Alkoholkonsumtion - var går gränsen för riskbruk? (utbruten från Alkohol)

Inte_Ung

Trådstartare
Det är ofta konsekvenserna som leder till att man når sin botten till sist, innan det går det att fortsätta ljuga om att "det är inte så illa, massor med människor kan dra en vinare en kväll utan att vara gamla alkisar, om jag bara rycker upp mig ich tar några vita månader så kommer jag kunna hantera alkoholen sen".
Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata.
Min egen gräns går vid 2 glas, efter det är det inte roligt längre.

@karamelldrottningen
2 glas är mitt absoluta max, som en jämförelse.
En hel flaska är ofantligt långt över min förmåga.
 
Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata.
Min egen gräns går vid 2 glas, efter det är det inte roligt längre.

@karamelldrottningen
2 glas är mitt absoluta max, som en jämförelse.
En hel flaska är ofantligt långt över min förmåga.
Skriver under på detta. Tar jag mer än ett glas känner jag av det, och mår sämre dagen efter.

Det har inte alltid arit så. När jag var yngre och friskare kunde jag dela en flaska eller mer med vänner och bli salongsberusad, men dock berusad.

MEN, det berodde på att jag var tillvand. Kroppen behövde mer alkohol för att få samma effekt som nu, när jag är lågkonsument.
 
Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata.
Min egen gräns går vid 2 glas, efter det är det inte roligt längre.

@karamelldrottningen
2 glas är mitt absoluta max, som en jämförelse.
En hel flaska är ofantligt långt över min förmåga.

Det stämmer verkligen inte att de flesta inte kan dricka mer än två glad utan att bli totalt plakata.

Jag har varit på hur många middagar som helst där det har druckits mer och ingen har blivit plakat utan alla har haft jätteroligt.
 
Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata.

Förlåt, va? Jag dricker en flaska själv till middag utan att bli "plakat". Jag tror att tråden klarar sig bättre utan att börja dra till med överdrifter och svepande generaliseringar om vad "de flesta tål" och inte. Ser inte hur det hjälper TS i hennes situation.
 
Förlåt, va? Jag dricker en flaska själv till middag utan att bli "plakat". Jag tror att tråden klarar sig bättre utan att börja dra till med överdrifter och svepande generaliseringar om vad "de flesta tål" och inte. Ser inte hur det hjälper TS i hennes situation.
Jisses,det kan aldrig vara bra.
 
Det stämmer verkligen inte att de flesta inte kan dricka mer än två glad utan att bli totalt plakata.

Jag har varit på hur många middagar som helst där det har druckits mer och ingen har blivit plakat utan alla har haft jätteroligt.
Och det antar jag är bland människor som dricker betydligt mera än jag gör till vardags.
Jag har också varit tillvand.
Det går ganska så fort.
Som student tålde jag massor.
Men med 4-5 ggr/år blir det ingen tillvänjning.

Se mig som ett exempel på den totalt alkoholfria människan.
Det är väl ändå inte festprissarna som man skall jämföra sig med?
 
Och det antar jag är bland människor som dricker betydligt mera än jag gör till vardags.
Jag har också varit tillvand.
Det går ganska så fort.
Som student tålde jag massor.
Men med 4-5 ggr/år blir det ingen tillvänjning.

Se mig som ett exempel på den totalt alkoholfria människan.
Det är väl ändå inte festprissarna som man skall jämföra sig med?

Du är ingen gyllene måttstock för hela mänskligheten att jämföras med. Dessutom är du ju inte helt alkoholfri om du ändå dricker.

Jag kan dricka en flaska vin utan att bli plakat, däremot känner jag såklart av att jag druckit. Jag är långt ifrån en festprisse och dricker typ aldrig till vardags.
 
Och det antar jag är bland människor som dricker betydligt mera än jag gör till vardags.
Jag har också varit tillvand.
Det går ganska så fort.
Som student tålde jag massor.
Men med 4-5 ggr/år blir det ingen tillvänjning.

Se mig som ett exempel på den totalt alkoholfria människan.
Det är väl ändå inte festprissarna som man skall jämföra sig med?

Ja, de dricker mer än du. Men jag vet inte varför du skulle vara någon slags norm för hur mycket man ska dricka.
 
Att bli plakat (plakat = så full att man är helt däckad, på gränsen till medvetslös) på 2 glas vin är nog väldigt ovanligt och har inget med "alkoholromantik" att göra.

Att svepa en flaska vin, anse att vin är som att dricka juice, knappt känna sig påverkad av att ha sörplat i sig en hel flaska på egen gand och ha noll bieffekt dagen efter är det bara alkoholister som fixar.

Ju oftare man dricker, desto större effekt har alkoholen, men inte ens jag som dricker alkohol kanske 6-8 ggr/år blir i närheten av plakat på 2 glas vin.

"Normalt" alkoholdrickande människor blir lätt berusade på 2 glas vin, lätt till medelfulla på 1 flaska och plakat blir de flesta först efter ganska stort alkoholintag.
 
Att bli plakat (plakat = så full att man är helt däckad, på gränsen till medvetslös) på 2 glas vin är nog väldigt ovanligt och har inget med "alkoholromantik" att göra.

Att svepa en flaska vin, anse att vin är som att dricka juice, knappt känna sig påverkad av att ha sörplat i sig en hel flaska på egen gand och ha noll bieffekt dagen efter är det bara alkoholister som fixar.

Ju oftare man dricker, desto större effekt har alkoholen, men inte ens jag som dricker alkohol kanske 6-8 ggr/år blir i närheten av plakat på 2 glas vin.

"Normalt" alkoholdrickande människor blir lätt berusade på 2 glas vin, lätt till medelfulla på 1 flaska och plakat blir de flesta först efter ganska stort alkoholintag.
Vi kanske har litet olika definition på plakat tror jag.
På min skala är däckad en bra bit bort från plakat.
Jag borde nog ha använt en annan definition.
 
Jisses,det kan aldrig vara bra.

Det är inte första gången du enbart utgår från dig själv och blir chockad när världen utanför inte reflekterar din egen bubbla. Efter alla dessa år, så gör du fortfarande så i diskussioner. Trist, för det blir inte mycket diskussion av det hela när du sätter dig och dina vanor/åsikter på piedestal på det sättet.
 
Jag tror ni drar lite höga växlar på vad @Inte_Ung skrev. Att en person dricker en hel flaska själv hör egentligen inte till normalt/riskfritt bruk.
Här finns info om alkoholbruk och vad som anses som riskbruk
https://vardgivarguiden.se/kunskapsstod/halsoframjande-arbete/levnadsvanor/riskbruk-av-alkohol/

"Riskbruk alkohol
Med riskbruk av alkohol menas en alkoholkonsumtion som för vuxna innebär en kraftigt ökad risk för sjukdom, sänkt livskvalitet och förtidig död. Riskbruk kan utvecklas till alkoholberoende. Riskbruk kan både vara en hög genomsnittlig konsumtion och berusningsdrickande. Med hög genomsnittlig konsumtion menas för kvinnor att dricka mer än nio standardglas och för män mer än 14 standardglas per vecka.

Berusningsdrickande innebär att man som kvinna dricker fyra glas eller mer vid ett och samma tillfälle en gång i månaden eller oftare"
 
Jag tror ni drar lite höga växlar på vad @Inte_Ung skrev. Att en person dricker en hel flaska själv hör egentligen inte till normalt/riskfritt bruk.
Här finns info om alkoholbruk och vad som anses som riskbruk
https://vardgivarguiden.se/kunskapsstod/halsoframjande-arbete/levnadsvanor/riskbruk-av-alkohol/

"Riskbruk alkohol
Med riskbruk av alkohol menas en alkoholkonsumtion som för vuxna innebär en kraftigt ökad risk för sjukdom, sänkt livskvalitet och förtidig död. Riskbruk kan utvecklas till alkoholberoende. Riskbruk kan både vara en hög genomsnittlig konsumtion och berusningsdrickande. Med hög genomsnittlig konsumtion menas för kvinnor att dricka mer än nio standardglas och för män mer än 14 standardglas per vecka.

Berusningsdrickande innebär att man som kvinna dricker fyra glas eller mer vid ett och samma tillfälle en gång i månaden eller oftare"

Att själv dricka en flaska vin under en middag på 3-4 timmar är inte "riskbruk".

Att gömma en flaska vin, dra fram den i sin ensamhet, halsa i sig den på en timme och samtidigt må dåligt över det - det är riskbruk.

Det går inte att säga att en flaska vin ensam per automatik är riskbruk. Alkoholism är mer komplicerat än så.
 
Att själv dricka en flaska vin under en middag på 3-4 timmar är inte "riskbruk".

Att gömma en flaska vin, dra fram den i sin ensamhet, halsa i sig den på en timme och samtidigt må dåligt över det - det är riskbruk.

Det går inte att säga att en flaska vin ensam per automatik är riskbruk. Alkoholism är mer komplicerat än så.
Vårdgivarguiden håller inte med. Men obs riskbruk är inte samma sak som alkoholism.
 
Förlåt, va? Jag dricker en flaska själv till middag utan att bli "plakat". Jag tror att tråden klarar sig bättre utan att börja dra till med överdrifter och svepande generaliseringar om vad "de flesta tål" och inte. Ser inte hur det hjälper TS i hennes situation.
Nejmen precis, det är inte relevant hur mycket andra kan dricka utan det som är relevant för en beroende är att substansen TAR ÖVER och börjar påverka ens liv och hälsa negativt.
 
Att själv dricka en flaska vin under en middag på 3-4 timmar är inte "riskbruk".

Att gömma en flaska vin, dra fram den i sin ensamhet, halsa i sig den på en timme och samtidigt må dåligt över det - det är riskbruk.

Det går inte att säga att en flaska vin ensam per automatik är riskbruk. Alkoholism är mer komplicerat än så.
Tja, om middagen händer en gång i månaden eller mer sällan... Men händer det varje vecka och flera ggr i veckan så är en helflaska vin ingen hit. Och dessutom i ensamhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 946
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp