Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Har du provat något av det som tipsats om hittills? Jag rekommenderar en liten hage i närheten av hästkompisar med mycket kul att plocka i. Det är min erfarenhet att det är det bästa. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg...min förra häst blev fullständigt galen i box och blev hur lugn som helst efter att ha börjat stå ute i liten hage, 6 x 6 meter.
:cool:
 
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Jag hade en häst som ordinerades box vila, då jag visste att han skulle bli ohanterlig tyckte jag inte inte det var värdigt för honom. Han var fullblod och hingstig, så att bli promenad häst resten av livet var inte hans grej. Jag valde att släppa honom på sommar bete som vanligt för att hoppas på det bästa. Nu i efterhand då han inte finns mer så känner jag ändå att jag gjorde rätt, han fick sluta sina dagar i en underbar hage med många kompisar.

En bekant gjorde samma sak med sin skadade häst och den blev frisk!
Lycka till, tänk på både ditt och hästens bästa!
 
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Han är jättelugn i sin lilla labyrint-hage på 10*10 m nu, men problemet är när jag ska promenera med honom.... :confused:
 
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Grejen är ju den att jag har ju inte låtit hästen genomlida en operation där jag vet att han måste ta det lugnt efter. Skulle jag släppa honom i hage så vet jag ju utgången :crazy: Nu har han enligt vet goda chanser att faktiskt bli bra = även kunna tävlas igen...
 
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

har du provat att försöka lära hon knasiga saker? typ vacker tass, skaka/nicka på huvudet, backa på bara komando osv sånt som motionerar hjärcellerna..

sen kan du försöka leda honom antingen i skogen där det är mycke träd så han måste tänka lite för att komma igenom, eller ställa upp en massa hinderstöd och lägga ut bommar som han ska gå runt och igenom. Så att du till en början undviker att gå rakt fram där det inbjuder till bus. Utan försök håll huvudet i gång så har han inte tid att busa. =D

Funkar jätte bra på många hästar!!!!

lycka till
 
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Det enda som jag vågar göra för benens skull är smyga fram baklänges o ha honom att tänka på varje steg han tar och att han bara får gå på kommando....Men det ger ju liksom inte så mycket om man gör det bara hela tiden. Och problemet är att när han har låst på nåt (går typ på 1/2 sek) så lyssnar han inte för 5 öre....Jag har ju tänkt snirkla med honom lite längre fram men vågar inte just nu, tror inte det är tillräckligt läkt ännu. Men jag har nu faktiskt ridit honom i helgen, tryckte iofs i honom dubbla dosen lugnande innan men han höll sig i varje fall på marken 99 % av tiden mot tvärtom ifall jag leder honom :banana: . Så nu kör vi på så några veckor sen får vi se ifall det går att leda honom igen.

Det här med att lära honom knasiga saker är ju en god ide´. Men hur går man tillväga? Jag varken kan eller vill ge honom godis....det har vi bara när vi stretchar eller letar godis i halmen....Han blir liksom så låst på godiset så det är det enda som existerar och det funkar ju bra när man stretchar och vill ha hans huvud på samma ställe där godiser är :D
 
Senast ändrad:
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

försök att bara träna med MYCKE BERÖMM i stället för godis.. till en början kan du ta en morot och skära i små bitar max 0,5cm*0,5cm och ge honom när han varit "extra duktig" så han lär sig att när du "jublar berömm" så är det jätte trevligt!!
lycka till! =)
 
Sv: Alla NH människor...Galen häst i boxvila...promeneras...

Ska testa detta ! :rofl:
Red honom igår i paddocken, var jätte lugn o fin :banana: (ja ja han hade fått lugnande.... men ändå :love: )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag tänkte fråga er om ni visste någon bra leksak till en äldre dam som står på boxvila? Hästen har blivit väldigt uttråkad...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: diabla
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 363
Senast: emptyrings
·
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp