Bukefalos 28 år!

Alla MaskExperter, kolla hit!

H

Hästen

Skulle behöva lite hjälp med ett par frågor,

* Hur lång tid anses det att det tar innan alla maskarna trillar ut när man maskat?

*Säg att man efter avmaskning o maskarna har hamnat på backen i hage 1 , man byter sedan till hage 2 , hur länge tar det då för hage 1 att blir "Frisk",

Kom gärna med synpunkter, :)

//
 
Det kan finnas smittande ÄGG 3-4 dar efter avmaskning.

Det är inte själva avmaskningen som gör att hagen smittas, utan äggen som hamnat där INNAN man avmaskat... Sen beror det på vilken mask vi talar om. Spolmasken blir du inte fri från utan att harva upp marken. Blodmasken överlever vintern, men man brukar säga att efter två hästfria "säsonger" är hagen ren, dvs två vintrar och en sommar eller två somrar och en vinter.
 
Ok, tack!

Hur skulle du/ni då göra,

Får hem min häst som varit på foder, ej avmaskad med Ivomec, görs av mig på direkten.Ponnierna han kommer att gå med är maskade för två veckor sedan.
Jag har tre hagar, 1 stor som ej används sedan förra sommaren (1 månad, 2 hästar), plus 2 stora vinterhagar som det ej varit några hästar (då tre hästar) i sedan i Maj i år.Kommer att använda mig av ena vinterhagen när det frusit, men vill ha de gå i den oanvända hagen först.
Hur sjutton gör jag med avmaskningen av min stora häst?
De andra är maskade, men inte hos mig , men de har under avmaskningen ej bytt hage , ska jag maska de igen för att få alla samtidigt??
Och i vilken hage, den jag inte ska använda??Är det inte risk att de får i sig Maj-maskarna då?
Kan jag avmaska med Ivomec så tätt , gör det någon nytta,

Jag känner mig helt novis på ämnet, lättast hade ju varit om alla varit maskade samtidigt....... :confused:

Tacksam för svar, :bow:
 
Varför sån panik? Har ni styngfluga (eller där hästen kommer ifrån)? Har du gjort träckprov och vet att du har högt parasittryck?

När avmaskades den nya hästen senast och med vilket medel, och hur har den gått på bete?

Du behöver INTE avmaska de andra hästarna igen. Vilken av hagarna du använder nu spelar ingen större roll.
 
Ok,
:)
Vi har inte högt tryck, det var inte det jag menade, ville bara göra det bästa inför vintern.
Hästen som är min gamla (har varit på foder) är avmaskad med Banminth enligt uppgift 2 ggr under sommaren, har gått på bra beeten osv vilket jag själv kan intyga.

Eftersom hästarna inte är avmaskade samtidigt blec jag lite villrådig hur jag skulle göra med hagarna, jag vill helst ha dom ihop från första stund.

//
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 190
Senast: Bee
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp