Bukefalos 28 år!

All uppvaktning undanbedes

L

Lithonit

Idag var det en sån där liten annons i bladet igen, typ "jag vill inte bli firad".
Vilka är de männikorna?
hur många vänner, bekanta och släktingar har de- på riktigt?
Kan man förvänta sig att folk tänker storma huset när
man fyller visst mycket?
Eller är det interninformatiom till familjen som
man vet läser bladet kanske?
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Det är väl fullt normalt?
Vill man inte bli firad, är det ju trevligt om omgivingen slipper fundera på "ska vi uppvakta Bosse, förväntar han sig det, han gav ju oss 30-årspesent, men vi träffas ju aldrig nu blabla".

Sen är det väl upp till jubilaren om han ändå säger åt sina brorsor att komma på fika.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Det är väl fullt normalt?
Vill man inte bli firad, är det ju trevligt om omgivingen slipper fundera på "ska vi uppvakta Bosse, förväntar han sig det, han gav ju oss 30-årspesent, men vi träffas ju aldrig nu blabla".

Sen är det väl upp till jubilaren om han ändå säger åt sina brorsor att komma på fika.

Så tänker jag också, jag tror inte jag skulle bli stormad nu när jag snart fyller 50, men jag tycker inte att grannarna ska behöva fundera på om de ska gratulera eller inte. Så jag kommer att sätta in en sån annons.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Skiter inte folk i det bara automatiskt då?
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Vadå? Inte här på landet.
Endera avsäger man sig.
Eller så får man förvänta sig att ett okänt antal dyker upp.
Eller så annonserar man om Öppet Hus, och kanske en kommentar om "skänk gärna pengar till Afrikas barn istället för present.

Sen har jag även varit med om varianten: avsäger sig i tidningen, sen får jubilaren ringa runt till massa folk dagen efter födelsedagen och bjuda in, för ingen kom ju och åt av all tårta de köpte hem. ;)
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Håller med CK. I byn där jag växte upp förväntas det att man uppvaktar sina grannar och vänner som fyller jämnt. Vill man inte det, då skriver man en annons i tidningen.

Vanligt är att man skriver "välkommen på öppet hus i den och den lokalen det och det datumet".
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Det är väl inget annat än ett traditionellt sätt att göra klart för folk att man inte bli uppvaktad? De som gör det är, antar jag, folk som inte vill/kan ha fest och inte vill/kan resa bort. Jag tycker att det är bra.

Men visst är det en gammal metod. Motsvarigheten idag skulle kanske vara att inte ange sitt födelsedatum på facebook. ;)
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag tänker mig grovt två "sorters" personer som kan ha behov av att annonsera på det sättet. Dels folk på landet/småorter, på platser man av tradition mer eller mindre stormar jubilarer, vare sig de vill det eller inte - det brukar väl då handla om grannar ur ett ganska stort grannskap, samt släktingar. Dels personer som har mer eller mindre offentliga eller synliga positioner på något vis, lokala kändisar, som I_U skriver.

Om man inta har lust med mottagning med 50-200 gäster, är väl en sådan annons en bra strategi, och annonsen säger ingenting om man ändå tänker ha en mer privat fest eller inte.

Jag själv, tex, skulle absolut inte behöva annonsera på det viset. Det är ingen risk att jag blir stormad. (Möjligen skulle de köpa en jättestor tårta på jobbet, och så skulle många fika med mig, men det vore ju enbart trevligt och inte ansträngande för mig.)
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Motsvarigheten idag skulle kanske vara att inte ange sitt födelsedatum på facebook. ;)

Haha, den metoden kör jag :D Men blev visst genomskådad ändå för jag fick besök förra året när jag fyllde jämnt. Men de kände mig bra, grattade bara i dörröppningen och jag uppskattade det. Är totalt osocial.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag hade inte fb senast jag fyllde jämnt. (Fast den kan nog vara en bra avståndsskapare också, folk tycker att det räcker att gratulera där :D)

Jag är en usel festarrangör och hatar att stå i centrum, så jag åkte till Indien istället. Fast det gör ju inte alla :D
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

KL

Min mamma annonserade "undanbedes. Är bortrest" inför sin sista födelsedag.
Hon hade väldigt mycket vänner och hon var även lite utav navet i våran släkt. Mamma älskade kalas och brukade bli flitigt uppvaktad och bjöd gärna på mat och dryck till de som uppvaktade. Men så fick hon cancer.... hon orkade helt enkelt inte psykiskt att fira sin födelsedag som hon viste skulle bli den sista. Hon och sambon reste bort med ett par goda vänner istället.
Men likt förbaskat så väntade en bunt blombuketter och annat hos grannarna när de kom hem från folk som missat annonsen.....
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Fniss, när jag fyllde 50 så bjöd jag jättemånga, och det kom jättemånga. En av mina kompisar garvade och frågade om jag hade satt upp en lapp på ICA för det var så många där...skillnad på olika
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Åh, men förstår henne. Då är ju en undanbedesannons bra i det läget.

Att fira sin sista födelsedag... det vill man ju gärna inte veta.

kl

Jag har som sagt inte min födelsedag på fb men får ändå lite grattis eftersom det räcker ju att den närmaste vet när man fyller år sen fyller ju bara andra på med grattis. Jag är en så pass osocial person så folk dyker inte bara upp objudna hemma hos mig och förväntar sig att bli inbjudna, inte de som känner mig i alla fall, så jag skulle aldrig behöva ha någon undanbedesannons.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Svärfar fyller 60 nu. Han drar till Hawaii och lämnar hunden hos oss. Så kan jag också göra :D
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Det kan nog vara lika dyrt att ha kalas som att åka till Mallorca två veckor om man är pensionär i min trakt. Om man räknar med 100 kr minst per person ( smörgåstårta, lättöl/läsk, tårta, kaffe och lokal) så blir det snart många tusenlappar.

Min pappa hade lite kort om pengar och var smådeprimerad när hans 70årskalas nalkades och han ville absolut inte fira. Hans bekanta hörde av sig till mig och sa att det behövdes inte bjudas på något men dom ville fira honom - mannen som alltid skjutsade hit o dit, var snäll och som kände "alla".
Så jag ringde mamma, vi bakade äpplepaj och en väninna till pappa spred budskapet om Öppet hus en viss tid. Å jäklar vad folk det kom. Jag och mamma hade fullt upp.
Pappa hade ju varken haft pengar eller ork till något kalas. Men det var underbart att han blev firad av alla sina vänner och bekanta och slapp sätta in annonsen som han egentligen kände sig tvungen till.
För många gånger handlar det nog om att få ner gratulantantalet till en lägre nivå så man mäktar med.
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Jag är så impopulär att när jag fyllde jämnt sist hade jag bara min mor som grattade. ;-)
En annons om öppet hus skulle nog bara okända komma på haha
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Ja, det kan behövas. Hade inte min pappa annonserat senast han fyllde jämnt hade huset garanterat blivit fullt...
 
Sv: All uppvaktning undanbedes

Ja, jag lutar också åt att en resa är det billigare alternativet.

Och då är ju ändå det kalas du skisserar ett rätt billigt kalas. Lägger vi på kostnader för vin, konjak och likör, tex, drar det ju snabbt iväg ytterligare. (Och jag hade känt mig helt främmande för att anordna en mottagning utan vin.)

Eller om man tänker sig något roligare att äta än smörgåstårta.

Blir ju svindyrt om 150 pers kommer instormande.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 092
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 772
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 625
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp