Alkohol - nej tack

MallanLi

Trådstartare
Är det fler här som valt att helt utesluta alkohol ur eran liv? Jag har aldrig haft alkoholproblem eller dylikt men valde själv för 13 månader sedan att inte dricka alkohol mer och det har jag hållit. Det är nog också ett av de bästa valen jag gjort, det känns så himla skönt. Däremot har ens omgivning en tendens att påstå att man är tråkig. Men jag var på examensfest nyligen och jag hade riktigt skoj, medan folk låg i buskarna (hur kul är det?).

Jag är uppvuxen med alkoholism i min omgivning, det är i princip endast min mamma, moster och morfar som inte är alkoholister. Så det är väl en bidragande orsak till mitt val. Vill inte att min dotter ska växa upp som jag gjorde. Sedan är det skönt att slippa vara bakfull.

Med det sagt, är det fler än jag här på buke som helt valt att avstå alkohol?
 
Är det fler här som valt att helt utesluta alkohol ur eran liv? Jag har aldrig haft alkoholproblem eller dylikt men valde själv för 13 månader sedan att inte dricka alkohol mer och det har jag hållit. Det är nog också ett av de bästa valen jag gjort, det känns så himla skönt. Däremot har ens omgivning en tendens att påstå att man är tråkig. Men jag var på examensfest nyligen och jag hade riktigt skoj, medan folk låg i buskarna (hur kul är det?).

Jag är uppvuxen med alkoholism i min omgivning, det är i princip endast min mamma, moster och morfar som inte är alkoholister. Så det är väl en bidragande orsak till mitt val. Vill inte att min dotter ska växa upp som jag gjorde. Sedan är det skönt att slippa vara bakfull.

Med det sagt, är det fler än jag här på buke som helt valt att avstå alkohol?

Nej, men jag avstår ofta på fester och går hem direkt om folk börjar närma sig förstadier till buskstadiet. Alkohol i överflöd gör ingen människa rolig att umgås med.

Bakfull/dagen-efter-seghet har jag lämnat bakom mig i 20-årsåldern (länge sedan). Det är ju skittråkigt.
 
Nej, men jag avstår ofta på fester och går hem direkt om folk börjar närma sig förstadier till buskstadiet. Alkohol i överflöd gör ingen människa rolig att umgås med.

Bakfull/dagen-efter-seghet har jag lämnat bakom mig i 20-årsåldern (länge sedan). Det är ju skittråkigt.

En annan blir bakfull bara jag ser %tecknet på en flaska 😄
 
Är det fler här som valt att helt utesluta alkohol ur eran liv? Jag har aldrig haft alkoholproblem eller dylikt men valde själv för 13 månader sedan att inte dricka alkohol mer och det har jag hållit. Det är nog också ett av de bästa valen jag gjort, det känns så himla skönt. Däremot har ens omgivning en tendens att påstå att man är tråkig. Men jag var på examensfest nyligen och jag hade riktigt skoj, medan folk låg i buskarna (hur kul är det?).

Jag är uppvuxen med alkoholism i min omgivning, det är i princip endast min mamma, moster och morfar som inte är alkoholister. Så det är väl en bidragande orsak till mitt val. Vill inte att min dotter ska växa upp som jag gjorde. Sedan är det skönt att slippa vara bakfull.

Med det sagt, är det fler än jag här på buke som helt valt att avstå alkohol?
Japp.
Både jag och min make.
Jag är inte uppväxt med alkoholproblem i någon direkt utsträckning även om min farbror haft problem.
Korta versionen av min anledning:
Men jag tycker inte det ger någon rolig effekt, jag tycks inte bli så glad och uppsluppen som alla beskriver.
Dessutom känns det totalt meningslöst att "dricka upp pengar". Speciellt om man tänker på vad alkoholhaltiga saker kan kosta på uteställen eller om "man ska ha bjudning".
 
Jag räknade ihop hur mycket alkohol jag drack och tyckte det var för mycket, dock mindre än genomsnittet i Sverige. Satte sen ihop en lista med plus och minus och det blev i stort sett bara minus så jag slutade dricka alkohol i alla former helt. Skulle jag göra samma lista nu när det är flera år sedan jag sist smakade något med alkohol i skulle det inte bli något plus alls.

Ingen i min släkt är eller har varit alkoholberoende vad jag vet och det var inte svårt för mig att avstå så på det sättet har jag varit lyckligt lottad.
 
Dricker extremt sällan. Och då i princip mycket lite. Är nog snål helt enkelt och blir bara trött av alkohol. Och gillar ändå inte vin eller apstarkt öl som väl är mest frekvent i min bekantskapskrets till matdryck.

Har varit med om arbetskollegor som blivit väldigt provocerade att jag inte valt att dricka, jag förstår inte vad problemet är?
 
Jag brukar kalla mig semi-nykterist. Jag dricker i princip aldrig alkohol, men det är för att jag helt enkelt inte tycker så mycket om det. Kan ta ett glas champagne om sånt bjuds på och smaka nån klunk. Men annars inte. Nu tror jag det är 4 år sen jag drack ett helt glas sist.
Min ena syster är likadan, vilket är skönt. Annars är vi "uppfödda" med mycket alkohol i familjen (inte missbruk, men ändå) och även om vi båda hade våra perioder i ungdomen, så tror jag vi fått nog helt enkelt. Slutade dricka i 20-årsåldern för att jag blev så bakis, det tog liksom udden av smaken av minsta cider.
 
Jag har egentligen aldrig druckit alkohol. Testade 2ggr när jag var ung och det smakade skit. Fick höra under studierna att det skulle bli problem när jag skulle hålla i representation och folk inte skulle våga ta ett glas vin iom att jag inte drack så det var bara att lära sig tycka om det. Jag kände mest att om jag skulle hamna i den situationen så är det väl ändå inte mitt problem att någon annan inte vågar dricka vin/öl.
 
Jag älskar de smaker som finns i både vin, öl och whisky - och en bra cognac och en bra gin. Men det är fullt möjligt, om man inte har beroendeproblem, att dricka dessa i sådana mängder att man aldrig nånsin blir vare sig bakfull, skogstokig, buskliggande eller ens särskilt berusad - och fortfarande få hela smakupplevelsen.

Men det är väldigt synd att det är så mycket norm i att dricka alkohol att de som väljer bort blir ifrågasatta.

Fester med en hyfsad andel deltagare som inte dricker alkohol alls blir alltid mycket bättre än fester där alla dricker alkohol. Framförallt längre i ett läge där diskussioner kan vara intressanta.
 
Jag har valt bort alkohol pga två alkoholiserade föräldrar under uppväxten. Har inga positiva associationer till alkohol öht på något sätt i någon form eller mängd. Sambon dricker inte heller.

Jag blir extremt obekväm och osäker runt berusade människor. Kan ibland få riktiga ångestpåslag med skenande puls, tryck över bröstet och domningar och stickningar i ffa armarna, speciellt om det är personer som jag känner sen innan. Random berusade personer på stan man inte känner berör mig inte öht men berusade bekanta, familjemedlemmar, kollegor osv mår jag fysiskt dåligt av. Därför är jag aldrig med på sociala aktiviteter med jobbet som AW eller julmiddagar. Det räcker med att folk dricker ett par glas vin och skrattar lite extra så vill jag gå därifrån.

Var tillsammans med en man som drack ganska frikostigt under några år och mådde väldigt dåligt när han var berusad. Han hade inga alkoholproblem i den bemärkelsen men han var uppväxt i en kultur där alkohol har en stor roll och det var inga konstigheter att ensam knäcka en 6-pack öl hemma vid TVn en fredagskväll. Vet inte hur jag skulle reagera om min nuvarande sambo blev berusad av någon anledning. Han är dock lika anti alkohol som jag så den risken är nog minimal vilket känns skönt.

Den enda gången som det hanteras sånt hemma är vid matlagning där tex vin används i köttgrytor och liknande men då är det matlagningsvin istället. Sambon har försökt föreslå att använda "riktigt" vin istället men jag vill inte ha skiten i huset öht...
 
Jag dricker väldigt sällan, kanske max en gång per år och då en drink på sin höjd. Jag känner inget behov av att dricka mig påverkad och gillar inte heller smaken, så då känns det bara onödigt.

Jag gillar inget med bubblor (kolsyra) i och redan där går mycket bort. Jag avskyr smaken av vin, jag klarar inte ens av det i mat. Jag gillar inte heller smaken av alkohol som finns i t.ex. vodka, och även om det bara är en liten skvätt vodka i en drink så tycker jag att den förstör. Om jag ska dricka en drink brukar jag då köra kanske 95% juice och 5% av någon likör som inte smakar så mycket alkohol.

Däremot skulle jag gärna hitta någon lite festligare (alkoholfri) dryck att kunna dricka på t.ex. Nyår, men jag har inte hittat något alkoholfritt på systemet som inte har bubblor i sig och som inte är vin.
 
Jag dricker väldigt sällan, kanske max en gång per år och då en drink på sin höjd. Jag känner inget behov av att dricka mig påverkad och gillar inte heller smaken, så då känns det bara onödigt.

Jag gillar inget med bubblor (kolsyra) i och redan där går mycket bort. Jag avskyr smaken av vin, jag klarar inte ens av det i mat. Jag gillar inte heller smaken av alkohol som finns i t.ex. vodka, och även om det bara är en liten skvätt vodka i en drink så tycker jag att den förstör. Om jag ska dricka en drink brukar jag då köra kanske 95% juice och 5% av någon likör som inte smakar så mycket alkohol.

Däremot skulle jag gärna hitta någon lite festligare (alkoholfri) dryck att kunna dricka på t.ex. Nyår, men jag har inte hittat något alkoholfritt på systemet som inte har bubblor i sig och som inte är vin.

Agua fresca, mango lassi (fast det är såklart lite tungt) eller en lemonad eller fläder/citron-saft tycker jag är väldigt festliga utan både alkohol och kolsyra. Festligheten kommer snarast med den vuxna smaken (inte saftsött) och framförallt garneringen!
 
Jag älskar de smaker som finns i både vin, öl och whisky - och en bra cognac och en bra gin. Men det är fullt möjligt, om man inte har beroendeproblem, att dricka dessa i sådana mängder att man aldrig nånsin blir vare sig bakfull, skogstokig, buskliggande eller ens särskilt berusad - och fortfarande få hela smakupplevelsen.

Men det är väldigt synd att det är så mycket norm i att dricka alkohol att de som väljer bort blir ifrågasatta.

Fester med en hyfsad andel deltagare som inte dricker alkohol alls blir alltid mycket bättre än fester där alla dricker alkohol. Framförallt längre i ett läge där diskussioner kan vara intressanta.
Ja, jag dricker väldigt sällan alkohol på just fester och sådant, det innebär ju att jag inte kan ta bilen utan måste åka kollektivtrafiken med en massa fulla idioter eftersom jag är för snål för taxi. Och det är det sällan värt.
 
Agua fresca, mango lassi (fast det är såklart lite tungt) eller en lemonad eller fläder/citron-saft tycker jag är väldigt festliga utan både alkohol och kolsyra. Festligheten kommer snarast med den vuxna smaken (inte saftsött) och framförallt garneringen!

Tack för tipset! Jag gillar tyvärr inte saft eller lemonad, men de andra ska jag kolla upp :up::)
 
Jag är, har alltid varit och planerar att förbli total nykterist. Tycker inte att alkohol är gott (det är alltså alkoholsmaken jag känner oavsett, så inga "du har bara inte provat rätt!", tack) eller att människor som är på kanelen i någon grad är roliga; mest pinsamma och/eller obehagliga, beroende på graden av berusning.

Tur att jag inte umgås med så många antar jag, eftersom det är fruktansvärt provocerande för en del att man inte vill dricka. Vi lever verkligen i en suparkultur.
 
Jag dricker inte alkohol eftersom jag inte gillar smaken, så enkelt är det. Däremot är det vansinnigt gott i mat och bak. Inget går upp mot en riktigt mustig boeuf bourguignon en kall vinterdag, torr sherry i tomatsoppa (pröva det, tillsammans med lite persilja så pimpar det verkligen en köpt tomatsoppa), mörkt öl i carbonnare eller konjak i en mörk chokladkaka.

Den enda gången jag tycker om alkohol är när det inte smakar alkohol i riktigt fruktiga söta drinkar, vilket gör det ganska onödigt att dricka dem med alkohol och inte utan. Dessutom är jag etnisk asiat så däckar efter några klunkar champagne/vitt vin. Vad jag brukar är att ha ett glas tonic med en lime klyfta i, eller om man vill vara sån, vatten med en oliv :D Sedan är det lätt när man är bjuden på middag att artigt fråga om de har Loka, en läsk eller liknande.
 
Jag tycker inte alkohol är gott, varför dricka något jag inte gillar … det är bara två gånger i mitt liv som jag tyckt om vin och då var det sommelierer som valt ut vin och ost/kex. Enbart vinet var inte gott men tillsammans med rätt tillbehör = :up:
Det är nog minst 10 år sen jag drack senast och då var det en burk 2,5% cider. Har aldrig varit full eller bakfull.
Tar även flera mediciner som man inte ska kombinera med alkohol.
Är uppvuxen i ett hem där det gjordes hembränt men ingen alkoholism så vitt jag vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp