Alkohol hur nära inpå bilkörning?

Samtidigt är det svårt att sätta en gräns för "trött". Hur trött får man vara?
Om man sovit dåligt ska man sjukskriva sig för att man inte kan köra till jobbet? Och alla som jobbar skift, oregelbundna tider, delade turer, sena kvällar/natt, extremtidiga mornar, beordrad övertid....hur ska de ta sig till jobb eller hem i alla de fall där inte kollektivtrafik finns?
Jusst definitionen "trött" är väldigt klurig.

Någonstans måste man ju dra en gräns också. Hur mäter man ens trötthet?

Och i ärlighetens namn är det ju väldigt få olyckor med tanke på hur många människor som är både trötta och onyktra i trafiken. Någon statistik säger att lika ofta som du ser en taxi möter du en förare som är rattfull.

Ja, det är jättesvårt. Vi diskuterade just det här hemma också. Jag tänker särskilt på dem som jobbar som yrkeschaufförer och kör långt, busschauffören kan ju inte direkt bara "nej, tyvärr alla, jag sov dåligt i natt och måste ta en tupplur nu, så ni kommer få bli 20 min sena allihop idag"... fast jag hade inte velat jobba som chaufför själv...
 
Ja, det är jättesvårt. Vi diskuterade just det här hemma också. Jag tänker särskilt på dem som jobbar som yrkeschaufförer och kör långt, busschauffören kan ju inte direkt bara "nej, tyvärr alla, jag sov dåligt i natt och måste ta en tupplur nu, så ni kommer få bli 20 min sena allihop idag"... fast jag hade inte velat jobba som chaufför själv...
Yrkeschaufförer har iaf en lagstadgad dygnsvila, eller jag vet inte om busschaufförer har det men långtradarchaffisar har väl?
I mitt yrke är det vanligt med pass till 23:00, kommer det larm kan det bli en timme extra. Resa hem, dusch, varva ner och somna…Nästa pass kan börja 06: 00 och då ska man vara ombytt och klar och ha ätit frukost. Inte ovanligt att man jobbar sen kväll innan delad tur. Galenskap med delade turer men fortfarande rätt vanligt. Likaså att man jobbar sen kväll sen tidig morgon i många yrken.
 
Yrkeschaufförer har iaf en lagstadgad dygnsvila, eller jag vet inte om busschaufförer har det men långtradarchaffisar har väl?
I mitt yrke är det vanligt med pass till 23:00, kommer det larm kan det bli en timme extra. Resa hem, dusch, varva ner och somna…Nästa pass kan börja 06: 00 och då ska man vara ombytt och klar och ha ätit frukost. Inte ovanligt att man jobbar sen kväll innan delad tur. Galenskap med delade turer men fortfarande rätt vanligt. Likaså att man jobbar sen kväll sen tidig morgon i många yrken.
Hur blir det med den lagstadgade dygnsvilan med dessa tider?
 
Ja, det är jättesvårt. Vi diskuterade just det här hemma också. Jag tänker särskilt på dem som jobbar som yrkeschaufförer och kör långt, busschauffören kan ju inte direkt bara "nej, tyvärr alla, jag sov dåligt i natt och måste ta en tupplur nu, så ni kommer få bli 20 min sena allihop idag"... fast jag hade inte velat jobba som chaufför själv...

Eller vi som jobbar som poliser och har åtta timmar mellan natt och kvällspass där man ska ta sig hem, hinna sova och tillbaka till jobbet igen. På åtta timmar 🤦🏼‍♀️
 
Finns ingen lagstadgad dygnsvila.
Inom arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen.

Både dygnsvila (11h) och veckovila (36h) finns med i arbetsmiljöverket och så även vilka yrken som är undantagna, tex sjöfarten.
 
Finns ingen lagstadgad dygnsvila.
Du menar att arbetstidslagen är ett hittepå?

Screenshot_20220330-173443_Chrome.jpg

Sen kan förvisso undantag finnas i vissa kollektivavtal.
 
Inom arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen.

Både dygnsvila (11h) och veckovila (36h) finns med i arbetsmiljöverket och så även vilka yrken som är undantagna, tex sjöfarten.
Det vet jag. Det jag menade var är att mitt yrke inte har dygnsvila mellan pass. Vi ingår i undantag från detta precis som @startpompe redan skrivit. Det finns en hel del yrken som på olika vis ingår i undantagen. Som @Sleepan skrivit är polis ett av dem.
 
Ditt påstående var tydligt, att undantag finns för vissa yrkesgrupper ( en helt annan sak) innebär ju inte att dygnsvilan inte är lagstadgad.
Jag är fullt medveten om vad mitt svar till @nullo-modo ämnade och det var att i mitt yrke så har vi inte vila mellan pass. Jag utryckte mig olkart, vilket jag redan skrivit. Jag försökte INTE påstå något annat. Lägg inte ord i min mun tack!
 
Ska man alltid låta bli att köra bil när man inte är i toppform?
Relevant fråga. :) Om möjligt, så är det ju säkrast för alla.
Man är inte så bra bilförare man tror, allrahelst inte när man är trött, stressad, sjuk eller på annat vis obalanserad.

Jag kan jag leva med mig själv om något skulle hända i trafiken om jag var trött eller stressad. Båda gånger jag åkt fast för fortkörning har varit vid sådana tillfällen - inte ett vinnande koncept, uppenbarligen.

Det hade varit svårare att leva med något allvarligare än fortkörning om jag hade haft en rejäl fest kvällen innan, med tanke på hur mycket sämre bilförare man kan vara, utan att märka det själv, och med tanke på de tydliga föreskrifterna.
 
Samtidigt blir det lite konstigt när man rättfärdigar en dålig sak genom att peka på en annan dålig sak: "Jamen jag är ju trött ibland, och då är man ju en dålig bilförare, så alltså kan jag köra dagen efter en fest - för det är ju ungefär lika dåligt"

Ju mindre dåligt desto bättre borde väl snarare vara applicerbart tänker jag. I form av olyckor och sådär. Annars hamnar man snabbt i ett slippery slope argument.
 
Samtidigt blir det lite konstigt när man rättfärdigar en dålig sak genom att peka på en annan dålig sak: "Jamen jag är ju trött ibland, och då är man ju en dålig bilförare, så alltså kan jag köra dagen efter en fest - för det är ju ungefär lika dåligt"

Ju mindre dåligt desto bättre borde väl snarare vara applicerbart tänker jag. I form av olyckor och sådär. Annars hamnar man snabbt i ett slippery slope argument.

Men det är ju absolut ingen här som förespråkar att man ska köra påverkad?
Det enda jag ser är att folk skriver att de kan ta ett glas och sen köra, om de kollat med Dräger eller det gått många timmar. Jag ser noll och ingen som tycker att det är okej att köra under påverkan av alkohol?
 
Men det är ju absolut ingen här som förespråkar att man ska köra påverkad?
Det enda jag ser är att folk skriver att de kan ta ett glas och sen köra, om de kollat med Dräger eller det gått många timmar. Jag ser noll och ingen som tycker att det är okej att köra under påverkan av alkohol?
Jag pratar inte heller om att köra påverkad, så jag förstår inte vad du menar riktigt?

Det har varit en lång diskussion på sidorna innan om huruvida man är en lämplig förare eller ej efter en blöt fest även om man blåser nyktert, som du kanske missat?
Själv kör jag utan betänkligheter bil dagen efter 1-2 glas vin om jag mår bra.
 
Senast ändrad:
Jag pratar inte heller om att köra påverkad, så jag förstår inte vad du menar riktigt?

Det har varit en lång diskussion på sidorna innan om huruvida man är en lämplig förare eller ej efter en blöt fest även om man blåser nyktert, som du kanske missat?

Nej, jag har inte missat den.
Jag förstår inte vad problemet är med att köra om man inte känner sig påverkad och dessutom blåser grönt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 747
Senast: Trasten
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 700
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 160
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp