Alla mina hundar bortskänkes

P

Pitbull

Nu är jag och sambon inte lite trötta på våra hundar :devil:
En helt vanlig dag kan se ut så här:
05.00 Sambo kliver upp och rastar dom vuxna hundarna
när han kommer in torkar han upp dom 24 pisspölarna och 38 diarre pölarna som hundarna gjort under natten.
Jag tar med hundarna till stallet 08.00 och den vuxna hanhunden skiter under dom timmar vi är i stallet typ 10 gånger(diarre såklart :smirk: )
Tiken(mamman till valparna) skiter ev 1 gång.
Sen åker vi hem Nån/några timmar(max 3) och åker ut till stallet.
Där skiter hanhunden 10 gånger till(som han gör på våra 3 timmars promenader annars) sen kommer vi hem och rastar av dom vuxna hundarna innan sambon ska sova (ca 23.00)
dagen börjar om 05.00 med att torka piss och skit igen :devil:
Det är dom vuxna hundarna(mamman och pappan till valparna) som skiter och pissar hej vilt. Och jag förstår att man har svårt att hålla tätt om man är risig i magen, vad beror det på?
Är det för att dom städar efter valparna, dvs äter deras avföring och kiss?
Jag är så trött på det så jag snart skänker bort kräken :crazy:
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Men det står ju inte rätt till med de hundar som är dåliga i magen!Försök själv hålla dig med risig mage :angel:
Bättre att bena ut anledningen till deras dåliga magar.
Har man valpar så blir det ju en massa avföring o kiss på golven tills de lärt sig att man ska gå ut när behoven ska göras.Har ni möjlighet att sära på de vuxna och små eller valparna är inte i mogen ålder?
Att de vuxna gör sina behov inne (när de inte är dåliga i magen) är ju inte bra.Får kanske börja om från början med rumsrenheten?
Det kan ju också ha å göra med att valparna gör sina behov inne men jag har aldrig haft problem med det när vi haft valpar dock.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Mitt förslag är att du ringer en veterinär direkt på måndag morgon.
Det där är definitivt inte bra!

Sedan har jag några funderingar på hur ni håller era hundar:
Varför håller hanhunden rent efter valparna? Det är tikens jobb.
Det bästa är faktiskt att hålla undan hanhunden från valpkullen och tiken, om valparna är så små att deras mamma ska ta hand om kiss & bajs. Det brukar tiken dock sluta med efter cirka 3-4 veckor - sedan får man ta hand om det själv! Tidningar på golvet som ska bytas ofta, torka upp efter dem etc.
Och hur kan tiken följa med till stallet i ett antal timmar om hon har valpar som är så pass små hemma?!

Om det är er första valpkull borde ni kanske kontakta någon annan, mer erfaren uppfödare och be om råd. Har ni renrasiga hundar kan ni säkert få hjälp via kennelklubben att hitta någon som bor i närheten.

Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

JAg tror nog du får ta en liten tur till vet. Något problem med sina magar har dom ju uppenbarligen eftersom dom skiter så mycket samt verkar vara lösa. Eller så kanske det är läge till ev foderbyte. Vad äter dom ? Men kissar de vuxna hundarna inne också ??!! Hur gamla är valparna ?
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Sedan har jag några funderingar på hur ni håller era hundar:
Varför håller hanhunden rent efter valparna? Det är tikens jobb.
Det bästa är faktiskt att hålla undan hanhunden från valpkullen och tiken, om valparna är så små att deras mamma ska ta hand om kiss & bajs.

Och vad kan Du om hundar och vargars familjestruktur?

Tycker det är helt suveränt att hon låter pappan/en hane inom familjen, hjälpa till med valparna. Bättre uppväxt kan de inte få! :bow: :bow: till Pitbull! Den idealiska uppfödningen av valpar är att låta hanen och tiken avgöra själva hur pass mkt hanen ska vara med. En del tikar vill ha dem med under valpningen, för att få hjälp med att tvätta och slicka valparna rena, en del tikar vill inte ha dem med förrän allt är klart. I det vilda är hanen väldigt delaktig i sina valpar.


Sedan angående hannens diarre så är det dags att göra något åt det. Svält honom i ett dygn och ge sedan kokt ris med torsk eller kyckling iblandat. Låt han äta den dieten några dagar och se till att han dricker ordentligt. Sedan kan Du börja lite smått att ge honom hans vanliga mat. Men börja försiktigt.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Sofiplopp skrev:
Sedan har jag några funderingar på hur ni håller era hundar:
Varför håller hanhunden rent efter valparna?
För att alla hundar är en familj och i början fick inte hanhunden hjälpa till lika mkt för tiken men hon accepterar det och varför skulle han inte få det?
Sofiplopp skrev:
Det bästa är faktiskt att hålla undan hanhunden från valpkullen och tiken

Varför då?
Jag tycker han gör ett bra jobb, han håller rent efter dom, tvättar dom, leker med dom, fostrar dom,och då brukar tiken kunna gå undan och få en lugn stund
Sofiplopp skrev:
Det brukar tiken dock sluta med efter cirka 3-4 veckor - sedan får man ta hand om det själv!

Valparna är 4 veckor och hanen och tiken städar fortfarande


Sofiplopp skrev:
Och hur kan tiken följa med till stallet i ett antal timmar om hon har valpar som är så pass små hemma?!
Valparna följer med på förmiddan, på eftermiddan så är hon hemma med sambo
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

tack för tipset :)
Men är det en omöjlighet att det har att göra med att han städar efter dom, att hans tarmflora blivit störd?
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Pitbull skrev:
Nu är jag och sambon inte lite trötta på våra hundar :devil:
En helt vanlig dag kan se ut så här:
05.00 Sambo kliver upp och rastar dom vuxna hundarna
när han kommer in torkar han upp dom 24 pisspölarna och 38 diarre pölarna som hundarna gjort under natten.
Jag tar med hundarna till stallet 08.00 och den vuxna hanhunden skiter under dom timmar vi är i stallet typ 10 gånger(diarre såklart :smirk: )
Tiken(mamman till valparna) skiter ev 1 gång.
Sen åker vi hem Nån/några timmar(max 3) och åker ut till stallet.
Där skiter hanhunden 10 gånger till(som han gör på våra 3 timmars promenader annars) sen kommer vi hem och rastar av dom vuxna hundarna innan sambon ska sova (ca 23.00)
dagen börjar om 05.00 med att torka piss och skit igen :devil:
Det är dom vuxna hundarna(mamman och pappan till valparna) som skiter och pissar hej vilt. Och jag förstår att man har svårt att hålla tätt om man är risig i magen, vad beror det på?
Är det för att dom städar efter valparna, dvs äter deras avföring och kiss?
Jag är så trött på det så jag snart skänker bort kräken :crazy:


Du ska verkligen inte ha hund det märks! Skänk bort hundarna till någon som kan ta hand om sina djur och som bryr sig om djuret för det gör uppenbarligen inte du.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Farinen skrev:
Du ska verkligen inte ha hund det märks! Skänk bort hundarna till någon som kan ta hand om sina djur och som bryr sig om djuret för det gör uppenbarligen inte du.

nej jag vet, jag tror jag tar och avlivar dom, det är så synd om mina bortskämda vovvar :rofl:
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

escodobe skrev:
personligen hade jag inte tagit med tiken och valparna till stallet.

du får gärna skriva av vilken anledning som du inte skulle tagit med valparna
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Farinen skrev:
Du ska verkligen inte ha hund det märks!
Nej men nu blev jag jättenyfiken! På vilket sätt kan du på det hon skrev i denna tråd avgöra om hon är kapabel till att ha djur eller ej, och vilken utbildning/vilket yrke har du, som kan ta på dig ansvaret att avgöra om en annan människa är lämplig som djurägare eller ej? Jag vill verkligen veta, för jag har sett såna kommentarer (typ "du är inte lämplig som hund/djurägare") förut, men förstår inte hur man gör för att avgöra något sådant.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jag tycker att så små valpar som 4 veckor ska man vara väldigt försiktig hur mkt miljöombyten och stress man utsätter dem för.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

En annan aspekt är också att valparna inte är grundvaccinerade ännu och har därför inte fullgott skydd.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Fast handlade inte tråden om hundar som är dåliga i magen eller ??? *säg till om jag missat något*
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Jadzia skrev:
En annan aspekt är också att valparna inte är grundvaccinerade ännu och har därför inte fullgott skydd.

Fast de har ju ett ganska bra skydd från tiken även fast det börjar avta vid 7-8 v ålder.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

cassiopeja skrev:
Nej men nu blev jag jättenyfiken! På vilket sätt kan du på det hon skrev i denna tråd avgöra om hon är kapabel till att ha djur eller ej, och vilken utbildning/vilket yrke har du, som kan ta på dig ansvaret att avgöra om en annan människa är lämplig som djurägare eller ej? Jag vill verkligen veta, för jag har sett såna kommentarer (typ "du är inte lämplig som hund/djurägare") förut, men förstår inte hur man gör för att avgöra något sådant.

Detta "Jag är så trött på det så jag snart skänker bort kräken" säger inte det dig nånting. Det låter precis som om hon hatar sina hundar ju. Hon släpar med de små valparna till stallet och bara klagar och de har dåliga magar och det är definitivt något som är fel om hunden har diarre´. Det tycker iaf jag!!
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Hmmm, sådär kunde jag också tycka när jag hade valpar....dom är inte så söta o gulliga som det verkar utan kan vara riktiga aliens...speciellt på morgonen....Mat maat maaat MAAAAAAAT..................det finns inga mellanting och detta då på fullskitna o pissade golv och valpar som skriker och sätter tänderna idig innan dom fått sin mat....SEN kan dom vara gulliga...

Jag tror inte man menar att dom är kräk, men ibland känns det helt hopplöst ändå.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

martha skrev:
Hmmm, sådär kunde jag också tycka när jag hade valpar....dom är inte så söta o gulliga som det verkar utan kan vara riktiga aliens...speciellt på morgonen....Mat maat maaat MAAAAAAAT..................det finns inga mellanting och detta då på fullskitna o pissade golv och valpar som skriker och sätter tänderna idig innan dom fått sin mat....SEN kan dom vara gulliga...

Jag tror inte man menar att dom är kräk, men ibland känns det helt hopplöst ändå.

Ja fast det kunde hon ju uttryckt på ett annat sätt. Sen att ena hunden har diarre´. Det tycker jag hon ska kolla upp för det är nåt som inte är bra i hundens mage då.
 
Sv: Alla mina hundar bortskänkes

Magen på den vuxna hunden skall ju självklart kollas upp.....tycker jag med...men därifrån till dålig hundägare..hmmm
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 794
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 015
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp