Bukefalos 28 år!

All makt korrumperar

TinkerBell

Trådstartare
...och absolut makt korrumperar absolut...?

Varför har Mona Sahlin agerat som hon gjort?

Spekulationer!?
 
För mig hänger dessa två saker inte alls ihop.

Ja, makt korrumperar många. Oavsett vilken makt det handlar om, politisk, ekonomisk eller annan.

Att Mona s hamnat i blåsväder igen beror mer på hennes personlighet. Plus att (S) tillåtit henne att falla. Många politiker och andra makthavare har betett sig före henne men de flesta har varit män och de har haft både skyddsnät och förlåtande attityd runt sig.
Jag är mest förundrad över att staben runt henne tillåtit detta att hända.

Hon har onekligen gjort ett strålande jobb på sin post. Varför har man då inte möjliggjort för henne att fortsätta - dvs sett ill att hennes privatliv hållit sig på mattan? Har hon så starka fiender i sitt parti?
 
Det är ju inte första gången hon gjort ett monumentalt misstag, så förlåtande har förekommit flera ggr i hennes fall. Jag vill inte ha en sån politiker som är så handikappad moraliskt att denne behöver en dadda! Oavsett partifärg!
Ge gärna exempel på män som förlåtits flera ggr?
 
Det är ju inte första gången hon gjort ett monumentalt misstag, så förlåtande har förekommit flera ggr i hennes fall. Jag vill inte ha en sån politiker som är så handikappad moraliskt att denne behöver en dadda! Oavsett partifärg!
Ge gärna exempel på män som förlåtits flera ggr?
Världen är väl full av folk vars privatliv inte skulle tåla närmare granskning?

Palmes vidlyftiga kvinnoaffärer, Werners alkoholism, kungens kaffeflickor - det finns väl massor? Jag är för långt från makten för att ha ingående kunskaper om alla i offentlig ställning.

Jag tycker det har mindre betydelse. Skilj på person och gärning. En kärnfysiker är inte mindre framstående för att hen agar sina barn. Eller en hjärnkirurg mindre skicklig för att hen är notoriskt otrogen.
 
Om vi bortser från personliga brister och icke-offentliga personer, kanske?
MS har ju agerat olagligt (iaf till den grad att förundersökning inletts), så vitt jag förstår, och även gått helt emot övriga medarbetare och ledande inom institutet hon arbetade på, när hon inte fått som hon velat!
 
Världen är väl full av folk vars privatliv inte skulle tåla närmare granskning?

Palmes vidlyftiga kvinnoaffärer, Werners alkoholism, kungens kaffeflickor - det finns väl massor? Jag är för långt från makten för att ha ingående kunskaper om alla i offentlig ställning.

Jag tycker det har mindre betydelse. Skilj på person och gärning. En kärnfysiker är inte mindre framstående för att hen agar sina barn. Eller en hjärnkirurg mindre skicklig för att hen är notoriskt otrogen.
Jag har inte hört något om Palmes kvinnoaffärer? Alkoholism är en sjukdom, och dessutom kan jag ha en viss förståelse för att politiker med mycket representation, sena kvällsmöten osv. är särskilt utsatta.

Politiker är inte kärnfysiker utan förtroendevalda, det är viktigt att komma ihåg.
 
Jag har inte hört något om Palmes kvinnoaffärer?

De är väl ändå ganska omtalade och välkända? Många och långa otrohetsaffärer vid sidan om frugan, ifrågasatt medverkan i bordellhärvan/Geijeraffären, bordellbesök och diverse affärer med en rad olika kvinnor. Det är i alla fall vad jag alltid hört om Palme, men eftersom jag inte är en beundrare av människan har jag inte orkat sätta mig in i hans liv. Källkritisk granskning skulle säkert vara välkommet i fallen.
 
De är väl ändå ganska omtalade och välkända? Många och långa otrohetsaffärer vid sidan om frugan, ifrågasatt medverkan i bordellhärvan/Geijeraffären, bordellbesök och diverse affärer med en rad olika kvinnor. Det är i alla fall vad jag alltid hört om Palme, men eftersom jag inte är en beundrare av människan har jag inte orkat sätta mig in i hans liv. Källkritisk granskning skulle säkert vara välkommet i fallen.
Där ser man, jag har bara hört om Geijers prostitutionsbesök och hur Palme skyddade honom. Men jag är inte precis heller någon beundrare av Palme, dessutom var jag ganska liten när han verkade.
 
@tanten @Monimaker En sökning på internet visade att ni hade rätt angående Palme.
För att återgå till ämnet....

Få människor är fläckfria. Att kräva att den som har hög position i samhället ska vara just fläckfria skulle sålla bort väldigt många betydelsefulla kompetenta personer.

Som sagt - det har funnits effektiva skydd runt väldigt många. Min undran är varför just Mona S inte har skyddats på samma sätt. Har hon varit så obstruerande att man inte fått möjlighet att hjälpa henne med hålla reda på skatteskulder etc?
Varför hängs hon ut när det bevisligen är många andra (män) som klarar sig undan?

Jag är absolut ingen försvarare av det hon gjort. Förundras bara över det som sker.
 
Varför hängs hon ut när det bevisligen är många andra (män) som klarar sig undan?
Juholt fick gå för betydligt mindre, Schyman har inte haft några större besvär trots alkoholproblem och diverse "skandaler", Kaplan fick gå precis för extremistkontakter osv. Att vinkla det till en könsfråga är inte rätt.
 
Jag tror iofs att kvinnor både granskas och döms hårdare än män i det offentliga rummet MEN kvinnoaffärer, alkoholism, sexköp ( på Geijers tid), och ren dumhet är möjligen förkastligt moraliskt sett men inte olagligt. Att handla privat för statens pengar och skriva falska intyg i tjänsten är faktiskt lagbrott - viss skillnad och oberoende av kön. Sen tror jag tyvärr att makt lätt gör att människor tänker ' jag som jobbar så hårt och offrar mig för den goda saken kan gott unna mig lite extra' - vare sig det Toblerone, sprit eller lyxresor eller lite 'slarv' med skatteinbetalningarna ...Det ser vi väl inte sällan exempel på ...
 
Världen är väl full av folk vars privatliv inte skulle tåla närmare granskning?

Palmes vidlyftiga kvinnoaffärer, Werners alkoholism, kungens kaffeflickor - det finns väl massor? Jag är för långt från makten för att ha ingående kunskaper om alla i offentlig ställning.

Jag tycker det har mindre betydelse. Skilj på person och gärning. En kärnfysiker är inte mindre framstående för att hen agar sina barn. Eller en hjärnkirurg mindre skicklig för att hen är notoriskt otrogen.

Jag tänker att de exemplen du återger ovan främst rör privatliv och kanske inte direkt påverkar uppdraget, även om förtroendet såklart minskar. Men gällande Sahlin så rör det ju hennes uppdrag mer direkt då hon fifflat med löner? Som du säger är inte en hjärnkirurg mindre skicklig pga. otrohet, men skulle denne nu fiffla med löner så skulle det såklart inte påverka skickligheten, men kirurgen kommer nog ändå få konsekvenser på sin arbetsplats.
 
@tanten

Jag är inte så säker på att människor har en mer förlåtande attityd när politiska skandaler involverar män.

"Genom att använda sig av fyra olika experimentgrupper där deltagarna fått ta del av fiktiva tidningsartiklar där en politiker åtalas för ett brott där endast variablerna ”kön på politiker” och ”medias vinkling” varierar kan man uttala sig om orsak och verkan. Studiens resultat visade tvärt emot hypoteserna att de manliga politikerna dömdes hårdare än de kvinnliga..."

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/36063/1/gupea_2077_36063_1.pdf
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 782
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag ska in till Usö i morgon och för att slippa krångla med parkering så tänkte jag ta bussen. Men nu är frågan, går länsbussen hela...
Svar
4
· Visningar
252
Hemmet Född på 80-talet och därmed uppväxt på 90-talet så var det ju såklart Ajax med citrondoft som skulle användas och detta har jag fortsatt...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: movi
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp