Alla era tankar om narcissism

nyttnick

Trådstartare
Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga att jag mår sinnessjukt mycket bättre och ser med väldigt stor glädje på det mesta i mitt liv. Men det finns ju självklart ett och annat moln på himlen.

Jag har valt att gå i KBT för att försöka förändra mitt tankesätt och programmera om de lite destruktiva tankesätt som uppkommit p g a mina livserfarenheter. Det går framåt det också, men det kräver självklart lite jobb.

Under separationen brukade jag med min dåliga humor sätta diverse olika "hobbydiagnoser" på mitt ex, säkert som försvar eller för att "förklara" mkt av det bisarra som jag upplevde under de månaderna och som jag hade upplevt i förhållandet. En av de hobbydiagnoserna var narcissist.

Under mina KBT-samtal så diskuteras ju egentligen inte exet och hans beteende, mer än i termerna av att han gör något som får mina destruktiva tankebanor att starta. Detta gör ju att vi fokuserar ändå en hel del på hans handlingar och mina reaktioner och tolkningar av dessa och strategier för att reagera annorlunda. Efter en del sessioner nu så slank det väl ur min terapeut att hon tänker narcissistisk personlighetsstörning när hon hör vad jag berättar.

Jag är lite praktiskt och naturvetenskapligt lagd och vill gärna förstå, kategorisera osv. och tänkte att det kanske faktiskt är ett sätt för mig att komma till acceptans och att släppa alla varför, all skuld, skam m.m. Så jag har googlat och läst, läst, läst, läst allt jag kan hitta om narcissism och brutit ihop, blivit ledsen, arg, förbannad, osäker och rädd om vartannat. Det jag läser på sidorna är en direkt beskrivning av mitt liv, mitt förhållande, min separation. Det är så skrämmande exakt att de till och med har satt ord på de där små, till synes obetydliga och subtila sakerna som jag har så svårt att förklara för de i min omgivning. Även allt som förklarar vad som händer med den som utsätts för en narcissist stämmer in på mig. Vilket har varit en ögonöppnare, för att jag nu kan ta tillbaka makten över mitt mående och mina tankar.

Just nu skiter jag i att jag inte är utbildad och inte har diskuterat det här närmre med någon högre utbildad i ämnet. Jag är till 100% övertygad om att exet är narcissist. En del av mig tänker att jag nog ska vara glad att han i a f inte är den typen av narcissist som får vredesutbrott och blir våldsam, men det är en klen tröst i sammanhanget. Och ja - det känns som att det här faktiskt kan hjälpa mig i mångt och mycket. En hel del styrka har kommit av att läsa att de strategier jag har (efter många många misstag på vägen) utarbetat för att hantera honom och situationen, är de som rekommenderas.

Nu är det tyvärr så att jag 50% av tiden överlämnar ansvar och omvårdnad av de två små människorna som betyder mest för mig i världen till ovan nämnda ex. Det känns ju självklart lite jobbigt, men trots alla omständigheter så både tror och tycker jag att det är rätt sak att göra i dagsläget.

Funderingar som uppkommer är:
-Är det här ärftligt eller socialt betingat? Jag har haft svårt att hitta information om det här, men det verkar vara fler som tror att det sociala och anknytningen är det avgörande. Skulle gärna vilja veta mer, för att veta hur mycket "koll" jag ska ha på mina små.

-Jag befarar att det här i någon omfattning kommer att påverka mina barn framöver. Hur kan jag ju inte veta än, men jag inser ju att vissa saker är bra att jobba med redan nu när barnen är små, som att validera deras känslor och att få dem att lita på sin egen inre kompass om vad som är rätt och fel. Att verkligen se dem. Det är ju något jag alltid har haft som mål och i åtanke i allt jag gör runt barnen, men nu känns det än viktigare.
Finns det stödgrupper, forum eller liknande som man kan vända sig till, dels för att prata av sig och dels för att faktiskt få lite input på hur man hanterar detta?

Jag är tacksam för alla tankar och även berättelser från er som drabbats av liknande personer - oavsett om det är vänner, partners, föräldrar eller annan släkt.
 
Jag har en massa osorterade tankar.

Vet tyvärr inte var man vänder sig utan dessvärre så är det trista konstaterandet att man mår bäst på ett hälosamt avstånd. Du har ju inte den möjligheten.

Jag återkommer i ärendet
 
Jag har också miljoner med osorterade tankar och känslor. Vet inte var jag ska börja, annat än att man inte ska försöka få den andra att förstå. Det är bortslösad energi.
 
Under min separation fick jag också diagnosen narcissist av exets terapeut. Det kändes lite sisådär. Jag har ingen aning om vem hon är och jag betvivlar att hon vet vem jag är, mer än via honom.
 
Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga att jag mår sinnessjukt mycket bättre och ser med väldigt stor glädje på det mesta i mitt liv. Men det finns ju självklart ett och annat moln på himlen.

Jag har valt att gå i KBT för att försöka förändra mitt tankesätt och programmera om de lite destruktiva tankesätt som uppkommit p g a mina livserfarenheter. Det går framåt det också, men det kräver självklart lite jobb.

Under separationen brukade jag med min dåliga humor sätta diverse olika "hobbydiagnoser" på mitt ex, säkert som försvar eller för att "förklara" mkt av det bisarra som jag upplevde under de månaderna och som jag hade upplevt i förhållandet. En av de hobbydiagnoserna var narcissist.

Under mina KBT-samtal så diskuteras ju egentligen inte exet och hans beteende, mer än i termerna av att han gör något som får mina destruktiva tankebanor att starta. Detta gör ju att vi fokuserar ändå en hel del på hans handlingar och mina reaktioner och tolkningar av dessa och strategier för att reagera annorlunda. Efter en del sessioner nu så slank det väl ur min terapeut att hon tänker narcissistisk personlighetsstörning när hon hör vad jag berättar.

Jag är lite praktiskt och naturvetenskapligt lagd och vill gärna förstå, kategorisera osv. och tänkte att det kanske faktiskt är ett sätt för mig att komma till acceptans och att släppa alla varför, all skuld, skam m.m. Så jag har googlat och läst, läst, läst, läst allt jag kan hitta om narcissism och brutit ihop, blivit ledsen, arg, förbannad, osäker och rädd om vartannat. Det jag läser på sidorna är en direkt beskrivning av mitt liv, mitt förhållande, min separation. Det är så skrämmande exakt att de till och med har satt ord på de där små, till synes obetydliga och subtila sakerna som jag har så svårt att förklara för de i min omgivning. Även allt som förklarar vad som händer med den som utsätts för en narcissist stämmer in på mig. Vilket har varit en ögonöppnare, för att jag nu kan ta tillbaka makten över mitt mående och mina tankar.

Just nu skiter jag i att jag inte är utbildad och inte har diskuterat det här närmre med någon högre utbildad i ämnet. Jag är till 100% övertygad om att exet är narcissist. En del av mig tänker att jag nog ska vara glad att han i a f inte är den typen av narcissist som får vredesutbrott och blir våldsam, men det är en klen tröst i sammanhanget. Och ja - det känns som att det här faktiskt kan hjälpa mig i mångt och mycket. En hel del styrka har kommit av att läsa att de strategier jag har (efter många många misstag på vägen) utarbetat för att hantera honom och situationen, är de som rekommenderas.

Nu är det tyvärr så att jag 50% av tiden överlämnar ansvar och omvårdnad av de två små människorna som betyder mest för mig i världen till ovan nämnda ex. Det känns ju självklart lite jobbigt, men trots alla omständigheter så både tror och tycker jag att det är rätt sak att göra i dagsläget.

Funderingar som uppkommer är:
-Är det här ärftligt eller socialt betingat? Jag har haft svårt att hitta information om det här, men det verkar vara fler som tror att det sociala och anknytningen är det avgörande. Skulle gärna vilja veta mer, för att veta hur mycket "koll" jag ska ha på mina små.

-Jag befarar att det här i någon omfattning kommer att påverka mina barn framöver. Hur kan jag ju inte veta än, men jag inser ju att vissa saker är bra att jobba med redan nu när barnen är små, som att validera deras känslor och att få dem att lita på sin egen inre kompass om vad som är rätt och fel. Att verkligen se dem. Det är ju något jag alltid har haft som mål och i åtanke i allt jag gör runt barnen, men nu känns det än viktigare.
Finns det stödgrupper, forum eller liknande som man kan vända sig till, dels för att prata av sig och dels för att faktiskt få lite input på hur man hanterar detta?

Jag är tacksam för alla tankar och även berättelser från er som drabbats av liknande personer - oavsett om det är vänner, partners, föräldrar eller annan släkt.
Att använda "diagnoser" utifrån din egen kunskap är ju inte fel så länge du inte behöver diskutera med någon annan. Ska du diskutera med någon annan måste ni ju vara överens om innehållet i "diagnosen". De här medicinska diagnoserna som väller in är ju enbart ett sätt att försöka förstå och utifrån andras erfarenhet , lära sig agera mot en person. Jag tycker det är väl bra men man ska nog akta sig från lekmannakåren diagnoser IRL , i verkligheten , så att säga. Kan bli väldigt fel. Jag har , efter min erfarenhet, lätt att sätta diagnose psykopat oavsett kön. Är du säker på att exet inte är psykopat?
 
I boken "Why is it always about you" (om narcissism) föreslås narcissism orsakas av serier av obehagliga upplevelser i tidig barndom, som en försvarsmekanism. Föräldrarnas beteende var en viktig komponent, och om jag inte minns fel så var det narcissistiskt beteende från föräldrarna som kunde orsaka det hos barnen.

Det har gått några år sedan jag läste boken. Jag har för mig att man inte hade jättemycket underlag för teorierna om uppkomsten.
 
Under min separation fick jag också diagnosen narcissist av exets terapeut. Det kändes lite sisådär. Jag har ingen aning om vem hon är och jag betvivlar att hon vet vem jag är, mer än via honom.

Men vad spelar det för roll vad jag tänker och hur hon pratar med mig, när det är mig och mitt sätt att hantera situationen som är i fokus? Det störda i ditt fall är väl att du överhuvudtaget har fått veta vad de pratade om?
Hon har aldrig sagt att han är narcissist, utan det var hennes spontana reaktion på de saker jag berättar. Ingen av oss kommer att sätta en diagnos, för det kan vi inte, men om jag kommer till ett läge där jag kan släppa en massa tankar genom att tänka att det är som det är p g a att han är narcissist så tänker jag tillåta mig själv att tänka det.

Precis som allt annat i alla tidigare trådar så är det inget jag diskuterar varken med honom, barnen, hans familj eller gemensamma vänner, utan ett kallt konstaterande som faktiskt förklarar en hel del av det som hänt och händer.

Han lär ju inte tycka att det känns obehagligt då han inte vet att jag tänker som jag gör.
 
Är du säker på att exet inte är psykopat?

Nä, det kan jag ju inte vara säker på, speciellt eftersom man pratar om att ta bort begreppet narcissism och föra in det under psykopati, men spelar det någon roll?

Jag har läst om psykopati också och visst finns det mycket som påminner, men lika klockrent som beskrivningarna runt narcissister var det inte.
 
Jag har också miljoner med osorterade tankar och känslor. Vet inte var jag ska börja, annat än att man inte ska försöka få den andra att förstå. Det är bortslösad energi.

Det gav jag ju upp för länge sen, men man behöver ju dra det ännu längre. Det är såpass att allt som verkligen inte måste bemötas, överhuvudtaget, håller man tyst om. Det enda informationsutbytet är kalla fakta runt barnen och ingenting annat.

Det här är endast och enbart för att jag ska komma till en plats när exet inte tar energi från mig något mer, att jag kan släppa saker direkt och inte ägna det en tanke. Så jag blir fri från det som varit och fri från honom trots att vi är sammanlänkade.
 
Jag tycker bara man ska vara jävligt försiktig med att diagnosticera andra, oavsett vad som kommer till deras kännedom. Ärligt talat tror jag inte att det hjälper dig att hantera honom ett dugg utan snarare tvärtom.
 
I boken "Why is it always about you" (om narcissism) föreslås narcissism orsakas av serier av obehagliga upplevelser i tidig barndom, som en försvarsmekanism. Föräldrarnas beteende var en viktig komponent, och om jag inte minns fel så var det narcissistiskt beteende från föräldrarna som kunde orsaka det hos barnen.

Det har gått några år sedan jag läste boken. Jag har för mig att man inte hade jättemycket underlag för teorierna om uppkomsten.

Följdfrågan, för det har jag inte heller hittat några entydiga svar på, är förstås om en narcissistisk förälder kan föra över det till barnens genom sitt beteende, om barnen har en motpol i den andra föräldern. Måste jag överkompensera, räcker det med good enough eller kan det gå åt vilket håll som helst oavsett vad jag gör?

Exet har ju syskon som är diagnostiserade, vill inte outa vad de har för diagnoser, men uppväxten var rätt kaotisk för dem alla av många orsaker.
 
Jag tycker bara man ska vara jävligt försiktig med att diagnosticera andra, oavsett vad som kommer till deras kännedom. Ärligt talat tror jag inte att det hjälper dig att hantera honom ett dugg utan snarare tvärtom.

Fast jag utgår ju ifrån hur jag fungerar och att läsa det jag läste, hur obehagligt det än är, har fått mig att förstå en del saker om mina reaktioner som inte landat innan. Alla fungerar inte likadant när det gäller att ta sig vidare.

Det är den enda personen/situationen som jag använt "hobbydiagnos" på, så det är ju inget jag gör till vardags och jag anser inte att jag ligger i riskzonen för att börja slänga diagnoser omkring mig för att jag tycker att det är kul.
 
Jag tycker detta är en utmärkt fråga att ta till din terapeut. Hur du ska hantera barnen, för att undvika att de tar för mycket inflytande från ditt ex. Hur kan du väga upp för detta?

Egentligen spelar det nog i praktiken mindre roll om det "ligger i blodet" hos ungarna, eller om det helt enkelt är förvärvat genom umgänge. Eftersom ungarna umgås med sin far, är de ju i så fall lika exponerade oavsett.

Eftersom jag tror att detta tar mycket av dina funderingar, tycker jag du ska ta upp det under behandlingssamtalen.
 
Min (halv)syster har ingen diagnos och för min del spelar det ingen roll men hon beter sig precis så som narcissister beskrivs. För mig har det underlättat att på något sätt få in henne i ett fack för då har jag haft lättare att inte ta hennes beteende personligt och heller inte lägga energi på att fundera hur jag kan förbättra vår relation eller om det är jag som är orsak till hennes beteende osv.

Jag har löst det hela med att ha så lite kontakt med henne som möjligt för jag orkar helt enkelt inte att försöka ha en relation med henne. Hon hör bara av sig eller är snäll om det är något hon vill ha av mig och så har det alltid varit och så är hon med alla människor. Allting utgår från henne och jag kan inte minnas en enda gång hon har gjort något för mig för min skull för att jag ska bli glad utan har hon gjort något så har det varit för att hon har vunnit på det. Får hon inte som hon vill så är hela världen dum i huvudet (för hon gör ALDRIG fel) och hon beter sig riktigt illa. Det gör att hon blir osams med de flesta runt omkring henne, särskilt på arbetsplatser vilket gör att hon byter jobb ofta. Nu har hon gjort sig osams med hyresbolaget och grannarna där hon bor så nu ska hon väl snart flytta också.

Kort sagt, jag lägger ingen energi längre på henne eller hennes beteende, jag har accepterat att hon är som hon är och jag försöker undvika henne så mycket det går. När vi träffas är det mest vid jul/påsk hos mina föräldrar (hon bor nära mina föräldrar och där är jag ganska ofta men ändå så träffas vi alltså inte) och då är jag som den perfekt syster man ska vara, kramas och är snäll och trevlig. Hon kan absolut vara rolig att umgås med men eftersom jag aldrig kan lita på henne och att hon lätt blir arg och sur så blir relationen ytlig och jag får hela tiden tänka på vad jag säger och kan därför inte vara mig själv riktigt. Jag har inga direkta känslor alls för henne för det är svårt att tycka om någon som är så egocentrisk och aldrig ger något tillbaka, familj eller ej.
 
Om det hjälper dig att hantera livet genom att sätta en etikett på honom så ser jag inget fel med det. Om det dessutom kan hjälpa dig att eventuellt ge dina barn något utöver det du redan ger dem i form av bekräftelse och kärlek så har dina barn tjänat något enormt på det också.
 
Fast jag utgår ju ifrån hur jag fungerar och att läsa det jag läste, hur obehagligt det än är, har fått mig att förstå en del saker om mina reaktioner som inte landat innan. Alla fungerar inte likadant när det gäller att ta sig vidare.

Det är den enda personen/situationen som jag använt "hobbydiagnos" på, så det är ju inget jag gör till vardags och jag anser inte att jag ligger i riskzonen för att börja slänga diagnoser omkring mig för att jag tycker att det är kul.

Det är väl bra tänker jag att du ser saker för vad de är, men det blir lätt att man hänger upp sig på att personer i ens närhet har någon "störning" när det är bättre att släppa dem? I ditt fall blir det ju extra svårt i och med barnen.
Det är ju inte ovanligt vare sig med narcissism eller att vara psykopat, och de personerna är ju som de är, det man kan göra är att minimera sin egen skada?
Har själv varit tillsammans med en narcissist och det var sjukt jobbigt att hela tiden få stå upp för sig själv och sätta gränser för vad han fick göra och säga till mig/mot mig, han bröt ned mig mentalt och var ofta aggressiv och utåtagerande, i efterhand förstod jag ju alltihop mycket bättre och kunde släppa det.

Jag tror också att det är bra att du diskuterar med din psykolog hur du ska hantera barnen för jag tror du måste låta dem själva upptäcka de här sidorna, inte utmålad deras pappa som "störd"?
En narcissist är ju ofta väldigt bra på att manipulera med så de kanske inte märker av det förrän de är stora nog att dra egna slutsatser om relationer och varför människor gör på olika sätt?
På sätt o vis kommer de ju också lära sig att hantera en narcissist så det behöver ju inte vara bara dåligt...
 
Det är den enda personen/situationen som jag använt "hobbydiagnos" på, så det är ju inget jag gör till vardags och jag anser inte att jag ligger i riskzonen för att börja slänga diagnoser omkring mig för att jag tycker att det är kul.

Jag har nog inga tankar om narcissism, men jag har lite tankar kring det här diagnosticerandet. Min uppfattning är att diagnoserna narcissist och psykopat är kraftigt överanvända på sociala forum.

Om ditt ex faktiskt uppfyller diagnoskriterierna eller inte, vet vi ju inte.

För mig betyder det att det är mer rimligt att tänka på och prata om de där egenskaperna just som narcissistiska egenskaper, eller drag. Sådana har nog mer eller mindre alla, fast i olika omfattning. Jag menar: att se till att använda ordet vardagsspråkligt, inte (kvasi)vetenskapligt. För det senare är det ingen nytta med.

Och då skulle jag även säga att vi lever i en kultur som - på ett gissningsvis genom historien unikt sätt - uppmuntrar just självförhärligande beteenden och egenskaper. Och inte minst män kommer undan med väldigt mycket sådant - det tror jag dock inte är unikt för vår kultur.

När det gäller barnen, lutar jag åt att det bästa är att tänka likadant: oavsett hur de här egenskaperna möjligen kan etiketteras, så är han samma person, och han är deras pappa. Det måste han vara på sitt vis
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 496
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp