Alkohol och tonåringar

TheRedLightning

Trådstartare
Killen hittade en systemetpåse med några flaskor starkcider 7% bakom soptunnan.
Det finns bevis om att det är tonåringen som lagt dom där.

Killen frågade mig vad man gör med cidern, jag sa att den definitivt inte ska lämnas tillbaka till tonåringen. Han är bara 14.
Så vad gör man med dom, dricker upp själv? Häller ut?
Hur har ni gjort?
 
Killen hittade en systemetpåse med några flaskor starkcider 7% bakom soptunnan.
Det finns bevis om att det är tonåringen som lagt dom där.

Killen frågade mig vad man gör med cidern, jag sa att den definitivt inte ska lämnas tillbaka till tonåringen. Han är bara 14.
Så vad gör man med dom, dricker upp själv? Häller ut?
Hur har ni gjort?
Om de är i bra skick, lämna tillbaka till systemet och få pengarna tillbaka.
Och skäll/allvarligt samtal.

Vet inte om läxan hälla ut själv är, jag vet inte, känns inte jättebra, för mycket sätta nosen i för mig.
Dricka upp själv ens om de är i sämre skick känns inte heller superrätt, de kanske försvinner bara för tonåringen och vad som händer med dem vet hen inte om.
 
De har stått ute bakom soptunnan i en vecka. Så misstänker att hälla ut är nog säkrast med tanke på att temperaturen gått upp å ner under veckan.

Någon form av prat blir det nog, killen verkar dra sig lite för det. Hade det varit mitt barn hade jag inte tvekat och tagit tjuren vid hornen.
Jag hittade massa bra information på IQ.se som jag länkade till honom, tänkte det kan inte va fel med mer kött på benen.

Han skulle i alla fall meddela deras mamma nästa gång de pratades vid. Barnen är hos sin mamma nu, kommer till pappa (killen) på fredag igen. Dock ej säkert tonåringen kommer. Återstår att se.
 
De har stått ute bakom soptunnan i en vecka. Så misstänker att hälla ut är nog säkrast med tanke på att temperaturen gått upp å ner under veckan.

Någon form av prat blir det nog, killen verkar dra sig lite för det. Hade det varit mitt barn hade jag inte tvekat och tagit tjuren vid hornen.
Jag hittade massa bra information på IQ.se som jag länkade till honom, tänkte det kan inte va fel med mer kött på benen.

Han skulle i alla fall meddela deras mamma nästa gång de pratades vid. Barnen är hos sin mamma nu, kommer till pappa (killen) på fredag igen. Dock ej säkert tonåringen kommer. Återstår att se.
Ja att samtala om saken oavsett vilken nivå man lägger det på (oavsett om det är bara, var försiktig och ta dig hem ordentligt/ojoj är det Putte som hittar på det här, vad skulle ni ha dem till?/eller värsta utskällningen) verkar ju vara mest centralt, mer viktigt än vad man gör med själva flaskorna. (Det där lyssna och bry dig om.)

Om cidern utsatts för en massa är det nog bra att hälla ut dem, frågan är om själva läxan måste vara att barnet gör det medan alla ser på.
 
Ja att samtala om saken oavsett vilken nivå man lägger det på (oavsett om det är bara, var försiktig och ta dig hem ordentligt/ojoj är det Putte som hittar på det här, vad skulle ni ha dem till?/eller värsta utskällningen) verkar ju vara mest centralt, mer viktigt än vad man gör med själva flaskorna. (Det där lyssna och bry dig om.)

Om cidern utsatts för en massa är det nog bra att hälla ut dem, frågan är om själva läxan måste vara att barnet gör det medan alla ser på.
Det verkar som det är det IQ.se skriver mycket om, att man finns där och bryr sig.
Sa det till killen, han tror inte tonåringen tycker om honom och han mest är jobbig pappa. Så av den anledningen trodde han inte att tonåringen skulle tycka om att pappa var stöttepelare.
Kanske ännu viktigare då att visa att man finns där för tonåringen.

Vet någon skrev i tråden om att lämna tillbaka flaskorna till systemet, finns inget kvitto så tror inte de bara tar emot. Vi vet ju inte hur han fått tag i dom, om han fått av en kompis som i sin tur nallar från föräldrar eller något annat. Tror ett allvarligt snack är bättre än utskällning och att själv få hälla ut alkoholen.
 
Det verkar som det är det IQ.se skriver mycket om, att man finns där och bryr sig.
Sa det till killen, han tror inte tonåringen tycker om honom och han mest är jobbig pappa. Så av den anledningen trodde han inte att tonåringen skulle tycka om att pappa var stöttepelare.
Kanske ännu viktigare då att visa att man finns där för tonåringen.

Vet någon skrev i tråden om att lämna tillbaka flaskorna till systemet, finns inget kvitto så tror inte de bara tar emot. Vi vet ju inte hur han fått tag i dom, om han fått av en kompis som i sin tur nallar från föräldrar eller något annat. Tror ett allvarligt snack är bättre än utskällning och att själv få hälla ut alkoholen.
Jo då känns det ju som en chans att bonda också kanske.
 
Jag hade hällt ut, men absolut inte tvingat mitt barn att göra det.
Sen hade vi pratat, jag har haft det samtalet, har en son som nu är 20 år. Jag tror inte på att bli arg, inte heller att straffa.
Dricka kommer tonåringar kunna göra om de verkligen vill, och jag vill att mitt barn ska våga höra av sig till mig om något är fel.
Har heller aldrig låtit mitt barn dricka hemma (före myndig) eller köpt ut.
 
Det verkar som det är det IQ.se skriver mycket om, att man finns där och bryr sig.
Sa det till killen, han tror inte tonåringen tycker om honom och han mest är jobbig pappa. Så av den anledningen trodde han inte att tonåringen skulle tycka om att pappa var stöttepelare.
Kanske ännu viktigare då att visa att man finns där för tonåringen.

En förälder SKA vara jobbig ibland, det är våran uppgift. Vara jobbig, ifrågasätta, stötta, hjälpa, bli arg ibland, åka o hämta mitt i natten ibland, berömma, pusha, hålla tillbaka, uppmuntra - allt i en salig blandning. Det är bättre att vara jobbig ibland och att faktiskt sätta rimliga gränser än att hela tiden vara "snäll" och försöka vara kompis!

Min dotter (nu 21) har ibland tyckt att jag är asjobbig (tycker nog det emellanåt fortfarande!), men hon vet också att jag alltid finns där, att jag gör allt jag kan för henne och att det är "riskfritt" att höra av sig till mig för hjälp även om hon skulle ha råkat göra något dumt! En annan ganska viktig grej för henne har varit att hon fått lov att "skylla på" mig om hon själv inte vill t.ex. dricka alkohol, vara ute sent eller vad det nu kan vara. "Jag får inte för mamma" är ibland enklare att säga än "jag vill inte".
 
Killen hittade en systemetpåse med några flaskor starkcider 7% bakom soptunnan.
Det finns bevis om att det är tonåringen som lagt dom där.

Killen frågade mig vad man gör med cidern, jag sa att den definitivt inte ska lämnas tillbaka till tonåringen. Han är bara 14.
Så vad gör man med dom, dricker upp själv? Häller ut?
Hur har ni gjort?

Din kille, som är föräldern till barnet i fråga, frågade dig vad han ska göra? :confused: Jesus.

För övrigt tycker jag, återigen, att dina inlägg är väldigt gränslösa. Du är långt ifrån anonym på forumet och skriver utlämnande om lättidentifierade människor i ditt liv, bland annat andras barn(!). Jag hoppas de vet om och okej:at att du skriver om dem på det här viset.
 
Ett sätt att tänka är att det som inte är dåligt häler man bara inte ut. Oöppnade flaskor är det knappast fel på. Ställa undan och ta fram till gemensamt användande vid tillfälle. Skaver hårdare som jag mins det från de åren. Det ända de lär sig av att hälla ut är att inte gömma det hemma.
 
Annonym eller inte, utelämnande osv.
Kan tycka att det bra många gånger hackas onödigt. Är flera som luftar sina tankar och hämtar andras syn på saker i detta forum utan att det hackas om det.
Var gränsen går är inte lätt visserligen, men det är ändå något som främst berör den som skriver och de som det skrivs om, och om vad.
Att fråga den andre i ett förhållande är väl helt rimligt, även om det är den andres barn är en samsyn om förhållningssätt nödvändigt för trovärdigheten.
 
Absolut prata med barnet men anpassa innehållet i samtalet till omständigheterna.

Spriten har ju stått där en vecka, är det för att den sparas till lovet eller är det så att den införskaffats och tonåringen ångrat sig? Är det det sistnämnda så hade jag berömt och sagt att det är jättebra att du tänkte efter innan.

Hade själv hällt ut spriten. Finns ingen anledning att tvinga barnet att göra det. Känns snarare som någon form av maktdemonstration än något pedagogiskt.
 
Men det är väl inte så märkligt att man frågar/rådgör med sin partner?

Att diskutera och stötta partners emellan, som med vilken jobbig sak som helst, är väl en grej. Men hade min partner frågat hur han konkret skulle hantera konflikter med sin 14-åring så hade jag:
1. tänkt att han måste steppa upp sin papparoll.
2. Försökt att vara så icke involverad i konflikten som möjligt, det är inte min business.
3. Absolut inte lagt ut andras privata familjeangelägenheter på ett öppet forum där jag inte är anonym.

Men jag kanske är konstig och helt ensam om att tänka så.
 
Att diskutera och stötta partners emellan, som med vilken jobbig sak som helst, är väl en grej. Men hade min partner frågat hur han konkret skulle hantera konflikter med sin 14-åring så hade jag:
1. tänkt att han måste steppa upp sin papparoll.
2. Försökt att vara så icke involverad i konflikten som möjligt, det är inte min business.
3. Absolut inte lagt ut andras privata familjeangelägenheter på ett öppet forum där jag inte är anonym.

Men jag kanske är konstig och helt ensam om att tänka så.

Tror du är varken konstig eller ensam att tycka så, jag håller med helt på samtliga punkter och hade agerat/tänkt utifrån dom också :)
 
Att diskutera och stötta partners emellan, som med vilken jobbig sak som helst, är väl en grej. Men hade min partner frågat hur han konkret skulle hantera konflikter med sin 14-åring så hade jag:
1. tänkt att han måste steppa upp sin papparoll.
2. Försökt att vara så icke involverad i konflikten som möjligt, det är inte min business.
3. Absolut inte lagt ut andras privata familjeangelägenheter på ett öppet forum där jag inte är anonym.

Men jag kanske är konstig och helt ensam om att tänka så.
Det är inte statshemligheter eller avslöjanden på någon nivå som kan skada minderårig. Tvärtom. Ju fler som diskuterar hur en kan förhålla sig i den här frågan desto bättre.
 
Det verkar som det är det IQ.se skriver mycket om, att man finns där och bryr sig.
Sa det till killen, han tror inte tonåringen tycker om honom och han mest är jobbig pappa. Så av den anledningen trodde han inte att tonåringen skulle tycka om att pappa var stöttepelare.
Kanske ännu viktigare då att visa att man finns där för tonåringen.

Vet någon skrev i tråden om att lämna tillbaka flaskorna till systemet, finns inget kvitto så tror inte de bara tar emot. Vi vet ju inte hur han fått tag i dom, om han fått av en kompis som i sin tur nallar från föräldrar eller något annat. Tror ett allvarligt snack är bättre än utskällning och att själv få hälla ut alkoholen.
Vad bra du är som tar reda på riktig info på ett bra ställe.
Tycker du tänker klokt i att du kan stötta pappan men att låta honom fronta barnet.
 
Att diskutera och stötta partners emellan, som med vilken jobbig sak som helst, är väl en grej. Men hade min partner frågat hur han konkret skulle hantera konflikter med sin 14-åring så hade jag:
1. tänkt att han måste steppa upp sin papparoll.
2. Försökt att vara så icke involverad i konflikten som möjligt, det är inte min business.
3. Absolut inte lagt ut andras privata familjeangelägenheter på ett öppet forum där jag inte är anonym.

Men jag kanske är konstig och helt ensam om att tänka så.

Nej, verkligen inte. Att teoretiskt diskutera en sådan här situation - ja. I detalj som TS här? Nej. Det är alldeles för utlämnande och de inblandade för lättidentifierade (hade jag varit förälder eller barnet hade jag varit totalt vansinnig).

Det hade varit mer ok om TS hade varit anonym.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 961
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 744
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp