Status
Stängd för vidare inlägg.

Dricker

Trådstartare
Tror att jag behöver hjälp. Har provat själv att sluta eller minska i flera år men kommer inte längre. Jag är inte alkoholist men kan inte hantera alkohol alls. Jag gömmer flaskor på de mest märkliga platser och smusslar med att jag dricker för familjen. Ingen vet hur mycket jag dricker. Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på det. Vad ska jag göra?
 
Tror att jag behöver hjälp. Har provat själv att sluta eller minska i flera år men kommer inte längre. Jag är inte alkoholist men kan inte hantera alkohol alls. Jag gömmer flaskor på de mest märkliga platser och smusslar med att jag dricker för familjen. Ingen vet hur mycket jag dricker. Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på det. Vad ska jag göra?
Min spontana reaktion är Sök professionell hjälp snarast. Eftersom du har insett att du dricker för mycket och att du har fallit in i ett smusselbeteende har du redan kommit en bit på väg.

Jag har inte bott i Sverige på många år och har för dålig översikt över hjälpmöjligheterna där men det finns säkert andra h¨r sim vet.
Varma tankar till dig och jag hoppas du lyckas! 💙
 
Du kan ringa vc och få hjälp. De flesta ha en sk levnadsmottagning där någon personal går att få kontakt med angående alkoholvanor. Där kan du få råd om hur du drar ner på alkoholen/ slutar och lär dig hantera den, kollar dina levervärden, eventuellt testa läkemedel och vid behov få remiss vidare till beroendecentrum

Det du beskriver är alkoholism.
 
Andra ger dig rådet att kontakta vårdcentralen och det är i och för sig inte alls dumt, men jag antar att det skulle kännas svårt för dig. Så jag föreslår 12-stegs rörelsen istället eller länkarna. Dom skriver ju ingen journal. Det är jättebra att du insett att du behöver hjälp. Lycka till!
 
Tror att jag behöver hjälp. Har provat själv att sluta eller minska i flera år men kommer inte längre. Jag är inte alkoholist men kan inte hantera alkohol alls. Jag gömmer flaskor på de mest märkliga platser och smusslar med att jag dricker för familjen. Ingen vet hur mycket jag dricker. Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på det. Vad ska jag göra?

Av din beskrivning att döma skulle jag säga att du är alkoholist. Att gömma alkohol och dricka i smyg är inte ett sunt beteende. Bra att du söker hjälp! :)
 
Det började bra men sedan tog det stopp. Vet precis vad jag borde göra men jag gör det inte. Varför är jag så dum i huvudet?
Jag tror jag är duktig på att dölja men jag är kanske inte så duktig som jag tror.
Kommentarer om att oj nu var visst en flaska tom redan. Är bara jag som dricker fort så det är inte så svårt att lista ut vem som ligger bakom. Har bra gömställen men ibland blir det lite som det blir. Än så länge kan jag komma på ursäkter. Men de är dåliga. Hade jag varit sambo med mig själv hade jag fattat direkt. Hur kommer det sig att ingen ser?
Klarar jag av att aldrig dricka mer? Vem är jag då?
 
Det började bra men sedan tog det stopp. Vet precis vad jag borde göra men jag gör det inte. Varför är jag så dum i huvudet?
Jag tror jag är duktig på att dölja men jag är kanske inte så duktig som jag tror.
Kommentarer om att oj nu var visst en flaska tom redan. Är bara jag som dricker fort så det är inte så svårt att lista ut vem som ligger bakom. Har bra gömställen men ibland blir det lite som det blir. Än så länge kan jag komma på ursäkter. Men de är dåliga. Hade jag varit sambo med mig själv hade jag fattat direkt. Hur kommer det sig att ingen ser?
Klarar jag av att aldrig dricka mer? Vem är jag då?
Kort och gott, det är inte du som styr, det är alkoholen. Jag kan nästan garantera att människor i din närhet är övertygade om att du har problem eller misstänker det, men många vet inte hur man ska ta upp det för det första, och dessutom finns det många som inte vill axla emotionellt ansvar för en annans beroende. Att vara den som stöttar och ger råd kan vara väldigt betungande, och man blir ofta medberoende i den situationen.
Just den där frågan om man aldrig kan dricka mer brottas alla alkoholberoende med, men frågan är egentligen meningslös. Det är klart du kan dricka, man går till bolaget, köper och dricker. Det alternaivet kommer alltid att finnas, och målet med att få hjälp är inte att ta bort den möjligheten utan att hjälpa dig komma till punkten där du kan välja att dricka men inte gör det valet, eftersom du mår mycket bättre och livet är mycket enklare och finare utan.
Jag fick genom socialtjänsten en behandlingsplats på ett tolvstegsprogram 2016 och det räddade mitt liv. Innan gruppen skulle börja var jag skiträdd för att det skulle vara jobbigt, eller inte funka, eller att det skulle vara som någon slags övergrepp där man fick blotta sin smutsiga byk och utstå förhör. Men det var inte alls så, utan det var som en bubbla i världen dit jag kunde dyka upp och vara precis så fucked up som jag var (känslomässigt, man var tvungen att vara nykter om man skulle närvara), och det var okej. Vi hade ett schema där det ingick samtal om gårdagen, hur den var osv. samt lite undervisning som hjälpte oss förstå vad som hände i våra kroppar, hjärnor och känsloliv, med mera.
Ge dig själv chansen. Beroendet bromsar, men du blir inte inlåst om du berättar ärligt för socialtjänsten hur det står till. Likväl om du får erbjudanden om behandlig, ta chansen. Du behöver inte leva därefter för all framtid, men om du get det allt blir det en chans för en reset, för under den tiden man är nykter i behandling börjar hjärnan reparera sig och der kan bli lättare att sortera ut vad du själv vill, jämfört med vad beroendet vill.
Jag kan garantera dig att om du jobbar dig igenom någon form av behandling och når en stabil nykterhet så kommer du må mycket bättre med dig själv. Det är svårt att ha självrespekt och kärlek inför sig själv när man gör de saker ett beroende kräver att man gör.
 
Kort och gott, det är inte du som styr, det är alkoholen. Jag kan nästan garantera att människor i din närhet är övertygade om att du har problem eller misstänker det, men många vet inte hur man ska ta upp det för det första, och dessutom finns det många som inte vill axla emotionellt ansvar för en annans beroende. Att vara den som stöttar och ger råd kan vara väldigt betungande, och man blir ofta medberoende i den situationen.
Just den där frågan om man aldrig kan dricka mer brottas alla alkoholberoende med, men frågan är egentligen meningslös. Det är klart du kan dricka, man går till bolaget, köper och dricker. Det alternaivet kommer alltid att finnas, och målet med att få hjälp är inte att ta bort den möjligheten utan att hjälpa dig komma till punkten där du kan välja att dricka men inte gör det valet, eftersom du mår mycket bättre och livet är mycket enklare och finare utan.
Jag fick genom socialtjänsten en behandlingsplats på ett tolvstegsprogram 2016 och det räddade mitt liv. Innan gruppen skulle börja var jag skiträdd för att det skulle vara jobbigt, eller inte funka, eller att det skulle vara som någon slags övergrepp där man fick blotta sin smutsiga byk och utstå förhör. Men det var inte alls så, utan det var som en bubbla i världen dit jag kunde dyka upp och vara precis så fucked up som jag var (känslomässigt, man var tvungen att vara nykter om man skulle närvara), och det var okej. Vi hade ett schema där det ingick samtal om gårdagen, hur den var osv. samt lite undervisning som hjälpte oss förstå vad som hände i våra kroppar, hjärnor och känsloliv, med mera.
Ge dig själv chansen. Beroendet bromsar, men du blir inte inlåst om du berättar ärligt för socialtjänsten hur det står till. Likväl om du får erbjudanden om behandlig, ta chansen. Du behöver inte leva därefter för all framtid, men om du get det allt blir det en chans för en reset, för under den tiden man är nykter i behandling börjar hjärnan reparera sig och der kan bli lättare att sortera ut vad du själv vill, jämfört med vad beroendet vill.
Jag kan garantera dig att om du jobbar dig igenom någon form av behandling och når en stabil nykterhet så kommer du må mycket bättre med dig själv. Det är svårt att ha självrespekt och kärlek inför sig själv när man gör de saker ett beroende kräver att man gör.
Jag hörde nyligen också att forskning visar att det inte alls är så att alla som får behandling för sin alkoholism måste komma ut på andra sidan som helnykterister, även om behandlingen är effektiv. Det var (om jag nu minns rätt) minst lika vanligt att man får verktyg för att hantera, förstå mer kring varför och därefter klarar vissa av att inta alkohol på ett ”friskt” sätt. Tesen som drevs var att det kunde vara kontraproduktivt och få människor att inte söka hjälp om man har en felaktig bild av hur det ”måste” se ut med effektiv hjälp. Det är olika för olika individer och sjukdomsbakgrunder.

Sen tänker jag iofs att det ”dricka” som många alkoholister ägnar sig åt - måste bli ett helt annat slags ”dricka” om man ska kunna må bra.

Som ovan @Valerianovna skriver, ge dig själv chansen! Som sämst så funkar det inte, men du kommer att veta mer och ha mer verktyg och kunskap. Som bäst så är det verkligen en livräddare, för en eskalerande obehandlad alkoholism är en direkt dödlig sjukdom. Som det låter att du har det nu är inget vidare alls.
 
I sället för att starta en sextråd som ändå blev snurrig hade det varit bättre att fokusera på det verkliga problemet. Jo jag är ts. Orkar inte längre vara anonym. Det som är det är. Väggarna rasar. Fasaderna står med nöd och näppe upp.

Jag är inte alkoholist. Jag är inte narkom… ehhh


Jo jag behöver hjälp. Jag är INTE stark. Jag vill ha hjälp! Och jag vill leva!
 
Ett första steg är alltid att inse att man har ett (eller flera) problem, så heja dig för att du vågar inse och erkänna det! Det är starkt att våga be om hjälp. Ta kontrakt med vårdcentralen, eller kolla om din kommun (socialtjänsten) har en öppenvård för missbruk som du kan kontakta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 204
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 810
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp