Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Alexandra_W

Trådstartare
Jag blir snart galen på alla olika bud.

Ni som har bytt golv (själva eller på verkstad) på en enkelaxlad Värmlandsvagn av den typ där chassit är bultat i golvet - vad har ni fått för golvdimension efter bytet? Har det lagts in 24 mm golv (vilket släpet kommer med i original) eller har det lagts in 21 mm golv?
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Mitt kylinge släp fick 2, 5 efter bytet pga en felbeställning från grossisten. Hade 2, 2 eller så innan. Inga problem mer än att det blev extra jobbigt att sätta dit mitten stolpen igen pga de extra millimetrarna
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

I princip har det väl inte så stor betydelse om det är 21 eller 24mm i släpet. Det skall inte vara mindre än 21mm. Huvudsaken är att man använder en skiva i bra kvalité.
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

I princip har det väl inte så stor betydelse om det är 21 eller 24mm i släpet. Det skall inte vara mindre än 21mm. Huvudsaken är att man använder en skiva i bra kvalité.

Det är det som är det..roliga.

Som original ligger ju 24 mm.

Enl VVs verkstadsansvarige i Kristinehamn bör man INTE lägga annat än 24 mm vid byte, eftersom golvet är en bärande del av konstruktionen på de där chassit är bultat i golvet. Om man lägger 21 mm är risken att släpet blir vingligt/svajigt, och efter något år att chassit vrider sig lite vilket då gör att taket spricker. Sen upplyste han om att nytt tak kostar 15 000 kr.

Sex av varandra oberoende verkstäder, samtliga från den lista som VV har på sin hemsida under rubriken "Våra verkstäder" lägger i (max) 21 mm golv vid byte. Och hävdar att det går alldeles utmärkt bra även på släpen med chassit bultat i golvet. En av verkstäderna lägger i 18 mm men då björkplywood.

(Att verkstäderna inte gör som VV prompt rekommenderar, det var inget som tycktes beröra verkstadsansvarige alls. Han "hade inget svar på varför det var så", men verkade inte ha några planer på att göra något åt det)

Vad gäller skiva, så enligt VV går det lika bra med marinplywood, formplyfwood eller slitskyddsplywood. Köper man golvet via dem får man slitskyddsplywood. (Verkstäderna hade slitskydds- eller marinplywood. Men annan dimension då som sagt)
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Kan du få tag på 24mm marinblå och såga till skäkv är det ju både bättre och billigare än att lämna till någon av verkstäderna du beskriver.

Tog inte många timmar att lossa bultarna, ta av mitten pålen och dra ut golvet. Sen rita av gamla golvet mot det nya och såga ut, sen är det vara att borra nya hål för bultarna och lägga in mattan osv igen ^_^.

Form plyfa är ett stort NEJ! I en hästtransport, som ska utstå väder och vind, Vägsalt och häst kiss.
Marinplyfa är bäst, punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Kan du få tag på 24mm marinblå och såga till skäkv är det ju både bättre och billigare än att lämna till någon av verkstäderna du beskriver.

Tog inte många timmar att lossa bultarna, ta av mitten pålen och dra ut golvet. Sen rita av gamla golvet mot det nya och såga ut, sen är det vara att borra nya hål för bultarna och lägga in mattan osv igen ^_^.

Form plyfa är ett stort NEJ! I en hästtransport, som ska utstå väder och vind, Vägsalt och häst kiss.
Marinplyfa är bäst, punkt.

Notera - chassit är bultat i golvet. Det är INTE lika lätt som på ett släp som inte har den (idiotiska) lösningen.

När man tar ur golvet blir hela överdelen på släpet instabilt som f*n.
Man måste palla det på jämnt underlag, ta det försiktigt och sen få de sex väsentliga bulthålen (som håller chassit) på EXAKT samma ställe som på det gamla golvet.

Så det är inte alls så bara som på ett "vanligt" släp. Tyvärr.. Golvet är en bärande del i konstuktionen, det håller hela chassit.

Det kommer att bli slitskyddsplywood som nytt golv btw. Om inte hela skiten kollapsar och blir skrot vid bytet..
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Jag bytte själv på en sådan och jag säger en sak ALDRIG igen. Konstruktionen är verkligen helt idiotisk. I efterhand hade det lätt varit värt vad det kostat att lämna in. Jag la in 21 mm skiva originalskivans tjocklek vet jag inte men när jag mätte skivan med tumstock så fick jag ett mått på 23 mm och där var den ändå fuktskadad.
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Jag bytte själv på en sådan och jag säger en sak ALDRIG igen. Konstruktionen är verkligen helt idiotisk. I efterhand hade det lätt varit värt vad det kostat att lämna in. Jag la in 21 mm skiva originalskivans tjocklek vet jag inte men när jag mätte skivan med tumstock så fick jag ett mått på 23 mm och där var den ändå fuktskadad.

Ja, jag mådde bättre INNAN jag visste om konstruktionen kan jag ju säga..

Pappa - som ska byta golvet - ringde och frågade vad det var för jävla skitsläp? Och förklarade att chassit bara sitter bultat i golvet. Jag trodde han yrade, att han sett fel. Det hade han inte...

Just därför var jag inne på att lämna in, men då blir det 21 mm golv. Och den risken vetefan om jag vågar ta när verkstadsansvarig nere på VV i Kristinehamn sa sådär, jag kommer ju skjuta nån om jag om ett år står med ett trasigt tak.

Men HUR kan man bygga så in i helvete dumt egentligen..

Mitt är 24 mm kontrollmätt, och det är också vad den modellen och årsmodellen hade i original (de har fortfarande 24 mm i originaltjocklek på sina golv btw. Men på de modellerna som konstruktören inte gick på LSD går det finfint med 21 mm med även enligt VV själva)
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Tack :bow: för denna tråd..

sitter å kollar på ett "andra" släp och vet nu att ett VV INTE kommer köpas ;)

På Kylinge har pappa bytt axlarna, sidoväggarna, golvet (grövre än de som satt innan har jag för mej men kan ha fel) draget och satt en ny elramp bak =) Nemas problemas =)
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Dvs marin plyfa eller likvärdigt från släp återförsäljare.

Slitskyddsplyfa heter den riktiga benämningen som bör användas.

Sedan huruvida det skulle blir mer instabilt med 21mm tror jag inte ett skit på, de släpen är i sig instabila och vingliga som skam.
Takkåperna går sönder oavsett vad du har för golvtjocklek, dessa tak i plast är rena rama skiten och spricker nästan bara man tittar på dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Tack :bow: för denna tråd..

sitter å kollar på ett "andra" släp och vet nu att ett VV INTE kommer köpas ;)

På Kylinge har pappa bytt axlarna, sidoväggarna, golvet (grövre än de som satt innan har jag för mej men kan ha fel) draget och satt en ny elramp bak =) Nemas problemas =)

Kylinge är grejen ;)
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Jag har förvisso varken haft problem med tak eller instabilitet..

Kl

Corzette - de har en annan lösning nu. VV alltså. Så var det bara det som avskräckte behöver du inte stryka dem. Vet inte vilken årsmodell de ändrat från men enkelt kolla. Sen kan det ju finnas andra anledningar man inte vill ha VV. 10 år med VV och jag är inte alla missnöjd, varit problemfritt ägande och hästarna älskar det. Men jag köper inte ett till VV..
 
Sv: Alla ni som bytt golv i VV - se hit!

Corzette - de har en annan lösning nu. VV alltså. Så var det bara det som avskräckte behöver du inte stryka dem. Vet inte vilken årsmodell de ändrat från men enkelt kolla. Sen kan det ju finnas andra anledningar man inte vill ha VV. 10 år med VV och jag är inte alla missnöjd, varit problemfritt ägande och hästarna älskar det. Men jag köper inte ett till VV..

Fast jag kollar mkt på äldre släp. Prisnivå 10-15 000 ;) Just iom att jag har en händig pappa ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu sitter jag här i stundens hetta och planerar byte av golvet på trotjänare, en Värmlandsvagn från 2002. Jag har läst runt lite och...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Karlfranz
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 260
Senast: Shenzi
·
C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: cerrox
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp