Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sån konstig huvudvärk. Tänkte att ett glas vin brukar hjälpa 😞
Mest bara därför. Inget annat.
Precis sådär resonerar någon som har alkoholproblem. Min mamma kör på samma ursäkter för att få dricka sig stupfull varenda tillfälle som ges. Huvudvärk, ledvärk, tandvärk, bruten arm m.m, allt botas med sprit.

Det mest bakomliggande till att hon dricker är att hon inte kan hantera sina känslor och har kört varenda relation hon har i botten istället för att göra det enda som kunnat hjälpa henne: gå i terapi och prata med människor i samma situation. Att envist klamra sig fast vid illusionen att allt är bra och att du kan hantera ditt drickande är den värsta björntjänst du kan göra dig själv, för du kan inte dricka. Du har stora problem med alkoholen och det kommer ge dig ett liv du inte vill leva till slut.
 
Detta är en annan typ av attacker som din sjukdom säkert kommer leverera fler av nu när den akuta fasen börjar avta. Du behöver förbereda dig på hur du ska hantera dessa. Jag föreslår i första hand AA, där finns erfarenhet att ta av. Prata med din sponsor om detta när huvudvärken lugnat sig lite.
 
Jag har inte så stora problem egentligen. Förstår inte varför jag gör en sak till ett problem som knappt ens är ett problem :crazy:
Jag skulle kunna åka till bolaget och köpa en flaska vin. Bara en flaska inte mer och sen dricka ett glas max två och vara helnöjd sen.
Nu verkar du ju ha kommit till insikt om att det här vore en idiotisk idé, men för att understryka det hela lite mer:

- "Det normala" när du dricker är att du dricker nästan varje dag.
- Tid på dygnet spelar ingen roll, det är inte fråga om att fyllna till på kvällen framför TVn utan du dricker och går ut och jobbar fast du har druckit.
- Du kan inte begränsa ditt drickande till ett glas utan flaskan tar slut.
- Du kan dricka så att du får blackouts.
- Du gömmer alkohol (och letar sedan hysteriskt efter dina gömda flaskor).
- Du har upprepade gånger skrivit att du "måste" dricka. Detta har vid flera tillfällen gjorts när du är nykter, dvs det är inte fylle-jag-måste-ha-mer.
- Du har aktivt bort social samvaro för att istället kunna sitta ensam och dricka.
- Du har upprepade gånger kört bil fast du druckit. OBS! (Bara detta borde få dig att inse faktum!)
- Du blir triggad av att handla i en affär som ligger nära Systembolaget.
- Du har suttit i bilen och druckit vin för att slippa vara helt nykter i vissa situationer.
- Du tycks inte inse att vin är alkohol och beroendeframkallande. Du skrev någonstans att du inte hade något hemma, "inte ens vin" (ungefär). Självklart ska du inte ha vin hemma - det är ju det du verkar dricka mest av!
- Du drabbas av fysisk abstinens i form av skakningar och annat när du håller upp i drickandet.
- Du tar en medicin som inte får kombineras med alkohol och dricker ändå.
- Du smygdricker på släktsammankomster.
- Du upplever att livet är grått och trist om du inte dricker.
- Du ljuger för vården och din familj om dina alkoholvanor.

Hur menar du att du inte har stora problem? Du är alkoholist!

Allt jag har skrivit ovan baseras enbart på vad du själv har skrivit i den här tråden! Läs om dina egna inlägg när du hamnar i ett tankar att du inte har problem!
 
Nu verkar du ju ha kommit till insikt om att det här vore en idiotisk idé, men för att understryka det hela lite mer:

- "Det normala" när du dricker är att du dricker nästan varje dag.
- Tid på dygnet spelar ingen roll, det är inte fråga om att fyllna till på kvällen framför TVn utan du dricker och går ut och jobbar fast du har druckit.
- Du kan inte begränsa ditt drickande till ett glas utan flaskan tar slut.
- Du kan dricka så att du får blackouts.
- Du gömmer alkohol (och letar sedan hysteriskt efter dina gömda flaskor).
- Du har upprepade gånger skrivit att du "måste" dricka. Detta har vid flera tillfällen gjorts när du är nykter, dvs det är inte fylle-jag-måste-ha-mer.
- Du har aktivt bort social samvaro för att istället kunna sitta ensam och dricka.
- Du har upprepade gånger kört bil fast du druckit. OBS! (Bara detta borde få dig att inse faktum!)
- Du blir triggad av att handla i en affär som ligger nära Systembolaget.
- Du har suttit i bilen och druckit vin för att slippa vara helt nykter i vissa situationer.
- Du tycks inte inse att vin är alkohol och beroendeframkallande. Du skrev någonstans att du inte hade något hemma, "inte ens vin" (ungefär). Självklart ska du inte ha vin hemma - det är ju det du verkar dricka mest av!
- Du drabbas av fysisk abstinens i form av skakningar och annat när du håller upp i drickandet.
- Du tar en medicin som inte får kombineras med alkohol och dricker ändå.
- Du smygdricker på släktsammankomster.
- Du upplever att livet är grått och trist om du inte dricker.
- Du ljuger för vården och din familj om dina alkoholvanor.

Hur menar du att du inte har stora problem? Du är alkoholist!

Allt jag har skrivit ovan baseras enbart på vad du själv har skrivit i den här tråden! Läs om dina egna inlägg när du hamnar i ett tankar att du inte har problem!
:bow::bow:
Läs, karamellen. Läs
 
Nu verkar du ju ha kommit till insikt om att det här vore en idiotisk idé, men för att understryka det hela lite mer:

- "Det normala" när du dricker är att du dricker nästan varje dag.
- Tid på dygnet spelar ingen roll, det är inte fråga om att fyllna till på kvällen framför TVn utan du dricker och går ut och jobbar fast du har druckit.
- Du kan inte begränsa ditt drickande till ett glas utan flaskan tar slut.
- Du kan dricka så att du får blackouts.
- Du gömmer alkohol (och letar sedan hysteriskt efter dina gömda flaskor).
- Du har upprepade gånger skrivit att du "måste" dricka. Detta har vid flera tillfällen gjorts när du är nykter, dvs det är inte fylle-jag-måste-ha-mer.
- Du har aktivt bort social samvaro för att istället kunna sitta ensam och dricka.
- Du har upprepade gånger kört bil fast du druckit. OBS! (Bara detta borde få dig att inse faktum!)
- Du blir triggad av att handla i en affär som ligger nära Systembolaget.
- Du har suttit i bilen och druckit vin för att slippa vara helt nykter i vissa situationer.
- Du tycks inte inse att vin är alkohol och beroendeframkallande. Du skrev någonstans att du inte hade något hemma, "inte ens vin" (ungefär). Självklart ska du inte ha vin hemma - det är ju det du verkar dricka mest av!
- Du drabbas av fysisk abstinens i form av skakningar och annat när du håller upp i drickandet.
- Du tar en medicin som inte får kombineras med alkohol och dricker ändå.
- Du smygdricker på släktsammankomster.
- Du upplever att livet är grått och trist om du inte dricker.
- Du ljuger för vården och din familj om dina alkoholvanor.

Hur menar du att du inte har stora problem? Du är alkoholist!

Allt jag har skrivit ovan baseras enbart på vad du själv har skrivit i den här tråden! Läs om dina egna inlägg när du hamnar i ett tankar att du inte har problem!
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
 
när vi ändå gör listor så är här "anledningar" du själv givit för att få dricka
'
- Du skakar
- Du fryser
- Du har haft en dålig dag
- Du har huvudvärk
- Du gillar vin
- Du har tråkigt
- Du vet inte vad du ska göra om du inte dricker
- Du är roligare när du dricker
- Du är trött
- Särbon sa nåt dumt
- Din mamma sa nåt dumt
-Du har ångest
-Du behöver bara ett glas för att det ska kännas bättre
-Du mår illa
 
Men oavsett om du skrivit (=berättat) eller inte, så har ju sakerna hänt.
Att du döljer sanningen för att det inte ska verka så illa, gör inte dina alkoholproblem mindre.

För att kunna bli fri från dina problem och hitta lösningar måste du acceptera deras omfattning. Inse hur situationen verkligen är. Sluta förneka att du har problem med alkoholen.

För att vara helt ärlig så tycker jag att du borde kontakta din läkare och faktiskt lägga fram saken precis som den är i all sin fulhet. Allt du gjort som onykter och hur mycket tankarna cirklar kring spriten.

Försök undersöka om det finns möjlighet att få komma till behandlingshem.
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Du upprepar ofta "jag förstår inte". Försök att inte tänka så mycket i de banorna. Dels kan man inte få svar på/förstå allting i livet och dels ska (ja, SKA) du gå på möten och i terapi så att du tillsammans med kunniga människor kanske får klarhet i vissa saker.

Du är bara precis i början av din väg till en symptomfri alkoholism, du KAN inte förstå allting ännu.

När är ditt nästa möte?
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Du har skrivit om allting för att någonstans långt inne förstår du att det här inte är bra och absolut inte normalt.

Ring din sponsor och kolla när nästa möte är. Bestäm att ni ska träffas där. Du behöver ventilera och stöta och blöta allting nu med människor som förstår precis vad du går igenom.
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Varför känns det så hemskt att du skrivit om det? Det är ju inget att skämmas över att man är sjuk!
Och om du inte skriver om det eller pratar om det så är risken enormt mkt större att du inte klarar av att bli frisk.
Jag fattar att det känns skitjobbigt att behöva hantera livets kaos utan alkohol. Och att det suger som fan att vilja bara ta något glas.
Men det blir ju bara som det vi listat nu då. Och det kommer ju förmodligen på sikt på ännu värre.

Det kommer nog tyvärr vara kaos inom dig ett tag framöver. Det tar tid innan du mår bättre iom att du ju konserverat så mkt känslor med alkoholen som nu bubblar upp. Du måste lära dig möta känslorna, inte fly och döva dem. Bearbeta och lära dig hantera dem utan sprit. Kommer vara tufft! Men du fixar det om du bara slutar försöka ljuga för dig själv och andra om vad som faktiskt sker. Du kan få så mycket hjälp!
Och du kan må bra utan sprit!
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Du är sjuk oavsett om du dricker eller inte. Att bli frisk från alkoholism är inte bara att vara nykter. Det är just att få kaoset att inte vara kaos. Du kan vara nykter på vita knogar men så länge som du inte är i behandling som fungerar blir du inte frisk.
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Kaos upphör inte i ett nafs.
Men håller du dig borta från alkoholen, går på möten och tar den andra hjälpen du kan få så kommer det med tiden bli mindre kaos (och lättare att hantera det kaos du ändå ev. upplever)

:heart Håll i det här nu -OCH GÅ PÅ MÖTEN!
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Du gjorde en väldigt bra sak idag. Du bad om hjälp att motivera din nykterhet när du behövde det. Även om du frågade på buke istället för att använda dig av din sponsor. Även om du tekniskt sett inte frågade utan bara hintade om vad du behövde. Även om du inte gjorde det på bästa möjliga sätt så gjorde du det istället för att sitta ensam med de tankarna som du innerst inne visste var fel. För hade du inte vetat det så hade du åkt till Systembolaget istället för att skriva.
Du kan klara detta. En dag i taget. Men snälla gör det lite mindre svårt för dig själv genom att använda alla verktyg som du kan få tag på.
 
Du gjorde en väldigt bra sak idag. Du bad om hjälp att motivera din nykterhet när du behövde det. Även om du frågade på buke istället för att använda dig av din sponsor. Även om du tekniskt sett inte frågade utan bara hintade om vad du behövde. Även om du inte gjorde det på bästa möjliga sätt så gjorde du det istället för att sitta ensam med de tankarna som du innerst inne visste var fel. För hade du inte vetat det så hade du åkt till Systembolaget istället för att skriva.
Du kan klara detta. En dag i taget. Men snälla gör det lite mindre svårt för dig själv genom att använda alla verktyg som du kan få tag på.
Håller verkligen med om det. Ifall du inte alls har druckit idag trots de tankarna som du skrivit om @karamelldrottningen då har du varit djävligt duktig idag!
 
Känns så hemskt att se allt det där uppradat så här. Förstår inte ens varför jag skrivit om allt för 😞
Kaos allting.
Dricker inte och ändå är det fortfarande kaos.
Det har ju tagit dig några år att "arbeta dig hit" till situationen är som den är idag. Med tanke på det är det helt orealistiskt att förvänta sig att det ordnar sig på 14 dagar. Håll ut, snart är det väl dags för din plats hos öppenvårdsgruppen? Där kan ni ju prata mer om vad som är rimligt att förvänta sig den kommande tiden.
Tills dess, var vaksam på tankar om att det inte är så farligt, att du inte har så stora problem och att du skulle fixa bara ett glas till middagen. Bara att du har de tankarna är ett symptom på sjukdomen, en normal hjärna tänker inte så. Din längtan efter alkoholen är ditt tydligaste symptom på att du är sjuk fortfarande.
Hoppas du fick en god natts sömn ❤️
 
Skönt att den här dagen snart är över. Hoppas på bättre imorgon. Ska på aa möte då också. Inte för att jag vill utan för att jag måste. Hoppas det hjälper orkar inte ha det så här lälängre.
Du klarade dagen! Bravo! Du kommer också att klara nästa riktiga skitdag.

Angående mötet...
Jag gör ofta saker jag inte vill, men måste. Avskyr att hämta in ved men måste göra det för att ha det varmt i huset och för att minska på elräkningen. Jag vill absolut inte göra vissa moment i mitt arbete, men måste. Livet är fullt av liknande saker - läkarbesök osv

Någon tipsade förut om det jag också tänkt på - att göra AA-mötena till en grej som hör till de dagliga rutinerna. Lika mycket hör ett dagligt AA-möte till ditt liv som att mata hästar, mocka, gå ut med hunden (om du har en). Det är inte roligt alla dagar men ingår i din dagsrutin.

Själv tränade jag 6-7 pass i veckan tidigare. Om jag skulle ha frågat mig själv innan varje pass "vill du?" "orkar du?" så skulle det inte ha blivit mycket tränat. Jag hade ett schema som jag helt enkelt slaviskt följde. Skönt, för då behövde jag inte fundera - jag bara gjorde. ...och jag har aldrig någonsin ångrat att jag tränat ett pass. Aldrig. Det har alltid känts skönt efteråt.
 
Har läst era inlägg. Svarar mer imorgon är helt slut nu och spenderat senaste timmarna med att gråta floder.

Dag 13

Skönt att den här dagen snart är över. Hoppas på bättre imorgon. Ska på aa möte då också. Inte för att jag vill utan för att jag måste. Hoppas det hjälper orkar inte ha det så här längre.

❤️ Håll ut! Det är du skyldig dig själv. Du mår jättedåligt nu och det kommer kanske att ta ett tag, men det kommer att vända. Det kommer inte att kännas så här för evigt. Alkoholabstinens i form av ångest, stress, svårt att sova kan pågå flera månader, men det är inte samma sak som att det är för evigt.

När du började skriva i din tråd så mådde du också jättedåligt (”trots” att du drack) och var, uppfattar jag, på väg ner i en så svår alkoholism att den kraftigt påverkade din vardag. Vi, som inte ens träffade dig, utan bara såg vad du skrev, kunde se en skillnad i sätt att skriva och sätt som du uttryckte dig på. Du drack varje (?) dag och stora mängder. Ditt rationella jag förstod att det måste ta slut innan du förlorar allt - innan du går under. För det var dit du var på väg.

Tänk på vad som finns i vågskålarna:

En avgränsad period när du kommer få slita blod med jobbiga känslor och kommer få lägga allt åt sidan för ett tag framöver för att kunna få leva ett nyktert liv där du mår bra (och JA, du kommer må bra utan alkohol).

ELLER

Ett liv med alkoholen där allt kommer att rasa: relationer, arbete, ekonomi …

Att bli av med beroendet ska vara ditt huvudfokus nu och flera månader framåt. Se det som ett arbete som behöver göras (vi går ju till jobbet varje dag även när vi inte vill): AA- möten varje dag, öppenhet gentemot vården (be om kuratorstöd om du inte har det). Lägg upp ett schema, sysselsätt dig. Ha en motplan vid jobbiga dagar (ringa sponsorn, gå en promenad, se om det finns ett onlinemöjligheter du kan gå på, osv.).

Tänk på din utsträckta hand och kom ihåg att du faktiskt vill bli FRI från beroendet. Jag tänker på dig under dagen och hoppas att den blir bättre. Men framförallt hoppas jag på att du väljer att vara nykter också idag, även om känslorna kan kännas övermäktiga. Du är värdefull har så mycket att leva för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 200
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp