Alla dessa dagar

När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var:

Alla dessa dagar som kom och gick
Inte visste jag att de var livet

Och jag vill göra det bästa av varje dag. Vissa dagar är mer intensiva än andra. Ibland vilar man och det är ok. Och ingen dag kommer tillbaka.

Idag valde jag att plocka undan krukor ute med växter som ska övervintra. Vissa fick flytta in i verkstan och en del ställde jag i farstun. Sen hämtade jag en låda ved. Och så gick jag min dagliga promenad. Därefter har jag klyvt ved resten av dagen, med en matpaus mitt i. Jag fick avsluta när batteriet i min pannlampa tog slut. En ganska väl spenderad dag om jag får säga så.

Sen har jag läst lite mer i BE-boken. Vet inte om något fastnar i huvudet på mig. Har också kollat efter jobb, men hittade inget idag att söka.

Men kvällarna är svåra att göra meningsfulla. Jag sitter mest och glor på datorn, lyssnar på musik och matar in mer ved i spisen. Är väl egentligen ok, även om jag tycker det är något tråkigt. Kanske är nyttigt att ha tråkigt? Just idag vågar jag heller inte lägga mig på soffan för då lär jag få svårt att komma upp. Känner att vedklyvningen tog på ryggen idag.

Kanske får bokföra eller läsa om ekar?
 

Läser om ekar. Över 350 arter, främst fjärilar och steklar, är beroende av eken för sin överlevnad. Ytterligare 1800 arter använder eken under sin livscykel. Många av dem är rödlistade.

Intressant.
 
Jag borde också klyva mer ved :o
Gäller att ha en bra vedklyv annars blir det inte bra alls för ryggen
Så bra jobbat 😊!
När jag klöv min björk (utomhus) så satt jag på en bock och klöv. Då kom jag i rätt höjd. Idag har jag kluvit inne i min lilla vedbod och har periodvis kunna sitta på ved och klyva, men där måste jag plocka upp det jag kluvit med jämna mellanrum och stapla. Det är trångt där och inte helt lätt att alltid jobba ergonomiskt.
 
Om det är svårt med ergonomin så är det bra bara klyva kortare pass fast oftare
Vedklyven är ju inte min egen, så när jag kan låna den så klyver jag så mycket jag kan. Egentligen får man bara låna den ett dygn i taget, men när ingen annan bokat den så tycker de som lånar ut den att jag kan ha den längre. Så jag passar på. Jag hoppas på att hinna klart i morgon.
 
Vedklyven är ju inte min egen, så när jag kan låna den så klyver jag så mycket jag kan. Egentligen får man bara låna den ett dygn i taget, men när ingen annan bokat den så tycker de som lånar ut den att jag kan ha den längre. Så jag passar på. Jag hoppas på att hinna klart i morgon.
Ah! Ja men då förstår jag att du kör på :)
 
Tycker du skall försöka se kvällarna som 100% meningsfulla. En dag när du hållt igång som idag, då är det väl en optimal avslutning på dagen att slösurfa, lyssna på bra musik, kanske dricka lite te eller nåt och eventuellt läsa i en bok.
Jag tycker definitivt inte att det är meningslöst och kan inte riktigt se vad andra människor (eller vad du tänker att andra människor) gör för att deras kväll skall bli så mycket mer meningsfull.
Livet ser ju olika ut såklart men som du spenderar dina kvällar har jag det allt som oftast och jag tycker det är alldeles förträffligt mysigt och meningsfullt 🥰.

Hushåll lite med dina krafter, har du fått en hel del gjort under dagen så ta igen dig och njut av lugnet på kvällen☺️
 
Skulle det hjälpa att försöka tänka att det är meningsfullt att just inte göra så mycket på kvällarna eftersom att det bidrar till att du tar igen dig och samlar krafter för att kunna göra saker under dagarna? Mina kvällar ser ofta ut ungefär sådär, ibland uppblandat med träning eller lite hushållsarbete när jag orkar, men jag försöker tänka på det som välbehövlig återhämtning. Det är lätt i dagens samhälle att tro att man måste göra en massa hela tiden, men ibland får jag påminna mig själv om att jag faktiskt är en vuxen tänkande människa som får göra som jag vill :D Om jag blir lite uttråkad någon gång brukar det räcka med att bryta av det jag gör med att t.ex. lösa korsord, sudoku, måla i en sådan där målarbok för vuxna, eller något annat jag kanske inte pysslar med så ofta.
 
Tycker du skall försöka se kvällarna som 100% meningsfulla. En dag när du hållt igång som idag, då är det väl en optimal avslutning på dagen att slösurfa, lyssna på bra musik, kanske dricka lite te eller nåt och eventuellt läsa i en bok.
Jag tycker definitivt inte att det är meningslöst och kan inte riktigt se vad andra människor (eller vad du tänker att andra människor) gör för att deras kväll skall bli så mycket mer meningsfull.
Livet ser ju olika ut såklart men som du spenderar dina kvällar har jag det allt som oftast och jag tycker det är alldeles förträffligt mysigt och meningsfullt 🥰.

Hushåll lite med dina krafter, har du fått en hel del gjort under dagen så ta igen dig och njut av lugnet på kvällen☺️
Förvisso är det så. Jag har bara lite svårt att ägna 5 timmar i sträck åt ingenting eftersom det kliar i mig av tristess. Jag varvar gärna görande och vilande.

Jag lockades lite av tipset diamond painting i en annan tråd, men då måste jag sitta på övervåningen där jag kan stänga en dörr om mig. Och så måste jag slå på värmen där. Vilket jag inte vill för jag är snål. Och ska jag sitta där så blir det jobbigt att hålla igång vedspisen och då får jag ingen värme till natten.

Skulle det hjälpa att försöka tänka att det är meningsfullt att just inte göra så mycket på kvällarna eftersom att det bidrar till att du tar igen dig och samlar krafter för att kunna göra saker under dagarna? Mina kvällar ser ofta ut ungefär sådär, ibland uppblandat med träning eller lite hushållsarbete när jag orkar, men jag försöker tänka på det som välbehövlig återhämtning. Det är lätt i dagens samhälle att tro att man måste göra en massa hela tiden, men ibland får jag påminna mig själv om att jag faktiskt är en vuxen tänkande människa som får göra som jag vill :D Om jag blir lite uttråkad någon gång brukar det räcka med att bryta av det jag gör med att t.ex. lösa korsord, sudoku, måla i en sådan där målarbok för vuxna, eller något annat jag kanske inte pysslar med så ofta.
Jo, men jag har tråkigt. Och har svårt att komma på något något att pyssla med. Jag höll på mycket med hantverk förut med en mängd olika tekniker och material, men nu lockar inget direkt. Har inte riktigt någonstans att hålla till heller. Hobbyn behöver vara kattkompatibel så jag kan sitta på nedre plan och pyssla. Hm, men ja, något pyssel borde jag kunna göra.
 
Den här dagen försvann i ett huj. Jag sov alldeles för länge i morse, så först vid lunch kom jag ut till vedboden efter att ha gått en promenad först. Klöv ved till en bra bit efter att det blivit mörkt. Tog sen in en låda ved. Fick därefter lite panik i köket då någon av mina katter slaktat en fågel och det fanns spår av den lite överallt. Visste inte hur jag skulle hantera det. Hur mycket jag än älskar mina katter så klarar jag inte av fläckarna det blir efter en slakt. Brukar normalt bara lägga ett pappersark över sånt tills jag får hjälp, men det här var lite för mycket. Behövde få undan det idag. En granne ryckte ut och räddade mig. Sen lagade jag mat. Hade ju nytinad kyckling i kylskåpet så den var jag tvungen att tillaga idag. Gick inte att skjuta på det. Så nu har jag precis ätit middag och det är mindre än två timmar kvar tills det är läggdags.
 
Det har varit en rätt bra dag även idag. Jag kom igång rätt tidigt, men hade en lugn morgon. Sen gick jag ut till vedboden, travade undan den hög jag klöv igår. Sen började jag klyva mer. Men efter en stund kände jag bara att nu skiter jag i det här. Fick bekräftat att jag kan låna klyven till måndag, så då gick jag in och la mig på soffan. Det som är kvar tar jag i helgen. Sen kom boendestödet. Jag klarade av att städa undan två blodfläckar med boendestöd som stöd. Katterna tränar mig på att klara av blod. När huset var skapligt rent och boendestöd gått, tog jag en dusch, åt mat och åkte och handlade. Vilade när jag kom hem och sen var jag till en granne och fikade. Helt okej dag. Tror jag ska leta efter nya matrecept på nätet när jag orkat ta mig upp ur soffan, som jag kan prova. Börjar bli lite trist med samma mat jämt.
 
Vilken härlig dag så här långt! Jag började dagen med att ligga kvar i sängen, äta godis, lyssna på musik och klappa katten. Så jäkla najs! Men sen klev jag upp och gick ut till vedboden och fortsatte klyva ved. Och gissa vad? Jag blev klar!

20231118_144117.jpg

Det har varit kallt och soligt idag. Riktigt härligt väder och jag hann ta en promenad också innan solen sjönk ner.

I morgon skulle jag kunna ta en slappardag, men tror jag är för rastlös för det.
 
Så skönt med en skön dag! :heart Jag tycker att det finns en annan slags energi även i de andra trådarna du startar och det gör mig så himla glad om det betyder att du mår bättre just nu! Jag hoppas verkligen det, det förtjänar du!
 
Så skönt med en skön dag! :heart Jag tycker att det finns en annan slags energi även i de andra trådarna du startar och det gör mig så himla glad om det betyder att du mår bättre just nu! Jag hoppas verkligen det, det förtjänar du!
Jo, senaste tiden har det känts betydligt bättre. Idag satt jag i vedboden och kände mig så galet tacksam över att jag kunde köpa det här huset och får bo här.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Funderade i morse på vad som motiverar folk att kliva upp ur sängen när inget är inbokat. Jag själv kände mig helt omotiverad att kliva...
2
Svar
27
· Visningar
1 997
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 908
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 786
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp