Bukefalos 28 år!

Alkoholkonsumtion, styrs av kropp eller huvud?

Mammas

Trådstartare
Jag blev lite fundersam, jag läste precis tråden om alkoholkonsumtion och började fundera över min egen konsumtion. Jag dricker i perioder. Menar nu inte att jag är periodare, men under vissa perioder kan jag dricka mellan noll till ett par dagar i veckan för att sedan plötsligt inte dricka på flera månader. Då är det inte för att jag bestämmer mig för att ta ett par vita månader utan att jag inte känner för det för en period.

Det jag började fundera över är om det är min kropp som säger åt mig att den inte vill eller om det är mitt huvud? Alltså som nu hade jag värk och åt stora mängder smärtstillande under över en vecka för några veckor sedan. Sedan dess har jag inte öht känt för att dricka alkohol, och har därför avstått. Är det min kropp som känner att levern har stor påfrestning och säger åt mig att jag inte vill ha alkohol, eller är det för att jag vet att det jag haft stor påverkan på levern och därför vill vila den lite, men undermedvetet? Å andra sidan, när jag förut inte känt på det har det inte föregåtts av medicinering eller perioder av såpass stort alkoholintag som skulle påverka levern att den skulle behöva vila, utan de perioderna har kommit ändå.

Hur fungerar ni, säger er kropp ifrån när den behöver något/avstå från något? Tror ni att det kommer från huvudet eller är det kroppen som säger till att den behöver något? :)
 
Kroppen använder ju huvudet för att informera om saker och ting så jag tror det är svårt att säga om det är kroppen eller om det är knoppen som talar om det för dig. :)
 
@Mammas

Jag har funderat på precis samma sak senaste tiden faktiskt, då jag inte varit sugen på alkohol på ganska länge. "Annars" brukar jag kunna dricka ett par glas vin några kvällar i veckan, men nu - inget. För min del tror jag att det har med psykiskt mående att göra, jag kan inte dricka om jag inte är glad och nöjd.
 
@Mammas

Jag har funderat på precis samma sak senaste tiden faktiskt, då jag inte varit sugen på alkohol på ganska länge. "Annars" brukar jag kunna dricka ett par glas vin några kvällar i veckan, men nu - inget. För min del tror jag att det har med psykiskt mående att göra, jag kan inte dricka om jag inte är glad och nöjd.

Intressant att du känner att det hör ihop så för dig. Och positivt tror jag, det hade ju varit värre om du drack mer när du mådde dåligt. Hoppas att du mår bättre snart!

Kom på att jag fungerar på samma sätt med rökning, har till-och-från-rökt under många år, varje gång jag slutat har jag plötsligt slutat tycka det är gott - då är det inte svårt att sluta. Det är något fel på mig helt enkelt. :angel: ;)
 
Hur fungerar ni, säger er kropp ifrån när den behöver något/avstå från något? Tror ni att det kommer från huvudet eller är det kroppen som säger till att den behöver något? :)

Huvudet är en kroppsdel, vet du!

Jag tror att det är en kombination av en massa faktorer: inlärda saker om alkohol som påverkar vad man vill och inte vill, hur det känns i kroppen, hur det känns när man inte är helt klar i hjärnan (oftare när man dricker oftare) och sådant.

Jag funkar som du, då och då får jag nog av alkohol och håller spontant en lägre konsumtion ett tag. Dessutom får jag nog vid enskilda tillfällen: vid en viss berusningsgrad räcker det, kropp och knopp säger nej tack till mer.

Jag har också turen att inte alls bli sugen på nämnvärda mängder alkohol när jag inte mår bra, tex vid sorg. Lite vin är okej då också, men jag får mycket snabbt nog.
 
Huvudet är en kroppsdel, vet du!

Säker? :nailbiting: ;)

Jag tror att det är en kombination av en massa faktorer: inlärda saker om alkohol som påverkar vad man vill och inte vill, hur det känns i kroppen, hur det känns när man inte är helt klar i hjärnan (oftare när man dricker oftare) och sådant.

Jag funkar som du, då och då får jag nog av alkohol och håller spontant en lägre konsumtion ett tag. Dessutom får jag nog vid enskilda tillfällen: vid en viss berusningsgrad räcker det, kropp och knopp säger nej tack till mer.

Jag har också turen att inte alls bli sugen på nämnvärda mängder alkohol när jag inte mår bra, tex vid sorg. Lite vin är okej då också, men jag får mycket snabbt nog.

Intressant, och jo det har du nog rätt i, att det är många olika faktorer som spelar in.

Ja, du har nog rätt i att det är tur att du är en sådan som fungerar så att du inte vill ha alkohol när du inte mår bra, det är ju ofta något jag sett, att folk dricker för att dränka sina sorger. Ofta fungerar det inte bra heller, varken direkt eller i längden.[/QUOTE]
 
Intressant att du känner att det hör ihop så för dig. Och positivt tror jag, det hade ju varit värre om du drack mer när du mådde dåligt. Hoppas att du mår bättre snart!

Kom på att jag fungerar på samma sätt med rökning, har till-och-från-rökt under många år, varje gång jag slutat har jag plötsligt slutat tycka det är gott - då är det inte svårt att sluta. Det är något fel på mig helt enkelt. :angel: ;)

Jomen precis, det känns ju bättre än tvärtom. Vet dock inte om den bakomliggande orsaken är fysisk eller psykisk, då jag har en person i min närhet som fungerar tvärtom. Kanske har hens beteende "avskräckt" mig från att lindra dåligt mående mha alkohol.

Det var ju också intressant! Nikotin ger ju ett otroligt starkt beroende, häftigt att du bara kan sluta sådär och vara nöjd med det.
 
Jomen precis, det känns ju bättre än tvärtom. Vet dock inte om den bakomliggande orsaken är fysisk eller psykisk, då jag har en person i min närhet som fungerar tvärtom. Kanske har hens beteende "avskräckt" mig från att lindra dåligt mående mha alkohol.

Det var ju också intressant! Nikotin ger ju ett otroligt starkt beroende, häftigt att du bara kan sluta sådär och vara nöjd med det.

Ja, sånt kan ju också hänga ihop, såklart. Överlag ger personer med alkoholproblem mig mindre lust att dricka själv, när jag funderar på det. Kanske för att det påminner en så mycket om alla negativa effekter/risker med alkohol?

Ja, fruktansvärt irriterande också, för i huvudet har jag ju lika mycket lust att röka som innan, bara det att när jag väl tar den där efterlängtade ciggen så är den inte god! :mad: Jag har även under mina rökande perioder avstått om jag har valet mellan att stanna inne och inte röka eller gå ut när det är storm/- 20 eller på annat sätt innebär obehag att röka alltid välja det första. :p
 
Ja, sånt kan ju också hänga ihop, såklart. Överlag ger personer med alkoholproblem mig mindre lust att dricka själv, när jag funderar på det. Kanske för att det påminner en så mycket om alla negativa effekter/risker med alkohol?

Jag tror nog att det påverkar en både omedvetet och ibland medvetet.

Ja, fruktansvärt irriterande också, för i huvudet har jag ju lika mycket lust att röka som innan, bara det att när jag väl tar den där efterlängtade ciggen så är den inte god! :mad: Jag har även under mina rökande perioder avstått om jag har valet mellan att stanna inne och inte röka eller gå ut när det är storm/- 20 eller på annat sätt innebär obehag att röka alltid välja det första.

Men så tråkigt :p Precis sådär blir det ofta när jag köper skräpmat eller dylikt. Jag föreställer mig att det ska vara supergott och så är det inte det :( ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 603
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 169
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp