*Alla ni lyckliga veterinärstudenter*

P

Ponnytokig

Hur lyckades ni få dessa höga betyg??
Avskärmade ni er helt från omvärlden för att lyckas med plugget eller hur gjorde ni?? Fick ni offra mycket??
:Hur blev ni vet. studenter??
 
Min kompis hade inte värst bra betyg, för hon orkade inte lägga ner så mycket tid... Det behövde hon inte heller, för hon skrev 2,0 på högskoleprovet! Och på den vägen är det! Hon börjar iår... Lycka till med ditt studerande, hoppas du kommer in!!! =)
 
Det räcker ju knappast med att få 2.0 på högskoleprovet eller få 20.0 eftersom platserna ändå lottas ut bland dessa...

Den största andelen sökande tas in via hp och sedan intervjuer och "tentor".

Nu i höst togs 82 in på programmet. 14 genom nya betygsystemet (20.00), 5 med BL (sifferbetyg, 4.92), 1 med BF (betyg från folkhögskola, 4.00), 6 på hp (2.00), 7 på ha (hp + arbetslivserfarenhet, 2.40). Då återstår det 49 som antogs genom intervju och "tenta". Taget från VHs hemsida, urval 2.
Vid hp+intervjur brukar det räcka med 1.4-1.5 på hp för att komma vidare.

Läs mer på http://www.slu.se/student/program/index.html
http://www.slu.se/student/anmalan/pdf/vet2003blank.pdf

Det verkar dock som hp+intervju kommer försvinna under en kort tid (för utvärdering), frågan är hur platserna kommer tilldelas då, om de lägger alla 49 (48) platserna på nya betygsystemet...?
 
Psychogrrl

Tack för era svar!
Vet du NÄR och HUR länge dom kommer ta bort intervjuintagningen???????????????????????????.
 
ojdå.. än har jag inte gett upp drömmen om att bli vwetrinär... när ska de ta väck det?? *orolig*
 
Jag satsade för fullt, offrade ett år och läste totalt lite drygt 200% takt hela året. Man kan nog säga att jag avskärmade mig totalt, det blev väldigt mycket plugg. Sålde en av hästarna när jag inte hann med dem båda två och behöll unghästen som inte behöver lika mkt tid :) Man kan nog säga att jag var ganska asocial under det här året, pluggade tom på självaste julafton :o men å andra sidan gav det resultat också... Är antagen och börjar på måndag! :banana: :banana: :banana:

Det gäller att verkligen bestämma sig, ta reda på så mkt betygsregler som möjligt och sedan gå på ren tjurighet! Det är inte omöjligt... Jag hade nog mkt nytta av att jag redan läst på universitetet 2 år, blev mkt enklare att gå tillbaka på gymnasienivå att studera - samt att man har utvecklat sitt tänkande från gymnasietiden.

Ang. intervju. Ingen intervju from hösten -04. De ska utvärdera antagningssystemet och utröna om det är ett bra system eller inte, fungerar det bra kommer det att återkomma - när vet dock ingen. Fungerar det mindre bra kommer det nog inte tillbaka alls - det är för kostsamt.

Lycka till allihopen!!
 
Grattis!!!!!
Hur KAN dom tycka intervjusystemet är dåligt??? Det är ju super eftersom dom inte bara går efter betyg...
Vad kom du in på??

Ja, det blir nog så: plugg,plugg och åter plugg.
Det känns bara så jobbigt när man sitter där med matte D och fastnar på en del saker. Då känns det hopplöst. Någon som känner likadant?
 
Det är så att man vill minska antalet avhopp, utbildningen är nämligen ganska tuff. Varje utbildningsplats kostar skolan väldigt mkt pengar, och därför vill man minska avhoppen så mkt som möjligt. Jag antar att man nu ska kontrollera om det är mer el. mindre avhopp med intervjuantagningen i jämförelse med betygsantagningen. Har man mer avhopp på intervju i fölrhållande till betyg är det inte så stor idé att använda sig av intervju. (mkt logiskt)

Jag blev antagen på betyg!

ett tips med pluggandet är faktiskt inställningen, Fysik B är faktiskt inte så himla svår! Har man inställningen att "detta är plättlätt" då blir det inte så svårt! :)

Lycka till!!
 
Jag kom in på intervju. Läste ekonomi på gymnasiet och natur på komvux. Även om jag hade MVG i alla naturämnen samt de flesta gymnasiekurser så kändes det inte riktigt motiverat att plugga upp 200 poäng italienska för att kunna söka till veterinär. :crazy: Dessutom läste jag en massa lokala kurser på gymnasiet så inte finns på komvux så jag hade inte kunnat få 20,0 i alla fall, eftersom jag var korkad nog att ta ut slutbetyg från gymnasiet. Jag avskärmade mig en del under komvuxtiden, men inte mer än att jag hann med sambo och aktivt tävlande med min häst. :smirk: Gymnasiet gjorde jag på en räkmacka, men inte med maxbetyg...

Intervjusystemet är toppen, men jag vet att det har varit en del avhopp i de årskurser där det har använts. P g a skolans urusla ekonomi och den stora förlusten som avhoppen innebär så tycker jag att det är bra att det utvärderas ordentligt. Jag hoppas för allt i världen att de tar upp prov- och intervjuerna igen och att fler utbildningar tar efter det systemet då jag anser att betyg är en snedvridet, mycket märkligt och orättvist system att ta in folk till högre utbildningar på.

Jag vill dock påpeka att det kan vara hiskligt mycket plugg och svåra kurser på veterinärutbildningen (även om det är väldigt roligt mellan varven), så tycker man gymnasiet är för jobbigt så ska man nog fundera lite extra.
 
Jo, men det är ju intressant plugg på vet. :).
Självklart så är det väl en del kurser som är tråkigare än andra men så är det ju nästan alltid.

Tack för era svar
 
Du kommer få användning av både matte, kemi, fysik och statestik så det gäller att du isf även tycker att DET är intressant. Dessutom läser man spännande kurser som t ex livsmedelshygien. :crazy:

Det är ingen dans på rosor, men kommer du bara igenom naturämnena så går det säkert bra... :)
 
Håller med dig där du skriver att det är helt snedvridet när de tar in enbart på gymn.betyg, eller rättare sagt betyg.
Fram för godkända kärnämnen + intervju.
kan bara referera till när min pappa läste till läkare och där fanns elever med 5.0 i betyg men var direkt olämpliga som blivande läkare.
 
Heja Ninnie och Tiisa :bow: :bow:.

Betygen säger verkligen inte allt om en person.
Det är precis det jag menar: bara för att man har mvg i varenda ämne så betyder det INTE att man är lämoad som vet.
 
Jag hade inte MVG i allt. JAg läste inte ens fullständig gymnasiekurs, jag läste de ämnen jag behövde,hade jobbat i fem år, var 25 år gammal och skrev 1,8 på HP. Det räckte när jag kom in i alla fall och nu har jag bara en termin kvar av eländet. :banana:
 
Med högskoleprov och arbetslivserfarenhet så är antagningen 2,4 idag, alltså inte speciellt mycket högre än när Krims kom in.
 
0,1 poäng Antagligen lättare än att få MVG i en fullständig kurs....för mig ialla fall. Jag har klarat utbildningen ändå....med undantag för att jag i måndags hade omtenta på utbildningens SISTA tenta. Tragiskt.
 
Precis. Jag skulle bara visa ponnytokig att det inte har hänt så mycket med poängen de sista fem åren. Jag hade 1,5 på HP och (bara) drygt 17 i betyg, och det har hittils fungerat alldeles utmärkt... :)
 
Det svåraste med denna utbildning är att komma in......och Speciell Epizootologi. :crazy: :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
271
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 813
Senast: movi
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
5 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp