Bukefalos 28 år!

Alla ni som någon gång ridit långritt, Titta hit!

N

Nitra

Hur fixade ni vatten till hästarna under ritten?
Tog ni vatten ur sjöar, bäckar osv. eller gick ni och knackade på hos folk och frågade om vatten?

Hur långt hann ni på en dag?
Skrittade ni bara eller travade/galopperade ni också?
 
Jag har aldrig varit varit borta en hel dag (förutom på tävlingar) men ibland har vi ridit långritter på fyra, fem eller kanske sex timmar. Då brukar jag antingen planera ritten så den går förbi sjöar och bäckar, så man kan dricka där. Eller så kör jag ut vatten innan, alltså ställer en spann och en dunk i skogen nånstans. Eller ser jag till att rida förbi någon kompis som bor lite längre bort. Då kan man ju dricka där. Men då måste ju han/hon veta om att man kommer.
 
Jag har oftast låtit hästen dricka ur sjöar och andra vattendrag. Jag har med mig en "hopfällbar" hink av tyg för att hämta vatten där inte hästen kommer åt, för brant för sankt eller annat. Det brukar heller aldrig vara några problem att få vatten om man frågar vänligt i hus och gårdar. Ett bra tips i okänd byggd är att leta efter ett kyrktorn. Där finns oftast en begravningsplats och där finns det alltid vatten under sommartid. Lämna hästen utanför kyrkogården bara.
Gångarten vid långritt beror mest på hur mycket packning hästen bär. Mycket packning mest skritt. Lite packning en hel del trav och lite galopp också.
Ha en trevlig långritt/ Lasse
 
Det är inga problem med vatten det finns det överallt, har varit ute och ridet 8 timmar och då stanna vi i dike där vattet ran , skritt är det som bygger hästen och man ska ju njuta av naturen när man rider ha det gött
:banana:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 459
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp