Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

En fråga. (Eller ja det blir ju fler i samma).

Om man har en skada (broddtramp/osv) som skett i kronranden/det området, är det möjligt att få en ärrvävnad som sen ger problem "för all framtid" vad gäller hovens utväxt (dvs inte bara en skada som växer ner med ny hov)? Och hur djup måste den skadan vara i så fall? Om ja, vad kan man göra åt saken då?

(Relaterat till tråden i form av sprickan som hästen har men jag kan rimligen inte veta vad den beror på och fortsätter bero på).
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

OJ denna spricka blöder eller hur, Den skulle jag ta till klinik

det där gör ont

Många hovisar säger att saker inte låter sig göras - det är kod - för jag kan inte

jag kan inte heller men - jag sa åk till Håden ( min lärare)

Kolla upp vem som nu är bra på sprickor

Jag har inte tid att sitta här just nu så jag ska bara svara lite snabbt på det här o ta det andra sen.
Nej han blöder inte, har haft sprickan i 7 år. Det är han själv som skurit av ballen med hov i pricip på ett tomt badkar i hagen, så han fick sövas och sys ihop. Det där som ser äckligt ut på bilden är hovsalvan jag tryckt in för att hålla det hela mjukt.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

En vertikal hovspricka som även startar i kronranden tyder på att den delen av hoven är kraftigt överbelastad och man måste backa bandet.. Kom detta plötsligt eller smygande, vad känner jag som hästägare till som kan ha orsakat denna överbelastning, vilka förändringar i hästhållningen (läs foder,miljö, ridmässigt, hovslagarmässigt, ex ex ) gjorde jag som hästägare i samband med att detta uppkom. Vad gjorde jag sedan som hästägare för förändringar för att få en läknings process på detta o/e varför har inte en läknings process startat.

Råkade se detta oxå och bara måste ge ett snabbt svar.

Jag vet inte om du riktar dej mot Fabians hov med denna text. Om det är så och du missat nått inlägg så säger jag det igen, att han gjort detta själv, alltså sprickan kommer inte pga någon överbelastning. Han har skurit upp sej genom hoven och upp i ballen på ett tomt badkar för 7 år sen.
Sen syddes bitarna på plats igen.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Just du kan få permanenta skador i kronvulsten och ärrvävnd i hornet

Det är därför man är så rädd för broddtramp och dyl.

Tillräckligt djupt för att skada lronvulsten - där hornproduktionen sker

jag har haft två skador där på hästen med ataxi - dessa gripsades
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

En fråga. (Eller ja det blir ju fler i samma).

Om man har en skada (broddtramp/osv) som skett i kronranden/det området, är det möjligt att få en ärrvävnad som sen ger problem "för all framtid" vad gäller hovens utväxt (dvs inte bara en skada som växer ner med ny hov)? Och hur djup måste den skadan vara i så fall? Om ja, vad kan man göra åt saken då?

(Relaterat till tråden i form av sprickan som hästen har men jag kan rimligen inte veta vad den beror på och fortsätter bero på).


Jo visst, det är mer än regel än undantag att det blir en ärrvävnad. Därifrån till att det ska bli störd hornproduktion med kroniska problem (för all framtid) beror väldigt mkt på hur skadan i det akuta stadiet behandlas och eftervården.

Ett av dom bästa sätten att för all framtid skapa en störd hornproduktion är att man i det akuta stadiet och i eftervården behandlar det skadade området med stark jodopaxlösning. Detta kommer ofelbart leda till att det skadade området utsätts för en "blistereffekt" med rubbad hornproduktion som secundär trauma.

Djupet på själva skadan anser jag inte ha ngn betydelse utan det är själva behandlinges sättet av skadan som är avgörande.

Om vi tar en akut skada som inte är större än att kirurgiskt ingrepp är nödvändigt så brukar jag alltid rekomendera rengöring med ljummet vatten, därefter ett spritomslag (med ren 96% sprit) tillsammans med ett hovbandage där ett mottryck läggs över själva skadan. Detta byts dagligen i 3-4- dagar. Därefter är det min tur att ev sko om den skadade hoven med för just detta trauma lämpligt sjukbeslag för att avlasta den skadade delen av kronranden. Sedan gipsas själva kronranden med ett mottryck över själva skadan och detta kontrolleras sedan efter 10 dagar. Ev får man göra om det i 10 dagar till (beroende på individens egen läknings förmåga) eller ocå tar man bara bort gipset om ny hornproduktion i det skadade området har startat. Det som avgör är om kronranden i det skadade området uppvisar tillräcklig hårdhet av nyproduktion.

Daglig eftervård: Området ska hållas rent och mjukt dagligen, att på ren torr hov stryka ett lager med bivax innan hästen ställs in på ren box över natten gör att området hålls elastiskt och bivaxen hjälper till att hålla ute bakterier/svamp angrepp. Så snart skadan växt ner till själva vägghornet så bör man vid varje skoning ta fina sidan på raspen och bearbeta det skadade området ända upp till kronranden (inte över kronranden) för att skapa en slät symetrisk yta över det tidigare skadade området.

Nu ska även hästägaren dagligen även få en uppgift i själva hovvården, En slipsvamp som dagligen på rengjord torr hov dras med några drag över själva vägghornet samt även med lätt tryck på själva kronranden över det tidigare skadade området. Detta är mkt enkelt och framförallt skapar det en en ren yta över det tidigare skadade området och främst en ökad cirkulation i kronrandens tidigare skadade del. Detta enkla leder till att risken för störd hornproduktion eller ökad ärrvävnad ansevärt minimeras.

Vet en häst som fick panik i transporten och slet av sig båda inre traktdelarna från kronranden, tog med sig båda ballarna och blottade ett område helt utan vägghorn på en yta av bredd 5 cm höjd 9 cm. Man kan lungt påstå att det blödde ganska mkt eftersom det t.o.m. droppade blod ur transportens nederdel av baklemmen inan man lyckades fälla ner luckan. Denna häst gipsades på plats i stallet och tiden gick. Skicklig hovis men efter 1 år va man inte nöjd med hornproduktionen som helt bevisligen uppvisade "kronisk" störning i hornproduktionen.

Hästen remiterades ner till S''''H hästsjukhus och opererades genom skrapning i kronranden.. Det har nu gått drygt ett år och klinikens aggerande, deras mästarhovis aggerade, den dagliga hovisen och hästägarens aggerande genom deras sammarbete har lett till. Jag kan i alla fall inte för mitt liv se att denna individ haft så grava skador i kronranden och jag skulle aldrig ha trott på det om jag inte sedan tidigare fått ta del av skadan i det akuta skedet, och uppföljningen innan jag rekomenderade remitering till klinik och operation.

Så jag tror mer på åtgärd och eftervård som den viktigaste faktoren av om/hur kronisk en skada i kronranden i framtiden kommer uppvisa sig vara.

Det är vad jag tror.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Vet du, det är sällan eller aldrig detta sker men jag måste få skriva att. Nu skriver på ett mycket bra sätt, och väldigt informativt.

Fortsätt så med den ordboken uppslagen, och glöm den andra.;)

Ok jag ska slänga kalle Anka och hålla mig till Bamse,, låta Lilla Skutt vara min sekreterare i skrift.

Vet du,, det va gulligt skrivet av dig, jag blev rent av :p

Hade jag kunnat så skulle du få en stor Kram. :love:

Kan du ta bort min varning nu så jag kan bli normal:crazy:

Sorry fredag. :rofl:

Boj: forumets bästa moderator....:bow::bow::bow:
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Eftersom jag är väldigt intresserad fortsätter jag mina funderationer, hoppas du orkar svara.

Först bara en koll att jag fattat dig rätt: antar att belastningen på den delen av hoven där skon jag länkade till ligger an blir för stor i förhållande till den delen som "hänger i luften"? Utifrån din beskrivning tänker jag päronsko, är jag helt ute och cyklar då?

Sedan: en inåttåad häst tänker jag mig att man kanske gör utlägg på utsidan för att stödja upp, förutsatt att det går i praktiken. Men kan man göra det när det finns en sådan här spricka? Här känns det ju mer som att det skulle öka belastningen på sprickan?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Läste ditt ursrprungsinlägg
och det stämmer ju inte då om vet tyckte den rörde sig inåt tåad

Jag förstår om du blri frustrerad, behandlande veterinär skrapar ofta bar på ytan - och då kan det blir motsäghelsefullt

pålagringar försvinner inte - bilder kan tas i olika vinklar så saker kan missar på röntgen eller tolkas olika


Angående silikon så kan vi fråga Coari om solepack har samma egenskaper som silicon - det kan du använda tror jag för det skall var antibakteriellt


Jag blir brydd på att den ömmar i en hov - var? sula? eller vägg?

Kankse denna stötdämpning int ebehövs om det inte gör ont

Själv skcikade jag alla sprickor till Håden men han är ju pangis nu - så det går inte,men där så skodde vi dessa med sk indragen trakt dvs det området med sprickan avlstades.

På det viset kan man ju testa om det är där det gör ont och satt den på utsidan?
Borde hästen egentligen pga av fransysk benställning eller utåttåad egentligen sätta i utsidan först men väljer att vrida benet för att avlasta och istället göra tvärtom

SEdan så muskler och leder skall ju klara stötdämpningen - om hästen spänner sig för att den har otn på ett eller annat ställer så funkar inte det - då behövs extra stötdämpning i form av sulor - är min tanke

Min tanke är varför behövs det?

Rent generellt så en inflammtion uppstår ur något som är en retning

det kan vara för mycket, på fel underlag, fel balans i ridningen, fel balans i skoningen

Angåënde böjda spår så medör det merbelastning av ena fram

Mjukt underlag svarar inte på samma sätt bakåt och hästen trampar igenom mer i kotleden

Å andra sidan så svarar det mer underifrån

Hur ont hästen har av sprickan beror på hur djup den är och hur mycket det rör sig under arbete

Kan du tänka dig åka till en klinik och låta deras hovis titta?
Smart om både vet och hovis kan samarbeta

Ibland kan en hovis säga att det inte går att nita - för att den inte kan

Helt klart måste man ta reda på varför hästen ömmar med tång

Jag är fullt medveten om att pålagringar inte försvinner men frågan är vem som misstolkat plåtarna? Vore ju toppen om veterinären som hittade pålagringarna för 3 år sen har fel.

Ang solepacken så vet jag inte om han lagt i nått sådant någon gång, det var som en deg som var bakteriedödande?

Han ömmar i v.hov fram sula. Från början(för ett år sen) var det i hela hoven, men vart eftersom så försvann ömmheten mer o mer och till slut var det ett litet parti mot tån till fast lite åt vänster har jag för mej. I h.fram så ömmar han nog inte lika mycket, om han ens gör det..... Gud vad dålig koll jag har. Men jag tror h.hov mår ganska bra.

Jo jag har funderat på att försöka boka en tid hos en klinikhovis inför nästa skoning.

Vad menar du med indragen trakt? har du nått bildexempel?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Fast den kan ju nöta sig inåttåad om den sätter i utsidan först. Samtidigt låter det ju ganska orealistiskt att hästen skulle belasta utsidan om den var störd av sprickan - om det inte finns ett primärt problem rörande insidan som är "värre" för hästen än sprickan (vad nu det skulle vara, hästen är ju röntgad).

http://nitajrnet.se/nitar-web/bilder/sjukbeslag.jpg

Ni som är hovslagare: rent teoretiskt - kan man använda sig av en sådan här typ av sko eller liknande? (Fast det kanske inte går när hästen belastar utsidan :o)

Nu var ju inte detta riktat till mej men om Fabbe skulle skos med en sådan sko skulle hans spricka må jätte dåligt pga att den ju går ända från sulan och upp i ballen.
Han måste ha ett stöd som skyddar underifrån.
Jag släppte honom på bete första sommaren(ett år efter jag fått honom) och tyckte då att han kunde gå barfota runt om(jag minns att redan då så var han jätte ömfotad när han gick dom få metrarna från hovslagaren till betet på grusvägen) eftersom att han ändå bara skulle få vila och gå på gräs. Men jag tror att det bara gick en dag och så fick jag jätte dåligt samvete när jag kom ut till betet för att kolla hästarna för då hade Fabians spricka gått upp ända till köttet av ballen:cry: tror jag gjorde rent det, la silvertejp runt hoven och ringde hovis som kom efter någon timme och slog på skor fram. Så aldrig mer utan skor fram på honom.
Så fort han trampar på nått ojämnt så trycks ju den "lösa" trakten iväg och det finns inget som stoppar den förens ballen tar vid och där går det oxå sönder till slut ju.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Jag har ju nu skrittat Fabbe från marken sen i onsdags med hjälp av tömkörning. Och jag har studerat hur han sätter ner hovarna och om det ser olika ut på olika underlag.

Någon pratade om att han gick fransyskt(visst är det när dom svänger ut benet lite för att sen kvickt sätta ner det i marken, som en visp typ?) och jag kan inte säga att han gör det nått vidare, inte så att man skulle säga att den där hästen är fransyskbent.

Jag tycker heller inte att han sätter ner yttersidan på nått konstigt vis utan landar ganska plant och innåttån ser jag inte heller(nu kollar ju jag från sidan och bakifrån).

Och inte heller tycker jag han går annorlunda vare sej han går på gräs, grus, stenar eller asfalt, uppför, nerför eller plant han knatar på som vanligt.

Ibland så snubblar han dock till lite grann med höger fram, som om att han glömmer bort sej. Inte någon extrem snubbling så han håller på att gå omkull utan lite som om att han trodde att tån skulle ta i marken lite senare än vad den gjorde.
Men så har han varit lite till o från och jag har sett det som lite nonschalans då han ofta går och tittar åt ett annat håll samtidigt som det händer.

Det jag oxå tänkt på är att bullen på v.fram börjar gå ner lite grann och att han är ogallig på v.fram fortfarande medans h.fram har några små gallor(mjuka och inte varma eller ömma). Han var nämligen så där gallig som han nu är på h.fram på bägge innan han blev sprutad. Sen försvinner gallorna i h.fram om vädret är lite fuktigt och blött.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Du vet hur en ringsko ser ut

Dvs en vanlig doja med en spång mellan traktarmarna

Vet du hur en päronsko ser ut?

http://www.guiden.se/multimedia/archive/00151/P1_151916e.jpeg


Hm på päronskon är det smidd en indragning från sista somhållet på båda sidorna som möts i en tunga på mitten

En indragen trakt har en sådan inböjning förbi trakten med sprickan som fäst i spången på den andra skohalvan som ser ut som en ringsko

Altså ena halvan ser ut som en parons kso - och den andra ser ut som en ringsko

När man gör den så gör man bara indragningen förbi sprickan - det är inte så stor indragning som en päron för den är ju gjord för att trycka på strålen

Hittade ingen bild på en sådan
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Du vet hur en ringsko ser ut

Dvs en vanlig doja med en spång mellan traktarmarna

Vet du hur en päronsko ser ut?

http://www.guiden.se/multimedia/archive/00151/P1_151916e.jpeg


Hm på päronskon är det smidd en indragning från sista somhållet på båda sidorna som möts i en tunga på mitten

En indragen trakt har en sådan inböjning förbi trakten med sprickan som fäst i spången på den andra skohalvan som ser ut som en ringsko

Altså ena halvan ser ut som en parons kso - och den andra ser ut som en ringsko

När man gör den så gör man bara indragningen förbi sprickan - det är inte så stor indragning som en päron för den är ju gjord för att trycka på strålen

Hittade ingen bild på en sådan

Tack för din beskrivning. Jag tror jag förstår men en sådan typ av lösning skulle nog tyvärr bara göra mer skada än nytta med tanke på typen av hans spricka. Eller ska man kalla det ärrbildning istället för spricka kanske?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Du vet hur en ringsko ser ut

Dvs en vanlig doja med en spång mellan traktarmarna

Vet du hur en päronsko ser ut?

http://www.guiden.se/multimedia/archive/00151/P1_151916e.jpeg


Hm på päronskon är det smidd en indragning från sista somhållet på båda sidorna som möts i en tunga på mitten

En indragen trakt har en sådan inböjning förbi trakten med sprickan som fäst i spången på den andra skohalvan som ser ut som en ringsko

Altså ena halvan ser ut som en parons kso - och den andra ser ut som en ringsko

När man gör den så gör man bara indragningen förbi sprickan - det är inte så stor indragning som en päron för den är ju gjord för att trycka på strålen

Hittade ingen bild på en sådan

Är det inte en sådan jag länkade till?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Eftersom jag är väldigt intresserad fortsätter jag mina funderationer, hoppas du orkar svara.

Först bara en koll att jag fattat dig rätt: antar att belastningen på den delen av hoven där skon jag länkade till ligger an blir för stor i förhållande till den delen som "hänger i luften"? Utifrån din beskrivning tänker jag päronsko, är jag helt ute och cyklar då?


Om du har uppfattat att jag skrev att hoven har större elasticitet än ett optimalt skyddande beslag så anser jag att du är ute och cyklar när du nämner päronsko..

Vi vill ju avlasta och skydda trakten och det området själva sprickan befinner sig i.

Inte öka hovmekanismen och hovens rörlighet över själva området.

Tänk avlastning och utjämnande tryckfördlning.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Är det inte en sådan jag länkade till?

JO :o

Missade helt

Just den hade de ju lagt på strålen, vilket kankse inte är bra

N&F tanken är ju att avlasta det skadade området så att detta inte rör sig

Med tanke på missförståndet ang hur din "hovspricka" ser ut - känns det bäst att vara tyst :D
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 911
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 022
Senast: Zandrah
·
Hästvård Alltså om man som jag har en häst med kotledsinflamation på ett framben och han är sprutad med tuppkam och cortison och går nu på...
Svar
5
· Visningar
1 507
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 593
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp