Bukefalos 28 år!

Alla dessa barnfoton!

Mitten

Trådstartare
Jag måste fråga - vad gör ni med alla kort som tas på era barn?? Jag och de flesta jag känner är noggranna med att fota, men vad gör ni med dem sedan? Ligger de bara på datorn? Framkallar ni och sätter in i album?

Jag håller själv på med scrapbooking (skrev om det här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=928907) men även fast jag använder en hel del kort då blir det ju bara en liten liten del. Så nu tittar jag på alla mina GB foton, som jag backar upp duktigt via nätet... men sedan då? Skall de bara vara där? Skall jag köpa album? Det känns ju också 'onödigt'...


Helt enkelt - hur gör ni?
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

De hamnar på bloggen, så att fler än jag kan njuta av dem :D

Jag tycker det är ganska värdelöst att framkalla "lösa" foton, däremot gör jag en fotobok (med hjälp av ett program från sidan jag ska beställa böckerna från). Första fotoboken ska innehålla första året och bli julklappar till mor- och farföräldrar, har jag tänkt (och till oss själva, såklart!). Den är alltså inte klar än, men jag har tidigare gjort böcker med katter och hästar, som jag varit väldigt nöjd med :laugh:
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Det är en väldigt bra fråga. Det finns inte en människa som har glädje av att få en hårddisk full med tusentals ostrukturerade bilder på sig själv som liten. Ska det vara någon vits så måste man sålla ut några centrala bilder, alternativt göra bildspel med teman och märka upp dem. Men jag tror egentligen att barnen har mest glädje av traditionella album. Lättare att titta i och ett hanterbart urval med kanske en eller två bilder från dopet, inte 300.
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

japp, kort från 0-7 månader. Som tur är har jag många från 2 månader och framåt på mobilen, och så ha ju familj och vänner en del kort + en del på facebook.

det "lustiga" är att jag fick en känsla nån vecka innan att det skulle hända,så jag gjorde i ordning en mapp med 600 kort som skulle framkallas, men hann inte skicka iväg dem:(

Sambon fick rätt så dåligt samvete kan jag säga över att han inte har gjort nån backup- särskilt när han är datorprogrammerare;)
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Usch ja vad tråkigt. Jag kanske ska lägga in mina i den externa hårddisken i alla fall. Datorn är proppfull av bilder och vår kassa hp-dator är duktig på att paja någon gång per år. Här har mappen med bilderna från sonens 2 års-kalas försvunnit spårlöst. Antagligen har jag råkat radera dem när jag framkallat andra kort och slängt de mapparna.

Mitten: Jag har för avsikt att framkalla ett urval av fotona vi tar, men jag ligger något efter, 1,5 år efter... Så de ligger i datorn tills de framkallas. Då bränner jag dem till CD och raderar dem från datorn. Fotona sätts in i gamla hederliga album.
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Nu har jag påbörjat lite åtgärder :). Jag har beställt 10 GB lagring på nätet via comhem, och laddar just nu upp bilder där... kommer ta många timmar... Plus att jag har fotona på externa hårddisken.

Sedan framkallar jag faktiskt fotoböcker. Gjorde en 0-6 månader, en 6 mån- 1 år och tänker sedan ha ett per år. Påbörjade nu ihopsamlingen till år 1-2. Ligger lite efter där :). Trevliga presenter till mor och farföräldrar också.

Men jag känner ÄNDÅ att jag borde typ framkalla en triljon bilder och sätta i album... de är ju fina även de jag inte scrappat eller satt i fotoböcker. Men då skulle vi få så många album att jag skulle drunkna i dem.

Känns lite skönt att ha något sånt här som sitt stora bekymmer :p
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Samma sak hände här, min dator slutade fungera förra höst-vintern sa bilder fran 5 man till 9 man försvann. Lite hade jag pa hennes hemsida och i min blogg men det blir inte alls samma kvalite om jag sparar ner dom därifran.

Vi ska lämna in datorn och jag har en liten förhoppning om att bilderna ska ga att rädda, men det är inte troligt. Inser nu att det snart är ett ar sen datorn gick sönder, kanske dags att lämna in den nu.

Till ts
Vi har framkallat en del bilder och satt in dom i ett album, sen har vi även gjort en fotobok med bilder fran 0-6 man. Men det är dags att göra nya framkallningar snart.
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

*psst*
Jag kan skicka en länk där man får gratis lagring. 2 GB är det om jag minns rätt. Finns massa bra funktioner som att man kan använda det plättlätt från flera datorer och tillsammans med iphone eller android. Man kan även dela med sig av vissa mappar till andra istället för att sitta och maila runt bilder.

PM:a ifall någon är intresserad.

Annars tyckte jag att fotobokstipset var bra. Då går det ju även skriva lite text och så.
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

2 GB fick jag gratis här också ;) Men det räcker inte så långt för mina Elinakort :D. Jag har redan laddat upp 7 GB...
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Alla foton ligger på datorn, men ska ta mig i kragen att lägga dom på en skiva så de ej försvinner - igen! Sambon lyckades radera alla, men som tur var gick de att återskapa!

Lägger ut de jag vill visa för omvärlden på ett fotoalbum på nätet, så de finns iaf "sparade".

Sen så har jag framkallat några favoriter som jag ramat in och satt upp på väggen. Förstorat och gjort dom svartvita för att få mer "tavelkänsla".

Inte framkallat och satt i några album, det är så mååånga bilder. Men har jag dom bara på en skiva så de finns i säkert förvar så kanske man framkallar någongång, iaf favoriterna.
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Fast det kan ju inte vara trettiotalet SUPERBRA bilder på elina? Ta ut de få som faktiskt är något att ha och strunta i resten. Fast släng dem inte. Jag sparar mina på cd och de bästa har jag på pixbox också. Vänta ett tag med att framkalla bilderna så blir du lite mer objektiv.
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Jag spar bilderna på en extern hårddisk och när jag känner att orken finns (:P) bränner jag extra kopior på dvd. Framkallar, förstorar och ramar in en del. Vissa bilder har hamnat i tösens "min första bok" och andra i ett album där det finns bilder från BB-tiden och så långt framåt jag hann innan albumet tog slut :D
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Njae, inte superbra bilder på Elina så liksom (typ 'den här måste vi rama in') men det är så mycket minnen i dem, man ser hur huset såg ut då (vi har renoverat en del :p) Hennes speciella leksaker, första tänderna, första gången vi gjorde dittan eller dattan, valborgar och julaftnar och midsommaraftnar och sånt. Jag har en serie på säkert 30-40 kort när hon vilt headbangar till Lordi, och där skulle jag inte vilja bli av med ett enda, för hela serien är så underbar som just serie. Men jag kanske inte vill framkalla allihopa och mosa in i album heller, skulle bli ett enformigt album :).

Kanske jag som är lite over the top med dokumenterandet? Kanske för att jag har typ 2 bilder på mig själv under 10 år, och jag vill inte att Elina skall ha det så... så jag överdriver åt andra hållet :crazy:
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Men om du vantar ett tag och far lite distans till det, sa kanske du kan ta ut tre bilder pa en headbangande Elina och satta in i en fotobok? Och man kanske inte maste spara bilder pa ALLA hennes leksaker eller hur sliten plastmattan i koket var?

En annan kul grej ar att branna dem pa en dvd, lagga till lite musik och kolla pa teven sen. Men 30 000 bilder ar fortfarande for mycket :D
 
Sv: Alla dessa barnfoton!

Små barn är jäkligt söta så självklart blir det mååånga bilder. Ju fler bilder som får plats på minneskortet, ju fler bilder tar man. Jag brukar försöka sålla bland bilderna i omgångar. Spara de bilder som inte bara är vackra utan även intressanta, alltid roligare att titta på en bild där det händer något. Vi har dels gjort fotoböcker till mor/farföräldrarna, dels satt ut ett urval av bilderna på ett online fotogalleri på vår domän, som vi uppdaterar med jämna mellanrum för att roa de som är intresserade.

Att sålla ut guldkornen bland 30000 bilder är min värsta mardröm och har man separationsångest till det ögonblick man är på väg att för evigt sända till skräpkorgen kan man låta någon annan rensa ut de intressanta bilderna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 043
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp