Alla dessa skol-lov.

Zewz

Trådstartare
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?
 
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?

Det var lika mycket lov när jag växte upp och när mina barn växte upp, så dagens lägre kunskapsnivåer har nog väldigt lite med lov och planeringsdagar att göra.

Sedan är vad jag vet inte pedagoger/lärare konstant lediga hela loven, utan de jobbar med sånt som är svårt att hinna med under standard skolveckor.

Hur man som förälder löser lov och planeringsdagar är nog olika, men är barnen för små för att klara sig själva hemma, så gissar jag att de är på fritids eller hos mor/farföräldrar.
 
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?
Tror inte det är lovens fel att det är lägre kunskapsnivå än förr, eftersom det var lika mycket lov förr. Dock studiedagarna har onekligen ökat är min känsla också-till två dagar per termin? det är irriterande, men tror inte kunskapsfallet beror på det heller.

Däremot har vad jag förstått lärarnas krav på att jobba under delar av lovtiden ökat och krav på deras närvaro i själva skolan jmf med typ 30 år sedan. (det verkar iofs inte gett ngra positiva effekter heller, eller vad vet jag.)
 
för oss med både små och stora barn behövda loven, märks att barnen är lite trötta och slitna innan det är dags för nästa lov.
Barnen är 15 och 2,5. För den yngsta är det ett välkommet avbrott, men för den stora helt nödvändigt.
 
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?
Det är tänkt att man ska använda fritids om inte barnen klarar sig själva.

Så, anmäl barnen till fritids igen, så är det löst. De behöver inte gå dit varje dag, men då kan de vara där på lov och studiedagar. Alternativt om de kan lära sig att klara sig själva hemma, lär dem laga/värma något enkelt så de får lunch.
 
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?

Jag hade önskat kortare sommarlov men mer lov på höstterminen eftersom mina barn brukar vara riktigt slitna i december.

Här kan de barn som inte har fritids ansöka om ferieplats, dvs fritids endast på lov.

Och ja.. Det är ett pusslande att få allt att gå ihop, och då är vi ändå två.
 
Min man jobbar hemifrån på de korta loven (och nästan alltid annars också) så barnet är hemma med honom på korta loven. Dock är hon så stor att hon går ut och leker med sina kompisar själv hela dagarna. Kommer bara in för mat typ.

Men jag stör mig lite på när de haft tex sportlov och sen veckan därpå är måndag och tisdag studiedag. Finns säkert rimlig förklaring men det är ändå störigt.
 
Nu hade vi "tur" eller vad man ska kalla det...

Under en del av perioden som består av slutet på fritidsåren och innan hon klarade sig själv hemma heldagar så var min man arbetslös och var hemma hela tiden och sen pluggade han vilket innebar mycket tid hemma för honom, speciellt på loven. Sen kom pandemin och jag jobbade hemifrån 100% nästan hela pandemin. Och efter pandemin var hon stor nog att vara hemma själv heldagar utan något problem.
 
Även om loven passar oss bra, har jag full förståelse för att det blir tufft som ensamstående!
Man kan ju tycka att det borde vara enkelt att ansöka om fritids enbart de dagarna de gäller. För att vara ledig alla lov själv blir ju orimligt.
 
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?

Hur gamla är barnen? Om de nu inte klarar sig en heldag så är det ju fritids som gäller.
Sen håller jag med @Dorinda om att lovfritids borde vara en möjlighet i alla kommuner.
 
Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan?
Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men det börjar nästan kännas löjligt.
Förutom de 13 veckor (sommarlov 9 veckor, jullov, höstlov, sportlov, påsklov…) så kläms det in studiedagar till höger och vänster, för lärarnas kompetensutveckling. Borde de inte kunna planera in det när barnen är så mycket lediga ändå?
Man hör att barnen har lägre kunskapsnivåer än förr, och det skickas med högar av läxor hem. Vore det inte bättre att de fick lite mer tid med sina lärare?

Mina barn är inte längre i behov av fritids till vardags, alltså är de hemma när de är lediga, vilket ställer lite mer krav på min närvaro där, vilket innebär frånvaro på jobbet. Som ensamstående är det lite knapert ändå, utan att behöva ta en massa extra ledigt.

Hur är det tänkt att föräldrar ska få ihop allt?
Jag känner likadant. Mina barn behöver inte fritids (11 år och 14 år). De klarar att värma mat själva osv, men de blir uttråkade av all ledighet.
 
Jag känner likadant. Mina barn behöver inte fritids (11 år och 14 år). De klarar att värma mat själva osv, men de blir uttråkade av all ledighet.
Om de är uttråkade så kanske det vore ett alternativ med någon av alla de lovkollon och liknande som idrottsföreningar och annan ungdomsverksamhet brukar ha i samband med skolledigheter? Brukar finnas både regelrätta träningsläger och prova-på-kurser för dem som aldrig varit med.
 
Utrråkade av all ledighet? Oj, så kände inte jag när jag var liten. Jag kunde ligga och läsa en bok hela lovet! Det var underbart! Eller umgås med kompisar!

Nu har jag funderat mer på det där och jag kan inte släppa det där med att ungdomar stora nog att vara hemma själva en dag skulle bli uttråkade av att ha skollov. Jag undrar om det är så att barn/tonåringar idag har mindre fantasi när det gäller att underhålla sig själv än vad tidigare generationer hade? Jag tänker att smartphones, internet och dygnet runt tillgänglig film/serier gör att de inte vet hur man underhåller sig själv utan en skärm. Annars förstår jag inte varför någon skulle bli uttråkad av att ha skollov...

Det fanns inte på kartan att jag skulle bli uttråkad av att ha skollov som barn/tonåring! Inte en chans! Jag läste, hängde på ridskolan, träffade kompisar, var på stranden på sommaren, cyklade till biblioteket och lånade böcker osv osv osv. Inte höll våra föräldrar på att underhålla oss när vi var stora nog att vara hemma själv på dagarna!
 
Nu har jag funderat mer på det där och jag kan inte släppa det där med att ungdomar stora nog att vara hemma själva en dag skulle bli uttråkade av att ha skollov. Jag undrar om det är så att barn/tonåringar idag har mindre fantasi när det gäller att underhålla sig själv än vad tidigare generationer hade? Jag tänker att smartphones, internet och dygnet runt tillgänglig film/serier gör att de inte vet hur man underhåller sig själv utan en skärm. Annars förstår jag inte varför någon skulle bli uttråkad av att ha skollov...

Det fanns inte på kartan att jag skulle bli uttråkad av att ha skollov som barn/tonåring! Inte en chans! Jag läste, hängde på ridskolan, träffade kompisar, var på stranden på sommaren, cyklade till biblioteket och lånade böcker osv osv osv. Inte höll våra föräldrar på att underhålla oss när vi var stora nog att vara hemma själv på dagarna!
Det kan ju vara så att alla kompisarna är bortresta på loven. Då kan det ju kännas trist att vara den enda som är kvar hemma utan nån att vara med. Även om det i princip skulle gå att läsa eller titta på film eller spela dataspel, så kan det ju ändå kännas trist om kompisarna är i fjällen/på solsemester etc.

Åka till stranden ensam är kanske inte så kul, eller åka till ridskolan om ingen annan är där.
 
Det kan ju vara så att alla kompisarna är bortresta på loven. Då kan det ju kännas trist att vara den enda som är kvar hemma utan nån att vara med. Även om det i princip skulle gå att läsa eller titta på film eller spela dataspel, så kan det ju ändå kännas trist om kompisarna är i fjällen/på solsemester etc.

Åka till stranden ensam är kanske inte så kul, eller åka till ridskolan om ingen annan är där.

Det känns ju rätt osannolikt att alla ens kompisar är bortresta på alla loven faktiskt. Då ska man bo i ett rejält rikt område.
 
Det känns ju rätt osannolikt att alla ens kompisar är bortresta på alla loven faktiskt. Då ska man bo i ett rejält rikt område.
Beror ju på hur många man har. Jag tror inte man ska utgå från att alla barn har horder av kompisar i stora gäng. Man kan ju ha två kompisar man brukar hänga med på fritiden, den ena är hos farmor på lovet och den andra med familjen i sälen, och det kan ju räcka för att det ska kännas trist att vara den som är kvar hemma med föräldrar som jobbar.
 
Beror ju på hur många man har. Jag tror inte man ska utgå från att alla barn har horder av kompisar i stora gäng. Man kan ju ha två kompisar med hänger med på fritiden, den ena är hos farmor på lovet och den andra med familjen i sälen, och det kan ju räcka för att det ska kännas trist att vara den som är kvar hemma med föräldrar som jobbar.

Jag hade 2-4 vänner under uppväxten som jag umgicks med. Visst, en del dagar var alla upptagna. T.ex. med sin idrott eller annat. Ibland var folk bortresta men jag kan inte minnas att alla varit borta på loven så frekvent att det blev ett problem för mig.

Jag kan liksom inte se att det är ett stort problem för de allra flesta. Det är annorlunda när barnen är i fritidsåldern. Då är alla på fritids på dagarna på loven och då kan det vara tråkigt om man själv inte är det. Men när fritidsåldern är passerad låter det som en märklig slump om alla ens vänner är bortresta varje lov. Eller till och med mycket märkligt om ens enda vän är bortrest varje lov! Jag känner ingen som är bortrest varje lov faktiskt...
 
Det kan ju vara så att alla kompisarna är bortresta på loven. Då kan det ju kännas trist att vara den enda som är kvar hemma utan nån att vara med. Även om det i princip skulle gå att läsa eller titta på film eller spela dataspel, så kan det ju ändå kännas trist om kompisarna är i fjällen/på solsemester etc.

Åka till stranden ensam är kanske inte så kul, eller åka till ridskolan om ingen annan är där.
Just det där känner jag är vanligare nu? När jag gick i skolan var de flesta hemma på loven eller gick på fritids men nu tycker jag att nästan alla är lediga och åker bort. Min son skulle gå på fritids på sportlovet, för vi har inte råd att vara lediga varenda lov, men det var jättefå barn där och ingen som han umgås med alls och han var jätteledsen över att inte få vara ledig så vi pusslade och engagerade släkten så han behövde bara gå en dag.
 
Just det där känner jag är vanligare nu? När jag gick i skolan var de flesta hemma på loven eller gick på fritids men nu tycker jag att nästan alla är lediga och åker bort. Min son skulle gå på fritids på sportlovet, för vi har inte råd att vara lediga varenda lov, men det var jättefå barn där och ingen som han umgås med alls och han var jätteledsen över att inte få vara ledig så vi pusslade och engagerade släkten så han behövde bara gå en dag.

Det är inget jag känner igen alls. Låter mycket märkligt att "alla" föräldrar kan vara lediga varje lov och dessutom har råd att resa bort varje lov!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Hej igen. Jag tror jag håller på att få hjärnblödning, för tänka kan jag inte och jag vet inte hur jag ska vända och vrida på mig själv...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 224
Senast: Korven
·
C
Övr. Barn Är det nån som har en aning om vad vissa lärare gör när de är föräldralediga med sina barn. De har föräldrapenning som alla andra när...
2
Svar
34
· Visningar
9 080
Senast: ainasoja
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 095
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp