någons moralpinne som måttstock, nämligen din. Om man alltså blåser noll, är pigg och mår bra ska man enligt dig ändå inte ha tillåtelse att få framföra ett fordon. Ska vi ha ett 72-timmars uppehåll från körning av motordrivna fordon när man intagit 1 snaps, 5 starköl och 2 avec? Eller var går gränsen för uppehållet och alkoholenheterna?

Det är fortfarande ingen som påstår att man ska köra bakis och trött, bara för att man blåser noll. Det har jag aldrig skrivit, så jag uppskattar om du inte pådyvlar mig åsikter som jag inte har.
 
Så hamnar vi återigen då på någons moralpinne som måttstock, nämligen din. Om man alltså blåser noll, är pigg och mår bra ska man enligt dig ändå inte ha tillåtelse att få framföra ett fordon. Ska vi ha ett 72-timmars uppehåll från körning av motordrivna fordon när man intagit 1 snaps, 5 starköl och 2 avec? Eller var går gränsen för uppehållet och alkoholenheterna?

Det är fortfarande ingen som påstår att man ska köra bakis och trött, bara för att man blåser noll. Det har jag aldrig skrivit, så jag uppskattar om du inte pådyvlar mig åsikter som jag inte har.
Min personliga moralpinne alltså - eller kanske en tämligen välgrundad moralpinne från trafikverket, systembolaget, körkortsboken...?
 
Min personliga moralpinne alltså - eller kanske en tämligen välgrundad moralpinne från trafikverket, systembolaget, körkortsboken...?

Du får gärna visa var på Trafikverket, Systembolaget och i Körkortsboken som det står att man ska undvika körning när man blåst noll, är pigg och mår bra. Tack på förhand!

Du får gärna även svara på frågan vad gäller timmar och alkoholenheter.
 
Du får gärna visa var på Trafikverket, Systembolaget och i Körkortsboken som det står att man ska undvika körning när man blåst noll, är pigg och mår bra. Tack på förhand!

Du får gärna även svara på frågan vad gäller timmar och alkoholenheter.
Här eller här exempelvis, notera också "inte känt sig bakfulla". Jag tycker inte man behöver räkna varken alkoholenheter eller timmar för att förstå budskapet.
 
Japp, du ser vad det finns för grader av moralpanik. Glömde visst körkortsboken ser jag.

Ja, verkligen. Allt baserat på en och samma forskning som utförts efter "kritiska situationer" i trafiken.

Alltså, i en ideal värld hade man inte satt sig i bilen med huvudvärk, morgontrötthet eller lätt stressad heller. Jag vidhåller att nykter, pigg och mår bra fortfarande är en god måttstock. Ska vi börja förbise det får vi ju tala om helt andra ramverk än de som är gällande idag.
 
Kör inte om jag druckit samma dag. (Bor å andra sidan så att det finns både kollektivtrafik och taxi nära till hands, så bil är inget måste).

Följande dag ser jag inga problem med att köra. Dricker inga jättedoser, men en vanlig middag med några glas vin och köra följande dag: inga problem.
Känner mig inte påverkad när jag dricker vinet, blir inte bakfull och brukar sluta före midnatt.

Känner mig betydligt mer tveksam till att sätta mig bakom ratten när jag är riktigt förkyld, har feber eller om jag har huvudvärk, trött, är otroligt stressad eller på annat sätt är "själsligt upprörd".
De största misstagen (missade avfarter, inte noterat trafikskyltar) har jag gjort när jag varit väldigt upprörd och ändå av en eller annan anledning varit tvungen att köra, oftast hem.
 
Tack för alla svar!

Det var förvånande för mig att en del kan dricka vin och öl och köra några timmar senare. Men, visst, det skulle väl kunna vara okej sett till både lag och säkerhetsaspekt med ett litet intag.
I min begränsade bekantskapskrets förekommer det vad jag vet inte. För mig känns det som något de gör i utländska serier typ^^.
För min personliga del skulle det kännas jättekonstigt. Men, ett glas vin till middagen dagen innan borde ju vara helt i sin ordning då iaf :).

Det här med tröttheten är också intressant! Det talas det för lite om tycker jag också. Jag märker ju direkt när jag övningskör att om jag är trött så går det mycket sämre. Alldeles för accepterat att köra bil trött tycker jag.
 
Tack för alla svar!

Det var förvånande för mig att en del kan dricka vin och öl och köra några timmar senare. Men, visst, det skulle väl kunna vara okej sett till både lag och säkerhetsaspekt med ett litet intag.
I min begränsade bekantskapskrets förekommer det vad jag vet inte. För mig känns det som något de gör i utländska serier typ^^.
För min personliga del skulle det kännas jättekonstigt. Men, ett glas vin till middagen dagen innan borde ju vara helt i sin ordning då iaf :).

Det här med tröttheten är också intressant! Det talas det för lite om tycker jag också. Jag märker ju direkt när jag övningskör att om jag är trött så går det mycket sämre. Alldeles för accepterat att köra bil trött tycker jag.
Jag håller med. Trötthet och sjukdom anses av folk som acceptabelt att ändå köra bil med. Man är en sämre bilförare som trött, sjuk eller som upprörd, men kör ändå. Många gånger har jag hört det sättas i relation till just alkoholintag också. "Man är sämre bilförare som trött än när m,an druckit ett glas vin", tja, men man ska ju inte köra bil när man är trött liksom, sker en olycka och den beror på att man varit trött så är det ju rätt illa.
 
Jag håller med. Trötthet och sjukdom anses av folk som acceptabelt att ändå köra bil med. Man är en sämre bilförare som trött, sjuk eller som upprörd, men kör ändå. Många gånger har jag hört det sättas i relation till just alkoholintag också. "Man är sämre bilförare som trött än när m,an druckit ett glas vin", tja, men man ska ju inte köra bil när man är trött liksom, sker en olycka och den beror på att man varit trött så är det ju rätt illa.
Samtidigt är det svårt att sätta en gräns för "trött". Hur trött får man vara?
Om man sovit dåligt ska man sjukskriva sig för att man inte kan köra till jobbet? Och alla som jobbar skift, oregelbundna tider, delade turer, sena kvällar/natt, extremtidiga mornar, beordrad övertid....hur ska de ta sig till jobb eller hem i alla de fall där inte kollektivtrafik finns?
Jusst definitionen "trött" är väldigt klurig.
 
Samtidigt är det svårt att sätta en gräns för "trött". Hur trött får man vara?
Om man sovit dåligt ska man sjukskriva sig för att man inte kan köra till jobbet? Och alla som jobbar skift, oregelbundna tider, delade turer, sena kvällar/natt, extremtidiga mornar, beordrad övertid....hur ska de ta sig till jobb eller hem i alla de fall där inte kollektivtrafik finns?
Jusst definitionen "trött" är väldigt klurig.
Jag tror att det är vanligare att man kör bil när man är mer trött än man tror eller egentligen vill erkänna. Man "ska bara....". Visst kan man inte sätta bilen bara för att man haft en dålig natt eller jobbar skift.
 
Jag tror att det är vanligare att man kör bil när man är mer trött än man tror eller egentligen vill erkänna. Man "ska bara....". Visst kan man inte sätta bilen bara för att man haft en dålig natt eller jobbar skift.
Jag tror också att många kör för trötta. Men jag tror det är väldigt naivt att tro att så många faktiskt kan låta bli att köra. Då skulle vi få seriösa problem inom vård, polis och brandförsvar bla. Där kör nog merparten "för trötta" till/från jobb pga arbetstider.
 
Jag tror också att många kör för trötta. Men jag tror det är väldigt naivt att tro att så många faktiskt kan låta bli att köra. Då skulle vi få seriösa problem inom vård, polis och brandförsvar bla. Där kör nog merparten "för trötta" till/från jobb pga arbetstider.
Ok.
 
Det här med tröttheten är också intressant! Det talas det för lite om tycker jag också. Jag märker ju direkt när jag övningskör att om jag är trött så går det mycket sämre. Alldeles för accepterat att köra bil trött tycker jag.
Någonstans måste man ju dra en gräns också. Hur mäter man ens trötthet?

Och i ärlighetens namn är det ju väldigt få olyckor med tanke på hur många människor som är både trötta och onyktra i trafiken. Någon statistik säger att lika ofta som du ser en taxi möter du en förare som är rattfull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 633
Senast: Trasten
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 610
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 042
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp