alla säger olika om träningstillägg....

B

Bucus

när man ska räkna foderstater så därför tänkte jag att vi ska diskutera vad för träningstilägg som tex ska läggas till vid lätt träning/promenadridning, hård träning osv osv och det skulle vara kul att höra VAD som ingår i den ridningen då, alltså HUR man rider(inte bara "jag rider 5 dagar i veckan, lite blandat") Vad jag har förstått så skiljer det sig ganska mycket beroende på var man läser någonstans. Tex på freefarm står det att lätt ridning/promenadridning är allt från 6-16 % tillägg medan slu(samma på optignägg)har ett tillägg på 25%.

Freefarm:
strosar i hagen 0%
promenadridning 6%
tränar ibland 17%
tränar 25%
tränar mycket 45%
normal ridskolehäst 50%
hård träning 57%
tung träning 75%
extrem träning 87%
elit 100%

Slu:
Arbetsintensitet Träningstillägg, %
Lätt träning, longering, nybörjarlektioner, prommenadridning, lättare körträning mindre än 3 timmar 25%
Längre intensivare träning, lektioner på högre nivå, tid och körträning i terräng eller i längre träningspass 50%
Hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jordbruks och skogsarbete 75%
Intensiva träningspass, intensiv terrängträning, krävande jordbruks och skogsarbete, tävlande trav eller galopphästar 100%
Nu vill jag höra vad ni tycker.
 
Jag litar hellre på SLU än på Freefarms "gamla" sida. De har ju fel kvoter och fel behov och allt möjligt där. (OBS menar inte OptiGnägg)

Men SLU har ju mindre intervaller, man får nog se över själv hur hårt man tycker man rider. Eller ja- vi får fråga mer noga kanske, hur folk rider, be dem beskriva noggrannare.

Viktigast tycker jag dock är att titta på den tidigare foderstaten vid samma arbete, eller utgå från den iaf. Där får man ett närmre hum om vad hästen behövt innan.

MVH Nina
 
Det måste vara oerhört svårt att mäta. En häst med duktig ryttare som arbetas ca 40 min per dag i ändamålsenlig form utför ju ett mycket mer krävande arbete än en häst som rids en timme i skogen på halvlånga tyglar. Jag vet inte heller hur de bedömer träningstillägget på en häst som tränas relativt hårt men varannandagsrids?
 
Det är upp till var och en att bedöma vad man gör med sina hästar. Hästar är individer och behöver olika mycket mat. Problemet är ofta att man stirrar sig blind på MJ och då får man inte tillräckligt med proteiner i maten för att hästen ska kunna bygga sina muskler.

Jag var på en föreläsning om foder och där fick jag höra att de flesta fritidsryttare hamnar på träningstillägg på 25%. Man ska även ta till hänsyn på vad man gör med sin häst.

Sen jag slutade med att träna häst för travet har jag insett vilken skillnad det är mellan träningspassen när det gäller trav och ridning. Då jag har varit på westernridnings kurser så har jag kunnat öka på träningstillägget till 50% och då har man suttit och jobbat hästen i 3-4 timmar på en dag.

När jag räknar på mina hästar så räknar jag på 25% träningstillägg. Dvs lätt arbete då man är ute och lullar på i skogen. Eller att man är ute och tar ett träningspass på en åker eller så. SLU har bättre beskrivningar på vad man gör med sin häst motsvarande träningstillägg. :bump:
 
Håller med där!
Det svåraste med att räkna foderstat, tycker jag, är att veta hur mkt jag ska bedöma att mina hästar jobbar... :crazy:
 
Stirra sig blind på MJ och därför får man för lite proteiner? Hur hänger det ihop då? Det är MJ som styr hur mkt av de andra ämnena hästen behöver.

Förstår inte hur du tänker, du verkar ha fått mkt om bakfoten eller så förklarar du bara dåligt.
 
Håller med Nina, du har nog fått det där med mj ganska mycket om bakfoten :smirk:
 
Även om man rider 3 timmar om dagen så behöver det ju inte betyda att hästen går på 50 % träningstilägg. De kurser jag varit med min kompis på som tävlar western var inte direkt så ansträngande på den fysiska biten även om de höll på i 2,5 timme(var ju mycket skritt och jogging, rygga inom bommar, öpnna grindar stillastående osv, däremot mer hjärna inblandad för hästen. (självklart finns det olika sorters kurser ;))
 
Precis, och då handlar det åter om att att, som Nina skrev, man nog måste beskriva mer HUR man rider under dessa timmar/timme. E det mycket mental träning, mycket skritt och trav i en form som hästen själv får bestämma osv hästen eller e det mycket "flås" för hästen, krav på rätt form tex osv.
Så ni som vill ha hjälp med foderstater, beskriv lite mer om Hur ni rider och hur hästen går så blir det nog lättare för de som ska räkna. :)
 
Nina 83
Läs din sida innantill!

Om energi/protein kvoten.

Denna kvoten ska ej understiga siffran 6. Forskning som är gjord och gäller för alla sorters hästar oavsett tillstånd, vikt etc, säger att en häst behöver minst 6 SMRP för varje MJ. Alltså för varje g megajoule behövs det 6 g protein. Om man understiger denna kvot måste hästen ta av andra proteinkällor än den som införs av maten. Och vilka källor är det, jo musklerna! När musklerna till slut är tillräckligt uppätna för att det ska synas på hästen efter ett antal månader, ja då reagerar människan med att oj, höet måste ha gått ned i näringsvärdena förra veckan, bäst att öka havren. Och så får hästen mer energi tillfört, men proteinet glöms bort. Och det blir mer proteiner som måste till för att bryta ned energin.. Här börjar hästen ta av sitt fettlager för att orka hålla kroppen igång och omvandla näring till sin kropp. Under denna tid så får hästen alltså näringsbrister och en obalans i kroppen. Så det är därför det är så viktigt med rätt kvot.

Vad ska då människan istället göra när hon ser bristen? Jo då ska människan tillsätta protein så att hästen får en chans att reparera sin kropp. Men det bästa är att undvika att denna situation uppstår, och det gör man med en höanalys så man slipper få dessa obehagliga överraskningar fram på vårkanten..


Men vad händer då om hästen får för mkt proteiner jämfört med energi? Överskott av proteiner omvandlas precis som överskottsenergi till fett. Dock ska vi göra skillnad på proteiner också. Överskottsproteiner från krafftfoder är mer lättlösliga och lättupptagliga för hästkroppen och kan därmed också vara skadliga. Grovfodersproteiner klarar hästens kropp av bättre att bryta ned och omvandla, och därför gör det inget om man får ett överskott där. Dessutom så är dessa 6 g protein per g megajoule ingen exakt vetenskap, det finns många hästar som behöver mer än detta. Några enstaka individer finns det också som klarar sig bra på en lägre kvot än 6- men då inte sagt att de mår dåligt på en högre kvot. Så rädd för överskottsproteiner från ett kraftigt grovfoder behöver man inte vara. Vi får inte heller glömma att när hästen går på bete så får den i sig mat som ger kvoter på 13-14, och detta utan att hästen mår dåligt. Så proteinrädslan bland svenska hästfolket som fortfarande existerar idag, är ren sjåpighet enligt mig.

Visst förstår jag att det till stor del grundar sig på de förut trodda forskarrönen att proteiner utlöste fång, men nu när detta inte stämmer längre(sedan flera år tillbaka) så måste vi följa med i utvecklingen. Men fång är en hemsk sjukdom och vi har all rätt att frukta den, dock ska det inte behöva gå ut över våra djur, som vi ju fruktar för.


Kalciumöverskott kan man lätt råka ut för när man fodrar med t.ex. lucern som har ett högt kalciumvärde. Man kan även få ett överskott då man har ett mkt kalciumrikt hö/silage. I dessa fall, då överskottet kommer från ett grovfoder, så är en överdosering inget att oroa sig för- så länge som fosforbehover är täckt. Man har utfört tester där man överdoserat kalciumbehovet upp till 5 gånger, utan att få negativa påföljder, märk dock att då har fosforbehovet varit täckt.

Mineralkvoterna man behöver bry sig om är två stycken. Kalcium/fosfor och kalcium/magnesium. Kalcium/fosfor kvoten är viktigast, den bör ligga mellan 1,2-1,8 för vuxna hästar, om du dock har överskott på kalcium från grovfoder kan kvoten ligga på upp till 3 utan att det gör något. Men undvik i största möjliga mån sådana höga kvoter. Unghästar bör helst ligga på kvot 1,8 mellan kalcium och fosfor. Kalcium/magnesium kvoten bör inte understiga 2,7.
 
Ja vad är det med texten? Förklara dig istället för att föra in detta på min fodersida.
 
Jag menar att om man har ett träningstillägg på 25% så lägger man på det uppepå underhållsbehovet. Kruxet är bara det att det jag har sett här på fodersidorna så får hästarna allt som oftast för lite grovfoder till det arbete dom uträttar. I stort sett så ligger dom i gränsen på MJ och under SRP som kroppen behöver. Därför orkar inte hästen att utföra sitt arbete med glädje och man duttar på med olika foder och mineraler.

Därför är det bättre att räkna ut foderstater baserat på det man tänkt att ge och räkna ut både underhållsbehovet och med träningstillägg. Sen måste man utfodra med ögat. För jag menar, vad är det för mening att räkna ut ett foderstat med si och så träningstillägg om inte grundbehovet blir tillfredsställd?

Det står klart och tydligt i texten att man hellre ska ge lite mer grovfoder än kraftfoder eftersom det är lättare för hästen att göra sig av med överskottet.

Jag har klart och tydligt skrivit i inlägget om att jag tycker att det är klarare besked från SLU om vad träningstilläggen innebär jämfört med Freefarm.

Ville bara uppmärksamma folk att man inte ska stirra sig blind på om MJ är högre än det man tänkt sig om SRP kräver mer än MJ ger. Det står klart och tydligt i texten att idealvärdet ligger runt 6 när det gäller MJ och SRP men det är inte fel om det hamnar lite under eller lite över. Kvoten är som sagt ett värde som ligger i medel och det kan man iof använda, men alla hästar är individer.

Som dom flesta vet så behöver kroppen proteiner för att bygga muskler och även för underhåll av musklerna. Därför är det så viktigt att både underhållbehov och träningstillägg stämmer väl överens med MJ, SRP, Ca och P.

Är det nån som hänger med i mina tankebanor?

När det gäller träningstillägget jag har på mina hästar när vi är på kurs, så krävs det en del extra eftersom vi oftast rider på tungt underlag. Som jag förstått på våran tränare så rider vi med mer fart än en del andra grupper hon tränar. Vi brukar lägga reiningen på f.m. och trail på em. Sen beror det också på i övrigt hur terrängen ser ut hemma. Jag som bor i norrland har tillgång till kuperad terräng och slipper gå flera km innan jag hittar en liten kulle för att klättra med hästen... Det är massor man ska tänka på innan man ställer foderstat på häst och framför allt när man ska klura ut vad man har för träningstillägg.
 
Åter igen- ditt MJ behov styr SMRP. Man räknar ju inte först ut smrp utefter idealMJbehovet och sedan överdoserar MJ så att SMRP inte hänger med. Jag har lagt min hästs foderstat på lite mer MJ än förut, och proteinet är 6,5 gånger så mkt som energin. Sedan får jag ju se med ögat om det proteinet räcker till. Hon är fullblod och behöver lite mer protein än genomsnittet.

Du menar ju säkert väl, och jag tycker också man ska ge mkt hö, MEN det är ju inte alltid man kan göra det. Om man har ett kasst hö som man måste balansera upp med t.ex. soja så kan man inte ge allt för mkt hö. Jag har fått stanna på 7 kg hö och 0.5 kg lucernhack till min dam, hon väger iof max 450 kg så det räcker ju gott och väl- men skulle gärna gett 8-9 kg, dock funkar det inte med mitt hö. Då säger du att jag inte ska stirra mig blind på MJ:n, utan får höja hennes foderstat för att få mer hö, eller har jag missuppfattat? Men det funkar ju inte så- min häst kommer bli väääldigt het om hon får mer än nu. Hon har redan mkt "go" i sig, fd galoppör och allt, och behöver inte mer go!! :cool: Och om jag skulle ha en liten ponny som var lättfödd, då skulle jag ju inte heller kunna lägga höet(mj) högre, då den skulle bli tjock då..

Förstår du hur jag tänker?
 
Men det roliga är att du har förut klagat över mina foderstater som jag lagt ut och då ligger mitt medelvärde på 5 och 5.2 och det är godtagbart. Jag har också ett fullblod som väger 450kg behöver lite mer, men jag har alltid oavsett ras sett till att hästarna fått tillräckligt med srp. För den skull behöver dom inte bli superheta. Det beror helt och hållet på foderval och vad som passar hästen.
 
Men kvoter på 5 och 5,2 är väl inte godtagbart om hästen behöver en kvot på minst 6? :confused:

Jag har försökt att läsa det du skriver noggrannt men förstår inte alls ditt resonemang.

mvh Jessica
 
Jag har läst i olika foderprogram och där står att kvoter på 5 och uppåt är godtagbart.

hittade en annan foderlänk som du kan titta på.

http://www.kurant-bioactive-foder.com/feeding.html

Som jag resonerar så kan aldrig ett papper ersätta ögat när det gäller utfodring. Jag vill ha pigga och välmående hästar och då ser jag till att dom får tillräckligt med mat. Svårare än så är det inte.
 
Jag har också sett förhållandet 5:1 i flera sammanhang (främst på tyska sidor). Men en viktig skillnad som jag har lagt märke till är att den siffran oftast förekommer i material från foderleverantörer/-tillverkare och inte från forskare. Kan man ju tänka på...

(PS. Nej, jag har förstås inte gjort någon heltäckande undersökning! ;))
 
Men Gumman- SLU har forskat fram att hästar behöver 6 g smrp, inte vad man trodde förut för ganska många år sedan, för då var det ju lägre, 5,5-5,8 brukade kvoterna ligga runt då.

Så det blir ju lite hyckleri när du säger att många stirrar sig blinda på MJ och ger för lite SMRP- när det är det som du gör.... :crazy: Hallå? Pom pom? ;)
 
Du säger att alla stirrar sig blinda på mj och som tidigare sagts så är det ju mj som styr hur mycket protein hästen behöver så jag fattar inte ditt resonemang ett dugg.
Min häst har ett mj behov på 83 och då räknar man ju ut att han har ett proteinbehov på minst 498 om man räknar på en kvot på minst 6.(83 x 6) Då kan han och alla andra hästar omöjligt få för lite protein i sig om man följer dessa uträkningar och just, om jag nu uttrycker det som dig, "stirrar sig blind" på mj:n.
 
Hej Gumman!

Är det så att du menar att många hästar får för lite energi (MJ), och därmed också för lite protein? Det resonemanget blir ju i så fall logiskt! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp