All förskoleverksamhet utomhus pga Corona

Mischmasch

Trådstartare
Från och med idag kör vår förskola all verksamhet utomhus för att minska risken för smittspridning. Så långt det går ska dom vara ute hela dagarna och även äta alla måltider utomhus. Ska bli spännande och se vad sonen tycker om att vara ute 8 timmar i 4 plusgrader och snålblåst..
Eller så är det bara jag som tror att det kommer vara jobbigare för dom än vad det är :)

Vore intressant att hör om det är fler förskolor som kör likadant nu och vad era barn i så fall tycker om det?

Finns ju Ur och skur-förskolor men jag har ingen egen erfarenhet av sådana, tänker att även om man är ute mycket där så kanske det ändå inte är hela dagarna?
 
Intressant! Vi fick meddelande i vår förskoleapp kring "ifall förskolan skulle stängas" tidigare idag. Jag vet itne om något är på gång eller om det bara var lite förberedelser.
 
Våra barn äter inomhus men annars är all verksamhet utomhus. Har varit så i ett par veckor nu och det funkar fint! Men de är ute mycket i vanliga fall också (minst 2x2 timmar per dag) så barnen är vana.

Grannarnas barn går på förskola där de har all verksamhet (förutom toabesök då) ute. Det verkar också fungera bra!

Se till att ha mycket kläder bara! Är de ute hela dagarna hade jag kört med ullunderställ underst. Är ju lite meckigt med underställ i vanliga fall när de går in och ut flera gånger per dag. Men nu funkar det ju bra :)
 
Intressant! Vi fick meddelande i vår förskoleapp kring "ifall förskolan skulle stängas" tidigare idag. Jag vet itne om något är på gång eller om det bara var lite förberedelser.

Vi gick igenom det där för ett par veckor sedan (bor iStockholmsområdet). Fick fylla i enkät om vilken typ av arbete vi hade, om det var samhällsviktig funktion etc. Så förskolan skulle ha beredskap och vara förberedda om det enbart blir barn med föräldrar med samhällsviktiga funktioner som har rätt till förskola.

Grundskolan (låg och mellanstadie) i området hade två dagar med distansundervisning. För att verksamheten skulle kunna testa och vara bättre förberedda ifall det blev aktuellt på riktigt.

Detta var som sagt 3 veckor sedan och inga förändringar i verksamheten har skett sedan dess utan det tuffar på "som vanligt". Så om ni bor i område som ligger lite "efter" oss spridningsmässigt kan det nog vara samma procedur som vi hade :)
 
Vi gick igenom det där för ett par veckor sedan (bor iStockholmsområdet). Fick fylla i enkät om vilken typ av arbete vi hade, om det var samhällsviktig funktion etc. Så förskolan skulle ha beredskap och vara förberedda om det enbart blir barn med föräldrar med samhällsviktiga funktioner som har rätt till förskola.

Grundskolan (låg och mellanstadie) i området hade två dagar med distansundervisning. För att verksamheten skulle kunna testa och vara bättre förberedda ifall det blev aktuellt på riktigt.

Detta var som sagt 3 veckor sedan och inga förändringar i verksamheten har skett sedan dess utan det tuffar på "som vanligt". Så om ni bor i område som ligger lite "efter" oss spridningsmässigt kan det nog vara samma procedur som vi hade :)
Ok, ja vi får hoppas på det.
 
Jag tror att pedagogernas inställning är a och o. Tycker de det är jobbigt förmedlar de det till barnen och vice versa.

Sen får ni väl se hur strikta de blir med utevistelsen. Efter en förmiddag i ösregn så går de antagligen in på eftermiddagen.
 
Från och med idag kör vår förskola all verksamhet utomhus för att minska risken för smittspridning. Så långt det går ska dom vara ute hela dagarna och även äta alla måltider utomhus. Ska bli spännande och se vad sonen tycker om att vara ute 8 timmar i 4 plusgrader och snålblåst..
Eller så är det bara jag som tror att det kommer vara jobbigare för dom än vad det är :)

Vore intressant att hör om det är fler förskolor som kör likadant nu och vad era barn i så fall tycker om det?

Finns ju Ur och skur-förskolor men jag har ingen egen erfarenhet av sådana, tänker att även om man är ute mycket där så kanske det ändå inte är hela dagarna?
Jag hade älskat om vår förskola tog ett sånt beslut. Då hade jag tyckt det kändes rimligt att låta mitt barn gå dit. Nu är vi alla hemma eftersom jag är föräldraledig med småsyskon. Vilket är supermysigt, för mig, men tror mitt stora barn saknar sina kompisar lite :)
 
Jag hade blivit glad om min förskola tog samma beslut :)

Förra fredagen när det regnade så var de inte ut en enda gång..
 
Våra barn går på en förskola som i det närmsta är ”ur och skur”. Dom är ute så mycket som möjligt, mellanmål och lunch äts ute friska luften nu när vädret är lite bättre. I ösregn är dom dock inne och äter eftersom maten inte blir så himla smarrig av regn. Nu har dom vilan ute i tält, store sonen sover som en stock men lille vill sova i vagn annars kopplar han inte av.
Barnen är glada och nöjda när vi hämtar dom :up: Tycker det är bra att det mesta sker ute nu och hoppas det håller barnen friska.
 
När min dotter började i utegruppen var det ett par veckor som hon var väldigt trött efter dagis. Hon somnade alltid i bilen direkt efter hämtning och sov bortåt en timme eller mer. Så det tog hårt på henne i början även om de hade varit ute mkt på andra avdelningen också. Men hon stortrivdes direkt med att vara ute så mkt.
 
Vi gick igenom det där för ett par veckor sedan (bor iStockholmsområdet). Fick fylla i enkät om vilken typ av arbete vi hade, om det var samhällsviktig funktion etc. Så förskolan skulle ha beredskap och vara förberedda om det enbart blir barn med föräldrar med samhällsviktiga funktioner som har rätt till förskola.

Jag tycker det är så otroligt konstigt. En sak leder till en annan. Vi har fått till oss att vi absolut inte under några som helst omständigheter får ha den typen av listor. Det är emot säkerhetsskyddslagen. Det skrämmer mig att så många verksamheter gör det (vet flera som gör det) och att det verkar finnas dålig koll. Verksamheterna i kommunen där jag jobbar har i alla fall fått tydligt instruktioner om det. Vi får inte ha den typen av listor och inte samla den typen av information. Även om tanken är god.
 
Jag tycker det är så otroligt konstigt. En sak leder till en annan. Vi har fått till oss att vi absolut inte under några som helst omständigheter får ha den typen av listor. Det är emot säkerhetsskyddslagen. Det skrämmer mig att så många verksamheter gör det (vet flera som gör det) och att det verkar finnas dålig koll. Verksamheterna i kommunen där jag jobbar har i alla fall fått tydligt instruktioner om det. Vi får inte ha den typen av listor och inte samla den typen av information. Även om tanken är god.

Jag har ingen aning. Det var inte så att man angav vem man var eller exakt vilket arbete man hade. Utan vilken bransch så de fick en uppfattning. Men jag har inte grävt närmare i frågan. Håller dock med om att kunskapen om detta är låg! (Min egen inkluderad).
 
Här (också stockholmsområdet) fick man kryssa i om någon av föräldrarna har samhällsviktig tjänst. Vi fyllde inte i vad vi jobbar med. Å andra sidan fyller vi i en kontaktblankett inför varje nytt läsår med vårdnadshavarnas kontaktuppgifter och vilken arbetsgivare vi har, så förskolan har redan en del uppgifter.
 
Jag tycker det är så otroligt konstigt. En sak leder till en annan. Vi har fått till oss att vi absolut inte under några som helst omständigheter får ha den typen av listor. Det är emot säkerhetsskyddslagen. Det skrämmer mig att så många verksamheter gör det (vet flera som gör det) och att det verkar finnas dålig koll. Verksamheterna i kommunen där jag jobbar har i alla fall fått tydligt instruktioner om det. Vi får inte ha den typen av listor och inte samla den typen av information. Även om tanken är god.
Är du säker på att du menar säkerhetsskyddslagen (2018:585)? Jag har ögnat igenom den två gånger och hittar inte vad som skulle vara tillämpbart i detta fall.
 
Hos oss har de haft all lämning och hämtning utomhus sen några veckor tillbaka och de är ute mer än vanligt (Stockholm stad).
Nu har det ju dessutom varit soligt och fint största delen av tiden, vet inte hur bekväma de är om det skulle spöregna flera dagar i sträck.
Det har varit lite barn (2-3 på vår avdelning) och mycket personal, men verkar ha fyllts på efter påsk.
 
Vår förskola är också ute mycket. De var ute mycket redan innan, men lite extra nu.
De drillar barnen i handtvätt och att hosta och nysa i armvecket. Min 20 månaders påpekade för mig att jag måste hosta i armvecket när jag glömde bort mig. Båda barnen har blivit noggrannare när de tvättar händerna också, så nytta gör det
 
Är du säker på att du menar säkerhetsskyddslagen (2018:585)? Jag har ögnat igenom den två gånger och hittar inte vad som skulle vara tillämpbart i detta fall.

Jag arbetar inte själv just med säkerhetsskyddslagen så jag har inte exakt koll på vad som tillämpas (en nära kollega till mig som arbetar med det) men eftersom jag suttit med i en del krisledningsarbete det senaste har det kommit upp. Bla har vår länsstyrelse sagt att vi absolut inte får sammanställa listor på personer som utför samhällsviktig verksamhet utifrån att den informationen inte får lov att lagras i listor på det viset. Detta för att det är säkerhetskyddsklassad information som i andra händer till exempel kan användas i fel ändamål. Det är väldigt känslig information utifrån aspekten kring terror, spioneri etc.

Så jag ska inte säga att jag har stenkoll på lagtexten som sådan men vi har på min arbetsplats jobbat mycket med lagen och fått klara direktiv att vi inte får ha den typen av information då det är ytters känslig info att lagra vem och hur många som arbetar med samhällsviktig verksamhet. Detta med hänvisning till lagen. Sen vet jag att det finns andra som hanterat det annorlunda men våra direktiv var som jag förstod det väldigt tydliga. I min värld finns det ingen vits med att spara den typen av information på respektive enhet/sektor etc, det är en planering som bör ske på förvaltningsnivå och på ett annat sätt! Men med det sagt, jag är inte proffs på lagen men jag vet att det blev bra svettigt hos oss för dubbel kontroll av våra verksamheter när information om att verksamheter gör den typen av listor kom fram!
 
Vi fick precis brev om att det nu är hämtning och lämning utomhus. Inga saker får vara kvar på förskolan över natten utyan allt ska tas med hem och tillbaka i väska.
 
I min värld finns det ingen vits med att spara den typen av information på respektive enhet/sektor etc, det är en planering som bör ske på förvaltningsnivå och på ett annat sätt!

Vår förskola är en fristående förskola, en enhet, två avdelningar. Vilken skulle förvaltningen vara som sköter planeringen?

Sen säger jag inte att du har fel ang lagtolkning, jag vet inte själv.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp