Alla råd och tips är guld värda

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett 16-årigt varmblodssto, cirka 550 kg. Ganska rund om magen, väldigt matglad. Hon har nu enbart skrittats i tre månader pga en skada i en sena i ena frambenet. Nu skall hon sättas igång lite smått i trav för att succesivt öka träningen.

Fodret hon får är delat på två kraftfodersgivor/dag, samt fyra högivor med störst giva på kvällen.

Jag skall på lördag åka och hämta hem nytt hö till henne, men jag är totalt nollställd när det gäller att knåpa ihop en ny foderstat till henne. I höet hon ätit av nu (det är alldeles strax slut) har det varit extremt dåligt med protein i, varför jag har fått komplettera med KRAFFT Protein.
:confused:

Värdena på gamla höet:
50 g/kg råprotein
16 g/kg smältbart protein
9,4 MJ/kg energï

Värdet på nya höet:
69 g/kg råprotein
33 g/kg smältbart protein
8,6 MJ/kg energi

Hur mycket skall jag ge min häst att äta? Vad behöver jag komplettera med?
Jag utgår från att ge henne följande fodersorter:
* Betfor
* Havre
* Vetekli
* KRAFFT Miner Blå
* Ev. KRAFFT Protein vid behov?
* Något mer?
+ ca. 8 kg hö.

När man delar kraftfodergivan på två gånger/dag, skall man då ge störst giva på morgonen/kvällen eller skall man dela upp så hon får exakt samma mängd morgon/kväll?

Ytterligare ett problem. Hästen min delar hage med två andra hästar. Den ena av dem kommer att fodras med samma hö som min, medan den tredje fodras med hö som inte är analyserat. Problemet ligger i att hästarna sammanlagt får 6 kg hö morgon + lika mycket vid lunch. Eftersom vi har olika hö finns det alltså risk att min häst får i sig av det andra höet som jag tror har ganska dåliga värden så det inte luktar så speciellt gott och dessutom fått regn på sig när det fraktades. Hur pass stor inverkan gör det om hästen äter av det höet? Kanske man måste dela upp hästarna och låta dem gå i olika hagar?

Jag är mycket tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Sv: Alla råd och tips är guld värda

Hur mycket mat får hästen idag? Hur många kilo hö och hur mycket av varje kraftfodersort?

Astriden skrev:
Värdet på nya höet:
69 g/kg råprotein
33 g/kg smältbart protein
8,6 MJ/kg energi

Hur mycket skall jag ge min häst att äta? Vad behöver jag komplettera med?
Jag utgår från att ge henne följande fodersorter:
* Betfor
* Havre
* Vetekli
* KRAFFT Miner Blå
* Ev. KRAFFT Protein vid behov?
* Något mer?
+ ca. 8 kg hö.

Är värdena per kg foder eller per kg ts? (Jag har gissat på ts)

Det är svårt att svara på eftersom jag inte vet hur mycket mat hästen behöver, men om det får 9 kg hö till exempel, så passar det att ge 0,5 kg krafft protein och 0,3 kg kli till det.

Behöver hon mer mat så ge mer hö och öka på krafft protein lite grann (något hekto).


Astriden skrev:
När man delar kraftfodergivan på två gånger/dag, skall man då ge störst giva på morgonen/kvällen eller skall man dela upp så hon får exakt samma mängd morgon/kväll?

Med så pass lite kraftfoder spelar det nog ingen roll. Om de får kraftfoder innan hö på morgonen så skulle jag dock ge en större del av givan på kvällen.

Astriden skrev:
Ytterligare ett problem. Hästen min delar hage med två andra hästar. Den ena av dem kommer att fodras med samma hö som min, medan den tredje fodras med hö som inte är analyserat. Problemet ligger i att hästarna sammanlagt får 6 kg hö morgon + lika mycket vid lunch. Eftersom vi har olika hö finns det alltså risk att min häst får i sig av det andra höet som jag tror har ganska dåliga värden så det inte luktar så speciellt gott och dessutom fått regn på sig när det fraktades. Hur pass stor inverkan gör det om hästen äter av det höet? Kanske man måste dela upp hästarna och låta dem gå i olika hagar?

I det fallet skulle jag värdera det högre att hästen har kompisar i hagen än att man kan räkna precis på decimalen. Ditt hö är också ganska dåligt, så det kanske inte blir så jättestor skillnad? Jag skulle av låtit dem gå ihop och sedan haft koll på hur hästen utvecklar sig i kroppen.


Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 665
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp