Voeux

Trådstartare
Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få hjärtklappningar under natten när jag druckit alkohol. Det är väl dock väldigt vanligt om man druckit sig full, men i dessa fall kunde det handla om två glas vin. Jag tränade mycket under hösten, mer än vanligt, och jag misstänkte att det kunde bero på det. Att kroppen helt enkelt inte har tillräckligt med energi kvar att hantera alkoholen på ett bra sätt. Nu tror jag min misstanke är bekräftad. Under december tränade jag nästan inte alls och det var inga problem att dricka alkohol. Nu när vanorna är på plats igen så är problematiken tillbaks. Igår kväll drack jag 3 glas vin på en middag och vaknade av att hjärtat rusade. Genom min sportklocka kan jag också se att den gett utslaget ”stress” under natten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Träning är bland det viktigaste och roligaste i livet för mig. Annars är det mycket middagar, fester, vinluncher. Bubbel och babbel med tjejkompisarna. Sena kvällar och djupa samtal med svärmor över det sista glaset vin. Givetvis kan jag delta på allt sådant utan att dricka alkohol, det är nog mest att tanken på det just nu känns lite ovan. Sen kommer jag inte stå på en klubb kl. 5 på morgonen nykter, det är ju inte så roligt, så vissa saker skulle bli annorlunda utan alkohol.

Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt? Jag vet att det ”rätta” svaret är att inget skulle bli annorlunda och allt skulle bli bättre, typ, men verkligheten kanske inte alltid ser ut så.
 
Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få hjärtklappningar under natten när jag druckit alkohol. Det är väl dock väldigt vanligt om man druckit sig full, men i dessa fall kunde det handla om två glas vin. Jag tränade mycket under hösten, mer än vanligt, och jag misstänkte att det kunde bero på det. Att kroppen helt enkelt inte har tillräckligt med energi kvar att hantera alkoholen på ett bra sätt. Nu tror jag min misstanke är bekräftad. Under december tränade jag nästan inte alls och det var inga problem att dricka alkohol. Nu när vanorna är på plats igen så är problematiken tillbaks. Igår kväll drack jag 3 glas vin på en middag och vaknade av att hjärtat rusade. Genom min sportklocka kan jag också se att den gett utslaget ”stress” under natten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Träning är bland det viktigaste och roligaste i livet för mig. Annars är det mycket middagar, fester, vinluncher. Bubbel och babbel med tjejkompisarna. Sena kvällar och djupa samtal med svärmor över det sista glaset vin. Givetvis kan jag delta på allt sådant utan att dricka alkohol, det är nog mest att tanken på det just nu känns lite ovan. Sen kommer jag inte stå på en klubb kl. 5 på morgonen nykter, det är ju inte så roligt, så vissa saker skulle bli annorlunda utan alkohol.

Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt? Jag vet att det ”rätta” svaret är att inget skulle bli annorlunda och allt skulle bli bättre, typ, men verkligheten kanske inte alltid ser ut så.
Jag vill kunna dricka alkohol och på Tinder swipar jag t.o.m bort män som uppger att de inte dricker alkohol.

För övrigt tycker jag att du borde prata med en läkare om dina hjärtbekymmer.
 
Jag har gått från partyprinsessa till att i princip inte dricka alls. Jag mår mycket bättre nu. Jag har ångest- och depressionsproblematik i grunden men har inte lika mycket besvär av det sedan jag lade ner alkoholen. Jag saknar det faktiskt inte alls. De gånger jag tar ett par glas vin numera så tycker jag mest att det är obehagligt att känna alkoholens effekt. Vilket jag aldrig trodde om mig själv.
 
Slutade dricka när vi började försöka skaffa barn. Drack ytterst sällan innan det med, men ännu mer sällan nu, dvs högst nån gång om året.
 
Jag vill kunna dricka alkohol och på Tinder swipar jag t.o.m bort män som uppger att de inte dricker alkohol.

För övrigt tycker jag att du borde prata med en läkare om dina hjärtbekymmer.

Det gjorde jag också när jag Tindrade.

Jag har gjort det. Stress, sa man då. Dra ner på tempot osv. Nu tycker jag visserligen inte att jag håller särskilt högt tempo längre, och att dra ner på alkohol och fest kan ju också vara ett sätt att dra ner tempot.
 
Jag har gått från partyprinsessa till att i princip inte dricka alls. Jag mår mycket bättre nu. Jag har ångest- och depressionsproblematik i grunden men har inte lika mycket besvär av det sedan jag lade ner alkoholen. Jag saknar det faktiskt inte alls. De gånger jag tar ett par glas vin numera så tycker jag mest att det är obehagligt att känna alkoholens effekt. Vilket jag aldrig trodde om mig själv.

Kul att höra! Har du samma umgängen eller umgås du mer med andra personer nu för tiden?
 
Det gjorde jag också när jag Tindrade.

Jag har gjort det. Stress, sa man då. Dra ner på tempot osv. Nu tycker jag visserligen inte att jag håller särskilt högt tempo längre, och att dra ner på alkohol och fest kan ju också vara ett sätt att dra ner tempot.
Får man fråga hur mycket du tränar och vad? :)
 
Kul att höra! Har du samma umgängen eller umgås du mer med andra personer nu för tiden?

Jag har inte samma umgänge riktigt, men det beror nog inte på att jag inte dricker utan snarare på att jag gått från studentvärlden till "vuxenvärlden" eller vad man ska säga. Bland mina vänner är det väldigt accepterat att inte dricka så det har inte varit en så stor förändring i hur vi umgås. Det kan förstås vara annorlunda om man har ett annat utgångsläge där alkohol är normen.
 
Jag var också en partyprinsessa som i princip slutat dricka helt. Jag gillar rödvin så jag dricker något glas då och då men jag gillar inte effekten av att känna mig full längre. Jag hade mycket ångest när jag drack mycket, gjorde dåliga val och var en rätt oschysst människa. Idag har jag inte de problemen alls. Saknar inte fest och alkohol överhuvudtaget. Kan inte tänka mig något värre än att vara bakis.

Min sambo slutade dricka helt ungefär samtidigt som mig så det är klart att det bidrar till att det är enkelt för mig att inte festa. Vi gör ju andra saker liksom. Jag har knappt någon kontakt med de vännerna jag hade förr, är väl tråkigt på ett sett men på ett annat sett så känner jag att vi växte ifrån varandra. Min sambo har bra kontakt med samma umgänge som förr men han följer ju aldrig med och festar längre.
 
Jag har ett stort mat och dryckesintresse. Tycker att rätt dryck (öl/vin) lyfter måltiden, avrundar gärna en kväll med en god rom, skidåkningen med en irich eller sommarkvällen med en drink. Jag skulle sakna alkohol. Dock är det ju inte ALKOHOL i sig eller ruset (det skulle jag gärna slippa) som jag är ute efter utan smaken.

Hade jag hamnat i din sits hade jag personligen sett om det gick att mindska ner på både träning och mängden alkohol när den inmundigas och sett om det gick att hitta en balans.

Jag har börjat träna 3 ggr i veckan och har börjat äta som en häst! Är hungrig jämt och har laggt ut mig i midja och över röven :arghh:
 
Jag gillar vin. Jag skulle utan problem kunna sluta "festa". Dvs dricka mig ordentligt full, men jag är inte beredd att sluta helt. Jag tycker helt enkelt att vin är gott! Jag dricker inte läsk heller, så skulle jag sluta med vin så skulle det bara finnas vatten kvar om man går ut. Mitt vindrickande ser ut såhär: ofta men lite. Jag dricker vin flera dagar i veckan, 1-2 glas.

Tillfällen jag dricker mer än 3-4 glas är kanske 3-5 gånger om året.
 
Jag dricker inte jätteofta längre. Till stor del p.g.a. barn, men även för jag inte har tid eller ork att bli bakis och blir det extremt lätt tyvärr. Dock tar jag gärna några öl när vi är på match (fotboll och hockey), vilket ändå blir i snitt en gång i veckan (barnen är såklart inte med!). Sommartid går jag gärna ut på uteservering, på resa eller i Stockholm, och då blir det väl också lite dricka, men inte i den utsträckningen att jag blir full. Skulle defintivt kunna avstå alkohol utan problem, och tar ibland ett alkoholfritt alterntiv, men tycker det är najs att dricka lite ibland och får inga men av det, så ser inget problem att ta nån/några öl ibland. :)
 
Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få hjärtklappningar under natten när jag druckit alkohol. Det är väl dock väldigt vanligt om man druckit sig full, men i dessa fall kunde det handla om två glas vin. Jag tränade mycket under hösten, mer än vanligt, och jag misstänkte att det kunde bero på det. Att kroppen helt enkelt inte har tillräckligt med energi kvar att hantera alkoholen på ett bra sätt. Nu tror jag min misstanke är bekräftad. Under december tränade jag nästan inte alls och det var inga problem att dricka alkohol. Nu när vanorna är på plats igen så är problematiken tillbaks. Igår kväll drack jag 3 glas vin på en middag och vaknade av att hjärtat rusade. Genom min sportklocka kan jag också se att den gett utslaget ”stress” under natten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Träning är bland det viktigaste och roligaste i livet för mig. Annars är det mycket middagar, fester, vinluncher. Bubbel och babbel med tjejkompisarna. Sena kvällar och djupa samtal med svärmor över det sista glaset vin. Givetvis kan jag delta på allt sådant utan att dricka alkohol, det är nog mest att tanken på det just nu känns lite ovan. Sen kommer jag inte stå på en klubb kl. 5 på morgonen nykter, det är ju inte så roligt, så vissa saker skulle bli annorlunda utan alkohol.

Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt? Jag vet att det ”rätta” svaret är att inget skulle bli annorlunda och allt skulle bli bättre, typ, men verkligheten kanske inte alltid ser ut så.

Jag slutade dricka alkohol för 1,5 år sedan eftersom jag märkte att jag började få alkoholproblem. När jag väl bestämt mig var det väldigt lätt. Min förhoppning är att jag aldrig mer kommer att dricka.

Nej, tyvärr är det inte så att inget blir annorlunda. Alkohol är jätteroligt, det är bland annat därför man får problem. Det för mycket positivt med sig. Samtal flyter lättare och sådär.

Men för mig fanns det inget alternativ.
 
Får man fråga hur mycket du tränar och vad? :)

Löpning och styrketräning :) Mängden varierar men i snitt kanske 4 träningspass i veckan. Löpningen tycker jag inte bryter ner kroppen så mycket om det inte är långdistans, men jag tror framför allt att styrketräningen gör att kroppen inte tar emot alkoholen så bra. Nu senaste dagarna har jag faktiskt gått på pass, det händer inte så ofta men är väldigt kul. Ett "crosstraining" på SATS som är ingefär som crossfit, och ett som hette "pure strenght" som är tunga vikter och färre repetitioner. Så jag förstår att min kropp har fullt upp med att återhämta sig från dessa och att några glas vin inte alls var välkomna.
 
Jag kan också få hjärtklappning på nätterna om jag druckit ett glas vin för mycket.
Har inte upplevt att det är i relation till träning, men kan börja tänka på det. Tränar dock inte jättehårt. :p

För mig gäller det att vara stenhård på att aldrig dricka vin innan jag ätit/börjar äta om jag tänkt ta mer än ett glas. Jag har bytt go-to vin och det blev lite tokigt då det förra hade väldigt låg alkoholhalt (runt 8% om jag minns rätt?) till en med 12%, men det är ju också något man kan tänka på - välja viner med lägre alkoholhalt.
Sen försöker jag komma ihåg att dricka långsamt och ta något glas vatten där i mellan, så jag hinner känna av om dagsformen är så att jag bör skippa nästa glas. Så jäkla ovärt att vakna mitt i natten av hjärtklappning/värmeslag. :p
 
Löpning och styrketräning :) Mängden varierar men i snitt kanske 4 träningspass i veckan. Löpningen tycker jag inte bryter ner kroppen så mycket om det inte är långdistans, men jag tror framför allt att styrketräningen gör att kroppen inte tar emot alkoholen så bra. Nu senaste dagarna har jag faktiskt gått på pass, det händer inte så ofta men är väldigt kul. Ett "crosstraining" på SATS som är ingefär som crossfit, och ett som hette "pure strenght" som är tunga vikter och färre repetitioner. Så jag förstår att min kropp har fullt upp med att återhämta sig från dessa och att några glas vin inte alls var välkomna.
Dricker du ofta samma dag som du tränar?
Jag är inte alls sugen på vin de kvällar jag har tränat.
 
Jag har ett stort mat och dryckesintresse. Tycker att rätt dryck (öl/vin) lyfter måltiden, avrundar gärna en kväll med en god rom, skidåkningen med en irich eller sommarkvällen med en drink. Jag skulle sakna alkohol. Dock är det ju inte ALKOHOL i sig eller ruset (det skulle jag gärna slippa) som jag är ute efter utan smaken.

Hade jag hamnat i din sits hade jag personligen sett om det gick att mindska ner på både träning och mängden alkohol när den inmundigas och sett om det gick att hitta en balans.

Jag har börjat träna 3 ggr i veckan och har börjat äta som en häst! Är hungrig jämt och har laggt ut mig i midja och över röven :arghh:

Jag älskar också smaken! Mat och dryck... ÄLSK! Jag funderar på om det kan vara en lösning att lägga de tunga styrkepassen i början av veckan och löpningen eller annan lättare träning inför och på helgen. Så behöver man inte ha kört ett riktigt mördarpass precis innan man ska dricka vin. Jag gjorde en rejäl tabbe i helgen och körde tung styrketräning, ni vet sån där så det känns som att varenda muskelfiber i hela kroppen gått sönder, för att sedan möta upp vänner på vinlunch :meh: Behöver jag ens säga att jag mådde skräp.

Och ja, träning gör en satans hungrig :D:love:
 
Jag tänker mer - utan att ha hela bakgrunden osv - om TS att det kanske inte är alkoholens fel helt, utan kombination träning + alkohol som på något sätt stressar hjärtat extra mycket, eftersom du säger att du hade inga problem att dricka lite vin när du inte tränade.

@Voeux, hur länge sen var du varit hos läkaren nyss och fick hjärtat lyssnat på? Jag tänker lite att om det finns ngt underliggande problem (ex ett litet blåsljud eller liknande), så är det inte konstigt att både träning och alkohol ihop ger utslag på hjärtat. Särskilt som jag tycker mig läsa att du skriver att du inte har samma stress i livet längre, men att problemet kvarstår?

Sen kan det ju givetvis ta längre tid än man tror för kroppen att återhämta sig fysiskt efter att man pushat den psykiskt över sina gränser, så det behöver ju inte vara ett fysiskt ”fel” i botten.

För frågan om ens egna förhållande till alkohol; Nu för tiden dricker jag ibland någon/några fredagsöl för att det är gott, nått glas vin eller en drink när jag blir sugen (jag gillar inte att dricka alkohol till mat, utan jag blir sugen på det ”separat”). Berusad/full blir jag kanske max ett par gånger om året (om ens det), jag blir alldeles för sleten ett par dagar efter för att det ska vara värt det :D!
 
Dricker du ofta samma dag som du tränar?
Jag är inte alls sugen på vin de kvällar jag har tränat.

Oftast inte, skulle jag säga. Det är på lördagarna i sånt fall, att jag tränat på förmiddagen och dricker vin på kvällen (ja förutom undantaget vinlunch denna helg då). Annars tränar jag på vardagarna och söndagar mest.
 
Jag slutade dricka alkohol för ett par år sedan och tycker livet är bättre utan. Om en kväll i goda vänners sällskap inte är tillfredsställande utan alkohol pekar det för mig på att det var alkoholen och inte sällskapet man drogs till, och där kan det en dag komma att finnas en problematik. Idag finns det ju dessutom väldigt många alternativ till alkohol som kan åtnjutas, och så länge man inte försöker sätta begränsningar för andra behöver det inte påverka ens sociala liv att man väljer att avstå av hälsoskäl :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 762
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 615
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
13 783
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 159
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp