All formalia inna fölet blir till

Novelette

Trådstartare
Ja, jag skulle alltså vilja ha lite hjälp från er som kan.

Först lite bakgrundsinfo så att ni förstår varför jag är så sent ute. Jag har i flera års tid nu tänkt betäcka mitt sto OM hon inte blev frisk. Hon har nämligen varit skadad/sjuk lite titt som tätt sen 3års ålder...innan det bara enstaka sommarskador och överben som hon fixat till på egen hand.
Det handlar alltså om att hon blir skadad, vi behandlar, vi rehabtränar och börjar rida igång bara för att dagen efter ta in en skadad häst från hagen. I princip. Det har kanske handlat om ett halvår emellan gångerna. Men nu senast så var det för mkt - fång på hösten, bärrandsröta i feb pga fång och för en månad sen fick hon en pinne i benet uppifrån kronranden in mot mitten av hoven som visserligen läkte fint men nu är hon blockhalt och vi misstänker böld efter pinnen.

Så nu ska jag, innan nästa vecka är slut, ta ett beslut. Grejen är att jag blir så himla ledsen varje gång. Man får ju såna förhoppningar när hon blir frisk och tänker NU är det vår tur! Och sen går det åt helvete. Så nu ska jag ta ett beslut och det beslutet ska gälla hur den här skadan än utvecklar sig. Nåja, naturligtvis betäcker jag inte om det skulle skada hästen förstås:grin:
Jag inbillar mig att det är bra för både henne och mig om vi bara tar 1år off så att säga. Lägger ner ridambitioner och koncentrerar oss på den uppgiften.

Så det jag vill veta nu är vad jag bör räkna med för uppgifter och utgifter.

Hon brunstade för inte så länge sen så det kommer väl snart igen kanske.

Här är mina priser som jag vet om nu:

Hingst - språng 800kr, 16 dagars 1500kr och 90 dagars 10 500kr
Station - stationsavg 1500 uppstallning 80kr/dygn

Så anta att jag ska betäcka henne, kan ni punkt för punkt skriva ner hur jag går tillväga?
Det vore verkligen super för mig att få allt jobb och alla kostnader svart på vitt så att jag kan ta ett genomtänkt beslut.
Jag precis en hög med valpar hemma så jag vet vilket jobb/ansvar det innebär
att ta småttingar.

Sen har jag ett sto till som min hopptränare tycker att jag ska betäcka nästa år så jag kommer ha nytta av detta sen också :)

tillägg: Det stoet jag skriver om är 6år i år och fölet är till mig.
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Glöm inte 25% moms på allting. Sedan tillkommer veterinäravgifter, transportkostnader för resor till och från seminstationen., packningsavgift, fraktagifter för sperman, medicinkostnader ifall ditt sto behöver behandlas m.m.
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Jag kan redovisa vad det kostade mig förrförra året.

Först och främst bör du ju kontakta en station och tala om att du vill komma med ditt sto, har du inte superkoll på exakt NÄR brunsten är på G så åk dit innan så de får undersöka henne. Jag skulle rekommendera att de tar bakterieprov för att redan från början slippa att det kanske inte tar sig om stoet har bakterier (mycket vanligt att de har det).

Pris station: 1200 kr
Seminavgift: 1500 kr
Uppstallning 9 dygn: 720 kr
+ moms
Detta är vad det kostar om det liksom bara går lätt och stoet inte har bakterier.

Bakt. prov: 300 kr
Hippotrim: 300 kr (+ att man får köpa fler och fortsätta kuren)
Sköljning: 300 kr
+moms
Detta + lite andra mediciner kan tillkomma om det finns bakterier. Värt att ta ett prov utifall att, än att stå där med lång näsa och det inte har tagit sig.

Uppstallningen beror ju sedan på hur lång brunsten blir och om man låter stoet stå kvar eller kör skytteltrafik. Jag rekommenderar att man lämnar stoet tills hon gått ur brunst och släppt ägget och sedan tar tillbaka henne för 16-17 dygnskontroll. Är hon då inte dräktig låter man henne stå kvar tills nästa brunst är över så man inte missar den.

Hingstkostnader då.

Jag hade:

Språngavgift 2000 kr
SH-avgift: 200 kr
Frakt: 5 skick x 225 kr = 1125 kr
+ moms

Levande fölavgift: 6000kr+moms

Året éfter ska fölet registreras och det kostar ett antal tusenlappar med ID-kontrollant, hästpass och DNA-typning.
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

På en höft för ett normalt halvblodföl så kostar det i runda slängar 25.000kr fram tills det är avvant.

Om man inte väljer en extremt dyr hingst eller om man får problem att få dräktigt...
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Jag hittade på flyinges hemsida en sida där man kunde räkna ut vad fölet skulle kosta.
Jag la till 10dgr på station och lite extra och då blev det strax under 22000kr med moms.

Mitrolle: Hur stod kostnaderna för din hingst? Tänkte på den där levande fölavgiften...på "min" hingst står det - språng 800kr, 16 dagars 1500kr och 90 dagars 10 500kr.
Jag förstod inte riktigt...ser ut som att du bara betalade 8000kr för din hingst för SH och frakt betalar ju jag också utöver så det räknade jag bort. Stämmer det? Har jag en dyr hingst??

KickiH: Tack! Det där med pack och exp. är ju sånt man inte alls tänker på men det plockar ju också på.
 
Senast ändrad:
Sv: All formalia inna fölet blir till

alla priser på hingstarna varierar men jag tycker personligen att Flyinge ligger aningens högt på vissa av sina hingstar.
Mitrolles hingst kostade 8000kr + moms. Din kostar 12800kr + moms, viss skillnad men jag gissar mig till vilken hingst du tänker använda och den är då känd i åtminstone hela Europa om inte i Världen och har tävlat på högsta nivå så priset blir klart högre.

Även om du räknat på att allt ska kosta 22000kr så lägg till lite så du inte har för snål budget.
I mina 25000kr så är registreringskostnader och lite sådant inräknat men jag har inte en så dyr hingst heller så det jämnar nog ut sig.
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Ja det låter som en dyrare hingst, den jag tog (Nobel) är väl normaldyr tycker jag.
Eftersom jag betalade vid levande föl så fick jag kostnaden uppdelad på två år (tack!) så då känns det ju mindre i plånboken för stunden.
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Varför har man bara så på vissa hingstar?
Har ju precis blivit uppfödare till taxar och inom hundvärlden så är det alltid så att man betalar en viss summa vid en lyckad parning och sen en viss summa per levande valp.

QuickStar: Den summan innehåller inte chipmärkning och sånt tror jag så jag har också dina 25 i bakhuvudet.;)
Men nu är det iaf bestämt...gissade du på Careful??

Det är min hopptränare som tipsade mig om hingsten och hon vill gärna ha en Careful-avkomma så om jag av någon anledning inte vill/kan behålla så har jag en intressent.
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Har ju precis blivit uppfödare till taxar och inom hundvärlden så är det alltid så att man betalar en viss summa vid en lyckad parning och sen en viss summa per levande valp.

FEL !! det skiljer även där beroende på vilken ras det är :angel:
 
Sv: All formalia inna fölet blir till

Det beror på hingstägarna helt enkelt. De vill ha pengarna 'snabbt' och slippa vänta på dem ett år, kan jag tro. Man får kolla runt så man hittar en betalningsmetod som passar en själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 632
Senast: Lobelia
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Digbil
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 411
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 694
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp